Gå til innhold

Ny elbil til familie på 5 - forslag?


Anbefalte innlegg

erikskon skrev (2 timer siden):

Så når jeg spør er det fordi jeg ikke vet: Hva er prisforskjellen på en Y og en BMW med like stor plass til barn og bagasje? Og som ellers er noenlunde lik. 4wd, henger kapasitet og rekkevidde.

Jeg ble litt lei av mekk og drivstoffutgifter på 2007-Lexusen, og fikk tak i en 2023-modell EV6, for en måned siden.  Vi har jo en Model S, der vi har blitt litt bortskjemt med bagasjeplass.  Forrige tur til Røros ble med EV6'en, og jeg finner ut at bagasjeplassen der var bedre enn jeg jeg hadde sett for meg, vi pakker ikke veldig konservativt, og det gikk veldig greit uten styr.  Model Y var på lista, nyttelast-angsten var jo tilstede på EV6, men Model Y var jo enda verre.  ID.4 var grei på nyttelast, men da måtte jeg skaffe meg B92 eller BE-førerkort for å dra hengeren vi har, med 900kg maksvekt. 

Jeg noterte meg at det ble bensinprisfall allerede dagen etter jeg hadde parkert Lexusen. Tar skylda, der.

Takvinduet på TMS'en sprakk i sommer. Nytt, men defekt takvindu ble satt inn.   Og så viser det seg at alle takvinduene som kommer inn fra Tesla til Hurtigrutesjappa er feilprodusert, og har samme feil, og de får ikke til å kommunisere med Tesla. Frustrerende opplegg.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (4 timer siden):

Vel, treffer du her uten å se, så er du flink 😎

Screenshot_20240929_124145_Chrome~2.jpg

?

De fysiske knappene er jo voldsomt mye enklere å betjene uten å ta øynene fra veien enn hva skjerm er. Så er det jo kanskje flere knapper enn nødvendig (herlig med egen knapp for °C/°F), men de man trenger (og derfor husker) går jo på taktilitet og motorisk hukommelse.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (6 timer siden):

For å si det folkelig; her unngår totalt å svare på spørsmålet gang på gang; er du politiker eller??? 😀😀

 

Jeg lurer litt på deg, er du så dårlig til å lese det jeg skrev, eller er du bare en Tesla-fanboy? 😀😀

  • Like 2
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (46 minutter siden):

Hva er det man  inn på skjermen i en Y eller 3 for å gjøre under kjøring?

 

Veldig lite. Men siden de ikke har en fungerende regnsensor må jeg stadig titte ned i hjørnet på de bittesmå symbolene for å se hvilken modus jeg faktisk havner på når jeg veksler på viskerhastighetene, med først å trykke på knappen på spaken, så velge modus på ratthjulet, så se ned på skjermen for å verifisere at det er rett modus..  På Vestlandsveier som er pepra med tuneller og tett regn så skjer akkurat det  ganske ofte..

Jeg har hatt biler med fungerende regnsensor siden ca 2010, og da få en bil til over en halv million i 2024 som ikke får det til, er irriterende og kjedelig, men egentlig ikke en veldig big deal 😂 

Sånn utenom det så er det ikke mye jeg justerer under kjøring i noen av bilene jeg har, eller har hatt. Stort sett bare volum og neste sang, og det funker fint i de fleste biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo snakk om å se på skjermen, ikke å trykke på den for å endre noe. Grunnen til at jeg spør er at det er ekstremt mye brukerfeil der ute. Mange tror at mye må utføres via skjermen, men som regel kan de fleste ønskede handlinger gjøres uten å ta hendene fra rattet. Det Tesla derimot brenner seg litt på, er at de har laget løsninger i sine biler som ikke er like omtrent det noen andre har, og hvertfall ikke hva vi har vært vant til i alle år fra «konvensjonelle» biler. Man må rett og slett gidde å sette seg litt inn i det for å få fullt brukerutbytte. 
Vi har selv hatt både Model 3 og Model Y, 3’ern er dessverre solgt, men Y’en er fortsatt hovedbilen vår. Jeg har brukt en del tid på å sette meg inn i funksjoner i disse bilene, og syns det er litt gøy. Fruen som ikke har hatt interesse for det ser jeg jo bruker bilen litt «tungt» og kan rett og slett ikke de enkleste veiene til Rom.  

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant det, jeg ser - trykker ikke 🙂 Som jeg nevner på slutten, så er det lite man faktisk har behov for å endre under kjøring i en moderne bil, automatikk på det meste ordner som regel greit opp. 

Det jeg dog synes er rart med den store skjermen, er at de setter av sånn bitteliten plass til sentrale ting, og bruker omtrent hele skjermen på det som i mine øyne er bare vissvass.. Nesten halve skjermen brukes på et bilde av bilen, som beveger seg langs veien og andre biler som passerer, det er jo akkurat det samme man ser ut av glasset. Her kunne viktige valg kommet opp med store gode knapper, isteden for noen små ikoner helt nede i venstre hjørne, plassert så langt fra der øynene burde være som man klarer! 

Resultatene av årets EcoBest Challenge gir og en indikasjon på at "de andre" har begynt å få schwung på elbilene sine:

«Another surprise is the fact that, while it has been a leader and the benchmark for electric mobility for several years, Tesla does not dominate any category in 2024.»

For å styre denne tråden inn på emnetittel igjen, så er vel min påstand fortsatt at Tesla ikke har et godt (økonomisk) alternativ for en familie med tre barn (med barnestoler). Man kan klare å klemme inn tre stk, med rette kombinasjonen av seter, men det er trangt baki der, og det blir en kamp med setebelter og ymse hver gang alle tre skal inn bak 🙂 Jeg har kjørt snart to år med en bil i samme klasse som Y, men som har litt romsligere baksete, ungene har ikke god plass baki der, det går, men er langt fra ideelt. Savnet etter tre skikkelige seter bak har meldt seg, eneste alternativet Tesla har da, er Model X, og den passerer millionen som nybil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (14 timer siden):

Jeg lurer litt på deg, er du så dårlig til å lese det jeg skrev, eller er du bare en Tesla-fanboy? 😀😀

Og det kommer fra en BMW-eier med bil til en million, dobbel pris av de andre som diskuteres... 

  • Like 1
  • Haha 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jørgen S. said:

Og det kommer fra en BMW-eier med bil til en million, dobbel pris av de andre som diskuteres... 

Når det kommer til bilkjøp er det vanskelig å stikke fingeren i jorda. Akkurat som ved kjøp av elektroniske gruppesett... 🙂

iX er en fin bil det. Fungerer helt sikkert flott. Men den er ikke spesielt stor innvendig (1700liter med nedklappede seter), og klarer dermed mindre volum enn en Tesla Model Y. En Enyaq er samme størrelse innvendig som iX. 

Og både Model Y og Enyaq fungerer supert. 

Grunnen til at man velger en iX er fordi man aksepterer(/liker) designet og man ønsker luksus. Om man er litt pragmatisk så kommer den til kort sammenlignet med andre velfungerende biler som Y, Enyaq osv.

Hilsen en som eier sin fjerde BMW.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (6 minutter siden):

iX er en fin bil det. Fungerer helt sikkert flott. Men den er ikke spesielt stor innvendig (1700liter med nedklappede seter), og klarer dermed mindre volum enn en Tesla Model Y. En Enyaq er samme størrelse innvendig som iX. 

Men den har vel og et av de romsligste baksetene, så skal man ha tre stykk bak, uten å gå for 6 eller 7 seter så er det et godt valg. Ekstra plass til bagasje de gangene det trengs er lett å løse (bakboks, takboks, henger), utvidet plass til ungene ved behov er ikke like lett 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skumma det meste her, men for meg var det iaf veldig åpenbart at ix-sammenligningen ble gjort fordi det ble mast om at alle de andre var så dårlige på software vs tesla.

Da må det vel være greit å komme med sine betraktninger fra en dyrere bil så lenge det er en produksjonsbil med varianter (med samme software) i lignende prisklasser som tesla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, suverin said:

Men den har vel og et av de romsligste baksetene, så skal man ha tre stykk bak, uten å gå for 6 eller 7 seter så er det et godt valg. Ekstra plass til bagasje de gangene det trengs er lett å løse (bakboks, takboks, henger), utvidet plass til ungene ved behov er ikke like lett 🙂

Det er sant. Litt ekstra bredde er der, men du betaler godt for den bredden om det er din eneste grunn for a velge iX. 

Det finnes selvfølgelig masse argumenter for å velge iX, men ingen av dem gjør at du kommer fortere fram til hytta, svigermor eller barnehage. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 timer siden):

Og det kommer fra en BMW-eier med bil til en million, dobbel pris av de andre som diskuteres... 

Denne BMW-eieren har også en Tesla Model 3 og har også eid en Tesla Model S før jeg byttet den ut i nevnte BMW. 
 

Jeg imøtegikk en påstand om at alt annet var håpløst gammeldags og BMW (og Audi) ble trukket fram. Den påstanden faller på egen urimelighet og det begrunner jeg hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Ndreas said:

Nå har jeg skumma det meste her, men for meg var det iaf veldig åpenbart at ix-sammenligningen ble gjort fordi det ble mast om at alle de andre var så dårlige på software vs tesla.

Da må det vel være greit å komme med sine betraktninger fra en dyrere bil så lenge det er en produksjonsbil med varianter (med samme software) i lignende prisklasser som tesla?

Joda, men kanskje mer relevant å se på iX1 som er mer i tilsvarende prisklasse? den har heller ikke super software. iX1 er forøvrig overraskende romslig. 

Kjørte forøvrig en audi a4 av siste generasjon med lite utstyr for litt siden. Det var utrolig befriende. Betjeningen bare funket. Minimalt med touch og annet tøys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (5 minutter siden):

Det er sant. Litt ekstra bredde er der, men du betaler godt for den bredden om det er din eneste grunn for a velge iX. 

Det finnes selvfølgelig masse argumenter for å velge iX, men ingen av dem gjør at du kommer fortere fram til hytta, svigermor eller barnehage. 

Vår hund på 50 kg har ikke plass i en tesla y, bagasjerom for skrått. Går fint i ix. 

Dette er et sært behov selvfølgelig, men viser at det er litt håpløst å si "den bilen er best for alle sine behov". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (48 minutter siden):

Joda, men kanskje mer relevant å se på iX1 som er mer i tilsvarende prisklasse? den har heller ikke super software. iX1 er forøvrig overraskende romslig. 

Kjørte forøvrig en audi a4 av siste generasjon med lite utstyr for litt siden. Det var utrolig befriende. Betjeningen bare funket. Minimalt med touch og annet tøys. 

Jeg har kun vært baksetepassasjer i iX1 og jeg opplevde den som alt annet enn overraskende romslig. Som en voksen person (188 cm og 84 kg) passet ikke baksetet meg. Har tatt mye iD4, Ioniq, Y som taxi og samtlige av de har bedre bakseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Syklist1 said:

Jeg har kun vært baksetepassasjer i iX1 og jeg opplevde den som alt annet enn overraskende romslig. Som en voksen person (188 cm og 84 kg) passet ikke baksetet meg. Har tatt mye iD4, Ioniq, Y som taxi og samtlige av de har bedre bakseter.

Den har om ikke ihvertfall mulighet til å ta med litt lastevolum, men alt er relativt. Ingen BMW med noe ettall knyttet til navnet sitt har noen gang vært store biler, spesielt innvendig. Solgte selv vår BMW 1-serie som følge av svært knapp bakseteplass. Og den var trang. I den konteksten er en ix1 "overraskende" stor innvendig. Det gjør den på ingen måte til noen ultimat familiebil. Alle bilene du nevner er selvfølgelig bedre på plass innvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (1 time siden):

Joda, men kanskje mer relevant å se på iX1 som er mer i tilsvarende prisklasse? den har heller ikke super software. iX1 er forøvrig overraskende romslig.

Men hvis det man har er den dyre, så er det jo bare det man kan fortelle om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (57 minutter siden):

Det er sant, men det er fort tilsvarende lite relevant 😉 

Nå er det slik da at bilprodusenter i stigende grad harmoniserer teknologien på tvers av sine modeller. Legger du inn en bestilling på en Model X til MNOK 1.250 så får du akkurat den samme teknologien som i en Model 3 eller Y med små modifikasjoner. Det synes jeg i utgangpsunktet er en bra sak, men det betyr også at alt som er bra eller dårlig på toppmodellen også er det samme på den billigste bilen de har. 

Noen har fått det for seg at Tesla har opparbeidet seg et varig fortrinn i markedet og at alt annet er annenrangs. Sånn fungerer ikke verden, og pt. framstår Tesla mer som en middelmådig (minus) på teknologi totalt sett hvis du tar med deg den totale opplevelsen med regnsensor, lys, navigasjon, integrasjon mot Carplay/Auto. blindsonevarsling, skiltlesning etc. mens de definitivt har mange andre gode egenskaper som pris, plass og rekkevidde. Den samme refleksjonen kan man jo gjøre seg ift. komfort og støy. 

Mitt bilde-eksempel fra egen Model 3 i tråden med "the latest and greatest" fra Tesla i et parkeringsøyeblikk viser jo at dette ikke er særlig bra sammenlignet med de beste, og i dette tilfellet har f.eks Ford, Opel, Citroen mm. bedre løsninger. Faktisk var min Audi A6 fra 2010 f.eks mye bedre, og det er femten år siden. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig Lars-Erik, men det er kanskje ikke så relevant for de som skal kjøpe bil nå? Om fem år så er forhåpentligvis kamelene som må svelges når det skal velges bil i den ene eller andre retningen mindre. For de er fremdeles mange. Ved kjøp av Model Y så må man tåle at man støtter Elon og at betjeningen i beste fall er middelmådig selv om drivverket er supert og softwaren er god.  ID-bilene har om mulig enda mer håpløs betjening.  Hyundai/Kia  plinger og plonger ustanselig og har ikke nødvendigvis super kvalitet heller. BMW har endel gimmick og er forholdsvis tunge, trange og dyre. I5 Touring er f.eks. en bil jeg gjerne kunne tenket meg, men den er fryktelig stor og tung uten å tilby sååå mye plass. 

Det skal ikke være enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...