Gå til innhold

Ny elbil til familie på 5 - forslag?


Anbefalte innlegg

Kia EV9 og Kia EV5 er midt i blinken. Avhengig av hvor mye du vil betale. EV9 fås nå og er enorm, går langt og lader fort. Har falt endel i pris fra lansering allerede! EV5 blir lillebror men fortsatt større enn ID4 og Enyaq osv. Kommer til høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvekjørt EV9 (og har en Soul fra før) og likte den veldig godt. Gjør det den skal, har smarte og fine løsninger og gode garantier fra produsent. Den var avsindig dyr ved lansering men nå ser det ut til å bli betydelig mer spiselig priser.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (20 timer siden):

Har prøvekjørt EV9 (og har en Soul fra før) og likte den veldig godt. Gjør det den skal, har smarte og fine løsninger og gode garantier fra produsent. Den var avsindig dyr ved lansering men nå ser det ut til å bli betydelig mer spiselig priser.

Interessant å høre at den ga bra inntrykk.

Den løser veldig mye for vår del (ikke minst bagasjeplass og 7-seter, som erfaringsmessig er nyttig når du har tre barn som driver med lagidrett, og de vokstne er trener og lagledere).

To minus er pris (ligger 150 000 over Enyaq, i tillegg til dyrere ekstrautstyr) og størrelse (kona ønsker ikke som både er lange og brede, mtp parkering).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle kjøpe ny bil i dag ville jeg sjekket ut nye Audi A6 grundig. Den er Audi-dyr, men her tikker man av alt jeg kunne tenke meg i en bil uten å studert den veldig nøye, så med forbehold om akkurat det. Premium-bil med god plass, AWD, 800V batteriteknologi som gir rask lading og rekkevidde langt oppe på 700km tallet er ting ting jeg liker. Så er jo nedsiden at den ikke akkurat er rimelig. 

I dag har vi en BMW iX50, den tikker også av kravene til trådstarter med unntak av pris. Få andre biler har så stor kupe som den, noe en familie på fem vil sette pris på. Den store kupeen betyr at ikke bagasjeplassen er så stor dog, men den er på nivå med hva BMW pleier å ha på sine SUVer som X5, den er vel oppgitt til 500 liter opp til hattehyllen (som kan tas av), og så er det et stort rom under dørken, men ingen frunk. Vi har hatt den i 2,5 år, og ift. det som er på markedet i dag er det etter min oppfatning den bilen som setter standarden for de fleste andre. Ekstremt støysvak kupe, gode førerassistentsystemer, premium interiør, trekker 2.500 kg og klasseledende rekkevidde for en så stor bil (600 km) er alle gode ting. Den kostet rett under en million da den ble bestilt i 2021 og har absolutt alt som finnes av utstyr. I teorien skulle prisen ha gått opp til ca. MNOK 1.3 for samme bil, men det har den i praksis aldri gjort, så BMW skodde seg nok godt på MVA-fritaket. 

Tesla blir for enkelt for meg, og vi har også en TM3 i husholdningen fra 2023. Tidligere har vi hatt en TMS. Jeg skjønner meg ikke helt på begeistringen for denne bilen utover pris når ikke helt basale ting som regnsensor fungerer, eller parkeringsassistanse hvor Commodore 64 fra tidlig 80-tall framstår som moderne og det ikke er mulig å få ekte 360 dekning (og som sliter bare det er skumring), eller å stå på knærne for å feste hengerfestet, eller ganske mye støy, eller en nervøs autopilot. Det den skal ha, og som har gjort den "uslåelig" er pris, vi fikk veldig mye for pengene da vi kjøpte vår TM3 LR ny for et drøyt år siden. Men, det er det den konkurrerer på, og med kineserne som nå kommer inn på markedet i stigende grad med det samme priskortet skal det bli spennende å se hvordan utviklingen blir. De har fallende salg kvartal over kvartal om dagen, og har skuffet markedet minst fire kvartaler på rad nå. Der igjen blir BMW det motsatte, deres elbilsatsning har hatt 34% vekst i 2024 sammenlignet med fjoråret og det før deres "Neue Klasse" er på plass (kommer i 2025). 

Hyundai/KIA virker å være i støtet innen elbiler, de har bra effektivitet på bilene sine og får mer og mer komplette line-ups i markedet, så det er et selskap jeg har litt troen på. 

VW har ikke helt fått det til foreløpig innen elbil-segmentet, men de selger allikevel ganske mye av ID4/5. ID7 gjorde det vel ikke særlig godt i rekkeviddetesten til Motor, men det kan jo være at programvaren fremdeles har noe å gå på. Vi prøvekjørte ID3 før vi gikk for Tesla og ble ikke superimponert over den, og storebrødrene er jo laget etter samme lest. 

Dette med rekkevidde ser jeg blir kommentert igjen, men jo mer jo bedre er min filosofi. Akkurat vært fem uker på ferie på hytte hvor parkeringsplassen ligger for langt unna hytta til at destinasjonslading er mulig. Da er det veldig greit med to biler med 600km ish rekkevidde på p-plassen. Vi har kjørt store avstander og ladet lite, og det er akkurat sånn vi vil ha det, ingenting er så kjedelig som å sitte å vente på at bilen når 80%, og ta også det med i betraktning av rekkevidde - WLTP er målt i laboratorie med 23 grader og alle strømforbrukere av. Batterier bør så sjeldent som mulig lades til 100% og tiden mellom 80-100 er LAAANG. På vinteren og med småkjøring blir 600 km til under 300 for den Teslaen vi har med mye start og stopp og småkjøring selv om den står i varm garasje. Bor man f.eks i blokk med gateparkering så er ikke det mye stas å måtte lade i tide og utide. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var gjennom samme runde for litt siden. Vi har en Tesla Model 3 Performance fra før og selv om jeg oppriktig mener at Tesla Model Y Performance er det beste kjøpet for en familiebil i prisklassen 500-600K var kona beinhard på at hun ikke ville ha det og at vi ikke kunne ha to Teslaer. En ting jeg må gi henne rett i er at Teslaen ikke er den beste på vinterføre rent opplevelsesmessig ved at den tillater vesentlig mer slipp før den korrigerer og når det er skikkelig glatt er dette litt ukomfortabelt. 

De koreanske bilene frister meg null så jeg vurderte de ikke engang, men vi prøvekjørte både ID4 og Enyaq. Jeg var før prøvekjøring innstilt på Enyaq siden jeg syns det er en penere bil, men vi endte opp med en ID4 GTX siden kona likte denne bedre både innvendig og kjøremessig. Vi har hatt denne på tur i sommer (to voksne og to barn på 13 og 10 år). Jeg må si den imponerer meg grådig; jeg sitter godt, den er stillegående (selv med 21" hjul), god rekkevidde, og en behagelig kjøreopplevelse. I tillegg rommer den oss på fire med 14 dagers klesskift og oppakking godt. Vi startet fra Kristiansund med Hønefoss som mål for dagen på returen og det krever ett bensinstasjonsmat-stopp for å nå hjem med 18 mil i restrekkevidde. 

De tingene som irriterer meg med denne er at jeg skulle ønske at parkeringskameraer/sensorer gikk på automatisk i lave hastigheter (må trykke på skjermen) og at appen er laaaaaangt tregere enn på Tesla, det å skru på ventilasjon er en ett til to minutters øvelse. Den adaptive cruisekontrollen er langt mer stabil og god enn på Tesla, men det er litt masete med at den er mer katolsk enn paven og justerer til akkurat fartsgrensen heeeele tiden (om du kjører i 80 og har stilt den inn på 95 så justerer den ned til 90 om fartsgrensen endres til 90). 

Vi skal ikke ha familiebiler uten firehjulstrekk igjen. I min bok er dette det mest behagelige "ekstrautstyret" man kan ha. Neste uansett hva kommer man seg frem, man kommer seg ut av kryss, man kan kjøre med defensivt i glatte bakker etc. Det har vært dager i vinter hvor jeg hadde stått fast i Oslo sentrum om jeg ikke hadde hatt firehjulstrekk. 

Når det gjelder rekkevidde er mitt tips å se hen til bruk og lademuligheter. På langtur opplever jeg det faktisk ikke som noe stress med lading, men det forutsetter at man har muligheten til å starte med ganske mye strøm på bilen før man legger ut på langtur. Det er drepende for motivasjonen å starte en lengre tur med selv 20 min ladestopp. El-bil til hytta 20 mil unna med noe småkjøring på hytta i vinter- og påskeferie fungerer helt fint selv om vi bare lader med 3 kw på hytta og er til tider tre el-biler der. Om vi ikke hadde fått dette lille påfyllet på 3 kw hadde det fort blitt stress. Jeg har blitt såpass trygg på rekkevidde og vårt bruk at jeg vurderer å bytte Teslaen i en ID Buzz GTX om prisen blir ok selv om denne har en relativt lav rekkevidde (42-ish). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjasmas skrev (33 minutter siden):

Jeg har blitt såpass trygg på rekkevidde og vårt bruk at jeg vurderer å bytte Teslaen i en ID Buzz GTX om prisen blir ok selv om denne har en relativt lav rekkevidde (42-ish). 

Min erfaring er at drøyt 40 mil rekkevidde holder for det meste, spesielt når man har mindre barn. Jeg venter også i spenning på ID.Buzz GTX-prisen 🙂  Er ikke bekymret for Buzzens rekkevidde i det hele tatt!

Nå har vi en Model 3 LR (560 wltp) og en Solterra (466 wltp). Det skiller ti mil på disse i wltp-rekkevidde, men i praksis oppleves det mindre, og det er den med minst rekkevidde som er førstevalget til både unger og voksne. På lengre turer lader jeg stort sett på de samme laderene med begge bilene, og kjører like lange dagsetapper på nesten lik tid. Lading oppleves meget sjelden som et problem. Oftest er "problemet" at jeg må ut og flytte bilen, for den er ferdigladet før maten er fortært.

Begge bilene har i hvertfall mye lengre rekkevidde en de tre ungene i baksete, det lengste vi drar en dagsetappe på norske veier er ca 50 mil. Da trenger begge bilene en stopp med litt påfyll, ungene trenger nok minst tre 🙂

Forbruk er også viktig, jeg kjørte Solterraen snaut 2000 km med tilhenger på årets sommertur, lastet med to landeveissykler på draget og tre barnesykler på lokket (lagt flatt for å komme under to meters-grensa til båten), og ellers alt av bagasje. Snittforbruket på den turen ble 18,8kWh/100km, det er lavere enn mange biler bruker uten tilhenger 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (6 timer siden):

Hvorfor er Solterra førstevalget foran model 3? Hvilke egenskaper er det som verdsettes mest og minst ved de to?

På lengre turer er det først og fremst størrelsen og komforten, ungene har bedre plass i baksete. Jeg som lang sjåfør kan sitte i ønsket stilling (helt bak, helt ned), selv om jeg har 10-åringen bak meg. I det daglige setter jeg pris på velfungerende 360-kamera, skikkelig front-kamera, god bakkeklaring og skikkelige dørhåndtak 😂

Av andre ting så har japaneren bedre lys- og bedre lys-/visker-automatikk. Sømløs cruise/autopilot eller hva det nå heter, som ikke fantombremser her og der. Når vi kjører ferietur med tilhenger er det ganske praktisk med ladeporten på skjermen foran, flere ladere tilgjengelig uten å koble fra henger 🙂

På vinter og dårlig føre så er den helt overlegen, der Teslaen slenger på rompa, spinner og sklir, så bare durer Solterraen fram (samme dekk).. Bakkeklaringen på 21 vs 13(?) cm merker man når det dumper snø, samt når far skal ferdes på dårlige veier under jakta.

Men skal du hurtiglade i mange minusgrader må du ha god tid, for den har ikke forvarming, så der slår Teslaen knock-out på den 🙂 Skal jeg langt på kaldeste vinteren, og vet jeg må hurtiglade flere ganger, så velger jeg Teslaen, selv om Subaruen er bedre og kjøre på vinterføre.

Sånn kort oppsummert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 3.8.2024 den 13.19):

Har prøvekjørt EV9 (og har en Soul fra før) og likte den veldig godt. Gjør det den skal, har smarte og fine løsninger og gode garantier fra produsent. Den var avsindig dyr ved lansering men nå ser det ut til å bli betydelig mer spiselig priser.

Er den egentlig så mye rimeligere nå (bortsett fra at det har kommet en litt kjipere bakhjulsdrevet utgave). Syns fortsatt de er dyre og de få som ligger på Finn.no nærmer seg 900k.). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAK skrev (2 minutter siden):

Er den egentlig så mye rimeligere nå (bortsett fra at det har kommet en litt kjipere bakhjulsdrevet utgave). Syns fortsatt de er dyre og de få som ligger på Finn.no nærmer seg 900k.). 

Kommet en Exclusive som starter på 799k med 4wd. Den er endel billigere i Sverige, såg på Elbilforum at det var en som fikk hentet en GT-line fra Sverige, 799k ferdig på skilt i Norge. Da begynner det å ligne på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (4 timer siden):

Hvorfor er Solterra førstevalget foran model 3? Hvilke egenskaper er det som verdsettes mest og minst ved de to?

Vi har også Solterra og en Model Y og ingen tvil om at Solterra er en klar favoritt. Det må være en av de mest undervurderte bilene på det norske markedet i dag. Den har langt bedre kjøre- og fjæringskomfort kontra Y samt et bedre og mer forutsigbart firehjulstrekksystem. Adaptiv cruise er mer avslappet og betjening kan fortsatt gjøres med knapper der det er enklest. Bilene er også særdeles kapable utenfor veien og kan sammenlignes med en Forester. Ulempen er noe begrenset rekkevidde (jeg kjører ca 420-430 km på en normal sommerdag), og litt treg lading på vinteren. Bilen har også et særdeles stort baksete og er den eneste bilen i denne klassen jeg klarte å få inn tre barneseter ved siden av hverandre i. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAK skrev (1 time siden):

Bilene er også særdeles kapable utenfor veien og kan sammenlignes med en Forester.

Sammenligning av Forester og Solterra off-road: 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=z9PBzNk1RLo

Litt fra oppsummeringen:

"The Solterra, I enjoyed driving it, it is a fun car to drive, it is way more capable offroad than I would have speculated initially! I could totally see it as a daily driver for going around doing all this fun activities, which I cant say that for most of the other EV-s out there.

- Can the Solterra Subaru?

- Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!

It is definitely a Subaru, it did Subaru stuff great!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på Solterra og BZ4X?

Er i nøyaktig samme båt som trådstarter, 3 barn, ønsker 4wd og plass, kona vil ikke ha Tesla. Liker å bruke minst mulig på bil, i mine øyne oser BZ4X økonomisk fornuft (kjøpspris, vedlikeholdspris, andrehåndsverdi, Toyotas 10års garanti, etc.). Baksetebredde er etter det jeg kan se "helt ok for klassen", kjipt at den har så lite bagasjerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skier skrev (31 minutter siden):

Hva er egentlig forskjellen på Solterra og BZ4X?

Ganske lite. Front og lykter bak er forskjellig. Solterra har en ekstra modus på 4wd-en (deep snow/mud, den e tøff), litt annet demperoppsett ifølge min forhandler (ikke funnet noe offisielt), men lest om folk som har kjørt begge og sier de har merket forskjell. Den har +/- hendler for regenering, det har ikke Toyota. Solterra har Harman/Kardon-anlegg, Toyota har JBL. Solterra leveres kun med AWD.

Solterra har vert billigere, og de har vert helt nede i 419k for en Nordic-utgave, usikker på prisene nå?

Vi er også fem stk, og kommer fra en svær bil (SpaceTourer som er i Caravelle-klassen) så har vert bortskjemt med plass. Hadde aldri trodd vi skulle klare oss med Solterra som hovedbil, men det har gått greit, får med oss overraskende mye og sper på med en 500 liters takboks (Thule Motion XL) og/eller henger når det trengs.

Både bz4x og solterra har dog en kjip hengervekt på 750kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at bz4x/Solterra er en dårlig "elbil". Lav ladehastighet (spesielt i kulde, mangler forvarming av batteri) og relativt kort rekkevidde for prisen, var enda verre på den første årsmodellen. Mange taxisjåfører som har kjøpt på automatikk og føler seg lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt til ett par andre moment ved kjøp av ny bil; driftsikkerhet og service tilgang. Kan aldri tenke meg at de nye bilmerkene har ett godt fungerende nettverk av verksteder. Så er det endel biler som lider av barnesykdomer og mye småfeil

TS spesifiserer at det skal være plass til fem personer, jeg ville vel sagt noe om at fem personer skal sitte godt i bilen og da blir det gjerne en stor bil ettersom baksetet i de fleste bilene er dimensjonert for to personer.
Gode seter, lavt støynivå og bra lydanlegg blir aldri feil på langturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (19 minutter siden):

Merk at bz4x/Solterra er en dårlig "elbil". Lav ladehastighet (spesielt i kulde, mangler forvarming av batteri) og relativt kort rekkevidde for prisen, var enda verre på den første årsmodellen. Mange taxisjåfører som har kjøpt på automatikk og føler seg lurt...

Den har ganske grei ladehastighet store deler av året, 150kW og en ganske så fin ladekurve, men som du sier har du behov for mye kald vinterhurtiglading må man velge noe med forvarming. Som jeg nevner over her, i praksis fungerer den like godt som elbil som Model 3- en min, som er en mange hyller som en fantastisk elbil. Det er også flere taxi-sjåfører som trives godt med Bz4-en, så det er behovene som trumfer det meste🙂

Solterraen er en bil man blir mer og mer glad i, Model 3-en er en bil jeg blir mer og mer irritert på 😄

Solterra gjorde det også meget bra i EcoBest Challenge 2023 som er en av de grundigere elbiltestene der ute (ikke vintertest):

Sitat

 

Artikkel om testen fra Bil24:
https://bil24.no/stor-test-av-elbilenes-virkelige-rekkevidde/

Et merke som altså har grunn til å være fornøyd er Subaru, som hadde det minste WLTP-avviket, den nest raskeste ladingen fra 20-80 prosent, tredje lavest tid på lynladingen og 4. best effekt i forhold til forbruk.

Og ja, den soleklart største bufferen.

– Vi er spesielt glade for disse testresultatene. De stemmer godt overens med det både våre kunder og vi selv erfarer, nemlig at Subaru Solterra AWD presterer suverent i hverdagen, sier en fornøyd daglig leder i Subaru Norge, Torbjørn Lie.

Testen ble gjennomført på motorvei (55 prosent), landevei (25 prosent) og bykjøring (20 prosent), og bilene rattet av sjåfører fra 13 land kjørte selvsagt den samme ruten. (*med sjåførbytter)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (5 minutter siden):

TS spesifiserer at det skal være plass til fem personer, jeg ville vel sagt noe om at fem personer skal sitte godt i bilen og da blir det gjerne en stor bil ettersom baksetet i de fleste bilene er dimensjonert for to personer.
Gode seter, lavt støynivå og bra lydanlegg blir aldri feil på langturer.

Skal fem personer ha _god_ plass, så må man på større biler med seks eller sju seter ja, eller en med tre like bakseter på andre rad (det har ikke buzz klart å få til engang). 5008 har det på fossilbilen, men bilder av nye elbilen viser at den bare har 2.5 seter på andre rad 😞 Men man får det på stellantis-bilene, de har ikke 4wd og små batterier.

Så tråden har nok sklidd litt bort fra trådstarters behov 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eisa01 skrev (21 minutter siden):

Merk at bz4x/Solterra er en dårlig "elbil". Lav ladehastighet (spesielt i kulde, mangler forvarming av batteri) og relativt kort rekkevidde for prisen, var enda verre på den første årsmodellen. Mange taxisjåfører som har kjøpt på automatikk og føler seg lurt...

Toyota / Subaru kom ganske sent til festen og den plattformen som de har utviklet sammen framstår ikke som "bleeding edge", det betyr jo ikke at bilen trenger å være dårlig av den grunn selv om den nok ikke henvender seg til de som vil ha det som er ledende. 

Min anbefaling om man skal kjøpe denne modellen er at man har et bruksmønster som tilsier at lading på tur er noe man gjør en gang i sjeldenheten, samt at man har destinasjonslader der man normalt sett ferdes. Jeg har ladestasjon i garasjen hjemme, men ingen mulighet for å få det etablert på hytta ved sjøen fordi p-plassen er 100 meter unna hytta. Vi har derfor bil som fint klarer tur/retur uten lading samt at vi også kan kjøre litt lokalt mens vi er der. For en vanlig helg holder det også helt fint å starte med 80% SOC hjemmefra - der ville bz4x/Solterra ha slitt selv under optimale sommerforhold. 

Vi har vært på noen langturer nå i sommer, og har hoppet over ladestasjoner pga. kø, en bil som har kort rekkevidde har ikke nødvendigvis den luksusen som også er verdt å ta med seg. 

WLTP gir dessverre førstegangs elbilkjøpere feilaktige forventninger om hvor langt bilen går når det første en møter i praksis er at man ikke bør lade mer enn til 80% i det daglige, samt at bilene er milevidt unna WLTP om vinteren selv om du lader til 100%. På sommeren er WLTP mulig å nå, men ikke om en kjører motorvei. 

Når det kommer til plass i kupeen, så vil jeg jo si at biler i fem-meters klassen kan ha relativt god plass med tradisjonelt baksete om de er laget for det. Det er ikke trangt selv med tre staute karer på 1.90+ i baksetet på vår iX. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at WLTP er et tullete mål, og kanskje spesielt fordi kjørestil har så mye å si for forbruket. Du kan lett sløse/spare 15-25% hvis du ikke er bevisst det (og/eller kjører autopilot slik du gjorde på fossilbil). Personlig (og siden vi er på et sykkelforum) synes jeg parallellen til sykling er nesten 1-1, det som er dyrt energimessig på sykkelen er dyrt energimessig i bilen og motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fem på tur er det også bagasje til fem, og trolig en skiboks, så for vår del tar vi all rekkevidden og plassen vi kan få. Spesielt hvis vi ikke har lading der vi skal.

Fullastet bil på vinterstid med skiboks, litt trafikk og wltp på rundt 400kmtror jeg kanskje klarer 200km, da er man fra 100% til 0 omtrent. 

Vi har snart tre barn, i tillegg til to hunder, så her har vi gått for to biler istedenfor et beist ala Buzz. Y og en X1 hybrid. Gir oss litt mer fleksibilitet da jeg ofte drar på helgetur på jakt etc. Veldig stor bil er også et rent helvete på kjøpesenter og trange parkeringsplasser i hverdagen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (34 minutter siden):

Personlig (og siden vi er på et sykkelforum) synes jeg parallellen til sykling er nesten 1-1, det som er dyrt energimessig på sykkelen er dyrt energimessig i bilen og motsatt.

Solterraen er nok her sykkelverdens svar på gravel-biken, den kommer ikke lengst og fortest frem, men den kommer frem over alt og er solid bygget. Jeg logger nok mer bil-tid på lugubre grus- og fjellveier enn jeg gjør på veier med høyere tillatt hastighet en 80-90 km/t med bilen, så det påvirker nok hvorfor jeg er så glad i den, for der briljerer den 😄 110 soner er noe eksotisk opplegg bilene mine bare lukter på maks en gang i året, og det påvirker selvsagt hvor langt man kommer. Hadde jeg bodd nedi Oslobygda og måtte reise 20+ mil hver helg, med høyhastighetsveier for å komme til et fjell hadde nok sikkert mine erfaringer sett annerledes ut og.

Og parallellen til sykkel for å strekke rekkevidden er bra! Coaste når man kan, holde farten i lett terreng, holde farten gjennom svinger, unngå unødvendige fartsendringer, alt dette gir mange gratis kilometer.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (På 2.8.2024 den 18.22):

Jeg har Tesla Y [...] siden 2020 og har satt meg på liste for annen bil. Jeg syns det er mange små irriterende ting som gjør at bilen rett og slett er irriterende å kjøre, som korte seteputer og et nylig innført helvetes mas for å se rett frem, ikke være i nærheten av linjene og holde henda på rattet. Etter en oppdatering i våres har jeg begynt å få kjeft av bilen når jeg snur meg til siden for å sjekke vikeplikt/blindsone 🤦‍♂️

Jeg oppdaterte sw på vår TM3 -19 i juni og har ikke noe slikt. Jeg trodde 2019 og 2020 var relativt like og at de store endringene kom i 2021. Er det noe som er TMY-spesifikt eller er det årsmodellen som gjør forskjellen? Og er det her noen EU-regler som gjør at det er umulig å komme unna uansett hvilken ny bil man kjøper?

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (53 minutter siden):

Med fem på tur er det også bagasje til fem, og trolig en skiboks, så for vår del tar vi all rekkevidden og plassen vi kan få. Spesielt hvis vi ikke har lading der vi skal.

Fullastet bil på vinterstid med skiboks, litt trafikk og wltp på rundt 400kmtror jeg kanskje klarer 200km, da er man fra 100% til 0 omtrent. 

Vi har snart tre barn, i tillegg til to hunder, så her har vi gått for to biler istedenfor et beist ala Buzz. Y og en X1 hybrid. Gir oss litt mer fleksibilitet da jeg ofte drar på helgetur på jakt etc. Veldig stor bil er også et rent helvete på kjøpesenter og trange parkeringsplasser i hverdagen. 

image.jpeg.e6cec5eb1dc9b27a1aa44b096ef8242c.jpeg

 

 

 

Dette må da være den ultimate bilen:

https://www.rohneselmer.no/nyheter/detaljer/2595/den-ikoniske-og-prisbel-nte-helelektrisk-pickupsuksessen-f-150-lightning-klar-for-europa-i-et-begren?campaignid=20023146906&adgroupid=147066536374&adid=656210727059&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI077s9vXfhwMVWK6DBx3mtigREAAYASAAEgJdSPD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...