Gå til innhold

Varmgang aluhjul kontra karbonhjul


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt ett par helt uformelle tester av alu- og karbonhjul. Det jeg har gjort er å ta sykkelen opp til 40 km/t og bremse hardt og det andre er å subbebremse ned en lang bratt bakke. Min opplevelse er at alu- hjula kun blir lunkne mens karbon hjula blir varme, det er en betydelig forskjell.

Skal "merkevare" karbonhjul tåle og bli kjørt varme eller må de behandles med litt omtanke ?
Det er jo endel lange utforkjøringer på vestlandet fx, risikerer man å ødelegge felgen ved heftige oppbremsinger fra 80-100 km/t ? Endel steder må man jo også bremse hele veien ned
Er problemstillingen en gnistrende annledning til å kjøpe ny sykkel med skivebremser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tung, uøvet og engstelig + alper + karbonhjul og slanger = potensielt farlig

I turritt i alpene er det ikke uvanlig at ryttere som passer beskrivelsen over får uhell som skyldes at varme i karbonhjulene smelter slangen eller felgen med uønsket resultat. 

Kaiost ruller fra alle, så han bremser altså ikke så mye. Så er han en liten sprett i tillegg. Så han kommer unna med det. 

 

LarsB

 

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som leier ut sykler på GC har stort sett bare aluhjul på de med felgbrems nettopp pga mulig varmegang.
Det er riktig at jeg triller noe vanvittig, men det gjør bare at jeg må bremse enda mer.

Triller faktisk så godt med mine Tpu slanger at jeg har måttet konvertere til skivebremser på alle syklene for å klare å få ned farten i svingene.

  • Haha 3
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (17 timer siden):

OK
da blir det aluhjulene som brukes inntil jeg finner gode nok argumenter til å kjøpe ny sykkel

Jeg glemte å legge til at slangeløst og tubular er mindre utsatt for problemer. Ikke å bremse i filler felgen. Den tåler ikke mer enn den tåler. Men ukontrollerte eksplosjoner skjer etter det jeg har let meg til bare/mest med slanger. 

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at tubular er mye mindre utsatt enn clincher hjul. Årsaken er at på clincher får du en mye mindre flate å fordele varmen på- dette igjen varmer opp slangen slik at den kan eksplodere. Har skjedd med en jeg kjenner ned fra Tryvann en varm sommerdag.

Skal en kjøre felgbrems og veier en del, evt kjører ned mye-lange bakker er Zipp 303 tubular en av de beste jeg har kjørt på. Hadde to sett av det som kona og jeg hadde fast på Gran Canaria en del år, og null problemer med varmegang ned feks Soria.

Det ene året hadde jeg satt på et sett FFWD F3 tubular på kona sin sykkel, og da ble det høy piping/bremselyd et stykke nedi bakkene fra Soria (godt og varmt i været også). Vi stoppet og jeg sjekket hjulet som hadde fått varmgang på bakhjulet, med en liten utbulig på karbonet. Hadde riktige bremseklosser, men så at den var litt ute av stilling og traff felgen litt nedenfor bremesbanen, så min feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal sykle en bratt bakke med bremser som åpenbart er underdimensjonert, vurder å ta med en paraply/fallskjerm/seil og bruk som luftbrems for å avlaste bremsene som åpenbart ikke er dimensjonert for bruken... 

Er det ikke egentlig spinnvilt at vi aksepterer denne risikoen? Det er jo potensielt livsfarlig om du faktisk må bremse helt ned og bremsene allerede er sviktende.. Du har null reserve, eller margin! Eller hva om du leser kartet feil og havner i en utforkjøring som er noen grader brattere enn det du vet du kan kjøre? Øvet eller ei, det kan gå fryktelig galt. Ned fra Tryvann klarer de fleste, men det finnes brattere og mer krevende utforkjøringer, og når man ikke er kjent så trenger ikke utforkjøringen være lang. 

Har selv opplevd sviktende bremser på landeveissykkelenpga. varme(for små og lette skiver) i en utforkjøring og det har potensiale til å bli veldig skummelt. Veien var så bratt at det var svært begrenset med rom for å slippe opp, samt at det var svinger som forutsatt at farten ble holdt nede. Jeg klarte å låse bakhjulet ved å begynne å hoppe og svinge samtidig, men jeg var ikke høy i hatten etterpå. Fem til ti kg ekstra på kroppen, en møtende bil ekstra, eller litt sløvere ferdigheter og det kunne gått svært dårlig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...