Gå til innhold

Mindre kassett enn oppgitt på bakgir


Anbefalte innlegg

Hei

Får snart sykkel med Sram Apex XPLR 1x12 mekanisk, bakgiret er oppgitt til kun 10-44 og 11-44 kassett.

(AXS versjonen har 10-36/10-44/11-44 oppgitt)

Jeg ønsker å bruke 10-36, men er redd det blir feil med avstand til trinsehjul på største eller minste drev??

Har noen kontroll på dette, eller aller helst, har noen prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner bare delvis spørsmålet, tror jeg. Jeg har brukt Force AXS XPLR både for 10-36 og 10-44. 44T er oppgitt max, men alt mellom 36T og 44T som største tannhjul funker glimrende.

Hvis du bytter fra 36T til 44T, eller omvendt, bør man justere B-skruen, slik at avstand mellom tannhjulene og trinsehjulet ikke blir riktig. Kan også ha kortere/lengre kjede, hvis ikke man skal bytte ofte.

B-skrue guide: https://bikeshop.no/sram/117518100001/sram-justeringsmåler-for-bakgir-b-gap-tool-etap-axs-26t-44t?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwnqK1BhBvEiwAi7o0XwdQYVy00JJl0ofUUoen7q2ZHsbfL32ttYTEuOqzI0994HQlHbQ2CBoCwmUQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men som jeg skriver har apex xplr axs både 36 og 44 som anbefalt, så det går nok fint.

Men på apex xplr mekanisk, som jeg får, står det at kun er kompatibelt med 44 kassetter. Derfor er jeg usikker, om det kan mangle b-justering, eller at trinsehjulet tar for store steg bort fra kassetten til å funke med 36t?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at mekaniske Apex nå har fått en ny, 12-delt versjon som også heter XPLR. Et kjapt bildesøk av RD og B-skruen skinner i all sin prakt (noe annet ville vært spinnvilt), så her er du good to go! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser de har B.

Men noe er lite optimalt ihvertfall, fikk svar fra SRAM i dag:


Thanks for reaching out to SRAM Rider Support! So while the Apex AXS XPLR rear derailleur is compatible with the 10-36T cassette, the Apex mechanical XPLR rear derailleur is not compatible with a 10-36T. When following our chain length guide, the chain gap increases significantly as the rear derailleur shifts towards the smaller cogs. This leads to poor shifting performance and, in some cases, no shifting at all on the smaller end of the cassette. This mismatch in compatibility can cause frustrating riding experiences, and to maintain optimal performance, we don't recommend the 10-36T cassette with our 12-speed Apex mechanical rear derailleur. I hope this helps answer your question. Feel free to let me know if you have any more questions; I'm happy to answer them.
 
Kind Regards,

Dennis
SRAM Rider Support

 

Jeg skjønner ikke helt at chaingap skal øke på vei ned til de minste girene om man tar utgangspunkt i et mindre andregir ved innstiling av B, skulle heller tro trinsehjulet etter hvert går borti de miste drevene. Mulig jeg tenker feil, men det er uansett tydeligvis ingen god ide...

Tar gjerne imot info om noen fysisk prøver.

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...