Gå til innhold

Ny elbil til familie på 5 - forslag?


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, erikskon said:

Kommer noen av de nye 7 seterne som 5 seter? Jeg vil heller ha mer bagasjeplass og eventuelt mulighet til større plass til passasjerene enn de to siste setene.

På den nye ID Buzz'en som kom nylig kan du ta seterad nr 3 helt ut. Men ikke rad nr 2 idiotisk nok, den kan bare legges ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (26 minutter siden):

Jeg antar at luftmotstand i disse store SUVene må være mye høyere enn for eksempel Tesla Y. Har de sjans til å matche Tesla Y både på pris og rekkevidde?

Selvom jeg synes model Y er et godt valg, så er det ikke slik lenger at tesla er best på alt. Soleklart best i 2022, de senere årene har det kommet mye annet bra. Rekkevidde og såpeform blir mindre viktig når batteriene har blitt bedre. Ikke nødvendigvis større, men mer energieffektive, de fleste biler går langt nok og da er det ikke noe å stresse med. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå brukte jeg TY som eksempel. Jeg vil anta at alt annet likt, så er lavest mulig luftmotstand en billig og miljøvennlig måte å øke rekkevidden og få ned brukskostnadene på. Jeg vet ikke hvordan det skal skje, men egentlig skal sløsing med strøm koste dyrt.

Alt i meg dras mot en stor firkantet SUV, men alle jeg kjenner med en mer aerodynamisk bil er svært fornøyd. Ok, jeg kan si det rett ut. Alle jeg kjenner med TY er svært fornøyd. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ligg unna Hyundai Ioniq 5, og for min del alt annet fra den kanten. Etter litt over to år med den kan jeg ikke fatte hvordan den har fått så mye god omtale, for makan til irritasjons-geysir. I tillegg viser det seg etter hvert at de har store problemer med startbatteriene, noe min forhandler ikke kunne ha brydd seg mindre om. Hold dere unna, don't believe the hype

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjuddi skrev (53 minutter siden):

Bare ligg unna Hyundai Ioniq 5, og for min del alt annet fra den kanten. Etter litt over to år med den kan jeg ikke fatte hvordan den har fått så mye god omtale, for makan til irritasjons-geysir. I tillegg viser det seg etter hvert at de har store problemer med startbatteriene, noe min forhandler ikke kunne ha brydd seg mindre om. Hold dere unna, don't believe the hype

Tltredes, en dyrkjøpt erfaring og påminnelse om at biljournalisters 30 minutters kjøretur i Spania betalt av importør er null verdt. Hyundai settes på bannlyst-lista. Det er bare en Opel Vectra som har vært i nærheten av så mange turer innom forhandler som Ioniq 5.

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (13 timer siden):

Fortsatt lite i nærheten til prisen, og alt virker håpløst gammeldags når man har brukt app og ui til Tesla. At ikke BMW og Audi klarer å få tak i noen som har drevet med utvikling av brukergrensesnitt etter år 2000 er imponerende.

Nuvel, vi har en 2023 Tesla Model 3 i og en BMW iX 2022, ingen tvil om hvilken av de to bilene som er best, og jeg skal gi et hint, det er ikke Teslaen. 

La oss begynne med app, siden det har pleid å være Tesla sin paradegren. Javisst er den god, men den er heller ikke perfekt. Ta f.eks den digitale nøkkelen til Tesla, den krever at du har strøm på mobilen ellers er du kjørt, Tesla mener også at en skal ha med seg nøkkelkortet for sikkerhets skyld og jeg har selv måttet gi nødstrøm til en uheldig Tesla eier som følge av flatt mobilbatteri. BMW bruker UBW og har gjort det iht. standarden for digitale nøkler som flere og flere bruker og har også lagret nøkkelen i den sikre delen av telefonen, faktisk så fungerer den også når mobilen går tom for strøm, og den krever heller ikke at appen går. BMW er også mye bedre på noe så dagligdags som hjemmelading, nærmer du deg bilen så låser den opp ladekabelen, du trenger ikke å fikle med en app for det samme. Det følger for øvrig med både nøkkelkort og to fobs som en kan bruke om en vil.  

Så er integrasjonen med Tesla Supercharger naturlig nok helt strålende på Tesla, men BMW har integrasjon som går på kryss av mange ladeoperatører - statistikken en får i app er også langt bedre i favør BMW. 

UI i bilen er litt både og - på den store skjermen er Tesla gode, men navigasjonen er sånn ca. fra 10 år for gammel - hvor er augumented reality i visningen som sømløst leder deg i real time på riktig kurs? Fotoboksvarsling fungerer kun dersom du har navigasjon aktiv, ellers ikke. Tesla Vision er helt elendig ift. ekte 360-kamera, min gamle Commodore 64 var bedre. Enda verre er at påliteligheten er elendig, nå er vi inne i den mørke tiden og vår bil gir rutinemessig melding om at presisjonen går ned, at kamera er tildekket osv helt uten grunn, og i følge Tesla er alt som det skal være (alle Teslaer har det samme, så dette gjelder for alle). Bildet er fra en helt ordinær parkering hvor Tesla Vision i sin visdom mener at bilen trolig er delt i to. 

Så er det riktig at brukergrensesnittet på skjermen er bedre enn f.eks BMW, men brukergrensesnitt er så mye mer enn det. Jeg vil ha skilter og trafikklys i displayet foran meg, det får jeg på BMW, ikke på Tesla. Inntil nylig leste ikke Tesla skilter engang kombinert med helt feil kartgrunnlag. Jeg vil ha bedre lys enn det Tesla har å tilby, jeg vi ha head-up. jeg vil ha elektrisk svingbart hengerfeste, jeg vil ha premium interiør, jeg vi ha en støysvak bil, jeg vil ha regnsensor som gjør det jeg forventer og som ikke går på tørr rute i strålende sol 

Jeg kjøpte min første Tesla i 2016, da en facelift Model S 90D, siden da har ikke akkurat innovasjonen til Tesla gått i riktig retning. Den gangen hadde jeg f.eks en regnsensor som fungerte, det fungerer fremdeles ikke tilfredsstillende på en splitter ny Tesla. Autopiloten er langt fra det beste som finnes der ute. FSD-toget er tidenes overpromise/underdeliver fra noen bilfabrikant. Ser at Tesla påstår totalt andre tall enn det uavhengige tester viser, og det systemet slik det er satt opp nå kommer ikke til å få regulatorisk godkjenning i Norge, det er rett og slett ikke robust nok. Model S og X er nå totalt akterutseilt og selger svært dårlig, Cybertruck er helt ny og er på stigende salgskurve, mens både Model 3 og Y begynner å trekke på årene - at de gjør en del løpende forbedringer underveis, herunder også facelift tror jeg ikke er nok ift. å unngå at de lider samme skjebne som S og X dersom ikke Tesla fornyer de totalt snart. Pt. går jo som kjent ikke salget spesielt bra heller, Tesla har skuffet markedet 4 kvartal på rad og angripes av kinesiske biler som er langt rimeligere. Samtidig er det andre merker som har godt vekst, og siden BMW er brukt så var deres siste rapporterte vekst 35% på elbil år over år, mens Tesla har negativ vekst. 

IMG_9820.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (21 minutter siden):

Og en 23 mod 3 er jo en mange år gammel modell? Vet ikke når den bmw en ble laget dog😎 og som forrige post; hvordan er de priset mot hverandre? 

iX er i samme segmentet som Model X. Rent prismessig endte en topp-spekket iX langt rimeligere enn en Model X. 

Jeg trakk fram BMW fordi den ble dratt fram som et eksempel på "legacy" bilprodusent som lå langt bakpå og ønsket å sette fokus på om det faktisk stemmer. BMW som produsent har fabelaktig vekst og det før de lanserer sin "Neue klasse" til neste år. Jeg tror jeg minnes at iX3 er første mann ut, og det er en bil som nok er i samme størrelse som TMY. 

Ift. kommentaren over så er jo Tesla sin argumentasjon at de gjør løpende oppgradering underveis, og teknologien er lik på tvers av alle modeller, så alt jeg påpeker er bra eller dårlig på en model 3 er akkurat det samme på øvrige modeller med unntak av at S og X har en skjerm foran rattet. 

Teslas største fordel siden etableringen har vært at de har full kontroll på verdikjeden i bilen. Det så vi under Covid når det var manko på komponenter der ute, og hvor Tesla kunne nyttigjøre seg det som var tilgjengelig der ute på en helt annen måte enn de øvrige bilprodusentene og enkelt gjøre tilpassninger i sin plattform. Resten av bilverden har enten skjønt at dette er smart eller er i ferd med å skjønne det, så den fordelen skrumper inn for hver dag som går slik som all markedsteori tilsier. 

Det jeg personlig tror Tesla kommer til å slite med er den ensidige konkurransen på pris, fra å være ett av de mest lønnsomme selskapene der ute, så er de nå under press og viser marginer som ikke er noe spesielt lenger. Kineserne kommer til å utkonkurrere Tesla på pris uansett, så da spørs det hvilken posisjon de nå skal ha framover? FSD som er redningsplanken har år foran seg før den fungerer, og hvem vet om de i det hele tatt vil være først? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (14 timer siden):

Fortsatt lite i nærheten til prisen, og alt virker håpløst gammeldags når man har brukt app og ui til Tesla. At ikke BMW og Audi klarer å få tak i noen som har drevet med utvikling av brukergrensesnitt etter år 2000 er imponerende.

Det er mange biler i samme prisområder som MY nå. Jeg har en Model 3 som nummer to bil, klarer ikke helt å la meg imponere av den. Appen er responsiv og grei, men den gjør jo ikke noe særlig mer enn de andre gjør i sin app?

UI er spennende de første turene, så finner man ut at det er enklere og bedre med et klassisk oppsett kombinert med Android auto eller Apple carplay, med skjerm/hud foran ansiktet og ikke at viktige symboler/valg under kjøring dukker opp med bittesmå symboler helt nedi hjørne på en stor skjerm, lengst mulig bort fra der øynene bør være under kjøring.

Som @Lars-Erik og nevner, så er det mange biler som er bedre på veldig mye. Konkurransen er stor, det er mange biler i samme prisområder, og det vil sitte langt inne for meg å vurdere en Tesla igjen.

Fravær av fungerende vindusviskerautomatikk og at man ikke får 360 eller sensorer hos Tesla er nesten grunn nok i seg selv 😂

Men Y er trang for tre barn, X koster skjorta, så Tesla har egentlig ikke et godt alternativ for en familie på fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (37 minutter siden):

iX er i samme segmentet som Model X. Rent prismessig endte en topp-spekket iX langt rimeligere enn en Model X. 

Jeg trakk fram BMW fordi den ble dratt fram som et eksempel på "legacy" bilprodusent som lå langt bakpå og ønsket å sette fokus på om det faktisk stemmer. BMW som produsent har fabelaktig vekst og det før de lanserer sin "Neue klasse" til neste år. Jeg tror jeg minnes at iX3 er første mann ut, og det er en bil som nok er i samme størrelse som TMY. 

Ift. kommentaren over så er jo Tesla sin argumentasjon at de gjør løpende oppgradering underveis, og teknologien er lik på tvers av alle modeller, så alt jeg påpeker er bra eller dårlig på en model 3 er akkurat det samme på øvrige modeller med unntak av at S og X har en skjerm foran rattet. 

Teslas største fordel siden etableringen har vært at de har full kontroll på verdikjeden i bilen. Det så vi under Covid når det var manko på komponenter der ute, og hvor Tesla kunne nyttigjøre seg det som var tilgjengelig der ute på en helt annen måte enn de øvrige bilprodusentene og enkelt gjøre tilpassninger i sin plattform. Resten av bilverden har enten skjønt at dette er smart eller er i ferd med å skjønne det, så den fordelen skrumper inn for hver dag som går slik som all markedsteori tilsier. 

Det jeg personlig tror Tesla kommer til å slite med er den ensidige konkurransen på pris, fra å være ett av de mest lønnsomme selskapene der ute, så er de nå under press og viser marginer som ikke er noe spesielt lenger. Kineserne kommer til å utkonkurrere Tesla på pris uansett, så da spørs det hvilken posisjon de nå skal ha framover? FSD som er redningsplanken har år foran seg før den fungerer, og hvem vet om de i det hele tatt vil være først? 

Men spørsmålet var jo hvordan er de to bilene du sammenligner prismessig mot hverandre? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (16 minutter siden):

Men spørsmålet var jo hvordan er de to bilene du sammenligner prismessig mot hverandre? 

Nå er min sammenligning av iX mot Model 3/Y akkurat den samme om en går mot S og X for de er på samme teknologiske plattform. Men, du kan jo gjerne sammenligne iX1/iX2/i4 mot Y og 3 - blir det samme der for å holde seg i samme størrelse og kategori. 

Der BMW nok ligger bakpå er med iX3 og 3-serien, men de kommer som kjent i helt ny tapning til neste år. Skulle jeg kjøpt ny bil selv nå, så hadde jeg tatt en grundig kikk på nye Audi A6, dvs. tradisjonell stasjonsvogn med masse plass. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (6 minutter siden):

Nå er min sammenligning av iX mot Model 3/Y akkurat den samme om en går mot S og X for de er på samme teknologiske plattform. Men, du kan jo gjerne sammenligne iX1/iX2/i4 mot Y og 3 - blir det samme der for å holde seg i samme størrelse og kategori. 

Der BMW nok ligger bakpå er med iX3 og 3-serien, men de kommer som kjent i helt ny tapning til neste år. Skulle jeg kjøpt ny bil selv nå, så hadde jeg tatt en grundig kikk på nye Audi A6, dvs. tradisjonell stasjonsvogn med masse plass. 

 

For å si det folkelig; her unngår totalt å svare på spørsmålet gang på gang; er du politiker eller??? 😀😀

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å klargjøre min posisjon så er jeg egentlig kun opptatt av å finne en stor nok bil som er billigst og enklest mulig. Med mitt budsjett er X aldri vurdert. Med dette utgangspunktet sliter jeg med å finne alternativer til Y, men Musk kan være grunn god nok til å droppe T. 

Så når jeg spør er det fordi jeg ikke vet: Hva er prisforskjellen på en Y og en BMW med like stor plass til barn og bagasje? Og som ellers er noenlunde lik. 4wd, henger kapasitet og rekkevidde.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (1 time siden):

Appen er responsiv og grei, men den gjør jo ikke noe særlig mer enn de andre gjør i sin app?

Den funker typ alltid. Audi og Bmw sine er jo på nivå med å sende sms for å ringe hytt varm. 

Og feks hvor lite knaper bilen trenger og fortsatt funker, lys etc kunne de hatt bedre løsning for, men når det aller meste nå kan styres fra et ratt med to enkle hendler og to hjul viser det at de faktisk tenker litt. Mercedes i andre enden talte jeg femti knapper elns før man var kommet til midtkonsollen. 

Hyppige oppdateringer som faktisk gjør en forskjell er ikke så mange andre som heller får til, som matrix fjernlys.

Er selvfølgelig ikke perfekt, er tatt masse snarveier, men ting funker bare, litt som en Iphone vs tidligste Android.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knapper er ikke nødvendigvis dårlig, BMW feks får det til, Mercedes har hatt drikkekonkurranse hvor det var om å gjøre å få inn flest 🙂

Er en balansegang, synes Y har fått imponerende mye funksjonalitet i få knapper, og så kunne jeg gjerne hatt en liten headup og en rekke med enkle knapper. Vurderer å koble på knapper man får kjøpt løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (45 minutter siden):

For å klargjøre min posisjon så er jeg egentlig kun opptatt av å finne en stor nok bil som er billigst og enklest mulig. Med mitt budsjett er X aldri vurdert. Med dette utgangspunktet sliter jeg med å finne alternativer til Y, men Musk kan være grunn god nok til å droppe T. 

Så når jeg spør er det fordi jeg ikke vet: Hva er prisforskjellen på en Y og en BMW med like stor plass til barn og bagasje? Og som ellers er noenlunde lik. 4wd, henger kapasitet og rekkevidde.

iX3 er nærmest i pris, men da får du ikke AWD, den har mindre plass og den starter på 609.000kr. Rimeligste iX (som Lars-Erik snakker om)starter på 729.000kr, rett over 400km rekkevidde og jeg er ganske sikker på at den har dårligere bagasjeplass enn MY. Skal du ha xDrive50 som har WLTP på 600km starter man vel på 899.000kr, og da hadde jeg bare ventet på Volvo ass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (16 minutter siden):

iX3 er nærmest i pris, men da får du ikke AWD, den har mindre plass og den starter på 609.000kr. Rimeligste iX (som Lars-Erik snakker om)starter på 729.000kr, rett over 400km rekkevidde og jeg er ganske sikker på at den har dårligere bagasjeplass enn MY. Skal du ha xDrive50 som har WLTP på 600km starter man vel på 899.000kr, og da hadde jeg bare ventet på Volvo 

  Akkurat, bmw' en er dobbelt så dyr 😀 det forklarer unnvikende besvarelser 😎

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (43 minutter siden):

  Akkurat, bmw' en er dobbelt så dyr 😀 det forklarer unnvikende besvarelser 😎

Det er nok det. Jeg valgte iallfall MY i 22 pga pris, rekkevidde, app, ladenettverk og bagasjeplass. Aldri brydd meg noe særlig om bil, og er veldig fornøyd med MY. Noe kunne vært bedre, men skyggebremsing med AP aktivert samt at jeg av og til må trykke på vindusviskerknappen plager meg minimalt. Kjenner meg ikke igjen i problemene til mange andre, rett og slett. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...