Gå til innhold

Sykkelklærstørrelseserfaringer


Howard

Anbefalte innlegg

Når nye klær skal kjøpes er det ofte komplett bingo hvilken størrelse man trenger om man beveger ut på ukjent farvann, både når det gjelder merker og modeller. 
Tenkte det kunne være nyttig med en tråd der man kan liste opp størrelser man bruker i klær fra ulike merker for å gi andre en noenlunde pekepinn på hvordan merkene er i passform og størrelse sammenlignet med hverandre. 
Hvis man kan oppgi litt personlige mål, er jo det også en bonus. 
Nyttig? Håper det. Jeg begynner! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann. 85’ish kilogram fordelt på 185 cm. 
Bruker «large i alt» av vanlige klær og 33 tommer i livet, 32-34 tommer i benlengde på mine Levis 511. 
 

Så til sykkelklær: 

Sti: 

POC og Mons Royale - Large i alt, både over og under.

Norrøna bukse - Large

Landevei: 

POC - Large i alt

Castelli - XXL i alt

Assos - XL i alt

Hjelmer:

Trives i POC landeveishjelm, Sweet terrenghjelm. Ellers passer Giro og Abus hodet mitt godt. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubbe med gubbekropp, 75kg og 171cm så klær begynner å bli trange der det ikke skal være trangt

Bruker mye large
Castelli blir for trangt stort sett overalt, passer nok sylslanke italienere bedre enn meg
Mavic har en bukse i Large som er perfekt

Har en Catlike Whisper hjelm som passer hodet mitt veldig bra, det meste annet sitter sånn halvbra på hodet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På klær er det ganske vanskelig. Personlig preferanser varierer noe helt vanvittig. Jeg får bilder av folk som mener klærne de har kjøpt er for små, men i realiteten er de for store og motsatt. 
 
Hadde vi fått til en tråd her hvor vi hadde skrevet målene og lagt med bilde så kunne det vært veldig verdifullt for andre som skal kjøpe. 😀

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Olechr said:

På klær er det ganske vanskelig. Personlig preferanser varierer noe helt vanvittig.

Produsentene er ikke heeelt enige heller. Det er visse merker som mener at jeg er str small. Blir ofte til at jeg velger de samme merkene når jeg vet de passer. Gjelder forøvrig det samme på sivile klær. Her ser jeg frem til at AI løser dette 🙂

Mann, 1.9m, 32ish i bukselinningen, 80-85 kg avhengig av sesong, litt lang i overkropp. Hobbysnobb. Lycra skal ikke flagre.
XL/S5 i MTB, 61 i gravel. Selv om jeg har kjørt både L og 58...


Noen av merkene jeg har handlet gjennom årene:

Rapha Core
L i alt. Korte og lange bibs perfekt, trøye lang/kort og jakke kunne vært 3-4cm lengre. Vinterjakker er litt rare, basert på folk med svære biceps og sugerør-håndledd.

Rapha MTB
L i alt passer bra.

Sportful og Castelli
XL i det meste. Faktisk XXL i flere av høstjakkene.
Noen avvik: NoRain bibs og løse knær er for store i L. Enkelte lange bibs er for korte i selene, og for store ellers i XL, gjelder de som er minst elastiske med windstopper osv. Sliter også med slappe rygglommer når trøya passer ellers.

Giordana/MEM
XL over, L under. L overdeler funker til landevei, f.eks vindvester.

Victory Chimps (Det lycra-merket som passer best for min skrott):
XL i overdeler, L i bibs.
Gravel-shortsen for stor i livet i L.

Heavypedal
L i korte bibs passer strøkent (veldig gode). Trøya i XL er litt...kort. Langermet passer bra.

Albin
Prøvde L i bib og XL i trøye. Passer ikke i det hele tatt. Bib alt for lang på lår, trøye alt for kort. Merkelige str.

Fox
L i overdeler passer bra. Ingenting passer i baggyshorts, er mellom M og L der.

Endura
M i baggy shorts/bukser passer akkurat i livet, og er lange nok!

TLD
Mange år siden, men de hadde baggyshorts jeg sverget til. Passet perfekt i str 32. Men så skjedde det noe som gjør at 32 har blitt mye mindre, 34 mye større. Så nå i samme gata som Fox.

Specialized
XL over, L under. Unntak: Baggyshorts må jeg ha i 32, skulle gjerne hatt 31.

Sweet P
L i baggy overdeler. I grenseland aero, men XL blir svært.
Shortsene er som de andre, passer bare ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope merkene er ikke enig og er stor forskjell fra land/kontinent. 
 

Det enkleste synes jeg er å ikke se på størrelse, men på størrelsetabellen. Se på målene på det man har og så sammenligne med det man skal kjøpe. Det fungerer stort sett veldig mye bedre enn størrelsen. 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel også sånn at Medium f. eks. ikke lenger er Medium. Bioracer f. eks. har "pluss" størrelser, Medium pluss.
Som vist er litt større enn Medium, tror det er i lengden men ikke sikker.

Så har vi også problemet med at noen produsenter endrer formatet på størrelse fra et år til et annet. Vet at Bioracer gjorde dette på et tidspunkt, før måtte jeg ha størrelse 3, som nå er laget om til medium (bruker egentlig small sivilt, hallo!!!)

I gamle dager var det mer rett frem syns jeg, nu skal det lages en størrelse for ALLE kropsfasonger og vekt.

Hell og lykke med listen, det er nesten mission impossible.. Nå skal det liksom væ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (16 minutter siden):

Hell og lykke med listen, det er nesten mission impossible.. 

Nå er ikke dette ment å være vitenskapelig eller en komplett liste, men jeg føler for min del at det er mye hjelp i å vite andres erfaringer vedr størrelser, spesielt på sykkeltøy hvor det er store sprik i hvor stort et plagg i LARGE er. 

Nå vurderer jeg f eks en bukse fra Endura, et merke jeg har null erfaring med. Hvis det da hadde vært en her som sier at han bruker M i Endura og L i Castelli (som jeg har erfaring med), så hadde det gitt meg en grei pekepinn å bruke sammen med størrelsesguiden fra produsent.

Jeg tror det kunne redusert «feil-størrelsesraten» min ved bestillinger fra min remote bike shop. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180/80 med 88 cm skrittlengde/inseam. L i Castelli og Sportful passer perfekt. Jeg har en Endura-BÌB i M som har ALT for lange seler og litt løs i bena. Har baggyshorts i M fra Endura som passer greit når jeg strammer inn livet litt. Prøvde engang en baggy bukse i M fra Endura som var for alt stor i livet og alt for kort på bena. Så min erfaring er at Enduras størrelser passer dårlig til min kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (1 time siden):

Nå er det vel også sånn at Medium f. eks. ikke lenger er Medium. Bioracer f. eks. har "pluss" størrelser, Medium pluss.
Som vist er litt større enn Medium, tror det er i lengden men ikke sikker.

Så har vi også problemet med at noen produsenter endrer formatet på størrelse fra et år til et annet. Vet at Bioracer gjorde dette på et tidspunkt, før måtte jeg ha størrelse 3, som nå er laget om til medium (bruker egentlig small sivilt, hallo!!!)

I gamle dager var det mer rett frem syns jeg, nu skal det lages en størrelse for ALLE kropsfasonger og vekt.

Hell og lykke med listen, det er nesten mission impossible.. Nå skal det liksom væ

Pluss har vi i Kalas også. Det betyr at feks på shorts så er ben og stropper lengre, passformen ellers er lik som uten  pluss. Blant aktive med sykkelkropp er det stort sett pluss som selges. Da kan man få klær som sitter smack på uten at de blir for korte. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (24 minutter siden):

Pluss har vi i Kalas også. Det betyr at feks på shorts så er ben og stropper lengre, passformen ellers er lik som uten  pluss. Blant aktive med sykkelkropp er det stort sett pluss som selges. Da kan man få klær som sitter smack på uten at de blir for korte. 

Hva kjøper de store med "velodromkropp"?

UCI Track Cycling World Championships_ the Netherlands make their mark.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (4 timer siden):

Hva kjøper de store med "velodromkropp"?

UCI Track Cycling World Championships_ the Netherlands make their mark.jpg

De får. 😅

Og de som kjøper så er feks sprint dressene i ett annet snitt enn Endurance osv. 

  • Like 1
  • Haha 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (20 timer siden):

Pluss har vi i Kalas også. Det betyr at feks på shorts så er ben og stropper lengre, passformen ellers er lik som uten  pluss. Blant aktive med sykkelkropp er det stort sett pluss som selges. Da kan man få klær som sitter smack på uten at de blir for korte. 

Dette høres ut som en veldig god ide. Jeg tok en sjekk hos canyon for en trøye for et år siden, og da var jeg Small i brystbredde, medium i hoftemål og XL i armene 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til forskjeller fra merke til merke, så er det dessverre forskjeller innenfor samme merke også. Jeg er 192 cm og veier rett over 80 kg, det betyr livvidde omtrent på medium, men trenger allikevel large ift. lengde på ben og armer. 

Assos er et merke jeg har brukt til BIB i ualminnelige tider, der har riktig størrelse vært XL og det har vært helt perfekt. Helt til jeg kjøpte deres nye "Offroad Liner T3" i samme størrelse, den viser seg å være for altfor stor. Om det betyr at Assos er i ferd med å bevege seg til mer normale størrelser, eller om det bare gjelder dette produktet vites ikke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Med mine 203cm og 87 kg har jeg prøv ganske mye forskjellig sykkeltøy de siste årene.

Benytter W33 - L37 i jeans når jeg får tak i det.

I Bib har jeg bl.a. Rapha Pro Team long, Le Col Pro long, The Black Bibs Ultimate Tall alle i L og disse passer bra. Av de vil jeg faktisk si Le Colen er favoritten totalt sett. Har også en Endura shorts uten seler i M som passer fint.

Kjøpte nylig Assos Mille GT i L som bare er prøv på, ikke brukt på sykkelen enda, men den virker lovende. Litt kortere ben enn jeg er vant til, men ikke for kort.

I lange sykkelbukser her jeg Castelli i L og Endura i M som sitter godt. Begge med seler.

I trøyer har jeg hatt gode erfaringer med billige plagg fra AliExpress, merke Ykywbike. Både EU M og L passer meg bra. Selv langermet trøye har lange nok ermer og er tight nok rundt kroppen. Rimerlige er de også.

Rapha Core trøye i L blir for blafrete på kroppen min. Sportful trøye i XL sitter ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...