Gå til innhold

NIce, fjellene nordover og Mont Ventoux i oktober


Anbefalte innlegg

Snart klar for en høsttur og står antagelig mellom å fly til Barcelona (uten å ha en klar plan for hvor en skal dra, men Andorra hvis været tilsier det og sør for Barcelona hvis det blir mer riktig værmessig) og Nice. Førstenevnte har jeg en følelse mht værforhold en kan møte da jeg var der samme tid i fjor. Men noen som har erfaring med Nice og hvordan det er mellom kysten og fjellene i nord på denne tiden. Hva med litt lenger vest, feks Mont Ventoux ? Har vært der før, men frister med en tur til. Ser når en søker på Mont Ventoux og oktober så er det siste mulighet da er det noen som skriver. Nå har det de siste årene vært en varm høst både i Spania og franske middelhavskysten, men poenget med å dra til Nice er også å komme seg på langtur opp i fjella og ikke bare suldre langs kysten. Så er det noen som har vært i Nice med sykkelen på høsten som kan si noe om dere opplevelse eller kjenner noen ? Har vært i NIce tidligere selv, men da med MTB og det var på sommeren. Nå er det med landeveissykkel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også for meg å ta en tur til Nice og så videre opp til col de la Bonette i september/oktober, eventuelt med retur fra col de la Bonette til Nice via Italia.
Er det fortsatt mye ferie trafikk i slutten av september eller er turistsesongen over da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd i Menton og syklet i fjellene bak der (Col de la Madone etc) mange ganger, bl.a. en gang i slutten av september, det var helt nydelig, da er det gjerne litt mer "norske" sommertemperaturer og det kan hende man må ha må ha en tynn jakke/lange ermer tidlig på morgenen. Det som er fint med Menton er at du har to klatringer som starter rett fra byen, til hhv Col de Castillon og St. Agnés på rundt 700 moh, som er innfallsporten til fjellene bak, sm, Col de La Madone, Col de Braus, Turini... og fine turer via feks Sospel, L'Escarene, Peille og La Turbie. Jeg synes det er et utrolig flott område å sykle i!

Lite trafikk på disse veiene oppi fjellene selv i sommerferien, sist jeg var der var i august i fjor, men da var det hetebølge og 35-38 grader, det ble i varmeste laget... kom meg opp på Col de Braus (1002 moh) med en liten skvett vann igjen i den ene flasken (startet med 2 x 7dl) og da var det bare å snu nesen ned igjen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan opplyse at det ikke blir Nice men Spania i oktober. Lest meg godt opp på turer i fjellene nord for Nice og frister absolutt. Men siden dette er en ukestur og vi vil ha best garanti for sykling i kort-kort i midten av oktober så ble dette valget. Men Nice i september kan friste i 2026. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper kanskje ikke så mye nå siden det blir Spania, men var nede og syklet Haute Route Ventoux i oktober like før pandemien. Det gikk stort sett i kort/kort og drueslang dagene før og etter rittet. Ene dagen var det storm i kastene på toppen, så det var målgang lenger nede, selv om det ikke var noe å si på temperaturen.
Det var ofte overskyet på toppen, men du klarer deg fint med vindvest og armvarmere i oktober så lenge det ikke regner.
Det er mye fin sykling rundt Bedoin utenom Ventoux, men logistikken er langt mer krevende enn Nice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...