Gå til innhold

Dedikert gravelsykkel


Anbefalte innlegg

Sykla en runde på «gravel» sykkelen på Rallarvegen i dag og det var så morro at jeg er klar for å kjøpe en skikkelig gravel. 
 

Den jeg har i dag er en Trek Domane SL5 som jeg har bytta styre til et med litt flare og satt på Ultegra RX bakgir med clutch.
Hjula er Nextie Allroad med 40mm Schwalbe G-One Allround.

Veldig fornøyd med sykkelen og den passer som hånd i hanske etter litt tilpassing.

Jeg vil ha en sykkel med tilsvarende geometri som den jeg har, men med 1x11/1x12 og plass til mer dekk.

40mm er nok absolutt maks på den jeg har.

Helst T47 eller BSA lager men PF30 går til nød.
Ikke BB30 eller liknende.

Vil helst og unngå diverse fjæringsløsninger og dempere som trenger vedlikehold så Diverge fra Specialized, Kingpin løsningen til Cannondale, Checkpoint fra Trek o.l. utgår i første omgang.

Er litt forelska i Crux fra Specialized men synes den er litt dyr og vet ellers for lite om hvordan den oppleves😀

Hjelp😅

  • Like 2

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sett den, jeg er veldig fornøyd med min gt grade, og synes at den vedlikeholdsfrie fleksen i setestagene funker godt. Det sagt er jeg helt vei/grus-amatør, så hvor mye man skal ta fra det vet jeg ikke 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp og den er en god kandidat😀

Det er 2 ting som taler i mot for min del og det er litt høyt seterør i forhold til størrelse og jeg synes at triple triangle løsningen til GT er litt kaotisk designmessig selv om den gir upåklagelig fleks😊

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryr av flott sykler. De jeg ville ha sett på selv først og fremst er:

Crux

Cervello Aspero

Scott Addict Gravel (den har jeg)

BMC Kaius

Canyon Grail  

Jeg er som deg og vil ha minst mulig mikk makk på en grussykkel

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er vel omtrent de jeg hadde på shortlist.

Er veldig svak for Crux pga den er så «ren» og ser så ryddig ut😀

Scott Addict Gravel er også en favoritt.

Ulempen med begge 2 er prisen😅

Hadde jeg hatt færre sykler så hadde det vært litt enklere å forsvare i heimen, men har ingen å kvitte meg med😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (11 minutter siden):

Hvordan er Ridley Kanzo Fast i forhold til de andre?

 

Ikke prøvd den, men har inntrykk av at Ridley er gode både på Gravel og CX

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Canyon Grizl og er veldig godt fornøyd med den mens konen min har Grail. Fine begge to, men hvis du vil sykle litt grovere er det Grizl som er sykkelen for deg. Den har 50mm dekklaring mot Grail sine 42mm. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flippin skrev (7 minutter siden):

Jeg har Canyon Grizl og er veldig godt fornøyd med den mens konen min har Grail. Fine begge to, men hvis du vil sykle litt grovere er det Grizl som er sykkelen for deg. Den har 50mm dekklaring mot Grail sine 42mm. 

Er i tvil om hvor grovt jeg trenger, men godt å ha alternativer😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig konvertert fra Diverge (sport carbon med futureshock og 2x11) til Crux DSW (alu, 1x12 Rival). Litt innhabilt på inntrykk da jeg gikk fra 58cm til 61, samt at jeg "egentlig" er stisyklist.

Med Roval C38-hjul, tubeless Pathfinder pro 47mm (45 IRL), XT pedaler, 2 flaskeholdere og SWAT-tool veier den under 9.5.

Jeg liker Crux'en mye bedre. Mer pepp/leken, tør å kjøre hardere overalt, og selv om futureshock hadde sine bruksområder syntes jeg den var plagsom når det ble litt grovt. Da ble det som å kjøre med løst styrelager.

Crux'en er deilig ukomplisert, prismessig ikke helt kanakkas. Ble advart mot komfort og stabilitet sml Diverge, men det syntes jeg var sterkt overdrevet. Ikke blitt skremt av Crux enda, og har (som vanlig) syklet den på steder den neppe var tiltenkt (f.eks crux 🙂 )

Er ikke helt i mål med sittestilling enda, men har kjørt noen 4-5t turer og kost meg glugg ihjel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (43 minutter siden):

Er i tvil om hvor grovt jeg trenger, men godt å ha alternativer😀

Jeg byttet fra 45mm Schwalbe G-One Bite (knaster på både side og midt) til 40mm Schwalbe G-One RS (bare knaster på sidene) og det gjorde stor forskjell på hvordan sykkelen er på grus. Den triller raskere på fine grusveier og asfalt, men må kjøres mye mer forsiktig i svinger og grovere partier. Tror kanskje at reduksjon i volum har mest å si, så hvis målet er en sykkel som er morsom på litt dårligere grusveier ville jeg anbefalt å ha mulighet til bredere enn 40mm dekk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet på Crux(karbon) siden fjoråret og må bare istemme og si meg enig med @Knutspeed sine betraktninger om sykkelen. Ble fortalt at den var ganske aggresiv og kunne være krevende men opplever den så langt som ekstremt stabil og trygg. Syntes også den er leken, kvikk i akselerasjonen og er en god klatrer. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fivestage said:

@Knutspeed Høres ut som en bra super sykkel! Har du bilder? Hvor høy er du og hvor lange bein har du? Jeg vurderer Crux DWS selv og målene mine er 190 cm / 91 cm. På landevei fra Specialized trives jeg godt på 58 cm med tilpasninger.

Er 190, ikke spesielt lang i beina (husker ikke setehøyde i farta). 58 på Diverge ble veldig trangt. OK til hardkjør type landevei, men komforten var ikke bra. Specialized har et verktøy på hjemmesiden hvor man kan taste inn noen mål, spesielt fra kne til ankel. Da var jeg soleklart på 61 på Crux. Har tidligere hatt L i diverse MTB, og 58 i CX og gravel, men det var ikke riktig.

Kun det siste bildet med 47mm dekk, de andre med 38.

Snapseed.jpeg.8c7cce8aca227b16587e32e1c1cf55c4.jpeg

IMG_8926.jpeg.21b16320e1f313868574dab84c9689aa.jpeg

IMG_9378.jpeg.500a6ce2f857c982afd8204fad465821.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (21 minutter siden):

Specialized har et verktøy på hjemmesiden hvor man kan taste inn noen mål, spesielt fra kne til ankel. Da var jeg soleklart på 61 på Crux. Har tidligere hatt L i diverse MTB, og 58 i CX og gravel, men det var ikke riktig.

Måtte prøve det verktøyet. Funket det for deg? Når jeg brukte det var setehøyden flere cm feil. 😛 Mulig jeg har lange legger og korte lår. Hadde jeg kjøpt sykkel etter det verktøyet hadde jeg med andre ord fått helt feil sykkel. 

 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Olechr said:

Måtte prøve det verktøyet. Funket det for deg? Når jeg brukte det var setehøyden flere cm feil. 😛 Mulig jeg har lange legger og korte lår. Hadde jeg kjøpt sykkel etter det verktøyet hadde jeg med andre ord fått helt feil sykkel. 

 

Ja, jeg er på samme høyde krank-sete som på de andre syklene, mer eller mindre. Husker jeg målte mot en av de andre syklene når jeg testa, men var ikke hypernøye.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...når det er sagt så har jeg hatt div utfordringer med nakke/skuldre. Har kjent det siden 2011-ish, men skjer kun ved monoton og rolig sykling. Så det er garantert noe jeg kan trene vekk om jeg hadde giddet å drive med styrketrening og yoga litt oftere.

Ikke noe problem ved stisykling, hardøkter - eller rulla. Kun vispeturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flippin skrev (7 timer siden):

Jeg byttet fra 45mm Schwalbe G-One Bite (knaster på både side og midt) til 40mm Schwalbe G-One RS (bare knaster på sidene) og det gjorde stor forskjell på hvordan sykkelen er på grus. Den triller raskere på fine grusveier og asfalt, men må kjøres mye mer forsiktig i svinger og grovere partier. Tror kanskje at reduksjon i volum har mest å si, så hvis målet er en sykkel som er morsom på litt dårligere grusveier ville jeg anbefalt å ha mulighet til bredere enn 40mm dekk. 

Kjører selv med 45 mm Schwalbe G-One RS og er superfornøyd med det. 
Kun på veldig løs og dyp grus jeg må holde litt tilbake…..men det gjelder stort sett de fleste dekk. 

 

IMG_7094.jpeg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg landet på at jeg ville kjøpe meg en dedikert grusræser med krøllestyre for et par år siden, seilte Giant Revolt opp som en favoritt: Den hadde det jeg ville ha, med dekkbredde, geometri, 1x12 AXS osv. Uten senkepinne og dempergaffel og denslags, selvsagt, og det var mye positivt å lese i testene av Revolt.

Den gang var ikke den modellen jeg ville ha tilgjengelig, dessverre. Landet derfor på en Scott Addict Gravel 20, men byttet det litt enkle og tunge hjulsettet, omtrent sånn du tenker deg. Jeg foretrekker også gjenget krankhus, men endte altså likevel opp med noe annet.

Santa Cruz Stigmata har gjenget krankhus, forresten. Vurderte den også, men Scott-alternativet viste seg som det beste, ikke minst for å støtte opp om sjappa borti gata hos meg, Bjørn Myhre Sport. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ref gjenget krankhus, praxis har et gjenget lager som passer til div PF hus hvis man vil. Koster ca en tusing. Jeg har et som venter på at min originale pf skal gi seg, men den kværner enda videre 8k km inne i livet sitt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Revolt er en kandidat som har falt ut av lista rett og slett ved et uhell.

Liker Giant generelt da de gir relativt mye for penga og det jeg har hatt av Giant tidligere (2 x Anthem + 1 x TCR) har vært god kvalitet.

Scott Addict Gravel er som sagt en av de som ligger høyt oppe, men jeg er litt kjip og synes det er mye penger om den skal kjøpes ny og den holder prisen godt i bruktmarkedet.

Vi er 4 stykker som sykler i familien og alle sammen har minst en av hver og da blir det mange sykler, samt at eldste datteren som sykler ativt er prioritert endel høyere en meg på investeringsbudsjettet😀

Note to self:

lage finn.no søk på Revolt, Addict Gravel, Crux, Backroad, Stigmata, Grizl og Aspero

 

Takk

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...