Gå til innhold

Ny elbil til familie på 5 - forslag?


Anbefalte innlegg

Gubben skrev (1 time siden):

Dette må da være den ultimate bilen:
[F-150]

Jeg håper inderlig at vi slipper den bilmoten i Norge. Det er nok av lastebiler med gigantiske dødvinkler på veiene uten at man skal måtte ha dem inne i boligområdene også.

  • Like 7

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om økt dødelighet i frontkollisjoner også. Sånn sett bør slike høye flate fronter være forbudt eller kun tillatt i spesielle tilfeller.

Sitat

Looking at more granular data, he also finds that compact SUVs increase the probability of death by 63 percent relative to a car, pickup trucks increase the probability by 68 percent relative to a car, and full-size SUVs increase the probability by 99 percent.

https://www.wired.com/story/tall-truck-suv-hoods-pedestrian-deaths/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (3 timer siden):

Jeg oppdaterte sw på vår TM3 -19 i juni og har ikke noe slikt. Jeg trodde 2019 og 2020 var relativt like og at de store endringene kom i 2021. Er det noe som er TMY-spesifikt eller er det årsmodellen som gjør forskjellen? Og er det her noen EU-regler som gjør at det er umulig å komme unna uansett hvilken ny bil man kjøper?

Det virker som det er en konsenus på internett at når man kjører med briller så tuller dette med det interne kameraet som igjen gir unødvendige/feilaktige feilmeldiger. Så jeg tror det er ned på brukernivå.

Jeg tror HW og SW er like på de to modellene ja.

Noe av de jeg opplever, har blitt nødvendige "forbedringer" etter flere søksmål i USA der Tesla har blitt saksøkt fordi amerikanske idioter ikke kan kjøre bil (som feks å bruke autopilot på veiskuldra og dundre inn i en havarert lastebil i 100 kmt. Det er vel Darwin awards i praksis). Men det er også klart at Tesla som amerikansk produsent ikke nødvendigvis har forstått rekkevidden og omfanget av europeiske trafikkregler og følgelig må gjøre løpende tilpasninger der også for å.være compliant til europeisk regelverk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (18 minutter siden):

Det virker som det er en konsenus på internett at når man kjører med briller så tuller dette med det interne kameraet som igjen gir unødvendige/feilaktige feilmeldiger. Så jeg tror det er ned på brukernivå.

Jeg tror HW og SW er like på de to modellene ja.

Noe av de jeg opplever, har blitt nødvendige "forbedringer" etter flere søksmål i USA der Tesla har blitt saksøkt fordi amerikanske idioter ikke kan kjøre bil (som feks å bruke autopilot på veiskuldra og dundre inn i en havarert lastebil i 100 kmt. Det er vel Darwin awards i praksis). Men det er også klart at Tesla som amerikansk produsent ikke nødvendigvis har forstått rekkevidden og omfanget av europeiske trafikkregler og følgelig må gjøre løpende tilpasninger der også for å.være compliant til europeisk regelverk.

På modell 3 er det noen software-forskjeller på "første generasjon" (19 og 20-modeller) og de som kom med varmepumpe i 2021, (startet utlevering sent 2020).

Jeg kan foreksempel fortsatt justere regenering på min Model 3 fra 2020, det kan ikke min kollega med 2021 modell av samme bil (bare med varmepumpe). Min maser ikke om ansikt rett frem, hendene på styret osv, men klager om jeg er for nært hvitstripen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (5 timer siden):

Hadde ikke orket kjøpesenter i Oslo med den for å si det sånn. Slår igjen et slag for ix50 der, med bakhjulsstyring og 360 kamera er den lett å manøvrere og parkere. Den har også en brilliant ryggeassistent jeg bruker jevnlig, hvor den rygger tilbake i samme spor som man kom fra opptil 50-200 meter avhengig av om man har park assistance plus eller pro. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til "suverin" og "LAK": Våger meg til å komme med noe oppfølgingsspørsmål ang Solterra og bZ4X, det er biler som har vært aktuelle. Ekstremt irriterende med den lave hengervekten.

bZ4X/Solterra: 

-Er varmeapparatet kraftig nok for skikkelig norsk kald vinter? 

-Hvordan fungerer appen? Er den rask/stabil? Grei funksjonalitet med grunnleggende funksjoner som forvarming av kupe og lignende?

-Hvordan fungerer det med speedometer over ratt? Forskjellige kropslengder? Kan man ha setet og rattet der man helst vil ha det, og fremdeles se speedometer? Må man ha rattet så lavt at det er veien ved inn- og utstigning?

-Fjæringskomfort: Er bilene komfortable på dårlig vei, eller sportslig oppsatt? Vi har modell Y og den synes vi er alt for stiv.

-Styrekomfort: Har bilene et styrerespons som er komfortabel på vanlig turkjøring? Vi har modell Y, og jeg synes den har alt for kort utveksling på styringen og for lite dødgang rundt null. Oppleves på en måte nervøs. Gøy å kjøre go-kart av og til, men ikke til daglig.
 




Vi endte med Model Y. Rent spesifikasjonsmeddig/prismssig vinner den teoretisk soleklart. Kjempebra app, rekkevidde og ladehastighet. Sinnsykt kraftig varmeapparat. Trenger nesten ikke å forvarme kupe om vinteren, for den blir så fort varm. Men det er en del grunnleggende bilspesifikke ting den feiler på. F. eks:

-glasstak som kan knuse om bagasjerom åpnes med is på taket.

-Teite dørhåndtak.

-Mangler rails, lett å knuse tak ved montering av takbøyler.

-Teit avtagbart tilhengerfeste. Bedre med et som kan være permanent montert.

-Fjæringskomfort, for stiv.

-Styrekomfort, for direkte.

-For lite knapper. Direkte trafikkfarlig. Varmeapparat og vindusviskere bør styres med vanlige knapper.

-Parkeringssensorer fungerer ikke skikkelig

-Regnsensor, vindusviskerautomatikk er dårlig.

-Ikke 360 kamera.

-Ikke head-up


 

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (2 timer siden):


Vi endte med Model Y. Rent spesifikasjonsmeddig/prismssig vinner den teoretisk soleklart. Kjempebra app, rekkevidde og ladehastighet. Sinnsykt kraftig varmeapparat. Trenger nesten ikke å forvarme kupe om vinteren, for den blir så fort varm. Men det er en del grunnleggende bilspesifikke ting den feiler på. F. eks:

-Teit avtagbart tilhengerfeste. Bedre med et som kan være permanent montert.

-For lite knapper. Direkte trafikkfarlig. Varmeapparat og vindusviskere bør styres med vanlige knapper.

 

Mye enig med deg angående MY, men kan man ikke bare ha tilhengerfestet på hele tiden...?

Varmeapparat og vindusviskere kan delvis justeres med knapper. Ett trykk på vindusvisker-knappen på spaken og så kan man justere mellom nivåene med rullehjulet. For varmeapparat kan man stille inn slik at langt trykk på venstre hjul lar deg scrolle opp og ned for å justere temperaturen.

 

Er stort sett rimelig fornøyd med MY og spesielt da vi fikk den i august 2021 var den det beste valget, men nå hadde jeg ikke kjøpt den igjen. Komfort, støy og få knapper er de største ankepunktene. Manglende oppvarming nedi gropa med vindusviskere var skikkelig kjipt den ene gangen jeg trengte det, men det er fikset på nyere modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (2 minutter siden):

Mye enig med deg angående MY, men kan man ikke bare ha tilhengerfestet på hele tiden...?

 

Man kan vel det. Men jeg synes det ser tåpelig og uferdig ut, har også sett det blitt nevnt at det lett blir fuktproblematikk i kontakten om det kjøres med på/uten deksel hele tiden, men mulig dette bare er et rykte. Mulig noen har designet et slags deksel som går rundt kroken når den er montert som får det til å se bedre ut.
Men min smak er at det ser mye bedre ut med en helt fastmontert krok som bare "stikker diskre ut og opp nedenfra" som på bZ4x/Solterra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (3 timer siden):

Til "suverin" og "LAK": Våger meg til å komme med noe oppfølgingsspørsmål ang Solterra og bZ4X, det er biler som har vært aktuelle. Ekstremt irriterende med den lave hengervekten.

bZ4X/Solterra: 

-Er varmeapparatet kraftig nok for skikkelig norsk kald vinter? 

Jeg er mye på fjellet og har aldri hatt problemer med å få bilen varm nok. Da snakker vi temperaturer ned mot 20-25 minus.

-Hvordan fungerer appen? Er den rask/stabil? Grei funksjonalitet med grunnleggende funksjoner som forvarming av kupe og lignende? Min erfaring er at den er stabil, men ikke veldig rask. Den har grunnleggende funksjoner som forvarming av kupe, låsing av dører, kjørecomputer ++. 

-Hvordan fungerer det med speedometer over ratt? Forskjellige kropslengder? Kan man ha setet og rattet der man helst vil ha det, og fremdeles se speedometer? Må man ha rattet så lavt at det er veien ved inn- og utstigning? Jeg (182cm) sitter perfekt i bilen. Jeg liker å sitte lavt så har setet helt senket ned og da ser jeg instrumentet perfekt over rattet. Setene er komfortable, men ikke like sportslige som i BMW en vi har (som har M-sportseter).  

-Fjæringskomfort: Er bilene komfortable på dårlig vei, eller sportslig oppsatt? Vi har modell Y og den synes vi er alt for stiv. Bilen har langt mer komfortabel fjæring enn Y, men ikke slik at det blir altfor mye vugging. Bilen er satt opp slik mange Subaruer er, og det gjør at man f.eks kan kjøre særdeles raskt over telehiv og på grusvei uten at det blir ukomfortabelt. Her er det knock out i forhold til Y`en der kjøring på slik vei bare gjør vondt. 

-Styrekomfort: Har bilene et styrerespons som er komfortabel på vanlig turkjøring? Vi har modell Y, og jeg synes den har alt for kort utveksling på styringen og for lite dødgang rundt null. Oppleves på en måte nervøs. Gøy å kjøre go-kart av og til, men ikke til daglig. Styringen er fin, men ikke veldig sportslig. Man har likevel god kontroll på bilen og den gir de signalene som kan være kjekke å ha i grenseland og på glatt vei. 

 

Så kan det jo nevnes at Solterra nok ikke er en bil som passer for alle, men den leverer definitivt som en røff og komfortabel bil som tåler å bli brukt. I tillegg har det vært en del veldig gode kampanjetilbud på bilen. Jeg kjøpte min i februar og fikk en helt ny topputgave med vinterhjul og hengerfeste til 460k. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (17 timer siden):

Til "suverin" og "LAK": Våger meg til å komme med noe oppfølgingsspørsmål ang Solterra og bZ4X, det er biler som har vært aktuelle. Ekstremt irriterende med den lave hengervekten.

bZ4X/Solterra: 

-Er varmeapparatet kraftig nok for skikkelig norsk kald vinter? 

-Hvordan fungerer appen? Er den rask/stabil? Grei funksjonalitet med grunnleggende funksjoner som forvarming av kupe og lignende?

-Hvordan fungerer det med speedometer over ratt? Forskjellige kropslengder? Kan man ha setet og rattet der man helst vil ha det, og fremdeles se speedometer? Må man ha rattet så lavt at det er veien ved inn- og utstigning?

-Fjæringskomfort: Er bilene komfortable på dårlig vei, eller sportslig oppsatt? Vi har modell Y og den synes vi er alt for stiv.

-Styrekomfort: Har bilene et styrerespons som er komfortabel på vanlig turkjøring? Vi har modell Y, og jeg synes den har alt for kort utveksling på styringen og for lite dødgang rundt null. Oppleves på en måte nervøs. Gøy å kjøre go-kart av og til, men ikke til daglig.

Jeg er veldig enig med @LAK sin oppsummering ser jeg. Fyller på litt av mine erfaringer.

- Ingen problem å få varm nok bil, den bruker dog noen minutter mer enn Teslaen før den blåser varmt! Det merker jeg de gangene jeg har parkert ute og glemt å slå på forvarming av kupeen. Kjørt med komfortabel kupetemperatur ned til -30, lengre perioder med rundt -20 her jeg bor, tidvis ned mot 30 blå når jeg er til fjells. Klimanlegget mitt står stort sett på ECO/Auto og 20 grader året rundt, på de kaldeste dagene må jeg slå av Eco for å få bort dugg, spesielt når det er full bil. 

- Appen gjør grunnleggende ting helt greit (forvarming manuelt eller etter tidsplaner, batteristatus, ladeplaner, turoversikt m.m). Den er ikke like responsiv og kjapp som Tesla-appen når man kommuniserer med bilen, bruker lengre tid før man får svar. Jeg er ingen stor appbruker på bilene mine, stort sett bare inne og dobbelsjekker batteri-prosent av og til. Det ble lansert en ny app for noen måneder siden, da ble den hakket hvassere i responsen på min Android-telefon, men fortsatt ikke Tesla-nivå.

- Displayet over rattet digger jeg! Jeg er 194, fruen er 167. Vi har rattet i samme høyde, men forskjell på setehøyde, begge ser alt. På nyeste Solterra som kommer nå i 2024/2025 får du ratt som er noe flatere på toppen (litt Peugeout i-cockpit- inspirert), da blir det nok bedre for de som liker å ha rattet høyt. Nå er jeg der at jeg syns det blir rart og uvant med tradisjonelt display inni rattet..

- Komfortabelt satt opp, men gir likevel god respons om man kjører aktivt. På dårlig vei er den helt fenomenal, telehiv, vaskebrett, hullete grusveier der er den i sitt ess. Fritt fra hukommelsen så har jeg lest en tester som uttalte noe i retning "det beste understellet du får i denne prisklassen". (jeg kjører med 18" dekk sommer og vinter, så mye gummi, gir nok enda litt komfort)

Syns daglig leder i Subaru Norge oppsummerte bra i artikkelen om EcoBest Challenge:

"De stemmer godt overens med det både våre kunder og vi selv erfarer, nemlig at Subaru Solterra AWD presterer suverent i hverdagen" - Det er tross alt hverdagene det er flest av...

Utdrag fra en vintertest som kanskje sier litt om understell og veigrep:

Sitat

Soleklar vinner i Elbil24s vintertest av elbiler på glatta

For å blåse resultatet først som sist, så var det Toyota bZ4X som klorte seg fast i underlaget på beste måte i akselerasjonstestene, og det med veldig god margin. Den stakk fra feltet umiddelbart, og selv når bilene kom opp i fart holdt den unna. Dette til tross for at den motormessig er den svakeste vogna i flokken. Grepet var så merkbart bedre at det kjentes umiddelbart, selv uten å gjøre måletestene.

Etter mange repetisjoner, bytte av spor, bytte av sjåfør og alle øvrige variabler, så var det ganske så åpenbart hvordan resten av feltet ville se ut også. Tesla Model Y og VW ID.4 tok de to neste plassene. Mellom disse skilte det svært lite, men fellesnevneren var at de begge ble parkert grundig av bZ4X.

....
Best på bremsetestene
Igjen var det tre biler som hadde relativt like ytelser. Det skilte omtrent en billengde fra bilen som ble nummer to (Volvo XC40), ned til ID.4 og Tesla Model Y - som i praksis stoppet på samme sted.

Den fjerde bilen stoppet imidlertid hele to billengder lenger bak XC40, noe som vitner om at elektronikken og systemene gjør en bedre jobb med å få stoppet de drøye to tonnene disse bilene veier.

Det er antagelig ikke nødvendig å nevne at flere billengder kan være forskjellen på liv og død, eller i det minste på mye mindre skade, enten på mennesker, dyr eller materiell. Og vinneren? Toyota bZ4X går av med seieren også her.

Alle bilene trillet under testen på siste generasjon Nokian Hakapelliita R5 piggfrie vinterhjul.

https://www.elbil24.no/pro/soleklar-vinner-i-elbil24s-vintertest-av-elbiler-pa-glatta/78482080

Kan og legge til at den har bare 64kW netto- batteri (71,4 brutto), så hadde jeg hatt 20 mil motorvei til fjells og kjørt mye langtur på vinteren, så hadde jeg nok sett etter noe med større batteri, forvarming av batteri og rask vinterlading! Jeg hurtiglader omtrent kun i sommerferien og et par langturer på høsten. På vinteren kjører vi veldig sjeldent veldig langt.

Den store bufferen mellom netto og brutto er også kanskje en av grunnene til at Toyota og Subaru oppgir at man kan lade til 100% på vekselstrøm, det gir litt mer hverdagsrekkevidde enn om man stopper på 80% som er det Tesla anbefaler. 

Fra Toyota.no:

Sitat

Fra vegglader hjemme eller på jobb og med ombordlader i bilen på 11 kW, kan du lade batteriet til 100% på ca 6 timer. Slik lading med vekselstrøm blir ikke påvirket av utetemperaturen på samme måte som like­strøms­­lading/hurtiglading. Derfor kan du gjerne lade til «full tank». På langtur derimot, bør du kutte hurtig­ladingen når batteriet er fylt til 80% for å spare tid. 80% fylling på Toyota bZ4X betyr at batteriet kan fylles til ca 51 kWt. Batteriets nettokapasitet er ca 64 kWt, brutto 71,4 kWt. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (På 2.8.2024 den 19.13):

Når det er skikkelig guffent vintervær (is) pleier jeg å skru på Terrengassistenten. Da har en en slags permanent firehjulstrekk, og kommer frem over alt.

Jeg pleier å skru av filskiftevarsleren når jeg skal på hytta på smale veier. Da slutter den å pipe.

Pleier ikke bruke autopilot, så ingen maser på meg.

Jeg har første utgave av Model Y. Stive fjører på telehiv / dritasfalt og veistøy på dårlig asfalt i motorveifart, samt dårlig vindusviskerautomatikk er det mest negative synes jeg. 

Det du sier sammenfaller med det jeg opplevde da jeg prøvekjørte Model Y i vår. Til tross for at bilen opplevdes som rimelig med tanke på utstyrsnivå, så falt den gjennom på de punktene du nevner. I tillegg så er jeg old school, og førermiljøet var alt for kjipt og minimalistisk med kun en skjerm til høyre.

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (14 timer siden):

Det du sier sammenfaller med det jeg opplevde da jeg prøvekjørte Model Y i vår. Til tross for at bilen opplevdes som rimelig med tanke på utstyrsnivå, så falt den gjennom på de punktene du nevner. I tillegg så er jeg old school, og førermiljøet var alt for kjipt og minimalistisk med kun en skjerm til høyre.

Er jo og litt spennende om de klarer å fikse dette til neste versjon av Model Y. Kan være den blir seende sånn ut:

https://www.autoevolution.com/news/tesla-model-y-juniper-everything-we-know-and-hope-for-237975.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (13 timer siden):

Er jo og litt spennende om de klarer å fikse dette til neste versjon av Model Y. Kan være den blir seende sånn ut:

https://www.autoevolution.com/news/tesla-model-y-juniper-everything-we-know-and-hope-for-237975.html

Vi må nok regne med at Model Y har klare likhetstrekk med "Highland", har ikke de helt store forhåpninger til at de introduserer løsninger i den bilen som jeg nå tar som en selvfølge og som jeg ikke har tenkt å klare meg uten. 

Det sagt så har jeg helt mistet lysten på å kjøpe en ny Tesla med Elon Musk bak rattet, han har blitt for uspiselig for meg. Vi har Tesla nr to i hus nå, lite sannsynlig at det blir en bil nr 3.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...