Gå til innhold

Dedikert gravelsykkel


Anbefalte innlegg

Jeg synes kanskje gutta i Horten har vært litt defensive når det kommer til hvilke modeller de tar inn av Revolt. Litt det samme nå, som da jeg var klar til å kjøpe, men jeg har ikke oversikt over hva som tas inn for 2025. Kanskje også en Orbea Terra skulle føyes til lista di, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der, virker som Giant importøren «safer» litt. 

Terra er på lista som en bra sykkel, men skeptisk til importør pga endel saker som har vert diskutert på gamle forumet + noen forsøk jeg gjorde for å få tak i deler til en Alma jeg hadde i en periode.

Hører mange som er happy med Orbea så det kan jo ha blitt bedre😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett tilbudene hos Canyon😀

3. dag på jobb i dag og litt for mye som skjer på privaten gjør at dette prosjektet har havnet litt på pause.

Sliter litt med høyre skulder som har vært operert 2 ganger pga skade når jeg sykler grov grus på sykkel uten dempegaffel så jeg teller på knappene her og lurer på om en lett hardtail med 120mm gaffel kunne vært en løsning.

Synes farten og responsen på gravelsykkel på veier som Rallarvegen er veldig morsom så jeg sliter litt med å slippe den typen sykkel.

Problemet blir veldig tydelig når det tar nesten 1 uke før skuldra er normal igjen etter en sånn tur.

Hodet vil, men kroppen er ikke helt med😀😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er her valgets kval kommer inn😀😀

Har 5 sykler selv per i dag og det jeg ender opp med bør enten utfylle det jeg har til det fullkomne eller erstatte en av de.

En lett hardtail med 120mm gaffel kan erstatte Ragley og en gravel med store dekk, gjør at Domane kan være rullesykkel i den sesongen og dermed erstattes Emonda.

Trek Top Fuel 9.8 2020 - 120/115mm fulldemper med remote lockout

Ragley Marley 29 2024 - 140mm hardcore hardtail

Trek Domane SL5 2020 - Endurance landevei som dobler som gravel med opp til 40mm dekk

Trek Emonda ALR - Alu racer med kaliper bremser og 11 delt 6800 som er rullesykkel

Nakamura F50 - fatbike

 

Er som mange av de som har kommentert lite klar for dempegaffel på gravel sykkel, selv om det kanskje hadde vært det enkleste for skuldra sin del.

En gravel med plass for Conti Race king 2.2 på litt brede felger kunne vert noe, kanskje.

Er imponert over hvor godt Raceking ruller på grus og de gir bra med komfort.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lauf seigla skiller seg vel ut med plass til nettop race king 2.2 blant de raske gravelsyklene.

En sykkel som feks Cotic Cascade er jo rålekker IMHO, men er nok ikke like rask..

Domane med 40mm blir vel såpass overlappende med Grail som har maks 42 at det vanskelig kan rettferdiggjøres?

Brukt stivgaflet birkenhardtail..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du er inne på noe med å erstatte Marley og Emonda med en hardtail med 120 mm vandring. Kan evt. også sette på en stiv gaffel når du kun skal sykle grus for å redusere vekta og behovet for vedlikehold av gaffelen.

Ikke helt sammenlignbart med din problemstilling, men er selv i prosessen med å erstatte én "progressiv grussykkel" (Planet X Tempest) med en mer aggressiv "allroad"-sykkel og en stiv hardtail. Kanskje jeg bare har blitt feigere etter å ha blitt pappa, men jeg føler at i de tilfellene der 40 mm dekk blir for smalt, der gir heller ikke 42 cm bukkestyre god nok kontroll, og da er det like greit å ha en enda raskere sykkel for asfalt og fin grus, og en røff sykkel med flatt styre for de grovere turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arekey skrev (2 timer siden):

Hva med en stiv hardtail eller en såkalt "dropbar MTB" med litt aggressiv geometri? Noen raske 2,4"-dekk burde ta unna det meste av ujvenheter man kan møte på norske grusveier. 

Sånn som Scotts nylig lanserte Scale GR, som jo på mange måter er tett opptil de syklene vi rælla rundt i terrenget med tidlig på 90-tallet. Selv har jeg en nulldemper som er akkurat samme slaget, en slags særnorsk kategori kalt birkenrakett e.l.

 

IMG_9339.JPG

Scott-Scale-GR_Scott_3.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arekey skrev (6 timer siden):

Høres ut som du er inne på noe med å erstatte Marley og Emonda med en hardtail med 120 mm vandring. Kan evt. også sette på en stiv gaffel når du kun skal sykle grus for å redusere vekta og behovet for vedlikehold av gaffelen.

Ikke helt sammenlignbart med din problemstilling, men er selv i prosessen med å erstatte én "progressiv grussykkel" (Planet X Tempest) med en mer aggressiv "allroad"-sykkel og en stiv hardtail. Kanskje jeg bare har blitt feigere etter å ha blitt pappa, men jeg føler at i de tilfellene der 40 mm dekk blir for smalt, der gir heller ikke 42 cm bukkestyre god nok kontroll, og da er det like greit å ha en enda raskere sykkel for asfalt og fin grus, og en røff sykkel med flatt styre for de grovere turene.

Her tror jeg vi er på samme sted for jeg tenker litt av de samme tankene😀

Sliter bare litt med å innrømme at dette kanskje er løsningen🤣

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja kan se ut som ringen er sluttet og vi er på vei tilbake til Birkenrakettene, som @Gaute R. er inne på over her.

Har et par kompiser som har tatt steget og byttet ut grussykkelen med bukkestyre med en stiv, aggressiv hardtail med innerbarends (og tempostyre for lange turene), og det ser ut som de trives godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er mye av poenget med gravelsykkel at den er veldig annerledes. Har en grei hardtail i tillegg til fulldemper(e), og den syntes jeg er bare kjedelig 🙂 

Gravelen gir helt andre utfordinger. Får kick av nettopp smale dekk og bukkestyre når det går unna på grus, samt at det å komme gjennom stipartier og annet moro gir en skikkelig seiersfølelse.

Det blir jo litt asfalt, men jeg er alt for feig til å noen gang sykle landevei andre steder enn på Mallorca.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare hvisker deg i øret: Varia og gamle riksveier

Men ellers enig, synes 50% av de lange landeveisturene mine involverer minst et par veldig tighte passeringer av biler. Vil gjerne ha et system som i England der man kan sende inn bilder/film så får sjåførene bot hvis passeringen er for nær.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (22 timer siden):

Sliter litt med høyre skulder som har vært operert 2 ganger pga skade når jeg sykler grov grus på sykkel uten dempegaffel (...)

Kan jeg spørre: Vet du om det er sittestilling, slag eller vibrasjoner som belaster skulderen og utløser skade?

  • Om det er sittestilling i kombinasjon med slag og vibrasjoner, taler det for terrengsykkel eller eventuelt flatt styre på dempet gravelsykkel.
  • Om det er slag, taler det for enten dempegaffel eller demping i styrefremspring/stem.
  • Om det vibrasjoner, taler det for demping i styrefremspring/stem eller styre med vibrasjonsdemping.

Hva gjelder dempegaffel, er det verdt å huske at foruten gaffel som Lauf Grit, er det flere gravel-gafler på markedet som er både smekrere og har betydelig mindre vandring enn terrenggafler. Stadig flere gravel-modeller designes nå for å kunne brukes med dempegaffel. 

Hva gjelder demping i styrefremspring, fungerer det overraskende godt med Redshift Shockstop. Som @Sun Flyer nevner. Du kan selv velge grad av demping, fra tilnærmet helt stiv til myk. Da jeg var på tur på steinveiene på Island, angret jeg på at jeg ikke hadde satt den opp mykere. Er godt mottatt og brukes av mange i ritt og på eventyr. Rimeligere investering enn gaffel og kan brukes på alt fra landeveissykkel til terrengsykkel. Gir dog ikke bedre grep, slik en dempegaffel gjør.

Hva gjelder styre med vibrasjonsdemping som Lauf Smoothie, vil egenskapene i styret dempe tilbakemeldinger og vibrasjoner fra underlaget og redusere belastning på hender, ledd og skuldre.

Det er en utfordring med mange blandeveis- og gravelsykler at de har merkbar vibrasjonsdemping i ramme og særlig baktriangel, men at fronten oppleves hard. Foruten tykk styretape, vil de ovennevnte komponentene sørge for bedre balanse mellom bak og foran og gi økt komfort og utholdenhet.

Hva gjelder valg av sykkel, på bakgrunn av formål og sykkelparken du allerede har, ville jeg ikke nødvendigvis sett på rittrettede gravelracere, som i dag i stadig større grad er UCI-godkjente sykkelkrossrammer, men kanskje heller sykler som kombinerer lekenhet, vibrasjonsdemping og stabilitet. Nevnte GT Grade, gjerne utstyrt med Shockstop-stem, er et eksempel. GTs ikoniske triple triangle er et klassisk design som øyet raskt venner seg til.

Hva gjelder helstive terrengsykler, er det verdt å huske at terrengsykler generelt er bygget med solide og stive rammesett, om det så er karbon eller aluminium, egnet for belastningene en terrengsykkel utsettes for. Vibrasjonsdemping vil i større grad ligge i dekkbredde og lufttrykk, og eventuelle demperenheter i gaffel og bakramme. Gravelsykler derimot vil som regel ha høyere grad av vibrasjonsdemping i selve rammesettet. Med samme dekkbredde, vil derfor en helstiv gravelsykkel ofte ha større grad av vibrasjonsdemping enn en helstiv terrengsykkel.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler både landevei, grus og sti og har stort sett bare gode erfaringer med bilister.

Det finnes alltid idioter, men de finnes på sykkel og😉

Kjører i tillegg rundt 40.000km i året med bil og irriterer meg sånn passelig over syklister som tror de er udødelige eller ikke følger med i trafikken så kanskje det gjør meg til en syklist som ikke provoserer??

Ser definitivt poenget til Knut med at gravel er noe annet og trives veldig godt med bukkestyre på grus og kommer til å fortsette med det, men intill videre så sier høyre skuldra stopp når det blir for grovt.

Enkelte plasser så hadde det vært bedre med enda større dekk og kanskje dempegaffel og da tror jeg heller at en lett hardtail med 120mm/stiv gaffel som kan doble som reserve sti sykkel når fulldempern er "nede" er en grei løsning.

Om jeg i tillegg kan bruke den i overgangssesong på vår og høst slik at asfalt/grusykklen kan stå på rulla til saltet er borte er det vinn/vinn og jeg får redusert sykkelstallen med 1 sykkel til konas store glede😉👍

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (8 minutter siden):

Redshift suspension stem kan være en løsning for skuldrene dine på grussykkel.

https://redshiftsports.com/products/shockstop-suspension-stem

Redshift er tenkt på men ikke prøvd ennå.

Domane SL (som jeg har) har jo isospeed framme og bak fra fabrikk, men redshift gir nok enda litt mer demping.

Litt i tvil hvordan det funker å kombindere de 2??

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (51 minutter siden):

Kan jeg spørre: Vet du om det er sittestilling, slag eller vibrasjoner som belaster skulderen og utløser skade?

  • Om det er sittestilling i kombinasjon med slag og vibrasjoner, taler det for terrengsykkel eller eventuelt flatt styre på dempet gravelsykkel.
  • Om det er slag, taler det for enten dempegaffel eller demping i styrefremspring/stem.
  • Om det vibrasjoner, taler det for demping i styrefremspring/stem eller styre med vibrasjonsdemping.

Hva gjelder dempegaffel, er det verdt å huske at foruten gaffel som Lauf Grit, er det flere gravel-gafler på markedet som er både smekrere og har betydelig mindre vandring enn terrenggafler. Stadig flere gravel-modeller designes nå for å kunne brukes med dempegaffel. 

Hva gjelder demping i styrefremspring, fungerer det overraskende godt med Redshift Shockstop. Som @Sun Flyer nevner. Du kan selv velge grad av demping, fra tilnærmet helt stiv til myk. Da jeg var på tur på steinveiene på Island, angret jeg på at jeg ikke hadde satt den opp mykere. Er godt mottatt og brukes av mange i ritt og på eventyr. Rimeligere investering enn gaffel og kan brukes på alt fra landeveissykkel til terrengsykkel. Gir dog ikke bedre grep, slik en dempegaffel gjør.

Hva gjelder styre med vibrasjonsdemping som Lauf Smoothie, vil egenskapene i styret dempe tilbakemeldinger og vibrasjoner fra underlaget og redusere belastning på hender, ledd og skuldre.

Det er en utfordring med mange blandeveis- og gravelsykler at de har merkbar vibrasjonsdemping i ramme og særlig baktriangel, men at fronten oppleves hard. Foruten tykk styretape, vil de ovennevnte komponentene sørge for bedre balanse mellom bak og foran og gi økt komfort og utholdenhet.

Hva gjelder valg av sykkel, på bakgrunn av formål og sykkelparken du allerede har, ville jeg ikke nødvendigvis sett på rittrettede gravelracere, som i dag i stadig større grad er UCI-godkjente sykkelkrossrammer, men kanskje heller sykler som kombinerer lekenhet, vibrasjonsdemping og stabilitet. Nevnte GT Grade, gjerne utstyrt med Shockstop-stem, er et eksempel. GTs ikoniske triple triangle er et klassisk design som øyet raskt venner seg til.

Hva gjelder helstive terrengsykler, er det verdt å huske at terrengsykler generelt er bygget med solide og stive rammesett, om det så er karbon eller aluminium, egnet for belastningene en terrengsykkel utsettes for. Vibrasjonsdemping vil i større grad ligge i dekkbredde og lufttrykk, og eventuelle demperenheter i gaffel og bakramme. Gravelsykler derimot vil som regel ha høyere grad av vibrasjonsdemping i selve rammesettet. Med samme dekkbredde, vil derfor en helstiv gravelsykkel ofte ha større grad av vibrasjonsdemping enn en helstiv terrengsykkel.

Mange gode poenger her.

Det som utløser er nok en kombinasjon,men sittestillingen er nok så god som den blir.

Har vert på sykkeltipassing i Drøbak hos Petter og de justeringene somble gjort da gjør at 10-15mil på landevei og finere grus er ingen problem. 

Det er først når det blir bratt nedover og/eller kombinert med grovt underlag og sykkel med lite eller ingen demping at det blir problemer. Stiherjing på fulldemper eller ht med 140mm gaffel går "fint som snus".

Jeg har litt lyst å prøve en Trek Procaliber ramme med stiv gaffel og Conti Raceking 2.2 for eksempel.

Den har Isospeed bak og tåler 120mm dempegaffel (som jeg har på lager) og kan dermed doble som stisykkel/treningssykkel når fulldempern er nede.

Den har og flere bruksområder enn en litt grovere gravel, slik at jeg kan bli kvitt en sykkel i garasjen.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

[...]Hva gjelder styre med vibrasjonsdemping som Lauf Smoothie, vil egenskapene i styret dempe tilbakemeldinger og vibrasjoner fra underlaget og redusere belastning på hender, ledd og skuldre.[...]

Har du prøvd Lauf Smoothie selv? Annenhver produsent av karbonstyrer til grusræserbruk lover jo nettopp vibrasjonsdemping, komfort og fryd og gammen, men jeg kan ikke si at jeg har prøvd mange nok til å si jeg merker noen nevneverdige forskjeller. Jeg ble likevel nysgjerrig på Smoothie - til tross for høy pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...