Gå til innhold

Aursjøvegen: landeveissykkel, overnatting


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en tur til Aursjøvegen på landeveissykkel og få med meg Sunndalen i begge retninger. Ruten blir Oppdal - Sunndalsøra - Aursjøvegen - Eikesdal - Oppdal.

Ser fra «Norges vakreste sykkelturer» at det anbefales 28-35 mm dekk. Planen er å sykle med 28 foran og 30 bak. Har noen erfaringer å dele fra turen med «smale» dekk? Sykler en del grus med oppsettet, men unngår helst grov grus og vaskebrett.

Antar veien ikke gruses så hardt med grov grus siden den annonseres som en sykkelvennlig rute?

Vurderer også en overnatting for å ha god tid over fjellet. Det bør være maks 150 km å sykle dag 2 så jeg har sett meg ut Eresfjord eller Eidsvåg som mulig destinasjon. Noen anbefalinger til overnatting (hotell/gjestegård/e.l.) i det området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du kommer over på landeveisdekk. Det er vekslende grus og asfalt både på vei opp og ned. Jeg anbefaler likevel grusdekk her. Overnatting: det er rimelige campinghytter rett etter du kommer ned. Og et rimelig hotell i Eidsvåg. Det er også en tunnel på vei ned som er latterlig mørk. Ha skikkelig lykt der. Bremseklossene får kjørt seg nedover.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Sunflyer at du kommer deg fint over med landeveisdekk, men jo bredere jo bedre. Hvis mulig 30 mm så gå for det på begge hjul. Er ganske mye asfalt på veien opp fra Sunndalsøra. Aursjøhytta (DNT) er en mulighet, og i tillegg til 2 campingplasser nede ved Eikesdalvannet så er det noen B&B muligheter der mener jeg å sett. Og lykter ja. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler hovedsakelig slike ruter/veier på 25 eller 28 mm Continental Ultra Sport. Perfekte dekk for meg til blandet vei. Er på mitt andre par med 25 mm og 28 mm settet holder muligens ut sesongen. Faktisk aldri punktert på Ultra Sport dekkene. Ser de brukes på utleiesykler på Gran Canaria også = robuste og slitesterke (+ billige).

Sverger til Vittoria dekk ellers, men til grus og blandet vei fungerer Ultra Sport utrolig bra.

God tur 🙂

En ting til, skal du opp/ned Sunndalen bør du vurdere en avstikker inn til Alfheim Jaktslott fra Gjøra. Da får du med deg bla Jenstadjuvet (4 elver møtes). Ett flott området. Var rundt Trollheimen (bikepacking) tidligere i sommer og fikk da samme tipset. Bratt og grus innover dalen men jeg syklet med bagasje og 25 mm dekk så fullt gjennomførbart på noen timer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syklet Aursjørunden i fjor med 25 mm racerdekk. Det er selvsagt ikke optimalt på grusen, men når 10 av 15 mil var på asfalt var valget enkelt for meg. Jeg syklet mot klokka, altså opp fra Eikesdalen. Her er varierer grusen litt mtp. utvasking og et og annet parti som har en løsere grustype enn resten, men så lenge en har tunga rett i munnen går det bra. Fra Aursjøhytta og bortover mot Litjdalen var det innslag av vaskebrett, sikkert biltrafikken til hyttene som gjør det.

Synes generelt at norske grusveier er gode. Spesielt nå som de fleste er hardpakket. Hjulsporene er ofte like jevne som et stuegulv!

Uansett en fantastisk tur.

nrWv81bxZOlW3bbrAV4D6ZiwFI2vARIe3ZomMAgJo2s-2048x1536.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har vært inne på går det fint å sykle med landeveisdekk, f.eks 28  eller 30 mm. Det viktigste er å huske lykt! Flere mørke tunneler og en av dem er helt uten lys. Mobil-lykta blir ganske beskjeden inne i en helt svart tunnel...

Overnatting: Har bodd på Eikesdal Camping og kan anbefale det. Da får du også muligheten til å se Mardalsfossen på nært hold. Kan være vanskelig å finne noe mat der inne, sjekk på forhånd!

Jeg har også bodd ei natt på Eidsvåg fjordhotell, som har fin beliggenhet for Aursjørunden. 

https://www.eidsvagfjordhotell.com/ 

Mulig de har endra litt på opplegget nå, men det var i realiteten en b&b og ikke et hotell. Meget enkel standard.  

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg prøver meg med 30/28 som allerede står på og passer i rammen. Gleder meg!

Lykt er montert og lades opp før tur.

Ser ut til at det bare blir tid til dagstur denne gangen så tar med meg overnattingstips til en senere anledning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aursjøvegen anbefales. For en tur. Tok med reisesykkelen, en CAAD12 Disc, på runden som går med klokken. Det ble GP5000 S TR, 28 mm foran og 30 mm bak. De var montert slangeløst på forumhjulene Nextie Racing Road (hooked 24 mm, 49/54 mm). Monterte for anledningen 50/34 og 12-delt 11-34. For meg fungerte det veldig bra på denne turen.

Fra Sunndalsøra og opp til demningen ved Langvatnet var det veldig bra vei å sykle oppover. Til og med asfalt i deler av stigningen.

Grusen og underlaget oppe på fjellet er stort sett bra. Bortsett fra deler av partiene langs Langvatnet og Torbuvatnet. Det kommer nok mye an på hvor lenge siden det har vært gruset, osv. Langs Aursjøen inn til Aursjøhytta var bra.

Nedkjøringen var helt vanvittig. -10% i 7-8 km på asfalt og "leiregrus"/motorvei. Magisk. Jeg hadde med lykt til tunnelen og det var helt nødvendig - takk for tips. Brukte siden lykten for synlighets skyld i de andre tunnelene.

Eikesdalsvatnet og turen tilbake til Sunndalsøra var også bra. God asfalt, lite trafikk og mye å se på. Den lange tunnelen var kald og asfalten var våt.

Omveien rundt Øksendalstunnelen har tidlig et parti på noen hundre meter som er litt styr å sykle. Hadde det vært sånn hele veien ville jeg syklet tunnelen, men det gir seg etter der den store steinen som sperrer halve veien. Fin nedkjøring på andre siden.

Som tidligere nevnt i tråden syns jeg det var verdt det å ha landeveisdekk til asfalten.

  • Like 4
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg sykla denne turen i helga og brukte denne tråden som forberedelse - meget nyttig. Må også seie at dette var ein magisk tur. Eg har sykla Trollstigen og i Geiranger/Dalsnibba mange gonger, men dette var like fint, mindre trafikk og flatt høgfjell.

Opprinnelig tenkte eg å parkere bilen på Sunndalsøra, drosje til Eresfjord og sykle tilbake til Sunndalsøra, ca 100 km. Eg enda opp med å ta heile turen med start/stopp på Sunndalsøra og sykla heile runden med klokka som du gjorde Fivestage (155 km). Veret var supert med sol, 16-18 grader og ikkje særlig vind. Virkelig fint langs vatna på 800 meter. Brukte allroad-sykkel med 32 mm Panaracer GRAVEL KING både framme og bak. Grusvegen i fjellet var stort sett bra, med enkelte innslag av "overflatesingel". Denne dagen var det litt trafikk av både bilar og motorsyklar, utan at det var eit problem. Møtte kun 4 andre på sykkel.

Etter Aursjøhytta (altså nordover) går terrenget nedover, mens vegen går oppover dalsida med ein del korte men bratte kneiker. Grunnen til at vegen går der blir åpenbar når ein har sykla nedover i Eikesdalen - det er eit skikkelig stup der ein ikkje kunne anlegge vegen. I den første 180-graderssvingen etter asfalten er det super utsikt, og vegen blir villare og villare nedover her. Den korte men mørke tunnelen gjekk fint med ei vanlig hodelykt på styret.

Nede ved Eikesdalsvatnet (70 km) er ein knapt halvvegs, men turen vidare er stort sett flat. Det er kjempefint langs Eikesdalsvatnet. Den 4 km lange tunnelen langs vatnet har øverste punkt i sør, dvs. at det er slakt nedover når ein syklar nordover her og den gjekk unna på 7 minutt. Tørt og fint. Den er godt opplyst og rett fram bortsett frå heilt i nord.

I Eidsvåg er det ein bensinstasjon og obligatorisk Cola gjorde dei siste 37 km lettare. Artig å sykle gamlevegen rundt tunnelane, men rundt Øksendalstunnelen er det både 200 m stigning og og det dårlige asfaltpartiet som blei nevnt - det partiet var heldigvis ikkje så langt. Herlig nedkjøring att til Sunndalsøra.

Kva er beste retning å sykle denne runden? Den meste spektakulære stigninga er på Eikesdalssida, og denne stigninga er kontinuerlig utan flate parti på grusvegen. Om ein syklar heile runden med klokka får ein stigninga i starten av turen, og det åleine er gjerne god nok grunn til å sykle runden med klokka. Ta med nok mat!

Har dere tips til andre lignende runder? Sjølv kan eg anbefale:

1) Grotli-Hellesylt via gamle Stynefjellsvegen, der dei beste partia er Sommereiskisenteret - Videseter samt gamlevegen Hjelle - Erdal langs Strynevatnet. Det er noko trafikk frå Stryn-Grodås.

2) Geiranger-Storås-Norddal-Herdalsseter-Eidsdal-Geiranger

 

 

 

 

20240901_133807.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landeveisrøveren skrev (10 timer siden):

Har dere tips til andre lignende runder? Sjølv kan eg anbefale:

1) Grotli-Hellesylt via gamle Stynefjellsvegen, der dei beste partia er Sommereiskisenteret - Videseter samt gamlevegen Hjelle - Erdal langs Strynevatnet. Det er noko trafikk frå Stryn-Grodås.

2) Geiranger-Storås-Norddal-Herdalsseter-Eidsdal-Geiranger

 

Syklet Gamle Strynefjellsvegen i sommer, men skulle videre sør så ble ikke noe Hellesylt runde denne gangen. (Fikk med mye annet snadder som Innvik/Utviksfjellet, gamlevegen langs Jølstervatnet + Gaularfjellet mm)
Uansett så såg jeg i ettertid at det er en mulighet å sykle til Flo, også sykle Flofjellveien mot Hellesylt.  
Kan være ett tips, men ønsker gjerne å høre fra andre som har syklet der om det er en ok vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landeveisrøveren skrev (10 timer siden):

Kva er beste retning å sykle denne runden?

Har syklet runden to ganger, begge ganger med klokka og start i Eikesdalen. Tenker at den grusveien opp blir ganske seig, selv om jeg synes den er litt slitsom nedover også 😅

johs78 skrev (12 minutter siden):

også sykle Flofjellveien mot Hellesylt.  
Kan være ett tips, men ønsker gjerne å høre fra andre som har syklet der om det er en ok vei?

Ikke syklet der, men hørt det er greit og en kul vei. Er vel denne

Landeveisrøveren skrev (10 timer siden):

Har dere tips til andre lignende runder?

Tour de Dovre er lignende med at det i hovedsak bare er en lang stigning, så cruising i "høy"fjellet før ned til Dovre igjen.

Ikke syklet selv, litt mer opp og ned, men kanskje Peer Gynt-seterveg og -vegen er litt lignende? Ser fint ut i alle fall!

Disse er nok ikke helt lignende, ingen fjord; men høyfjell og grus. Samme med kortversjon av Mjølkevegen. Rundtur på Hardangervidda

Ikke sykla disse enda, men kan jo feks ha base i Hellesylt og ta en loop en dag og andre neste dag i stedet for runden i en go. Tror ikke det er særlig grus, da, men litt fjord og fjell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (5 timer siden):

...Ikke syklet der, men hørt det er greit og en kul vei. Er vel denne

Ref. Flofjellveien. Ja det er den. Hadde den på ruta en gang (Åndalsnes - Trollstigen - Geiranger - Flofjellveie - Gamel strynefjellsveien..Otta).

Måtte dog avbryte i Geiranger, så kom aldri så langt, men fikk rapporter om at det var endel løs grus med mot Flo og at det var best å sykle ned den veien.

Ser nydelig ut dog så den skal tas en vakker dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Aursjøvegen er spektakulær siden du får vidde og fjord samstundes. Lite kan måle seg med det her i Kongeriket. 

Slådalsvegen er fin, bratt og høy. Sykla den igår fra Lesjasida (snudde ved bom på Vågåsida. )

Om man er forelska i Aursjøområdet så kan jeg anbefale å parkere bilen i Lesja og så sykle avstikkere til Lordalen, Slådalsvegen, Dalsida. I tillegg kan man kjøpe kaffe på Avdemsbue. 

Dalsida er mest øde. Her kommer man til Aursjøen fra sørøstsida. Lite dekning men finfin grus. 

https://www.strava.com/routes/3267886630629368998

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...