Gå til innhold

Dedikert gravelsykkel


Anbefalte innlegg

Hei @Gaute R. 

Nei, jeg må ta forbehold om at jeg ikke har prøvd Lauf Smoothie. Nevnte den som et eksempel.

Men basert på Laufs andre produkter og test av styret i bl.a. Off-road.cc, velger jeg å knytte lit til omtalen. Forhåpningen bør dog ikke være merkbar demping, men vibrasjonsdemping - at spissen tas av tilbakemeldinger fra underlaget.

Sitat

Lauf describes the bar as eating vibrations; I'd agree with that. It simply flattens the spikey hits that arrive at your hands, whether you are in the hoods or the drops. The vibrations I normally get on certain sections of knackered road are reduced to the point where I no longer have to steel myself to ride that route.

Proof that it was working came when swapping back to an alloy bar and feeling all ruts and edges that the Smoothie had 'eaten' for me.

Har dessverre ikke funnet noen grundig sammenliknende test av vibrasjonsdempende styrer på nivå med tilsvarende tester av setepinner.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Før @Gullars retarderer tilbake til flatt styre 😄 vil jeg dele siste dagsferske video fra Bikeradars grand old man Warren Rossiter.

Vi vet allerede at han liker GT Grade, men poenget er ikke hvilken sykkel som måtte være kåret eller hvilke som var med i sluttspurten, men noen betraktninger om forskjellige typer rammesett og vibrasjonsdemping som kan være relevant for trådstarter.

Og underholdning, da! Og reklame, ja.

Så får vi bare håpe at syklene er testet på grovere underlag og høyere fart enn videoen gir inntrykk av 😅

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for video😀|

Jeg vingler for tiden frem og tilbake mellom hardtail med muligens 2 gafler og en dedikert gravel.

Akutt tennisalbue i høyre og begynnende i venstre slik at jeg må ta frem joggeskoa litt oftere en jeg liker og ikke kan sykle gjør det hele ennå værre🫢|

Kanskje jeg rett og slett skal ta et steg tilbake og roe ned, sykkelsesongen er jo på hell med ca. 2-2,5mnd igjen og jeg har jo sykler så det rekker og blir til overs som det er.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Colnago Prestige CX med Campagnolo Ekar til dedikert gravel. Til bikepacking (asfalt og gravel) bruker jeg i hovedsak en Lapierre Pulsum SAT Disc som er en endurance racer. Veldig fornøyd med den og kan sykle fra morgen til kveld, dag etter dag med den uten noen problemer med vondter etc. 
Colnagoen er mer leken og artigere til kortere gravelturer, men Lapierren er også en veldig god sykkel som er mer komfortabel på turer som går over mange dager. 
Hardtail ville jeg ikke vurdert til gravel, hvis du ikke skal sykle grov sti etc. Både HT og fulldemper er greit for noen timer men er turen lengre en det, trives jeg mye bedre på en sykkel med bedre sittestilling og som er lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (6 timer siden):

Jeg bruker en Colnago Prestige CX med Campagnolo Ekar til dedikert gravel. Til bikepacking (asfalt og gravel) bruker jeg i hovedsak en Lapierre Pulsum SAT Disc som er en endurance racer. Veldig fornøyd med den og kan sykle fra morgen til kveld, dag etter dag med den uten noen problemer med vondter etc. 
Colnagoen er mer leken og artigere til kortere gravelturer, men Lapierren er også en veldig god sykkel som er mer komfortabel på turer som går over mange dager. 
Hardtail ville jeg ikke vurdert til gravel, hvis du ikke skal sykle grov sti etc. Både HT og fulldemper er greit for noen timer men er turen lengre en det, trives jeg mye bedre på en sykkel med bedre sittestilling og som er lettere. 

Da er vi nesten der jeg er i dag med Trek Domane SL5 som er endurance med plass til store dekk med tanke på Lapierre.

Problemet mitt er skuldra og albuen på høyre side som er veldig følsomt med tanke på slag/støt/risting. Har sagt til meg selv at høst/vinter og vår skal brukes til styrking av overkropp med tanke på dette.

Helt enig med at hardtail er kjedelig på grus over mange timer og/eller dager, men til 3-5t på kombi av grus, grov grusvei og noe sti så tror jeg faktisk at det kan funke om man bygger den ganske lett og velger riktige dekk og får til en god sittestilling, gjerne med inner barends eller noe sånt for å kunne variere grep.

I dag kan jeg sykle all grusen skuldra tåler på Domanen og så har jeg en DC fulldemper med 120/115 (Trekk Topfuel 9.8 2020) i tillegg.

En evt hardtail skal overlappe litt med begge de 2.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...