Gå til innhold

Nordmarka i Oslo: Blankvannsbråten - Kobberhaugen


kjemp1

Anbefalte innlegg

Driver og leker med litt forskjellige rutevalg i Nordmarka. Ser det er en 1.5km trillesti mellom Blankvannsbråten - Kobberhaugen: 
https://www.skiforeningen.no/utimarka/omrader/nordmarka-syd/sykkelruter/vestre-aurtjern-blankvannsbratan-kobberhaughytta/

Noen som vet hvordan status er på denne nå? Ser DNT Oslo fikk 1 000 000 til å fikse denne tilbake i 2018: https://sparebankstiftelsen.no/tildelinger/utbedring-av-trillesti-i-nordmarka/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg filmet og la inn den i Google Streetview i fjor, så bare å klikke seg rundt 😄 

https://www.google.com/maps/@60.0355707,10.6659602,3a,90y,158.19h,61.23t/data=!3m11!1e1!3m9!1sAF1QipNHVtKlE9toItHFEAf5s33ZwgnfW8E-lT6hVv9t!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipNHVtKlE9toItHFEAf5s33ZwgnfW8E-lT6hVv9t%3Dw900-h600-k-no-pi28.77039959175424-ya197.21492327489568-ro0.8815287947654724-fo90!7i5376!8i2688!9m2!1b1!2i27?coh=205410&entry=ttu

image.png.d8650ce52cc42936dba0c9a3a5e4142c.png

Kan trykke på de blå stripene i kartet i bunn for å hoppe til plasser med bilde.

Om jeg husker rett så klarte jeg sykle mye av den oppover selv med en gravel bike, kun noen partier jeg trillet.

  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja. Jeg ble bare så glad for at det jeg har ordnet kunne være til nyttig at jeg kastet meg på Svar-knappen 😂

Jeg har også filmet den som går nordvest forbi blankvann, men da ikke det partiet som går rett nordover.

image.png.b411772c1f747b4e17fb48906764858b.png

Altså, fra krysset her og til høyre har jeg filmet, men ikke strekningen til venstre opp til Kobberhaughytta. Så ca. halvparten.

Den biten syklet jeg nedover, og det gikk helt ok på gravel annet enn en kneik her og der. Kom noen susende forbi på mtb som hadde null problemer.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen merkbare forandringer fra år til år. Helt grei å sykle. Enklere fra sør til nord enn omvendt (jeg klarer ikke hele fra nord til sør). Fra Blankvann er det også en sti mot slaktern, som også er best fra sør til nord, da det er en veldig bratt bakke der med løs stein. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gravel/terrengsykkel er den grei, med landeveisdekk og -sko/pedaler må du ta beina fatt hist og her. Er egentlig ingen rutealternativer i nærheten, så det er verdt å gå litt hvis du skal over der. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene 🙌

Prøvde meg på denne idag. Kom fra Kikut og tok trillestien som vist i marka appen (fra Kobberhaughytta ned til Blankvann).
Syklet på en gravel sykkel med dropbars. For andre som er ute på treningsrunder i Nordmarka, og liker å sykle litt fort på grusen, synes jeg det er verdt å nevne at trillestien var i overkant kronglete. Masse gjørme, røtter, steiner og berg som stikker ut. Det ble for det meste trilling, litt bæring og et par små partier hvor jeg kunne sykle. Lignet mye på en vanlig tursti.

Det er forsåvidt helt greit, den er jo ikke markert som vei på kartet. Men hadde håpet å kunne bruke denne til å knytte sammen noen nye ruter i området. Jeg tror de ekstra kilometeren denne hadde tatt å sykle via Sørkedalen hadde tatt nesten like mye tid, om ikke mindre. Så tror det like så greit blir Ring 4 i fremtiden 😄

Legger ved noen bilder for andre som er interessert

IMG_3362.JPG

IMG_3363.JPG

IMG_3364.JPG

IMG_3365.JPG

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, kjemp1 said:

Takk for alle svarene 🙌

Prøvde meg på denne idag. Kom fra Kikut og tok trillestien som vist i marka appen (fra Kobberhaughytta ned til Blankvann).
Syklet på en gravel sykkel med dropbars. For andre som er ute på treningsrunder i Nordmarka, og liker å sykle litt fort på grusen, synes jeg det er verdt å nevne at trillestien var i overkant kronglete. Masse gjørme, røtter, steiner og berg som stikker ut. Det ble for det meste trilling, litt bæring og et par små partier hvor jeg kunne sykle. Lignet mye på en vanlig tursti.

Det er forsåvidt helt greit, den er jo ikke markert som vei på kartet. Men hadde håpet å kunne bruke denne til å knytte sammen noen nye ruter i området. Jeg tror de ekstra kilometeren denne hadde tatt å sykle via Sørkedalen hadde tatt nesten like mye tid, om ikke mindre. Så tror det like så greit blir Ring 4 i fremtiden 😄

Legger ved noen bilder for andre som er interessert

IMG_3362.JPG

IMG_3363.JPG

IMG_3364.JPG

IMG_3365.JPG

Spør du en temposyklist er dette typisk 23 mm terreng, en landeveissyklist 28, en gravelist vil nok kreve 55mm, en terrengsyklist 2.4", en stisyklist 2.8" og en #enduro-syklist nærmere 4" 😉

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...