Gå til innhold

Byggetråd: Ritchey Outback 50th Anniversary (tidl. Montebello)


Anbefalte innlegg

Da var jomfruturen overstått! Det ble en klassisk Ring 4-runde med start på østsiden av Maridalsvannet og en spicy avslutning ned Mærradalen, hvor flere veltede trær måtte forseres.. Her følger noen førsteinntrykk.

IMG_3534.JPG.96d820145405f737cb4e48f2398c1137.JPG

Ramme / geometri / fit

I enhver omtale av denne sykkelen trekkes de lange kjedestagene frem. Jeg må tilstå at jeg knapt tenkte over de i praksis. Ja, sykkelen var stabil og trygg i utforkjøringene, men den føltes ikke ut som et tankskip - den svarte bra når jeg gjorde et par tafatte forsøk på å gi gass etter tre ukers ufrivillig pause fra sykkelsetet. Forholdsvis lav stack gjør at man sitter ganske aggressivt til en grussykkel å være. Medregnet topcapen til styrelageret har jeg ca 30mm med spacere under stemmet, og da er det kanskje 5 cm drop fra sete til toppen av styret. Det er passelig for en sånn sykkel, synes jeg.

Den oppleves veldig stabil og komfortabel. Fronten har en betydelig mengde fleks, noe man kan kjenne om man drar etter. Der skiller den seg positivt ut fra andre stålsykler jeg har hatt i stallen. Stussen tenkte jeg som sagt ikke så mye over, men den bidrar nok også til komfort og stabilitet. Rent praktisk liker jeg at det er god plass i baktriangelet til store dekk og skjermer, lett å få bakhjulet inn og ut når man skrur også!

Størrelsesmessig var M riktig valg for meg på 178, selv om L også hadde funket med et kortere stem. Setback setepinne og 100mm stem + 42 cm styre kjentes omtrent riktig ut. Mulig jeg skal prøve med 90mm stem og/eller 40 cm bredt styre også, da den kanskje var ørlite lang. Ellers var det ikke noe toe overlap, selv med 55mm heldekkende skjermer. Bravo!

Komponentvalg

Var mest spent på hvordan jeg kom til å oppleve å måtte gire fra enden av styret, med Microshift bar end-shifteren. Det var uvant til å begynne med, men gikk seg veldig fort til. Minte litt om å gire med manuell girkasse på bil. Det er lett å dytte seg ned i et tyngre gir, mens det er noe tyngre å trekke seg opp i et lettere gir. Digg å kunne blæste seg gjennom hele kassetten i en bevegelse når stigningsprosenten tar en helomvending.

I tillegg til å se helt nydelige ut, er jeg også strålende fornøyd med ergonomien og funksjonaliteten til TRP-hendlene. De er veldig komfortable og gir plenty med trykk på bremsene også oppe på hoodsa. Kanskje de beste hendlene jeg har brukt.

De mekaniske skivebremsene fra TRP var jo også et spenningsmoment. De er vel enda ikke helt innkjørt, men de gjorde så absolutt jobben, om så på en litt mer simpel og grovkornet måte enn hydrauliske bremser. Her må flere turer til før jeg er klar til å avsi noen endelig dom.

Utvekslingen på 40 + 11-46 er helt riktig. Brukte ikke det letteste giret i dag, men det er gull verdt å ha det i bakhånd.

Brooks-sadelen? Overraskende god. Liker at den er glatt og lett å bevege seg rundt på, og hengekøye-følelsen er der.

Pelago-skjermene er stillegående, solide og holdt meg tørr da gjennomvåte Mærradalen skulle forseres. Absolutt godkjent.

Fizik-styretapen er jeg litt lunken på. Da jeg la den, kjentes den litt gammel og tørr ut, som den har ligget på lager i årevis. På den ene rullen var limet tørket inn så måtte legge den ganske stramt, så det er ikke mye plush heller. Mulig jeg ryker på en ny tape ganske snart, kanskje denne frekke rosa fra svenske Grepp? Tror det blir smashing med blåfargene og hendlene. Evt. brun om jeg vil være helt safe. Med noe gel pads under selvfølgelig, er ikke mye demping i den ellers.

Mekkenotater

Det skal være litt siging og skrangling fra diverse bolter på en shakedown ride, men denne jomfruturen tok kaka.

Som alltid når jeg har bygd en sykkel, hadde jeg ikke strammet ekspansjonsbolten i styrerøret hardt nok, så den seig oppover og lagde slark i styrelageret. Ikke bra når man skal kjøre inn bremser.. Fikk strammet den til på Kikut, så holdt det fint resten av turen.

Ritchey sine Classic-komponenter er estetisk flotte, men de siger noe voldsomt pga. den glatte finishen. Dette gjelder både setepinne og styre - særlig setepinnen måtte jeg justere flere ganger. Bruk friksjonspasta ved montering, så ordner det seg.

  • Like 8
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (30 minutter siden):

Var mest spent på hvordan jeg kom til å oppleve å måtte gire fra enden av styret, med Microshift bar end-shifteren. Det var uvant til å begynne med, men gikk seg veldig fort til. Minte litt om å gire med manuell girkasse på bil. Det er lett å dytte seg ned i et tyngre gir, mens det er noe tyngre å trekke seg opp i et lettere gir. Digg å kunne blæste seg gjennom hele kassetten i en bevegelse når stigningsprosenten tar en helomvending.

Noch Mal gratulerer med flott bygg! Berre eit lite tips når det gjeld giring med friksjonsskiftarar: Ikkje dra på altfor hardt når du sveipar giret gjennom heile kassetten. Dersom du er maksimalt uheldig med kor kjedelåsen er akkurat når du girar, kan det vera fare for at han ryk. Store krefter når kjedelåsen vandrar skrått over kassetten under pådrag. Eg snakkar av erfaring.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vemod Zachariassen skrev (På 25.8.2024 den 21.23):

Noch Mal gratulerer med flott bygg! Berre eit lite tips når det gjeld giring med friksjonsskiftarar: Ikkje dra på altfor hardt når du sveipar giret gjennom heile kassetten. Dersom du er maksimalt uheldig med kor kjedelåsen er akkurat når du girar, kan det vera fare for at han ryk. Store krefter når kjedelåsen vandrar skrått over kassetten under pådrag. Eg snakkar av erfaring.

Takk, det er godt å vite! Har virkelig begynt å like bar-end skifteren. Funker veldig bra med Venturemax-styret, som har kort drop og mye flare - kort vei ned til skifteren, og ingen fare for knehøne ved stå-tråing.

Brooks-setet derimot - det lar jeg gå videre. Satt på SQlab 612 R for gøy og det er bare så mye bedre (og veier 300 gram mindre..). 612 R-modellen har imidlertid ikke noe padding og sorte rails, så et 611 med shiny CrMo-rails er på vei fra Tyskland. Og med sort sete må det bli sort styretape - helt greit, da jeg plages litt av mismatchen i brunfarge mellom de beige/gum-fargede hendlene og den rene brunfargen på Fizik-styretapen.

Har også dette speilet fra B&M på vei, siden det også blir en del bysykling på Outbacken. Med sine 60mm er det muligens litt stort, vi får se.

IMG_3570.JPG.df748ce72909f2550b20cc28c93746eb.JPG

Har vært vått i Oslo denne uka, så fant ut at jeg måtte få meg en skvettlapp - lagde denne i går av noe gummi fra Biltema. Forøvrig glad jeg gikk for 55mm skjermer i stedet for 50mm, både for dekklaringens og dekningens del.

Vanskelig å finne de flaskene, @Sepeda! Men skal gjøre et forsøk 🫡

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olelovold skrev (6 timer siden):

 

IMG_3570.JPG.df748ce72909f2550b20cc28c93746eb.JPGHar vært vått i Oslo denne uka, så fant ut at jeg måtte få meg en skvettlapp - lagde denne i går av noe gummi fra Biltema. Forøvrig glad jeg gikk for 55mm skjermer i stedet for 50mm, både for dekklaringens og dekningens del.

 

Hvilken gummi fra biltema brukte du som "emne"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...