Gå til innhold

Noen gode konkurrenter til Zipp 303 s?


Anbefalte innlegg

Til dere Zipp-fanboys; med unntak av den lille aerofordelen, hva er det som gjør at dere liker det dere ser? 

Mtb, som alltid har ført an på utvikling og en gren der dekk har enda mer å si, har forkastet brede felger. En del merker som prøvde seg med 35mm og tom. opp til 40. Var kanskje noen fordeler på papiret, men var for bredt i praksis, så nå har vi havnet på 30mm som "standard". Det med betraktelig bredere dekk.

Morro med produsenter som prøver noe nytt altså, men i mine øyne er det null fordeler så brede felger. Som sagt med unntak av den lille aerogevinsten (som du taper ved første pungtering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ibis og de andre slutta med 35mm?

Uansett er jo terreng noe helt annet fordi syklingen er så annerledes, og som du sier er bredden (og bruken) på dekka noe helt annet.

I dine øyne er det null fordeler, der er jo bla Zipp uenig, så får vi se resultatene av hva testere etc sier når folk har fått brukt de litt, men å skulle forkaste det til grussykling på forhånd fordi terreng har standardisert seg på 30mm virker litt forhastet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (19 minutter siden):

Til dere Zipp-fanboys; med unntak av den lille aerofordelen, hva er det som gjør at dere liker det dere ser? 

Mtb, som alltid har ført an på utvikling og en gren der dekk har enda mer å si, har forkastet brede felger. En del merker som prøvde seg med 35mm og tom. opp til 40. Var kanskje noen fordeler på papiret, men var for bredt i praksis, så nå har vi havnet på 30mm som "standard". Det med betraktelig bredere dekk.

Morro med produsenter som prøver noe nytt altså, men i mine øyne er det null fordeler så brede felger. Som sagt med unntak av den lille aerogevinsten (som du taper ved første pungtering).

Jeg er ikke noe Zipp fanboy. Og var først veldig negativ. Egentlig tenker jeg det er for bredt. Det jeg derimot har lært de årene jeg har syklet er at når det kommer noe annerledes så er der ofte verdt å prøve. Jeg har tidligere vært negativ fordi det vi har funker jo fint, men lært meg til at har man muligheten så er det verdt å prøve nyhetene. 

I MTB kommer der bredere hjul. Sjekk ut bilder fra OL så ser du det blir syklet med bredere enn det som er offisielt. Blant annet Nino ble sett med noen hjul som ikke er lansert.   Blir ikke overrasket om det kommer en del nye hjul til året nå som OL er ferdig. I XCO vil alltid vekt ha mer å si enn Aero. Så vil være vanskelig å sammenligne. 

ACB1979D-C689-405A-BC89-B6E3913E8B39.jpeg

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JoeT 🙂

Jeg er ikke Zipp-fanboy heller, ikke kan jeg se at den historiske nykommeren mtb alltid har ført an (men jeg forstår hva du mener) og ikke kan jeg se at dekk har mer å si for mtb enn landevei og gravel 😄

Jeg liker brede felger i utgangspunktet, men tenker altså også på hvor grensen går for hvor bredt man kan gå før ulemper eventuelt oppveier for fordeler. Jeg er ennå ikke helt overbevist om alle fordelene som Zipp peker på.

Denne gang skal jeg være så intellektuelt lat at jeg bare gjengir oppsummering fra omtale og test hos grundige Escape Collective og Dave Rome, som jeg synes peker på noen relevante forhold i fortsettelse av både Jan Heines betraktninger og dine innvendinger.

Sitat

Zipp 303 XPLR S aero gravel wheelset

Good stuff: Aero makes sense for fast gravel, impressive cross-wind stability, ultra-efficient on champagne-type gravel, easy-enough tyre install and inflation, decent weights considering the oversized dimensions, and competitive pricing.

Bad stuff: Increased compatibility limitations in an already confused market, limited approved tyre options, ride becomes sensitive to tyre pressure, thin rim sidewalls are exposed to knocks, wide rim squares the tyre profile, clearance is a concern on some bikes, squared tyre profile can do weird things to handling.

Samtidig har jeg sansen for tilnærmingen til @Olechr

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (1 time siden):

Til dere Zipp-fanboys; med unntak av den lille aerofordelen, hva er det som gjør at dere liker det dere ser? 

Mtb, som alltid har ført an på utvikling og en gren der dekk har enda mer å si, har forkastet brede felger. En del merker som prøvde seg med 35mm og tom. opp til 40. Var kanskje noen fordeler på papiret, men var for bredt i praksis, så nå har vi havnet på 30mm som "standard". Det med betraktelig bredere dekk.

Morro med produsenter som prøver noe nytt altså, men i mine øyne er det null fordeler så brede felger. Som sagt med unntak av den lille aerogevinsten (som du taper ved første pungtering).

“Zipp fanboy” 😂

Etter å ha drevet seriøst med sykling i 35+ år og for første gang fikk en sykkel levert med mitt aller første Zipp hjulsett i 2024 er jeg nå altså en «fanboy» 

Skal også være så ærlig og si at det som fascinerer meg med den nye Zipp + Goodyear pakken er nettopp det at de er tilpasset og utviklet for fungere sammen. 

Det vil si at mye av argumentene som er listet opp MOT dette nye hjulsettet forsvinner i og med at dekkene nettopp er tilpasset og bygget opp for å fungere sammen. 

Med all denne «negativiteten» så er jeg snart tvunget til å trykke «Buy now» 😂

Sitat

 

IMG_8828.jpeg

IMG_8829.jpeg

IMG_8830.jpeg

IMG_8836.jpeg

IMG_8835.jpeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@BentKa

Tillot meg å sette de lange utdragene dine fra Goodyear for Zipp som sitat. Ellers fremstår vi virkelig som Zipp-fanboys 😄

BentKa skrev (50 minutter siden):

...det som fascinerer meg med den nye Zipp + Goodyear pakken er nettopp det at de er tilpasset og utviklet for fungere sammen. Det vil si at mye av argumentene som er listet opp MOT dette nye hjulsettet forsvinner i og med at dekkene nettopp er tilpasset og bygget opp for å fungere sammen. 

Jeg tenkte også opprinnelig slik, og håper fortsatt at det er tilfellet.

Men som @Olechr også har nevnt, har det dessverre vært problemer nettopp med denne kombinasjonen, som vi har lenket til hos Bikerumor under "First Impressions: The Whole 303 XPLR Experience". Med alle forbehold om at det kan skyldes flere faktorer.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Jeg er ikke Zipp-fanboy heller, ikke kan jeg se at den historiske nykommeren mtb alltid har ført an (men jeg forstår hva du mener) og ikke kan jeg se at dekk har mer å si for mtb enn landevei og gravel 😄

Er uenig på begge punkter. Får håpe det er lov;)

Zipp må gjerne motbevise min skepsis, men alle "tester" jeg har lest hittil har bekreftet min skepsis. Er ikke rask nok for aerohjul, så disse hadde uansett ikke kommet på min sykkel. Men fint å få fyra opp techevangelistene litt da.

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (33 minutter siden):

@BentKa

Tillot meg å sette de lange utdragene dine fra Zipp som sitat. Ellers fremstår vi virkelig som Zipp-fanboys 😄

Jeg tenkte også opprinnelig slik, og håper fortsatt at det er tilfellet.

Men som @Olechr også har nevnt, har det dessverre vært problemer nettopp med denne kombinasjonen, som vi har lenket til hos Bikerumor under "First Impressions: The Whole 303 XPLR Experience". Med alle forbehold om at det kan skyldes flere faktorer.

Har lest testen og problemet her er jo at tester i følge kommentarer og innlegg jeg har lest har brukt altfor lavt trykk i dekkene 🤦🏼‍♂️

De har også derfor lovt en ny grundig test av nettopp disse hjulene.

Bruker man SRAM sin dekktrykkkalkukator for nettopp XPLR hjulene og Goodyear dekkene (egne valg) får man opp følgende verdier:

Rytter vekt + 8 kg sykkel:

•60 kg: 26.6/28.3 Psi

•70 kg: 28.1/29.9 Psi

•80 kg: 29.7/31.6 Psi

•90 kg: 31.3/33.3 Psi

https://axs.sram.com/guides/tire/pressure

Og kjøper man carbon gravel hjul til kr. 20.000 + til bruk utenfor asfalten investerer man også noen få kroner i 36 gram tunge Tubolight inserts og unngår potensielle skader på felger og pinch flats 👍

Kjørt med dette i åresvis på alt som er brukt utenfor asfalten og har til dags dato ikke fått en eneste skade i felg eller en pinch flat 🤞🤞

 

IMG_8837.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @BentKa - jeg tror du har rett.

Har selv nevnt lavt lufttrykk i annet innlegg uten å ha sett nærmere på det.

Når man sammenlikner resultatene fra Zipps trykkalkulator og artikkelen i Bikerumor, kan det synes som Villella enten har lagt inn data for Goodyear XPLR Inter 45 mm i stedet for Slick 40 mm, lagt inn andre uriktige data i kalkulatoren eller faktisk ved en feil lest rundt 2,1 BAR som 21 PSI (!)

Jeg er litt beroliget 😅 selv om hyppigheten og graden av gjennomslagspunktering ved rundt 10 PSI under anbefalingen hos et av de få dekkene som Zipp omtaler som kompatible med felgen, dessverre ikke er direkte tillitsvekkende. Den nevnte testen i Escape Collective diskuterer da også viktigheten av å kjenne og følge retningslinjene for oppsett i mangel av felles standarder.

Escape Collective påpeker som nevnt også effekter som synes å være i tråd med eller direkte inspirert av Jan Heines betraktninger. Jeg kjenner meg også igjen i observasjonen at felger med samme bredde som dekkene er sårbare for slag og riper fra steiner.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt det er feil dekktrykk som er tilfellet. 
De (Bikerumour) gikk langt i å bekrefte at de var veldig usikre på om det var brukt korrekt dekktrykk i testen. 
Husker ikke om det var på Facebook eller hvor jeg så det…..muligens sitat på Reddit 🤔

Men de lovte i hvert fall en oppdatert test av hjulsettet (noe de også skriver i artikkelen) med både Slicks og Inter (45 mm) versjonen av dekkene 👍

Uansett så ville jo bjeller ringe hvis man til stadighet opplever at man slår igjennom. 
Hvis man da ikke foretar en justering, kalkulator eller ingen kalkulator, så ber man jo om problemer. 
Dekktrykk-kalkulator skal jo bare være ett utgangspunkt ikke en endelig fasit 😉

Uansett ville jeg ALDRI kjørt ett så dyrt hjulsett uten innlegg utenfor asfalten.

Men nå er jeg så fascinert at ett hjulsett med tilhørende dekk snart er på vei 🤦🏼‍♂️😂

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Jeg er litt beroliget 😅 selv om hyppigheten og graden av gjennomslagspunktering ved rundt 10 PSI under anbefalingen hos et av de få dekkene som Zipp omtaler som kompatible med felgen, dessverre ikke er direkte tillitsvekkende.

10 psi opp eller ned når utgangspunktet er rundt 25-30 psi er jo ett enormt avvik da 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Si gjerne 5 i stedet for 10.

Men når lavt lufttrykk - sub-30 PSI - inngår i Zipps egen omtale som en av fordelene med oppsettet, og i lys av mulig trykktap underveis, upresise trykkmålere og egne upresise anslag av kroppsvekt og sykkelvekt, er følsomheten for lufttrykk i oppsettet verdt å merke seg. Bikerumor er neppe de eneste som kan rote seg bort i instruksjonene og få føle de fatale konsekvensene.

Se også omtalen i Escape Collective av denne følsomheten.

Sitat

With the rim width giving more volume to an otherwise restrained shape, the tyre also exhibits a weird phenomenon where it’s noticeably more sensitive to the pressure you run. That understeer sensation was experienced by dropping a single PSI from the front wheel (23 to 22 psi). I had made that adjustment in the hope I’d get a more compliant and comfortable ride over rough terrain, but rather quickly felt the on-road steering go bad from too much rubber trail.

I found Zipp’s recommended pressures to be just about right, where a couple of psi less would result in the above-unwanted traits (and rim strike risk), and one psi more pressure would merely make for a noticeably rougher ride. 

Jeg vil som sagt gjerne like både Zipp XPLR og Goodyear XPLR, og har tro på oppsettet innenfor anbefalingene, men disse anbefalingene synes å måtte følges særs nøye og tillater begrenset avvik, selv med de få dekkene som er oppgitt som kompatible.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noe annet er det jo ikke å forvente heller. 
Dette er jo ikke hjul og dekk komboer beregnet på vaffel slengere som måler trykk med tommelen 😜

Når man skal utnytte marginer kreves det også at man er ekstra påpasselig 👍

Dette er jo også årsaken til at Zipp ikke anbefaler dekk som ikke på forhånd er godkjent av både de selv og dekkprodusenten.
Dette vet man jo da før man tar valget om å kjøpe de 😉 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den logikken så må jo Zipp omtrent kunne sies «å kunne gå på vannet» siden jeg ettter 35 + år plutselig er blitt «frelst» 😂

Men ja jeg er veldig fornøyd med de……..hadde de i tillegg hatt DT Swiss Ratchet nav……..da du 🤩

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjsaa.. Hvis interessen er der og vi kan bestille noen sett så kan jeg høre med Dov&Amy om de kan gi en pakkepris når de begynner å få litt inn på lager 😉 Pr nå så er jo all produksjon solgt og vel som det forstod jeg på dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er valget tatt. Dessverre ble jeg igjen syk uken før grenserittet. Så planen med ok form der og Gravelbirken utgikk for andre året på rad. Mulig jeg sykler Birken bare for å få en økt. 
 

Å ta ut de nye hjulene av esken føles bare veldig rart ut. Man føler man tar ut sjukt lette Utfor hjul og ikke Gravel hjul. De føles enda større ut enn jeg trodde. 
 

Jeg setter de opp med G one RS da ikke Goodyear dekk gir meg julaften stemning. RS 40 mm dekk måler 42 mm på felgen rett etter de er pumpet opp. 
 

Gleder meg skikkelig til å teste. Rapport kommer. 

BFCDD625-2CE1-4273-B881-3BF2578A1E15.jpeg

8621EB53-E6DD-4801-840B-F810A275E025.jpeg

3E460613-92E4-4265-9B57-E1C48535236A.jpeg

  • Like 10
  • Wow 4

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sideknastene viser en tydelig forskjell på formen på det samme dekket når det står på mine «smale» felger som er 25mm innvendig og hooked. 

IMG_3976.jpeg

IMG_3977.jpeg

  • Wow 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (36 minutter siden):

Sideknastene viser en tydelig forskjell på formen på det samme dekket når det står på mine «smale» felger som er 25mm innvendig og hooked. 

IMG_3976.jpeg

IMG_3977.jpeg

Hva måler dine på felgen din

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tilbakemelding på XPLR hjulene som jeg festet meg litt ved var at de syntes ganske utsatte for steinslag? At den brede profilen ga risiko for at de stein skal slå opp i sideveggen og ripe/skade. Det var hvertfall en del av talepunktene til Dave Rome hos Escape

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...