Gå til innhold

Byggetråd: Ritchey Outback 50th Anniversary (tidl. Montebello)


Anbefalte innlegg

Så har det skjedd igjen. Det har dukket opp et rammesett jeg simpelthen blir nødt til å kjøpe og bygge opp. Det tok meg ca. 5 sekunder fra første øyekast av denne saken:

Skjermbilde2024-07-31kl_15_15_28.png.a6f17040a2b398a3660d4a713612f5b3.png

...til jeg tok avgjørelsen mentalt om at her skal det kjøpes og her skal det bygges. Dette er altså Ritchey sin nyeste ramme, Montebello, en allroad / randonneur-type sykkel med avslappet geometri for lange dager på setet. Den har klaring til 40mm dekk uten skjermer og 36mm dekk med. Jeg antar det legger til grunn 45mm brede skjermer og da tror jeg at jeg skal få skvist inn 38mm også. 

Hvorfor må jeg ha denne?

- Se på den sykkelen da!!
- Nydelig geometri
- Lett stålramme + karbongaffel med festepunkter for porteur rack
- Har alltid hatt lyst til å bygge opp en Ritchey

Og ikke minst, virker det som en forbedret versjon av min forrige favorittsykkel, den grønne gnomen (en Fairlight Faran 2.0):

c51tk5bbgv071.jpg.webp.eee4200547c433f8f8923180cef30532.webp

Som nå er i eie hos en trivelig forumbruker her. Denne bygde jeg i 2020-ish og jeg var fornøyd med alt, bortsett fra at sykkelen var en størrelse for stor og at gaffelen var noe tung og overbygd etter mitt syn. Montebello har en lettere gaffel og det bør ha litt å si på kjørefølelsen. Ritchey'n har vesentlig høyere stack, men det skal jeg leve ganske godt med. Begge sykler har ganske høy BB drop (80 vs 77 på Faran) og dette var noe jeg likte meget godt med Faran, følelsen av å sitte inni sykkelen mer enn oppå.

Planen for Montebello er følgende: 

- Den skal ha sølv detaljer, porteur rack, dynamohjul og -lys slik Fairlighten hadde
- 2 x 10 eller 2 x 11 mekanisk girsystem med  noe sånt som 46-30 foran og 11-34 bak. Kanskje enda litt lettere giring
- Mekaniske bremser, enten Paul Klamper eller Growtac Equal
- 35mm eller 38mm slicks av noe slag, kanskje med (gisp) slanger??

Så langt har jeg kommet. Rammesettet er enda ikke til salgs her i Europa, men jeg trenger uansett å få solgt minst en av mine nåværende sykler (1, 2) for å gjøre plass til denne. 

Oppdatering kommer så snart jeg begynner å få inn deler. 

  • Like 12
  • Thanks 1
  • Wow 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har ikke begynt å få inn deler helt enda. Men jeg har lest meg grønn og blå på diverse girsystemer og planene er allerede litt i endring. 

Noen av de fineste moderne randosyklene kommer fra Fern i Tyskland: 

Skjermbilde2024-08-01kl_13_41_20.png.1aa776b6a21010e506e3e88adb8086e9.png

Disse er veldig ofte utstyrt med Gevenalle hendler (som regel i 1x konfigurasjon). Disse har påskrudd en friksjonsskifter fra Microshift på hendelen, som både kan benyttes indeksert eller i fri. Disse skifterne kommer nå i 12-delt utgave, og har fordelen at man kan enkelt kan bruke MTB bakgir og kassett. Mao. kan man kjøre noe sånt som 40 foran og 10-51T bak. Umiddelbart ble det mer fristende med 1x!

Allerede på dette stadiet er det mye nytt for en kar som aldri har brukt hverken 1x eller friksjonsskiftere. Men det kler unektelig bygget. Den største fordelen kontra vanlige briftere er at man slipper å skubbe borti randobaggen (som selvfølgelig er på til enhver tid) hver gang man skal gire. Jeg vil ha styre i riktig bredde (38-40 cm) og da vet jeg av erfaring at det blir konflikt mellom vanlige briftere og luggage foran styret. Løsningen da jeg hadde Faran 2.0 var å knabbe de elektroniske girene fra en annen sykkel, men det synes jeg ikke blir riktig her. Da fremstår Gevenalle som en god løsning.

Eller skal man gå all in på retrolooken, med TRP hendler og Uno bar end girskifter? Stilig hadde det nok blitt, men Gevenalle sin løsning fremstår litt mer lettvint. 

Skjermbilde2024-08-01kl_11_45_53.png.2bee1404b424cca2a6a7e61d171ead9b.png

Skjermbilde2024-08-01kl_14_13_57.png.e73637e427b573ab7f0890faf7935c2a.png

(Ja, jeg har sett litt for mange av Russ sine friksjonsgir-videoer...)

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennande prosjekt, @olelovold!

Ramma+gaffel: Det ser ut som ein super iterasjon av randosykkelen. Den har mange fine kvalitetar, som du sjølv fint lister opp.

Giring-utveksling: Enig i at det til lengre dagsturar og turbruk er kjekt med lettare utveksling enn 1:1 på lettaste giret. Har 46-30 med 11-34 på fairlighten no, det gjer bakkane lettare. 46:13 og 46:11 er greie toppgir. Har kjøpt eit 12t minste drev til kassetten som eg skal prøve for å få mindre hopp mellom 13 og 11.

1-delt vs 2-delt: det er jo også ei nøtt.

Om ein samanlikner 46-30/11-34 mot 40/11-46 så ser ein følgande:

  • kjem likt ut på lettaste giret, men lengre hopp opp mot 25 km/t
  • Over 25 km/t blir det mykje det same. (Og her er kanskje hoppa viktigare enn under 20 km/t)
  • Litt skilnad blir det på maksfart med 46:11 og 40:11
  • Kjedelinja vil jo vere litt ulik.

Ref. http://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=40&RZ=11,13,15,17,19,21,24,28,32,37,46&UF=2200&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=gearInches&GR2=DERS&KB2=30,46&RZ2=11,13,15,17,19,21,23,25,27,30,34&UF2=2200#

Girskiftar: Friksjonsskiftar er jo klassisk og funksjonelt. Eg har det på pendlarsykkelen i form av ein Microshift bar-end skiftar som skifter ein 11-delt Deore-gir. Så lenge ein ikkje skal svare på rykk og spurte fungerer det veldig bra. Har ikkje prøvd Gevenalle, men å skifte gir når ein er posisjonert meir aerodynamisk eller skal bremse er nok ein fordel Gevenalle har over ein bar-end-skiftar. i tillegg er det kanskje mindre utsett plassering av skiftaren.

Skjermar: du skreiv ikkje heilt direkte at du skal ha skjermar, men antar at du skal ha det også. Blir det Honjo, Velo Orange, PDW eller noko anna?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du kjapp @olelovold. Det er ikke lenge siden jeg så at denne var lansert. 
Som tidligere Ritcheyeier må jeg applaudere alle smekre stålrammer med det navnet på røret. 

Jeg har tidligere brukt bar-end skiftere og synes det funker helt OK. Det var indekserte tidelte. 
Hvis du vil gå for 12 delt terrenggir leverer det tilsynelatende utmerkede selskapet Microshift 12 delte barendskiftere til Shimano og Sram til en liten neve dollars:
https://www.microshift.com/models/bs-m12-r/
image.png.6a867749ce1e6e4f868d1698f762425e.png


Indeksert eller friksjon etter ønske og innstilling. 
Jeg bare må like Microshift når de skriver dette på siden til den nyeste og mest avanserte gruppen sin 
"FEATURINGZERO NEW STANDARDS"

Jeg tenker å teste dem selv om jeg bygger om pendleren fra singlespeed til gir. 

LarsB

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ranie Gode poenger!

Når det gjelder utveksling, så er jeg tilbake på at det må bli 2x. 46/30 eller 48/31 krank eller deromkring. 11-34/36/38 kassett. Dette er jo primært en sykkel for landeveien, og da er fortsatt 2x best. 

Men er enda i tenkeboksen på gir og hendler. Gevenalle eller TRP + barends som nevnt er fortsatt aktuelt, men Microshift sin nye Sword-gruppe ser også veldig ålreit ut. 1x eller 2x 10-delt med kabelbremser, som jeg jo vil ha på dette bygget. Hendlene ligner på GRX, men litt mer kompakt siden de slipper hydraulikk. Et annet hendel-alternativ igjen er R7000 hendler for felgbrems, da blir det 2x11. 

Skjermer må en randonneur ha! Hadde vært gøy å teste ut Honjo på dette bygget, men samtidig er jeg veldig fornøyd med PDW som jeg har hatt på de siste par syklene mine. Så lenge de er heldekkende, rundt 45mm brede og i sølv er jeg fornøyd.

@LarsB Liker også veldig godt Microshift sin filosofi. Funksjonelle og rimelige saker som gjør jobben.

Apropos Ritchey-sykler i retro-stil: sjekk dette Outback-bygget til Bike Sauce. Fytti katta for et bygg! Må si den paint-jobben treffer meg rett i hjertet, og det ser bare så bra ut med sølv deler. 

Ellers fikk jeg solgt en av de andre syklene mine i går, så finansene er på plass. Nå venter jeg på at Bike24 skal få rammesettet på lager. CMD + R...

Hjulsett: Ritchey Classic Zeta Disc er en het kandidat, estetisk og prismessig. Men skal dynamo-drømmen gå i oppfyllelse, må framhjulet bygges om. Da er det kanskje like greit å bare bygge sine egne hjul? Har uansett hatt lyst til å prøve det en stund. Eller bare kjøpe Bike24 sine ferdig bygde R470 Son Delux-hjul som opprinnelig tiltenkt.

Kranksett: Her drømmes det selvfølgelig om de skinnende, polerte White Industries-krankene. Men akk så det koster. For at dette ikke skal bli alt for dyrt, føler jeg at det må spares på enten kranksett eller bremser, og det er nærliggende å kutte på kranken da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos utveksling: Jeg har 46/30 11-34 nå, spinner ut i ca 66km/t og synes jeg har litt tungt gir når det bikker 12-ish %. Har en 11-36 kassett i skapet, men den letter nok ikke så mye. Ville gjerne hatt best av begge verdener (siden jeg også sykler en del landevei) med 48 eller 50 på største foran og og kanskje 38 bak, men det blir for mye mekk/arbeid for min del å modifisere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo snikskryt..å trå i 66km/t er for spesielt interesserte 😆

De (få) gangene jeg er over 60 er det "tuck" som gjelder og jeg har 50/11. Mulig jeg er både veik og pingle 😅

Hadde jeg hatt grx ville jeg nok slitt hardt mellom valget som passer 80% av tiden (48/31 og 11-36) og de resterende 20% (46/30 og 11-36) når det pakkes på sykkel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så ble det altså en Outback i stedet for en Montebello denne gangen. Den avgjørelsen hadde jeg neppe tatt hadde det ikke vært for den vanvittig fete lakken, som Bike Sauce fint demonstrerte ser helt rå ut i kombinasjon med sølv komponenter. Det bygget krysset nesten alle mine bokser estetisk og funksjonelt, så det ble utslagsgivende for avgjørelsen.

Skjermbilde2024-08-08kl_10_22_11.png.6bc3111aa2e96bb4dd4ef3ac175a2334.png

Jeg var også kommet til det stadiet i prosjektet nå at jeg bare må lande og gjennomføre. Ritchey sa det fort kunne ta en måned før Montebello var på lager i EU, så jeg lot hjertet styre hånda og den styrte meg mot Outback 50th som det fantes en igjen av på lager i min størrelse.

Ellers blir bygget relativt likt som det jeg planla for Montebello - sølv komponenter, friksjonsskiftere, mekaniske skivebremser. Unntaket er utvekslingen, der går jeg for en 1x GRX 810 krank i kombinasjon med et GRX 812 bakgir og XT 11-46 kassett. Dette er det flere grunner til.

  1. GRX gir meg muligheten til å bytte til f.eks. R7000 hendler om jeg skulle hate friksjonsskifteren.
  2. Internett rapporterer om at GRX 812 bakgiret funker uten modifikasjoner med 11-46 kassett. Og skulle det mot formodning ikke funke, eller skulle det skje at jeg vil ha enda større kapasitet, kan jeg enkelt modifisere GRX-bakgiret med en M8000 SGS cage for å gi den kapasitet til å kjøre 51T kassett.
  3. 40T foran og 11-46 bak gir meg ørlite lettere utveksling enn da jeg hadde 46/30 og 11-34 på min forrige grussykkel, noe jeg synes funka fint. Ofrer litt på den tunge enden, men det kan jeg fint leve med. 11-46 kassetten gir mindre hopp mellom girene enn 11-50/51.

Andre komponentvalg:

  • Hendler: det måtte jo bli disse fra TRP. Retro, baby!
  • Hjulsett: her hadde jeg heller ikke noe valg - måtte bli disse blankpolerte skjønnhetene fra Ritchey.
  • Friksjonsskiftere: Microshift BS-A11 Road. Har både indeksert og friksjon på bakgiret. Blir jo ikke fremgir på dette bygget, men fint å ha en skifter liggende til det også, just in case.
  • Dekk: Ultradynamico Cava 42mm. Vi går for peak hipster her, om ikke det var klart enda. Lettrullende dekk med litt mønster og ultra-supple casing var på ønskelista, og det fant jeg. Bestilte TPU-slanger fra Pirelli som de skal kjøres med, disse tør jeg ikke sette opp tubeless da slike dekk erfaringsmessig er for løse til å kunne stoles helt på.
  • Bremser: Fortsatt i tenkeboksen. Det satt veldig langt inne å bruke seks-sju lapper på et par Paul Klamper, så her begynner jeg trolig bare med noe enkelt fra TRP.
  • Krank: Igjen, kunne jeg valgt fra øverste hylle, hadde det blitt noe blankpolerte greier fra White Industries. Dessverre har jeg under middels inntekt og det ble derfor en traust GRX 810 krank. Jaja, det står jo GRX i sølv i det minste…
  • Styre og stem: Venturemax Classic 42 cm + 100mm C220 Classic stem. Dette styret har jeg hatt lyst å teste i årevis, og upper rølpe-faktoren betraktelig sammenlignet med et mer tradisjonelt styre. Tror det blir bra!
  • Sadel: Skal det bli en Brooks, da? Har jeg blitt en sånn fyr? Kan se slik ut.
  • Pedaler: Har et par Burgtec MK5 flats i shiny sølv stående på terrengsykkelen, som jeg fort blir å sette på denne til å begynne med.

Prisene på ting var noe stivere enn antatt med den svake krona, og dermed måtte de fleste av drømmekomponentene legges til hogs for at ikke budsjettet skulle sprenges i fillebiter. Tror heller ikke det blir dynamohjul eller heldekkende skjermer i første omgang, men det kommer kanskje på et par 50mm Honjo-skjermer etterhvert, hvis jeg greier å få kloa i de.

Fordelen med Outback er at den gir meg noe mer allsidighet - vil nok primært kjøre den med lettrullende 42mm dekk, men er fint å ha muligheten for inntil 48mm de gangene man trenger det. Den har også en mer moderat stack og jeg føler meg trygg på at den kommer til å passe bra størrelsesmessig.

Nå er det bare å finne de siste småbitene og vente på at pakken skal komme fra Tyskland. Dette blir bra!

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@olelovold den gamle spøken om at du virkelig trenger en ny sykkel er utbrukt, så det er bare å ta lua av for enda et hårreisende nydelig byggeprosjekt.

Synd at vi ikke har forummerke for feinschmecker, men skal vurdere annen påskjønnelse når bygget er skinnende fullført!

Du kommer ikke unna at Montebello og Outback er forskjellige beist med forskjellig lynne, men begge er estetisk fullendte skapninger, og jeg forstår godt at du falt for 50-års jubileumsutgaven av sistnevnte.

Dette er langt over mitt nivå, men noen strøtanker:

  • Det ville vært storveis om du anskaffer sagnomsuste mekaniske bremser som Paul Klamper, Growtac Equal eller kanskje hybride Yokozuna Ultimo. Siden Russ Roca sammenlignet de tre, har jeg hatt en påtrengende tanke om mekanikk på den ultimate tursykkel, og det ville jo vært perfekt om du kunne ta både utgifter og bry med å teste en av dem for oss 😅 Når det er sagt, tror jeg oppriktig at du risikerer å bli skuffet med rimelige mekaniske bremser fra TRP, Avid eller Tektro, særlig om du skal utsette sykkelen for varierte værforhold og sesonger. Da ville jeg heller valgt hybridløsning med TRP Hy/Rd.
  • Ville vært deilig med komplett gruppe i sølv, inkludert girarmer. Retro-moderne for eventyrsykkel er jo GRX Limited, men vanskelig å få kloa i. Dine valg blir også lekre.
  • Ritcheys klassiske Zeta er uimotståelige. Men parret med kule Ultradynamico Cava 42 mm har du kanskje gjort livet litt vanskelig for deg selv. Med Zetas indre felgbredde på 20 mm, kan du potensielt oppleve at Cava blir litt løse, akkurat som du skriver. Opplevde det samme med smale felger og brede dekk fra René Herse som har lignende konstruksjon og samme produsent. Om du slangeløst hopper over bekkene langs Rallarvegen, kan du oppleve trykktap ved felgkanten, for å si det slik. Kan kompenseres med flere lag felgtape, men ikke ideelt. Fungerer bedre på bredere felger. Så kan du velge å bruke TPU-slange, men da blir den ultralave punkteringsbeskyttelsen til Cava enda mer påtrengende og du kan enda opp med å måtte velge lufttrykk mer av hensyn til punkteringsbeskyttelse enn grep og komfort. Jeg ville tenkt meg godt og lenge om før jeg valgte denne kombinasjonen. Uansett hva skjeggede Pat og Ron sier om latex!
  • Vet at det ikke er ditt valg, men mitt valg av pedaler ville blitt sølvskimrende PD-A520.
  • Brooks? Elegant, men jeg vet heller ikke om du er blitt en sånn fyr 😄

Men altså, overskriften er: Nydelig.

Eller: We're not worthy.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Sepeda, det er gøy å dele prosessen med forumet!

Nå har jeg lest meg en del opp på mekaniske skivebremser, og har forstått at noe av det mest kritiske for at de skal funke tilfredsstillende er solide strømper (såkalt compressionless housing) for å gi kabelen minst mulig friksjon mellom hendel og kaliper. Skal man tro enkelte på internett, er mangelen på dette ene og alene grunnen til at mekaniske skivebremser har fått et så dårlig rykte. 

Jeg har bestilt et sett fra Jagwire som skal gjøre denne jobben godt. Disse tenker jeg i første omgang å bruke med TRP Spyre eller HY/RD. Nei, det er ikke så sexy, men budsjettet strekker ikke til Paul Klamper eller Growtac Equal nå - det blir minimum 6000 for et par av disse ferdig importert, mot en tusenlapp for TRP sine. Ut fra det jeg har lest, har jeg trua på at de rimeligere TRP-bremsene skal funke tilfredsstillende med det kabel- og strømpesettet fra Jagwire. Time will tell!

Uansett er mekaniske skivebremser er helt riktig valg for denne sykkelen, ikke minst fordi det muliggjør bruken av disse deilige hendlene 🤤 i stedet for noen klumpete beist fra Shimano...

Ja, Ultradynamico Cava Race med TPU-slanger er kanskje litt optimistisk, men så er jeg også ganske flink til å unngå punktering. Eneste dekket jeg har slitt med i så måte er Panaracer sin notorisk punkteringsutsatte Gravelking slick. Den har kun 1.8mm gummi i rullebanen, mot 2.6mm på Cava Race. De tynne sideveggene kommer man ikke unna, men får man en kritisk flerre der så hjelper vel ikke guffe heller. Så jeg skjønner din bekymring, men tror det skal gå bra! Min erfaring etter å kjørt noen sesonger på Barlow Pass med latexslanger er at man uansett må opp på et visst trykk for at kjørefølelsen skal sitte, de likte ikke å bli kjørt på for lavt trykk. Jan Heine har selvfølgelig skrevet noe om dette.

A520 hadde absolutt kledd bygget! 

Ellers røyk jeg faktisk på en Brooks B15 Swallow i går. Det lå en ute på Finn i nabolaget i riktig farge, så da måtte jeg jo bare kjøpe den. Da er jeg offisielt en sånn fyr.

camphoto_959030623.JPG.4ad1cfe7fbed98a239bb7524ab8295d4.JPG

Matchende Bondcush Classic 3mm styretape fra Fizik er bestilt, sammen med kassett, wire + strømper og en avbitertang til disse. Så nå gjenstår det bare bremser og en 27.2mm setepinne i sølv!

  • Like 5
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var hele bygg-arket grønt!

Skjermbilde2024-08-10kl_20_04_14.png.d2afa1a90c66481068966c1651ebdc5a.png

Her får dere også en idé om hva dette koster, i tilfelle noen kunne tenke seg å prøve seg på et lignende bygg. Det er jo ikke gratis, og verre kunne det blitt om jeg ikke hadde svelgt noen boutique komponent-kameler underveis. Men 40k kan jeg leve med, særlig når jeg fikk solgt en av mine andre sykler til ca. samme pris.

Det ble altså TRP Spyre SLC bremser og Ritchey setepinne til slutt, pluss en liten Ass Saver-spoiler som ventefender.

Skjermbilde2024-08-10kl_19_50_15.png.6f1f12dbaa24986027112cb85d0b780c.pngSkjermbilde2024-08-10kl_19_53_06.png.fa45408d486caa220019fe07626f4f46.png

Jeg vurderte også TRP sine HY/RD kaliper som @Sepeda nevnte over, men han på Finn som solgte et par av disse sluttet å svare og det ga meg tid til å lese meg opp og finne ut at HY/RD har lengre lever throw enn Spyre, og hendlene jeg har bestilt er short throw. Mao. vil Spyre gi merkbart mindre vandring i hendelen før de griper tak. Likte uansett ikke helt tanken på hybrid-kaliper og potensialet for oljesøl og inn-kakede stempler (nok bal med dette på elsykkelen), det føles mer riktig med helmekaniske bremser på dette bygget. Bonus: Spyre SLC ser ikke så klumpete ut, og veier 110 gram mindre for begge. 

Sist jeg kjørte rundt med mekaniske skivebremser var i 2015/16 på en Surly Straggler med Avid BB7. Dette var tilfeldigvis også min første sykkel med bukkestyre. Jeg tenkte ikke noe særlig over bremsene på den - de funket vel som de skulle, da. Det verste med den sykkelen var at den kom med 46/36 krank og 11-32 kassett. Det er ganske tung giring på en grussykkel. Men sånn var det back in the day... Husker jeg sleit bra opp Slådalsvegen med den utvekslinga og full Ortlieb touring-kit. 

Speaking of back in the day - kjøper du en brukt Brooks-sadel, er det lurt å sjekke at den er strammet opp før du tar den i bruk. Jeg har aldri vært borti en Brooks-sadel før og bare antok at den skulle være veldig flexy, men der tok jeg altså feil. 

IMG_3377.JPG.3ae8e241c756c09ac9054f833e0b6f8b.JPG

Gjengene var ikke synlig over mutteren da jeg startet, nå er ca. 1 cm synlig og sadelen er blitt stram og fin. Siden sadelen var så løs i fisken, snurret bare bolten rundt med mutteren til å begynne med, og jeg måtte derfor file inn et hakk nederst på bolten for å kunne holde den igjen og hindre den fra å spinne. Etterhvert som sadelen blir stram nok, økes friksjonen og bolten holder seg selv på plass. 

Dette er noe av det jeg liker best med å bygge sykler: Diverse hindringer og nøtter som må løses opp i, og den påfølgende tilegnelsen av små drypp med kunnskap om alskens mekanismer og komponenter. Ikke bare gir det økt eierskap til sykkelen, det føles godt å lære noe. Og overraskende ofte kommer denne lærdommen til nytte på et senere tidspunkt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Sepeda endret tittelen til Byggetråd: Ritchey Outback 50th Anniversary (tidl. Montebello)

Hvis du får lyst til å prøve hy/rd har jeg et sett liggende. Sånn kvalitetsmessig er de et hakk over de hydrauliske shimanokaliperne jeg har nå (105). Ingen lekkasjer der. Grunnen til at jeg valgte dem bort var problemer med den bakerste i minusgrader, for wiren av og til frøs fast i strømpen. Brukte dem på northcape 4000 i 22' og de var perfekte der med mekaniske 105-hendler. De er forresten blanke 🙂

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen fekk meg også til å vurdere mekaniske bremser for nokre dagar sidan. Poenget er å bruke Shimano CUES bakgir med fantastisk spenn i kombinasjon med MicroSHIFT landevegshendlar. Men dei har ikkje hydraulisk bremsing.

Prisen på Klampers fekk meg også til å forkaste ideen. I staden går eg for MTB-hacka GRX, som eg allereie har gjort på ein sykkel, men riktignok utan ein svær kassett der. Det ligg eit nytt GRX 812 pluss M8000 cage og ventar på meg på Bunnpris, så no skal eg teste med 11-40 eller 11-42 (i kombinasjon med 50/34 krank).

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det går fremover!

I går fikk jeg tak i flatmount adapter til gaffelen (hadde glemt å bestille) - og satt på bremsekaliper foran. Da kunne jeg montere gir- og bremsewire med tilhørende strømper.

Bremsene var utrolig enkle å sette opp - mye lettere enn hydrauliske. Så digg å ikke måtte søle med mineralolje og kløne med stifter og oliven osv. Bare å kappe strømpene, ha på endcaps og dra kabelen gjennom. Fort og enkelt!

Bar-end giret var litt mer knotete, sleit litt med å finne riktig moment på bolten på skifteren, men med litt prøving og feiling gikk det. Verdt å nevne at denne 11-speed road varianten ikke kan skiftes til friksjon, den opererer kun indeksert. Dette kom som en overraskelse på meg. Ikke noe stort tap da jeg uansett hadde tenkt å bruke den i indeks-modus, men verdt å nevne.

Noen skjær i sjøen: Ultradynamico-dekkene har den seigeste dekkanten jeg har vært borti. De vil ikke poppe opp på felgkanten, så her har jeg litt jobb igjen - såpevann og massasje må til. Diva-dekk altså... Greide også å punktere den første TPU-slangen ved ventilen, den begynte bare å lekke da det kom opp til et visst trykk, kanskje var det fordi jeg ikke hadde noe luft i slangen da jeg la den inn mot felgen, ikke vet jeg. Bestilte heldigvis tre slanger og de to siste fikk jeg montert uten noen store problemer, men det ga ikke så veldig godt førsteinntrykk. Mulig jeg biter i det sure eplet og bestiller noe slangeløst-greier snart.

Bortsett fra det, er dette det enkleste bygget jeg har begitt meg ut på, tror jeg. Ikke noe baling med intern kabelføring eller hydraulikk og generelt lavt frustrasjonsnivå underveis. 

I dag tidlig fikk jeg lagt styretape, så nå er det jaggu ikke lenge før doningen kan sjøsettes:

IMG_3499.JPG.831ef77b2426bca8de9bd39fd7e5fa0a.JPG

Før den kan ut i regnværet, må jeg imidlertid få på skjermer. Jeg hadde opprinnelig veldig lyst på noen hammered fenders, men det var vanskelig å få tak i til en overkommelig pris og i riktig størrelse. Bikeshop har ikke lenger Velo Orange, og å importere ting fra junaiten fristet ikke så veldig. 

Heldigvis kom våre finske naboer i Pelago til unnsetning. De har nemlig begynt å lage sine heldekkende skjermer i 55mm, til en hyggelig pris på €55 + €10 frakt. Finnes både i sølv og svart. Har de liggende klare (de ser veldig pene ut!) og håper å få tid til å sette de på i kveld.

Et par andre små detaljer jeg har tenkt å få bestilt etterhvert:

Skjermbilde2024-08-23kl_11_12_28.png.be27fa76f772883994b6071dab3aa062.png

Reflektor til bakskjerm

Skjermbilde2024-08-23kl_11_13_06.png.b58f7e1366edab2a9859fba052dc273e.png

Bar-end speil

To be continued...
 

  • Like 6
  • Thanks 3
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Sepeda!

Det er mer at dekkanten er tacky/seig og lager mye friksjon mot felgtapen som gjør de vanskelig å seate. Ved montering var det f.eks. umulig å dra dekket rundt hjulet for å justere på logo-plassering opp mot ventil, måtte av med hele dekket da. Sammenlignet med andre Panaracer-produserte dekk jeg har montert er Cava Race trangere, så har mer tro på å sette opp dette slangeløst enn jeg har hatt tidligere. Ellers tror jeg ikke 42mm dekk vil by på noen problemer med 19.5mm ID felg, det er godt innenfor ETRTO sine anbefalinger (link til Jan Heine-bloggpost om just dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda
innlegg ble belønnet av Sepeda!

"Ole belønnes for inspirasjon og deling av byggeprosess for en rekke nydelig sykler - sist Ritchey Outback Anniversary!"

olelovold ble tildelt merket 'Superstjerne' og 50 poeng.

IMG_3294.jpg.55acdf5a7d726e03662a7d8007fab84a.jpg

Da er Outbacken klar for action! Skjermene fra Pelago var lette å montere, trengte ikke å drille en gang. Litt filing må nok til ved kjedestagene for å få en perfekt linje, men synes det ser greit ut nå. 10.3 kg veier den slik den står på bildet, det er ikke verst med en halvkilos Brooks-sadel og heldekkende skjermer!

En rask tur rundt blokka bekrefter at alt fungerer som det skal, jomfrutur i Nordmarka er planlagt i morgen 😎

  • Like 15
  • Thanks 2
  • Wow 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...