Gå til innhold

Råd om sykkel til rulle


Amatør

Anbefalte innlegg

Hei. 
Nytt medlem og som navnet tilsier, en amatør.
Prøvd å lese endel i sommer, men det stagnerer litt for meg uten noen håndfaste sykler å peke på. Så da ble det profil.

Kunnskapsnivå ang sykkel, på en skala fra 1-10 er ca 0 (evt 1 nå etter å ha lest endel)


49 år, dårlig kondis, kun trent vekter før. 184 cm 95 kg. Jeg har syklet elsykkel i sommer som rehabilitering av kne/hofte/rygg. Det har fungert helt utmerket. Men snart står høst og vinter for tur (evt uker sammenhengende uker med regnvær) og jeg har landet på sykkelrulle og zwift som videre trening. 
 

Alternativene mine til innesykkel er:

1) En sykkel som aldri ser asfalten igjen. Ny sykkel til våren.

2) En sykkel som i høst og vinter takler rulle, og kan oppgraderes med nye deler til en våren for å takle tørr asfalt som reservesykkel.

(Alternativ 3 med direkte ny sykkel nå går ikke, da jeg ikke har noe annet utstyr utenom. Trenger rulle, sko, bukse, sokker i riktig høyde, å vokse beina, vifte osv osv)

 

Plukket ut to litt vilkårlige eksempler fra nærområdet. Spørsmålet er om jeg er på skiva tankemessig hvis jeg tenker alt 2?
Begge har felgbrems. Spiller jo ingen rolle i vinter, og sykler i sol og på tørr asfalt til våren. 
En har slitt ultegra, den andre har oppgradert 105. Miyata er ukjent navn, Trek er kjent navn (for min del)

Men så leste jeg igår at Kickr Core ikke er kompatibel med mange forskjellige Trek modeller, oooog da gikk piffen «litt» ut, derav denne teksten. 
 

Liste over Core + sykler

https://support.wahoofitness.com/hc/en-us/articles/4407140853650-Bicycle-Frame-Compatibility-KICKR

Miyata m 105

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=325674632

Trek m slitt ultegra

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=359316453


Som sagt, dette er bare to tilfeldige for å få en feedback på om jeg enten er såvidt på skiva/evt midt i svarten, eller om jeg tankemessig til og med er på feil skytebane……med feil kaliber. På forhånd takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Shimano 105 5800 er veldig bra. Det er og 11-delt. Det er mye bedre enn f.eks. 5700, som var 10-delt.

10-delt Shimano Ultegra er veldig gammelt. Funker sikkert det og, men 53/39-krank er veldig tungt girt for deg opp bakker, om du bruker den utendørs. Inne på Zwift går det greit.

Det beste er om du har 2 sykler, så dørstokkmilen blir kortere, og du om f.eks. høst/vår kan veksle mellom å sykle ute og inne etter hvordan vær og lyst er. Jeg har bare en landeveissykkel, og kunne godt tenkt meg en til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (5 minutter siden):

Shimano 105 5800 er veldig bra. Det er og 11-delt. Det er mye bedre enn f.eks. 5700, som var 10-delt.

10-delt Shimano Ultegra er veldig gammelt. Funker sikkert det og, men 53/39-krank er veldig tungt girt for deg opp bakker, om du bruker den utendørs. Inne på Zwift går det greit.

Det beste er om du har 2 sykler, så dørstokkmilen blir kortere, og du om f.eks. høst/vår kan veksle mellom å sykle ute og inne etter hvordan vær og lyst er. Jeg har bare en landeveissykkel, og kunne godt tenkt meg en til.

 

Godt tips. Takk. Er litt bakker i nærteig ja. Glemte å informere om terrenget ute. Det er endel opp eller ned i nærteig. Blir 100% asfalt selv om de fineste stedene er grus. Er rehabilitering, har jo elsykkel og noe Pogacar blir jeg aldri. 
 

Den zwift sykkelen Olechr nevner har jeg sett på. Kanskje neste vinter, når(?) jeg har blitt hekta på sykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (28 minutter siden):

Hvis du ikke har rulle fra før tror jeg at jeg ville gått for ett slikt oppsett hvis du får tak i:

 

https://us.zwift.com/collections/smart-bikes/products/zwift-ride-kickr-core?variant=45155409920256

Så kul ut den. Ser den har fått bra i test og:

Zwift Ride Indoor Bike In-Depth Review: The Future of Smart Bikes? | DC Rainmaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egen sykkel (som egentlig er litt for fin) på rulle inne. Kjører kun program med erg mode så har vel giret på den sykkelen to ganger. Ramme som passer med krank som ikke knirker er eneste du trenger egentlig, deilig å slippe tenke på vask og bytte av hjul etc, bare ha den stående inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter egen erfaring anbefaler jeg egen dedikert sykkel som kun står på rulla. Spesielt på vårsesongen er det perioder med tidlig varme og sol der du vil sykle ute, så kommer det regn og i verste fall kuldegrader som gjør at du må trekke sykkelen inn igjen. Samt at det er digg å ha rullesykkelen umiddelbart klar hvis det styrtregnet en kald sommerdag når du er i treningsmodus. Du slipper også ev behov for justering av gir i flytting mellom rulle og utedekk. Jeg kjøpte en gammel og litt sliten Lauraer. Kostet på en service med nytt drivverk, så har jeg rullesykkel for mange sesonger som fungerer helt knall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...