Gå til innhold

Norske proffer


baroudeur

Anbefalte innlegg

Eh, skal lære seg nok felt- og utforkjøring til å sykle World Tour-ritt i løpet av ett år? Jeg spår misfornøyde medsyklister og skader etter velt.

Stiller meg også tvilende til at han skal klare å kvitte seg med nok vekt fort nok - han veier 75 kg i "treningssesongen" og 73 kg i konkurransemodus - fordelt på 177 cm. Det gjør oksygenopptaket per kilo dårligere enn dagens syklister. Hvis han kunne slettet svømmemusklene med et pennestrøk, så kunne det kanskje blitt noe.

Men smart å cashe inn på treningshemmelighetene ved å selge dem til et topplag da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult, men hvis de klarer noe i nærheten av det de drømmer om så blir jeg veldig imponert. Skulle han klare å bli tatt ut til TDF så er det bra. Tror han gjør skifte litt sent i karrieren, men at fyren er i bra form er det jo ingen tvil om. At de i triatlon som er en vesentlig mindre gren er mye bedre form enn de som sykler har jeg vanskelig for å se. Særlig når man tar med feltkjøring, rykk osv. 

Krysser fingrene for at det går fint, men er redd det ikke blir så lett som de ser for seg.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (4 timer siden):

Eh, skal lære seg nok felt- og utforkjøring til å sykle World Tour-ritt i løpet av ett år? Jeg spår misfornøyde medsyklister og skader etter velt.

Stiller meg også tvilende til at han skal klare å kvitte seg med nok vekt fort nok - han veier 75 kg i "treningssesongen" og 73 kg i konkurransemodus - fordelt på 177 cm. Det gjør oksygenopptaket per kilo dårligere enn dagens syklister. Hvis han kunne slettet svømmemusklene med et pennestrøk, så kunne det kanskje blitt noe.

Men smart å cashe inn på treningshemmelighetene ved å selge dem til et topplag da.

Kanskje Blummenfeldt kan utvikle en ny sykkelmetode hvor han sykler mer med armene, og bruker mindre muskler i beinene. I svømming har de jo funnet ut at en bruker mer oksygen ved å bruke beinene enn armene. Dermed lar mange crawlere beinene nesten bare dingle bak der, mens armene jobber enormt. Kanskje han kan kompensere lavere oksygenopptak per kilo med å bruke oksygenet smartere? Dette er sagt mer på fleip enn ikke, men tenker jo litt og at kanskje han vil kunne hjelpe til bedre med armene i bakkespurter enn konkurrentene. Men en annen ting er vel at musklene i brystkassen forsvinner vel gjerne ganske kjapt før 2026 om han slutter å trene overkropp... Dagens kasse er jo massiv:

Litt skummelt med han i spurter / finaler er min største bekymring. Han er jo ikke vant med spisse albuer osv. Regner med han har syklet enormt mye. 

Blummenfeldt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskelig, han er i ekstrem god form, men han mangler toppfarten som syklister har.

Ja, han sykler nok tempo ritt (i tri konkurrenser) opp mot 45 km/t i 180 km (!), men det er jo meget saktere enn toppen av landeveissyklister gjør i en tempo.

Triatleter sykler raskt lenge, men de sykler ikke fort fort. DET må han trene på, samt å legge i felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (6 timer siden):

Kanskje han kan kompensere lavere oksygenopptak per kilo med å bruke oksygenet smartere?

Det er ingen proffsyklister som har høyere maksimalt oksygenopptak enn Blummenfelt. Han har testet opp mot 8 L/min (7,7), så kan man jo begynne å regne kroppsmasserelativt opptak på ulik vekt (høyere enn Svendsen, som har høyere enn alle andre). Det er jo nettopp kapasiteten hans som gjør overgangen så interessant.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil være mildt sensasjonelt hvis dette prosjektet lykkes, men det er jo også ellevilt at Norge har TO utøvere som er klodens ledende i triatlon og som deler samme trener.

Bu, treneren altså, er en helt spesiell type og det blir jævlig spennende å se hva han kan utrette på landeveien.

https://www.dn.no/d2/profil/kondisjon/ol/sport/olav-aleksander-bu-er-mesternes-mesterhjerne/2-1-1665658

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (13 minutter siden):

Vil være mildt sensasjonelt hvis dette prosjektet lykkes, men det er jo også ellevilt at Norge har TO utøvere som er klodens ledende i triatlon og som deler samme trener.

Bu, treneren altså, er en helt spesiell type og det blir jævlig spennende å se hva han kan utrette på landeveien.

https://www.dn.no/d2/profil/kondisjon/ol/sport/olav-aleksander-bu-er-mesternes-mesterhjerne/2-1-1665658

Det er uten tvil det mest spennende med det prosjektet her. Kampen om de virkelig smarte hodene på aerodynamikk, utstyr, trening og kosthold kommer fremover til å være vel så tøff som kampen om syklistene. Jeg tror Jayco potensielt kan gjøre ett veldig smart trekk når de får med treneren. 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (18 timer siden):

Det blir vanskelig, han er i ekstrem god form, men han mangler toppfarten som syklister har.

Ja, han sykler nok tempo ritt (i tri konkurrenser) opp mot 45 km/t i 180 km (!), men det er jo meget saktere enn toppen av landeveissyklister gjør i en tempo.

Triatleter sykler raskt lenge, men de sykler ikke fort fort. DET må han trene på, samt å legge i felt.

Ja, han selv sa at overgangen fra OL i triatlon (som han vant sist) til Iron Man (som han vant sist) var veldig forskjellig siden lengden på etappene var mye større. I intervjuet de viste i går sa han at det ble enda vanskeligere å endre kroppen til å kunne vinne OL i år igjen i triatlon (pga kort tid?), men at han hadde gitt alt, og håpet at tretthetsbruddene kom etter OL. Så ikke ut som han 100% spøkte.... 

Kanskje han kan kjøre Abrahamsen-brudd - så slipper han å sykle i felt 😁

Å sykle 45km/t i 180km i et triatlon-ritt, etter å ha svømt en evighet, og fortsatt skulle spare seg til løpingen, er vel ikke helt det samme som å bare sykle en tempo på 10-40 kilometer. Han vil nok kunne få ennå mer proff hjelp til sittestilling, sykkel og klær og...og når han får fjernet 5 kg muskler fra brystkassen.... Får bare håpe det laget han ender i ikke tvinger ham over på deres treningsmåter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg skjønner etter sendingen til tri nå så prøver Blumenfelt å unngå akselerasjoner underveis i dagens tri. Burde ikke en som planlegger å skifte til landvei takle dette bedre enn de fleste i trifeltet, og bruke det som en styrke for å slite ut folk før løp? 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke løpe etterpå i sykling….

Dagens prestasjon var kanskje ikke noen kjempesøknad for Blummenfeldt sin del. Gjorde det ok på sykkel, men var sjanseløs på medalje. 

Absurd situasjon inn mot mål, da. Sjelden å se en slik kollaps så nær streken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (14 minutter siden):

Gjorde det ok på sykkel, men var sjanseløs på medalje. 

Ett sekund bak Wilde på sykkel som hadde raskeste tid, men sjanseløs på medalje ja. 

Også relevant å nevne at Blummenfelt er en av få som hevder seg i både Ironman og olympisk distanse, som sannsynligvis har mer overføringsverdi for sykling gitt varigheten på disse øvelsene. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (1 time siden):

Skal ikke løpe etterpå i sykling….

Dagens prestasjon var kanskje ikke noen kjempesøknad for Blummenfeldt sin del. Gjorde det ok på sykkel, men var sjanseløs på medalje. 

Absurd situasjon inn mot mål, da. Sjelden å se en slik kollaps så nær streken. 

Nei, men alle skal jo løpe.  🙂 Jeg tenkte kanskje at de som på papiret er sterkest på sykkel hadde brukt det mer til sin fordel. Men jeg har null peiling på trtiathlon og kan knapt svømme 😛

Uansett sjukt spennende avslutning og imponert over hvor fort de løper etter svømming og sykling.

Og selv om det var stang ut for Blummenfeldt nå så er det jo vilt imponerende det han har drevet med de siste årene. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare to måneder til finalen i Ironman da, en hel vinter med utelukkende sykkeltrening får nok vekt ned og watt opp, kombinert med o2 opptak av en annen verden blir det veldig spennende. Kanskje ikke så mye i 25, men 26 med 1,5 år dedikert trening.

Spennende hvis Bu bli med og setter sitt preg på treningen til et helt lag, det regimet er nok en god del hakk vassere enn mange lag har i dag, selv i TdF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har sett en triatlonkonkurranse. Merkelig konsept...

Er det noen som pleier å klare å få seg luke i sykling i denne idretten? Det virket jo litt som at det handlet om å ikke miste det "riktige" feltet i svømmedelen, så sitte og vente på at ting samlet seg gjennom sykling og til slutt vinner den beste løperen? Evt den som er best til å skifte sko. "Vår mann" kom inn som nummer 2 fra syklingen og var 6 sekunder bak lederen ut på løpingen.

Skriver bevisst "vår mann" som en referanse til hvordan NRK klarte å lage sjakk interessant for det brede publikum. En kommentator som la seg ned på riktig nivå og en "pil" som forklarte hvordan ting lå an. I svømmedelen i dag klarte verken TV-bildene eller kommentatorene å fortelle meg hvordan det gikk med Blummenfeldt, med unntak av en mellomtid. Selv da vi fikk mellomtidene hadde jeg ingen som helst peiling på hvordan han faktisk lå an. Da han kom inn 50 sekunder bak etter svømmingen, var han da egentlig hektet av? Var han langt foran "skjema"? Da de syklet var det fokus på å ta igjen teten. Kunne det bety at om han kom inn i tetgruppen etter sykling ville han være favoritt fordi han er god til å løpe?

INGEN informasjon annet enn at han er en flink fyr og er flink til å pushe seg (noe sikkert ingen av de andre er..). Bunnpunktet kom da kommentatorene kunne forklare oss at det var mye rødt, hvitt og blått rundt løypen, men at det nok var for Frankrike, ikke for Norge...

 

  • Like 4
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående overgangen til sykling: Hvorfor er ikke Uno-X den heteste favoritten her? De vil i enda større grad en Jayco kunne la han kjøre som wildcard, og de kunne i enda større grad vinne ved evt å tenke litt utradisjonelt rundt trening for resten av laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (4 minutter siden):

Første gang jeg har sett en triatlonkonkurranse. Merkelig konsept...

Er det noen som pleier å klare å få seg luke i sykling i denne idretten? Det virket jo litt som at det handlet om å ikke miste det "riktige" feltet i svømmedelen, så sitte og vente på at ting samlet seg gjennom sykling og til slutt vinner den beste løperen? Evt den som er best til å skifte sko. "Vår mann" kom inn som nummer 2 fra syklingen og var 6 sekunder bak lederen ut på løpingen.

Skriver bevisst "vår mann" som en referanse til hvordan NRK klarte å lage sjakk interessant for det brede publikum. En kommentator som la seg ned på riktig nivå og en "pil" som forklarte hvordan ting lå an. I svømmedelen i dag klarte verken TV-bildene eller kommentatorene å fortelle meg hvordan det gikk med Blummenfeldt, med unntak av en mellomtid. Selv da vi fikk mellomtidene hadde jeg ingen som helst peiling på hvordan han faktisk lå an. Da han kom inn 50 sekunder bak etter svømmingen, var han da egentlig hektet av? Var han langt foran "skjema"? Da de syklet var det fokus på å ta igjen teten. Kunne det bety at om han kom inn i tetgruppen etter sykling ville han være favoritt fordi han er god til å løpe?

INGEN informasjon annet enn at han er en flink fyr og er flink til å pushe seg (noe sikkert ingen av de andre er..). Bunnpunktet kom da kommentatorene kunne forklare oss at det var mye rødt, hvitt og blått rundt løypen, men at det nok var for Frankrike, ikke for Norge...

 

Olympisk er veldig annerledes enn Ironman etc, da det er løype med runder og mye tettere felt, er et litt dust format etter min mening. Ironman er det ikke lov å ligge på hjul, så mer solokjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...