Gå til innhold

Ny elbil til familie på 5 - forslag?


Anbefalte innlegg

Vi skal om ikke så lenge ta steget over i elbil-verden - og er ute etter forslag til elbil med følgende kriterier:

- Rekkevidde er ganske viktig (dvs godt over 500)

- Bagasjerom er ganske viktig (dvs godt over 500 liter)

- Pris er også av betydning (aller helst nærmere 500k enn 1000k)

- Plass til tre i baksetet er viktig, samt 4wd.

I tillegg ønsker vi ikke Kina-biler (føles fortsatt for usikkert hvem som er her med verksteder om 5 år) - og Tesla er også utelukket.

Drømte en stund om Volvo EX90 (på tross av pris), men med de siste softwareutsettelsene for de neste par årene ble den brått ganske uaktuell. Kia EV9 er også ganske så heftig i pris til å være en Kia.

 

Vi står derfor igjen med to favoritter så langt: 

- Skoda Enyaq 85x (dvs oppdatert versjon av Enyaq). Fordel: Sitter høyere i bilen. Noe kortere (betydning for kona), noe lavere i pris.

- VW Id7 Tourer (stasjonsvogn-versjonen av id7). Fordel: Nyere bil, litt  bedre rekkevidde og ladehastighet

 

Er det noen andre biler jeg har oversett? Er det noen som har synspunkter på de to favorittbilene så langt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skodaen er litt mer eksklusiv innvendig, litt tøffere design, litt bedre bagasjerom. Sammenlignet med id4. Men begge er veldig bra og så er vel id4 en del billigere nå. 

Har selv ix50 og kan ikke skryte nok av den, veldig balansert med firehjulsstyring og luftfjæring. Det er mange gode kjøp til 800 på finn, som kostet 1,1-1,2 for 2 år siden. Da er jo det verste verditapet tatt. Ift baksetet er ix den bilen som har best plass både til ben og i bredden. Største minus er rammeløse vinduer om vinteren krever mye bruk av forvarming for at de ikke fryser fast, så garasje eller carport er en kjempefordel. Og utseendet er det ikke alle som liker. Bagasjerommet mener mange er litt lite på 500l, men målemetoder er forskjellig så det er faktisk et av svært få bagasjerom vi får plass til både 60 kg hund og bagasje + mulig med takboks.

 

Ellers er jeg litt i samme situasjon at jeg prøver å nedgradere dagens ix for å få inn en bil nr 2 også, så jeg har sett på de samme som deg pluss TMY som du uansett ikke ønsker, rett og slett fordi du får så mye plass og bil for 530 tusen ish.

 

Hadde det vært om et år ville jeg sagt bmw neue classe, men det er alltid sånn at det kommer noe bedre hele tiden.

 

Tror ikke du trår feil med noen av de du nevner, men prøv å få litt rabatter, jeg synes de kom ut litt høyt når jeg speccer opp. Men det er nok fordi jeg sammenligner med hva jeg får for ix brukt og da blir mellomlegget litt for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Peugeot e 5008 som kommer i høst? Den skal være stor og prises rundt 500k. Jeg venter spent på denne siden den kommer i 7 seter. Blir da eneste 7-seter i 500k prisklassen fra en velkjent europeisk produsent. Har for så vidt aldri vurdert Peugot før da «alle» jeg kjenner som har vært borti de sier bilene (bensin/diesel) blir slarkete og dårlige etter 3 år (kjørt som firmabiler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriteriene tvinger deg til å velge dyr bil med høyt verditap. 

Om ett til to år så vil disse bilene være betydelig rimeligere i takt med at de første bilene som treffer kriteriene dine kommer tilbake fra leasing, men da trenger du vel 650km rekkevidde isteden? (blunkefjes)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode forslag her!

- Vi begynte biljakten for to år siden med å se på id4 vs Enyaq, men siden sistnevnte vant på plass, så la vi id4 litt til side. Men liker veldig mye med id4.

- Peugeot e5008 klaffer på mye og bør kanskje være med på lista. Men er litt i tvil om hva rekkevidden blir på denne med 4wd, som visstnok ikke får større batteri. Da havner rekkevidden fort nede på 400-tallet.

- BWN neue virker veldig fristende, og sammen med EX90 de som treffer best på størrelse/kvalitet/rekkevidde. Men så er det dette med å måtte vente enda lengre (har allerede utsatt nybilkjøpet i 2 år) - i tillegg til prisen.

Angående rekkevidde: Både besteforeldre og hytte er i lengre kjøreavstand, så derfor utgjør det en viss verdi for oss å få mest mulig kjørelengde. Om det er 540 eller 580 har ikke så mye å si, men når noen alternativ er nede på 400-tallet, så har det en del å si for lading på kjøreturen.

Barna er 9-15, så utfordringen er gått fra barnestol+barnevogn over til å sitte komfortabelt i høyde-bredde-lengde og klær/utstyr til alle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (5 minutter siden):

Angående rekkevidde: Både besteforeldre og hytte er i lengre kjøreavstand, så derfor utgjør det en viss verdi for oss å få mest mulig kjørelengde. Om det er 540 eller 580 har ikke så mye å si, men når noen alternativ er nede på 400-tallet, så har det en del å si for lading på kjøreturen.

Det er også forskjell på reel rekkevidde og rekkevidden på papiret. Motorvei i kuldegrader sluker rekkevidde mens 70 i snitt på landevei i middels temperatur og tørt vær gir mye mer. Om du kan lade på destinasjonen og klarer deg med ett ladestopp så er det ikke så viktig om rekkevidden er 400 eller 500 km f.eks, og om man lader fem minutter lenger er ikke så relevant i det store og hele er min erfaring.

Har riktignok litt yngre barn, men med en Model Y så har bilen både lengre rekkevidde og kortere ladestopp enn barna, uavhengig av vær og føre 😛

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig om rekkevidde, LochNess.

Utfordringen er at når rekkevidden blir på 400-tallet, så snakker vi fort to ladestopp for vår del. Derfor har det litt å si for oss om rekkevidden oppgis til å være rund 480 eller rundt 560.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysser fingrene for at det fortsatt er noen år til vi trenger ny bil, men Peugeot e5008 ser veldig fin ut. 

Jeg skjønner jo at de fleste i Norge er veldig opptatt av 4wd. Og at det betyr mye for bruktprisen på en bil. Men hvor viktig er det egentlig for fremkommelighet med 4wd nå som bilene er så godt "regulert". Med elmotor er de vel blitt enda bedre på "traction control" etc. ? Jeg har aldri hatt annet enn fremhjulsdrift. Først og fremst fordi jeg ikke liker å bruke penger på bil, men det har jo gått veldig bra i 26 år. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (11 minutter siden):

Enig om rekkevidde, LochNess.

Utfordringen er at når rekkevidden blir på 400-tallet, så snakker vi fort to ladestopp for vår del. Derfor har det litt å si for oss om rekkevidden oppgis til å være rund 480 eller rundt 560.

Kjører dere virkelig mer enn 400km mellom stoppene? Med 3 barn? Tisser på flaske eller legges folk i dvale før turen?

Moderne biler med god ladehastighet gir jo et greit påfyll selv på et kort do-stopp hvis man får planlagt det til en stasjon.

Har gammel bil og mindre barn, men litt samme sitch som Lochness mtp bilens vs barnas ladebehov.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (6 minutter siden):

Men hvor viktig er det egentlig for fremkommelighet med 4wd nå som bilene er så godt "regulert". Med elmotor er de vel blitt enda bedre på "traction control" etc. ?

Dette lurer jeg også på. Da vi skulle bytte bil så forsvant f.eks bmw ix3 ut av lista grunnet kum bakhjulstrekk, men jeg har inntrykk av at den fungere veldig mye bedre enn «vanlig» 2-hjulstrekk. 
(Vi endte for øvrig opp med en 4 år gammel Diesel 4-hjulstrekker. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 minutt siden):

Kjører dere virkelig mer enn 400km mellom stoppene? Med 3 barn? Tisser på flaske eller legges folk i dvale før turen?

Moderne biler med god ladehastighet gir jo et greit påfyll selv på et kort do-stopp hvis man får planlagt det til en stasjon.

Har gammel bil og mindre barn, men litt samme sitch som Lochness mtp bilens vs barnas ladebehov.

Vi har gjort det (når vi har kjørt nattestid), men mer vanlig er at vi tar kortere 5-10 min stopp når behovet oppstår

Poenget er vel mer at hvis wltp-rekkevidde er 450km på sommeren, så blir den en god del kortere på vinterstid. Om vi da må legge inn to stopp på 40 min+ på veien, så har det en del å si for  reisetid.

Men nå er vi kun vant til diesel, så vi er innstilt på at vi må endre kjøre- og stoppeplanleggingen. Men ser for meg at lengre rekkevidde gir også større fleksibilitet i når/hvor vi tar ladestoppet for å rekke det med ett stopp, ikke at vi må ta det på akkurat sted X, der det er kø på hurtigladeren.

 

Og godt spørsmål om 4wd. Vi har alltid kommet oss fram til hytta og på glatta med forhjulstrekk, men kona føler seg ikke trygg på at hun ville kommet seg opp om hun kjører - og vil derfor at vår neste bil skal være 4wd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Men hvor viktig er det egentlig for fremkommelighet med 4wd nå som bilene er så godt "regulert". Med elmotor er de vel blitt enda bedre på "traction control" etc. ? 

 

Stefan77 skrev (54 minutter siden):

Dette lurer jeg også på. Da vi skulle bytte bil så forsvant f.eks bmw ix3 ut av lista grunnet kum bakhjulstrekk, men jeg har inntrykk av at den fungere veldig mye bedre enn «vanlig» 2-hjulstrekk. 
(Vi endte for øvrig opp med en 4 år gammel Diesel 4-hjulstrekker. )

 

Det er viktig. Lest mye brukererfaringer på bilforum på Facebook og elbilforum.no, pluss at jeg har hatt ix3 selv, med piggdekk. Det er en nydelig bil som holder mesteparten av tiden, bilen har masse støtteprogrammer og du kommer som regel alltid opp bakken. Men det er den nervøse følelsen bilen gir på glatta som ikke kan sammenliknes med en fwd diesel hvor mye vekt lå foran. Det skyldes at elbiler er tunge og det er mye krefter momentant. Noen elbiler er også satt opp med for brede dekk slik at du blir liggende for mye oppå og ikke nedi sporene. De fleste elbiler vil slenge på rumpa litt hvis det er glatt i en sving/kryss pga vekt og krefter, men RWD slenger ubehagelig mye med rumpa til tider. Og det er temmelig seig å komme igang igjen  i en bakkestart med snødekke.

Er det en bybil så går det helt fint så lenge man er obs på svakhetene, som familiefrakter til fjellet dropper man det og kjører awd og kanskje pigg i tillegg hvis det er en 2,5-3 tonn SUV, du skal ned igjen også på glatte veier. Avhengig av fjell selvfølgelig, trenger ikke det til Trysil Hafjell osv hvor det er E6 og bare velstand 🙂

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det være elbil da? Etter mye leting her så har jeg egentlig kommet frem til at det mest fornuftige bilkjøpet for å få stor nok bil er en 2-4 år gammel diesel/bensin. Man får mye bra der til rundt 400 000kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte bil i vinter og hadde i utgangspunktet ganske like kriterier som trådstarter. Etter mye research, diskusjoner med samboer og nesten et kjøp av Hyundai Ioniq 5 til 475k landet vi faktisk på en pent brukt VW Passat GTE til godt under 300k. Har ikke sett meg tilbake siden. Til hverdags funker de 30-50 km med elektrisk rekkevidde ypperlig og den er ganske gjerrig når bensinmotoren er i gang. Siden februar har jeg vel vært bortpå en bensinpumpe 6-7 ganger, og da har bilen vært på en god håndfull med turer i størrelsesorden 200-1000 km på varierte veier. Eneste gangen jeg savnet firehjulsdrift var da vi skulle opp en hyttevei på fjellet, med 150 – 200 meter stigning over 3km i mars, men problemet var nok hovedsaklig at jeg er en relativt fersk sjåfør heller enn bilen. Med brodder eller kjetting hadde det nok gått uten problemer, men med nok fart kom vi oss opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Y ikke er på listen er litt å skyte seg i foten, men kan ikke tvinge den på noen 🙂 Den er rett og slett ganske overlegen mtp rekkevidde, plass, utstyr og pris.  

En annen ting å tenke på ved langtur er hvor fort den lader, der er VW enormt varierende. Vært på langtur der jeg brukte godt under halvparten av tiden å lade opp til nesten full i forhold til kompis med Id4. Det gjør at ladepausen går fra dobesøk pluss kjøp av kaffe til å måtte sitte og vente en stund i bilen. Ikke ideelt hvis barna er våkne og utålmodige.

Enig i at iX3 er veldig godt valg, usikker på plass i baksetet for tre barn, men fantastisk bil å kjøre, ok plass baki, og bra priset. Synes ikke den var noe problem å kjøre på skikkelig glatte og bratte veier. Har omtrent like stor plass som iX, og bedre fjæring.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford Mustang Mach-E har god plass og god rekkevidde.

Sjekk regnearket til Tesla Bjørn angående 1000 km test. Den gir den beste idikasjon påhvor raskt man kan reise. Høy ladeeffek over tid, er mer effektivt en høy effekr som varer et par minutter.

Har en EQC som ikke er spessielt bra på noe på papiret. Den er relativt sluk på energi, men lader jevnt høyt.

Den er fremdeles en av se mest stillegående og komfortable bilene. Den er også sprek. 1/4 mil på 12.3s.

Den har også forrige generasjon betjening. Masse fysiske knapper og skikkelige dørhåndak.

Byggekvalitet er også bra. Har ikke hatt noe feil med den.

Husk også at 80% er virkelig kapasitet, dvs anbefalt utnyttelsesgrad.

Før var det kult hvis bilen ladet med 22 kW hjemme. En mindre bil med mindre batteri kan lades hjemme på 4 kW og vil gi lavere strøm utgifter på fastleddet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Enyaq 80x Sportline. 

 

3 "barn" I høgdeområdet 170-187cm sit fint I baksetet. Lengstemann kan sitte bak meg 188cm.

Konemor på sub 160cm klarar å finne god kjørestilling. 

 

Godt nøgd med bilen generelt. Greit med plass, grei trekkevne med tilhengar (veldig chill å rygge i oppoverbakke med tilhengar). Greit lavt støynivå, sjølv med teite 20-toms semilavprofilfelgar. 

 

Ikkje så nøgd med kjørestilling for meg:

For lite plass til høgre kne. 

Kompromiss mellom lengde til pedaler, lengde til ratt og kne som tek i tåpeleg plassert knapperad med veldig skarp plastkant. For dårleg lårstøtte når dei andre kompromissene er nokonlunde. Spesielt når cruisekontroll er på og høgrefoten på gulv foran pedalen. 

 

Alt dette ovom kan fiksast nesten heilt ved å heve setet meir. Då ser eg ikkje ein dritt til høgre, pga diger og lav sladrespegel, uaktuelt altså. 

Før nemnde knapperad er i konflikt med kaffekopp og flasker i midtkonsollen. Altså at ting er i vegen for knappane eller kjem borti knappane. 

 

Andre sine kroppar kan antakeleg oppleve det annleis. 

 

Køyrde nettopp Sunnhordland - Oslo - Sunnhordland. To fjelloverganger kvar veg, rundt 19 grader snitt. Snittforbruk ca 14,5 kwt/100km. Lada to gonger på vegen. 

Vinterstid gjerne rundt 20 kwt/100km.

 

Lader treigt (offisielt 125kw elns, - har fått opp mot 170kw med lav soc), men om ein sjeldan ladar på hurtiglading, går uansett mykje tid i å få riktig app og betaling til å funke. 

Skulle eg valgt bil igjen, med det som er på marknaden no, hadde eg (antakeleg) valgt same bilen igjen. Hadde muligens venta og sett kva som kjem av elektriske stasjonsvogner snart. 

Endret av Arnebv
Lading
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (8 timer siden):

 

Jeg skjønner jo at de fleste i Norge er veldig opptatt av 4wd. Og at det betyr mye for bruktprisen på en bil. Men hvor viktig er det egentlig for fremkommelighet med 4wd nå som bilene er så godt "regulert". Med elmotor er de vel blitt enda bedre på "traction control" etc. ? Jeg har aldri hatt annet enn fremhjulsdrift. Først og fremst fordi jeg ikke liker å bruke penger på bil, men det har jo gått veldig bra i 26 år. 

Jeg har Tesla Y og den logrer veldig med rompa når det er masse nysnø. Der er det merkbart mindre kontroll med 2WD før 4WD setter inn. Jeg bor på Fornebu som er omtrent like flatt som en hundrelapp, men selv her merker jeg bedre grep med 4WD.

Jeg har hatt den siden 2020 og har satt meg på liste for annen bil. Jeg syns det er mange små irriterende ting som gjør at bilen rett og slett er irriterende å kjøre, som korte seteputer og et nylig innført helvetes mas for å se rett frem, ikke være i nærheten av linjene og holde henda på rattet. Etter en oppdatering i våres har jeg begynt å få kjeft av bilen når jeg snur meg til siden for å sjekke vikeplikt/blindsone 🤦‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev (44 minutter siden):

Jeg har Tesla Y og den logrer veldig med rompa når det er masse nysnø. Der er det merkbart mindre kontroll med 2WD før 4WD setter inn. Jeg bor på Fornebu som er omtrent like flatt som en hundrelapp, men selv her merker jeg bedre grep med 4WD.

Jeg har hatt den siden 2020 og har satt meg på liste for annen bil. Jeg syns det er mange små irriterende ting som gjør at bilen rett og slett er irriterende å kjøre, som korte seteputer og et nylig innført helvetes mas for å se rett frem, ikke være i nærheten av linjene og holde henda på rattet. Etter en oppdatering i våres har jeg begynt å få kjeft av bilen når jeg snur meg til siden for å sjekke vikeplikt/blindsone 🤦‍♂️

Når det er skikkelig guffent vintervær (is) pleier jeg å skru på Terrengassistenten. Da har en en slags permanent firehjulstrekk, og kommer frem over alt.

Jeg pleier å skru av filskiftevarsleren når jeg skal på hytta på smale veier. Da slutter den å pipe.

Pleier ikke bruke autopilot, så ingen maser på meg.

Jeg har første utgave av Model Y. Stive fjører på telehiv / dritasfalt og veistøy på dårlig asfalt i motorveifart, samt dårlig vindusviskerautomatikk er det mest negative synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket ut ID7 kampanjen de har nå. Da får en full pakke inkl stasjonsvogn, bra stereo, massasje i begge forseter, stort batteri for 600.000. Synes det høres forlokkende ut.

https://mollerbil.no/kjope-bil/nybil/volkswagen/id7-gtx

Sånn ellers så kommer Model Y som litt ny utgave om "en stund". Kan plutselig være klar for produksjon. Håper den har fått minst like bra fjører som den nye Model 3.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/8qpWrr/lekkede-bilder-viser-nye-tesla-model-y

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (11 timer siden):

Jeg krysser fingrene for at det fortsatt er noen år til vi trenger ny bil, men Peugeot e5008 ser veldig fin ut. 

Jeg skjønner jo at de fleste i Norge er veldig opptatt av 4wd. Og at det betyr mye for bruktprisen på en bil. Men hvor viktig er det egentlig for fremkommelighet med 4wd nå som bilene er så godt "regulert". Med elmotor er de vel blitt enda bedre på "traction control" etc. ? Jeg har aldri hatt annet enn fremhjulsdrift. Først og fremst fordi jeg ikke liker å bruke penger på bil, men det har jo gått veldig bra i 26 år. 

det er vel fortsatt noe som heter hurtigkjetting som kan brukes i ett knipetak

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...