Gå til innhold

Stygg ulykke i Aron – er det ingen som bruker Leatt-krage lenger?


Anbefalte innlegg

Snakket med en nabo som hadde vært vitne til den stygge ulykken i Aron på torsdag. Vet ikke hvordan det går med vedkommende, men han hadde ikke hatt følelse fra brystet og ned, og ble hentet av luftambulanse.

Samtalen fikk oss inn på bruk av nakkekrage. Da jeg syklet en del i Hafjell i 2009-10-11-ish var Leatt-krage et helt vanlig syn. Jeg brukte det selv, kan ikke si at den var i veien eller ubehagelig å bruke på noen måte. Hvorfor er det så få som bruker disse i dag? 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig populært i moto cross verden en stund også, men har gradevis blitt borte. Fortsett en del som bruker de, men ikke like populært som før.

Noen liker det ikke, noen mener det ikke hjelper så mye, noen kav dagens hjelmer har blitt såpass små at avstand fra hjelm til nakkebeskyttelse er såpass stor at man mener det ikke hjelper like mye, proffene bruker det ikke  osv. 

 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, baronKanon said:

"Noen mener at det ikke funker?" Hvor mange av de er spesialister innen ryggradskader?

Godt spørsmål. 

Nå er det vel et faktum at det er sådd tilstrekkelig tvil om nytten av disse nakkekragene, og at bruken følgelig har dalt. Samtidig så tror jeg ikke så mange faktisk har satt seg så dypt inn i materien at de faktisk kan ta et veloverveid valg knyttet til bruk/ikke bruk. 

Selv har jeg en Leatt nakkekrage liggende i boden som ikke er brukt på over ti år... Som så mange andre valg man tar i livet, på ufullstendig kunnskapsgrunnlag, så kan jeg begrunne for meg selv hvorfor det er slik

Håper virkelig at vedkommende som skadet seg i Aron klarer å reise seg igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min 14 år gamle Leatt i skapet og bruker den ved heisbasert sykling med helhjelm hvis jeg er smart nok til å huske den når bilen pakkes. Er sjelden på grov heisbasert sykling da det stort sett er heis med 11-åring i flytløyper med lav hastighet. 

Brage var/er i det minste en god ambassadør for nakkekrage. 

Mange har klaget på at de har brukket kragebeinet med Leatt, hvilket er litt rart, da det kragebeinet kan ha spart en nakkevirvel eller to. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (5 minutter siden):

Mange har klaget på at de har brukket kragebeinet med Leatt, hvilket er litt rart, da det kragebeinet kan ha spart en nakkevirvel eller to. 

Det er også folk som klager på brannsår av setebelter i bil og ikke ha det på seg av den grunn. Folk er rare. 

 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (30 minutter siden):

Det er også folk som klager på brannsår av setebelter i bil og ikke ha det på seg av den grunn. Folk er rare. 

 

LarsB

 

Howard skrev (25 minutter siden):

Brannsår ER vondt, da. 

Det er jo ikke sikkert de føler så mye smerte uten setebelte lenger...

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visstnok flere ungdommer som var vitne til ulykken i Aron, og de fikk seg en realitetsorientering og en påminnelse om hvor galt det kan gå. Kanskje det er slike ting som kan aktualisere Leatt-kragen igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ukentlig og sykler i Drammen. Det er ikke ofte jeg ser noen med nakkekrage. Veldig sjeldent vil jeg si. Er veldig mange unge syklister der, som nettopp har kommet inn i sporten som har tatt store steg på kort tid, heller de bruker ikke nakkekrage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket et par store sykkelnettbutikker og ingen av dem selger nakkekrager lengre. Hovedsakelig er det MX-butikker som selger det. BCSport dekker vel begge segmenter, og har nakkekrager fra Leatt. At det ikke eksisterer i sykkelbutikker er kanskje en grunn til at mange dropper det, sånn i tillegg til at det koster litt og kan være litt styr/ubehagelig.

Første gang jeg trynet skikkelig på stisykkel, med en form for scorpion-move, innså jeg at det var på tide med mer beskyttelse og sykle roligere. Dessverre krever det vel ofte et fall før en tenker over konsekvensene. Det er så lite som skiller at man er mør i en uke, og større skader.

Håper virkelig personen som har falt får full recovery.

 

baronKanon skrev (2 timer siden):

Mange har klaget på at de har brukket kragebeinet med Leatt, hvilket er litt rart, da det kragebeinet kan ha spart en nakkevirvel eller to. 

Kragebeinet er vel også noe av det første som ryker i enkelte velt, fordi mange tar for seg eller lander på skulderen. Husker i "gamle dager", så var det flere sti/utfor-syklister som hadde knekt kragebeinet 2-3-4 ganger.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 31.7.2024 den 10.46):

"Noen mener at det ikke funker?" Hvor mange av de er spesialister innen ryggradskader?

Sikkert ikke mange. Men det er ganske mye her i verden som blir gjort og ment uten at er eksperter på området

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har landet på hodet uten å ta meg for og kjente at hjelmen stoppet i nakkekragen. 
 

Ingen proffer med unntak av Brage bruker nakkekrage lenger. Tipper det er en stor grunn til at den ikke er så populær lenger. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (På 1.8.2024 den 21.47):

Jeg har landet på hodet uten å ta meg for og kjente at hjelmen stoppet i nakkekragen. 
 

Ingen proffer med unntak av Brage bruker nakkekrage lenger. Tipper det er en stor grunn til at den ikke er så populær lenger. 

Selvsagt er det en stor grunn, samme på Moto Cross. Da proffene brukte det så hadde de fleste det. 

Nå er ganske mange av de beste i DH ganske dårlig på beskyttelse (var hvertfall det). Husker jeg var i World cupen i Val d`ìsere så klipte folk til sekker og slikt for å brukte som beskyttelse sånn at kommissærene skulle tro de hadde på beskyttelse når de sjekket. Den gangen var det mye strengere regler i Frankrike. Mulig det fortsatt er strengere, men husker at albueskydd var påbudt i Megavalanche

  • Like 1
  • Sad 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Läste att en del menar att Leatt-kragen faktiskt är farlig för att de agerar som en hävarm på just ryggraden - men inget som backar upp detta. Antar att det är en gammal myt som fortfarande lever och att designen har ändrats och är därmed långt bättre än förr. 

Kanske man borde skaffa sig en...man kan aldrig ha för mkt skydd på sig...egentligen.

  • Thanks 1

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...