Gå til innhold

Max trykk på kullsyrepatroner ?


Anbefalte innlegg

De siste årene har jeg alltid, nesten ihvertfall, hatt med ekstra slanger og kullsyrepatroner med på tur. Utover det så kan kullsyrepatroner også være hendig til å poppe gjenstridige slangeløse dekk.
Det er ikke lett å beregne trykket nå man står gatelangs med høy puls og skal ha godt med trykk i dekket. Er det mulig å fylle så høyt trykk at man ødelegger dekk og/eller felg ?

Hvor høyt trykk er det på disse kullsyrepatronene ?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (10 minutter siden):

Hvor høyt trykk du får i dekket avhenger veldig av hvilken størrelse det er på dekket og co2 patronen.

 

jepp, det er akkurat det som er grunnlaget for tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB skriver at en 16 grams patron kan gi 40 psi i et terreng dekk og 125 psi i et landeveisdekk.

På 25 grams patronen er de samme tallene 45 og 135.

Det står ingenting om hvorvidt landeveisdekket er 23 eller 32 mm

Eller om terrengdekket er 26x2,2 eller 29x2,6

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest meg opp litt og brukt excel for det det er verdt og jeg får samme resultater som bla BBB

Ved 20 °C blir CO2 flytende under et trykk på 56,5 atm. Det forstår jeg dithen at ved romtemperatur så er det minimum 56,5 bars trykk på en CO2 patron.
En CO2 patron vil fylle ett landeveisdekk med ett trykk til 100-120psi, beroende på dimensjon. De med hookless felger bør tenke over dette. Hvis man kløner det til og må ha høyere trykk i dekket, så må man slippe ut alt trykk i dekket føre man fyller på en gang til. Som nevnt over er det 56,5 bars trykk på en CO2 patron og det vil man ikke ha i dekket.
To CO2 patroner vil i teorien fylle til nesten det doble trykket og da er det fare på ferde

En 16grams CO2 patron er egnet til å pumpe opp ett normalt landeveisdekk eller MTB dekk, de som har litt ukurante dimensjoner som fx fatbike eller +dekk bør tenke seg litt om

Slik jeg forstår det er det fullt mulig å få så høyt trykk at dekk eller felg ødelegges.

Min anbefaling er derfor at man bruker CO2 patroner med forsiktighet, gjerne kombinert med en trykkmåler i etterkant. Dersom trykket skal økes bør det gjøres med en (hånd)pumpe med manometer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...