Gå til innhold

Aursjøvegen 26.7


Anbefalte innlegg

@Jomar Henriksen Ja litt, konduktøren sa at det ikke var mulig å reservere sykkelplass på det toget, enda sykkelrommet sto tomt. Hun var ganske stressa ettersom toget var stappfullt av ungdommer på vei til Norway Cup, men slapp meg ombord til slutt.

Synes det er rart at det er så få sykkelplasser på Dovrebanen. 5 plasser per avgang er lite, i hvertfall om sommeren, så det er konstant fullbooka (og på nattoget, som jeg ikke fikk plass på, var det 7 sykler presset inn på det lille avlukket). Om sommeren burde de heller gjort som Bergensbanen og hatt en egen sykkelvogn med nok plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hytte i sørenden av Aursjøen og er svært glad i det området. Men nordenden er enda mer vilt. 

Det er det som er skrekken->å stå på en stasjon med sjeldne avganger, men ikke få med sykkel hjem. Jeg liker å ha kontroll på slikt, og da holder det ikke med oppfordringer fra VY/SJ om å "spørre konduktøren". Skal ha med sykkel til på tog i neste uke, og for å ikke risikere en kjip konduktør tar jeg et tog som går i femtida om morgenen.

Bra du kom deg hjem etter en fin tur. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@olelovold takk for veldig artig, usminket og inspirerende turrapport med mektige bilder.

Som utflyttet vestlending savner jeg fjord og fjell, vær og vind, og dette gjorde savnet fysisk.

Samtidig veldig gjenkjennelig. Her er noen praktiske strøtanker for hva det er verdt:

Har opplevd samme utfordringer med touch-screen på turer i tett regn, særlig noen ekstremt våte dager gjennom de svenske skogene uten mulighet for å søke ly. Har nå rutinemessig med tørkepapir eller tørr klut i en plastlomme for å kunne tørke av touch-screen. På lengre turer der jeg vet at været vil bli røft, er en lett miniparaply rent saliggjørende ved stopp.

Har også gjerne med Ottolock som lett turlås, i mitt tilfelle den hakket mer solide Hexband. Har opplevd noen problemer med låsen, men må rose Ottolock i Norge for to ganger lynraskt å ha sendt meg ny lås. Har kontaktdata til noen av de ansvarlige - send meg melding om du skulle trenge det.

En av utfordringene med å sykle gjennom kilometerlange tunneler, slik det gjerne er på Vestlandet, er å anslå hvorvidt den øredøvende motorstøyen kommer fra møtende biler eller biler som skal forbi. Også vanskelig å anslå hvor nært biler bak deg befinner seg. Nå er det som kjent radar for slikt, men gammeldags som jeg er, gikk jeg til anskaffelse av dette vesle speilet som jeg ser frem til å ta i bruk på neste vestlandstur. Foruten Vegkart, er forresten britiske Map of Norwegian Tunnels en enkel og overraskende oppdatert kilde for å se hvilke tunneler som er åpne for sykling.

Ellers bare konstaterer jeg enda en nydelig Fairlight i din sykkelhistorie 🙂

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for å kunne vekke vestlands-savnet i deg @Sepeda, hjemtraktene kaller stadig sterkere på meg også med årene, så du er ikke alene om det.

Tror det er Hexband jeg har også, den er på permanent lån fra en kompis kan man si. Aldri opplevd noe tull med den tidligere, men denne gangen fjusket den litt. Uansett, noen bruduljer må påregnes når man er på tur, i ettertid kan man si at anstrengelsene opphøyer opplevelsen. Tørkepapir i plast skal huskes på neste tur.

Radar har jeg, men fant dessverre ikke noen elegant måte å montere den på. Til slike turer bør jeg finne en anretning som lar meg feste det bakpå bagasjebrettet. Skulle jeg lagt ut på en tur med mye tunnelkjøring hadde jeg absolutt vurdert speil slik du foreslår.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...