Olechr Skrevet 27. juli Del Skrevet 27. juli Bygger opp en budsjett grus/allroad/cx sykkel. Vurderer litt forskjellige hjul, men er det nien konkurrenter til zipp303 s man bør se på? Vil ha relativt brede felger, Carbon eller alu, tubeless og ikke noe særlig over 10000 Eneste jeg synes er litt kjipt med Zipp hjulene er hookless, men ikke noe dealbreaker da disse hjulene uansett kjøres med lavt trykk Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
perbl Skrevet 27. juli Del Skrevet 27. juli Er de egentlig spesielt brede gitt dagens trender? Har bare danna meg et inntrykk av at de er ganske retta mot fast underlag og ikke er blant de spesielt brede med sine 23mm. De Nextie-greiene til XXL er vel bankers i det prisleiet utfra min lille research, men spørs vel om de blir å få tak igjen i overskuelig framtid. Siter Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoyE Skrevet 27. juli Del Skrevet 27. juli Om du får tak i ett av Nextie-settene fra XXL er det et svært godt hjulsett. 24 mm innvendig bredde, tubeless og hooked. Siter . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 27. juli Forfatter Del Skrevet 27. juli perbl skrev (29 minutter siden): Er de egentlig spesielt brede gitt dagens trender? Har bare danna meg et inntrykk av at de er ganske retta mot fast underlag og ikke er blant de spesielt brede med sine 23mm. De Nextie-greiene til XXL er vel bankers i det prisleiet utfra min lille research, men spørs vel om de blir å få tak igjen i overskuelig framtid. Ikke spes brede, men er ikke all verdens hjul som er mer enn 23-24 mm heller. 😀 Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosandholm Skrevet 27. juli Del Skrevet 27. juli Scope S4 og Bontrager Aeolus Pro har vel ca samme dimensjoner, 23mm innvendig. Tror dog lite slår Nextie i sin prisklasse… Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Anerkjente alternativer ikke særlig over 10k: Parcour Alta - Bredere utvendig, lettere. Generelt bra score, men noen trekk i enkelte tester for «QC-issues». Scribe Gravel Wide ++ - Kommer i to modeller. Begge lettere. Hunt 35 eller 40 Race - Bredere og lettere, spesielt race-modellen. IMHO: Hookless på gravel er ikke et minus. Når det gjelder Nextie, som XXL har hatt kampanjer på, og flere på forumet bruker, så finnes det veldig lite tester på hjulsettene. Scope S4 er 19 mm innvendig? Bontrager Aeolus 37V virker som et bra hjulsett for blandevei (for Trek-sykler) men koster vel 20k? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosandholm Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli S4.A er 30/23mm: https://bikable.no/hjul/landeveishjul/scope-s4-karbon-hjulsett-svart Bont RSL er dyre ja. Får Elite 35V til 11k: https://gladehjul.no/product/bontrager-aeolus-elite-35v-hjulsett/ Om vekta på 900+790 stemmer er det litt i overkant for et hjulsett på 35mm. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli Scope S4.A ja, riktig. Da var jeg litt kjapp. 21 mm innerbredde, hooked, 30 mm ytterbredde, 42 mm dype og 1622 gram. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Panda Skrevet 29. juli Del Skrevet 29. juli Scope eller Hunt kan anbefales. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 2. august Del Skrevet 2. august Men @Olechr er ikke du opptatt av fart og moro og aerodynamikk helt ned til mønsteret på landeveisdekk? 🙂 Du nevner grus/allroad/cx, men allroad er gjerne fra 30 mm, cx er klassiske 33 mm og grus/gravel nå opp til rundt 50 mm. Er du som alle andre i hele verden for tiden på 40 mm, eller har du mer spesifikke preferanser til dekkbredde? Ja, tenker på felgbredde 🙂 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 2. august Forfatter Del Skrevet 2. august He he. Er vel egentlig bare opptatt av fart og pris. (litt vekt) Skulle jeg ikke brukt de til CX også hadde det blitt Syncros sine 60 høye hjul med 25 innerbredde. Tror det blir litt overkill til CX Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 2. august Forfatter Del Skrevet 2. august Så kom jo Zipp med sine nye hjul som tullet til alt. (Men de får jeg uansett ikke tak i.) Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 2. august Del Skrevet 2. august Om du ikkje får tak i Nextie, så er Btlos like bra. Men det er kun felgane som er billige, ikkje ferdige hjul. Så det er best å bygge dei sjølv. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 2. august Forfatter Del Skrevet 2. august Olechr skrev (47 minutter siden): Så kom jo Zipp med sine nye hjul som tullet til alt. (Men de får jeg uansett ikke tak i.) Kan hende det blir disse hjulene hvis jeg får tak i. 😁 2 Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Olechr skrev (På 2.8.2024 den 15.12): Kan hende det blir disse hjulene hvis jeg får tak i. 😁 Har 3T-hjul med 30 mm innvendig bredde. Må si at det føles veldig fint med 40 mm dekk. Det ser kult ut også. Fint at Zipp kommer etter her. 3T-hjulene er dog hooked, ikke at det er så viktig på 35-50 mm dekk. Men aero er det med 40 mm dekk og felg. Zipp-hjulene er hakket lettere enn mine 3T-hjul med King-nav. 1 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
perbl Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Hvis jeg følger utviklinga her rett, er det nå hvertfall nasjonal rekord i å hive «budsjett» på storhavet? Edit: De var kanskje ikke såå dyre disse nye hjula sammenligna med resten av det som ble lansert. 1 2 Siter Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august @SykkelØyvind da Zipp rullet ut 303 XPLR med 32 mm indre felgbredde, tenkte jeg umiddelbart at de har latt seg inspirerer av dine 3T Discus med 29 mm. Og det var også disse jeg hadde i tankene da jeg spurte @Olechr om dekkbredde 😀 Har selv sansen både for tanken bak, funksjon og følelse med brede felger, om enn jeg ikke har mer enn 25 mm selv. Men har du noen tanker om hva som kan være årsaken til de nedslående erfaringene til Jordan Villella i Bikerumor ved første tur med Zipp XPLR og dertil hørende Goodyear XPLR? Beskrivelse nede i teksten under First Impressions: The Whole 303 XPLR Experience. Jeg tenker at det kan skyldes flere mulige faktorer, inkludert tilsynelatende slangebitt/gjennomslagspunktering på grunn av lavt lufttrykk og ettergivende og tynne sidevegger, men uansett en smule overraskende. 1 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 9. august Forfatter Del Skrevet 9. august Jeg tror det er dekkene de har sendt ut som er problemet, veldig mange av de har punktert. Synes tanken bak hjulsettene med brede felger er litt spennende. S utgaven av disse hjulene blir heller ikke helt galt i pris. Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ranie Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Jan Heine kom nyleg med ein kommentar mykje retta mot det nye Zipp 303 XPLR. Det er fleire punkt han nemner som taler mot dette og meir ekstreme grushjulsett med brei indre felgbredde og (semi-)djupe, aerodynamiske felgar. - Felgane er ikkje djupe nok til å gi laminær luftstraum. - U-forma dekkprofil ved brei indre felgbredde gjer at dekka blir mindre føyelege enn med ein O-forma dekkprofil, og ein får meir rullemotstand. Dekket blir stivare ved U-form, og ein får ein annan fordeling mellom "luftfjæringa" og "dekkfjæringa" ein kan dele opp fjæringa i eit dekk i. - Utforminga med djup profil, hookless og brei indre felg gjer at ein har tynnvegga, stive profilar som kanskje tåler mindre. - Vidare kan grensesnittet mot dekk vere dårlegare enn (trygg), tradisjonell ERTO/ISO-spesifikasjon. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 10. august Forfatter Del Skrevet 10. august Det er masse kommentarer alle veier om de nye hjulene. Nettopp derfor hadde det vært kult å prøvd det selv. 😀 Det som ser ut som er ganske likt for de fleste som tester de er at de egner seg best til rask og relativt fin grus. Sånn sett er XPLR navnet litt misvisende ser jeg flere nevner. Det samme er det egentlig med Red gruppa. Mer for racing enn Explorer. Det at de ikke følger ISO/ERTO synes jeg også er noe balle. Ikke fordi jeg tror det er utrygt, men fordi jeg hadde håpet man kunne ha en skikkelig standard på dette. 1 Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august ranie skrev (37 minutter siden): Jan Heine kom nyleg med ein kommentar mykje retta mot det nye Zipp 303 XPLR. Det er fleire punkt han nemner som taler mot dette og meir ekstreme grushjulsett med brei indre felgbredde og (semi-)djupe, aerodynamiske felgar. - Felgane er ikkje djupe nok til å gi laminær luftstraum. - U-forma dekkprofil ved brei indre felgbredde gjer at dekka blir mindre føyelege enn med ein O-forma dekkprofil, og ein får meir rullemotstand. Dekket blir stivare ved U-form, og ein får ein annan fordeling mellom "luftfjæringa" og "dekkfjæringa" ein kan dele opp fjæringa i eit dekk i. - Utforminga med djup profil, hookless og brei indre felg gjer at ein har tynnvegga, stive profilar som kanskje tåler mindre. - Vidare kan grensesnittet mot dekk vere dårlegare enn (trygg), tradisjonell ERTO/ISO-spesifikasjon. Dette høres mere ut som teoretisk oppgulp fra en dekk leverandør som ikke ble involvert i utviklingen av de nye Zipp hjulene 🤔 Se fra 8:20 ut i den vedlagte videoen: Zipp tester altså dekk på egenhånd for å være trygge på at de er kompatible før de så sender hjulene til dekk produsent for egne tester. Først når både Zipp OG dekkprodusent er fornøyd med resultatene og begge kan gå god for at dekkene er kompatible havner de på listen over godkjente/kompatible dekk. Så her ser jeg virkelig ikke noe problem i det hele tatt 🙂 Velger du å kjøpe hjulene er du også godt informert om hvilke dekk som er kompatible og du står helt fritt til velge andre hjulsett 😉 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Takk @ranie Interessante perspektiver fra guru Jan Heine, om man bare tar seg tid til å lese dem i sin helhet. Kan lyde som et paradoks, men med godt fotfeste i sykkelhistorien, lyktes Heine lenge å være forut for sin tid. Han er så grundig at hans tanker, analyser og resultater ikke bør avvises uten videre. Desto mer som noen av disse var forløpere for Zipps tenking rundt Total System Efficiency. Han peker her også på faktorer som kan forklare hvorfor Villella i så høy grad opplevde slangebitt - altså det Heine refererer til som bottom out. Interessant om vi nå nærmer oss eller har gått over krysningspunktet mellom fordeler og ulemper med brede felger. Samtidig er jeg ikke helt overbevist om alle hans argumenter og slutninger om felgbredde versus dekkbredde, også grunnet egen erfaring med felger av forskjellig bredde ved bruk av hans egne dekk fra René Herse. Det er også andre deler av hans filosofi jeg med tiden er blitt mer skeptisk til. Og det mener jeg også som eier og disippel av hans The All-Road Bike Revolution 😀 Det er lett å avskrive markedsføring nettopp som markedsføring, men i dette tilfellet mistenker jeg at SRAM med Zipp og alle sine andre datterselskaper har betydelige ressurser til R&D og har et grunnlag for sine konklusjoner. Man kan håpe at SRAM/Zipp gir mer detaljerte resultater fra sine målinger og gjerne kommenterer innvendingene fra Heine og andre - eller kanskje endog inngår en dialog. Naivt, jeg vet, men man kan alltid håpe! 2 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BentKa Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Og så var det dette med teori og real life data da som slår bena under Jan Heine sine «betraktninger» 😉 Her med 60 mm dype Reynolds felger. De nye Zipp er jo 54 mm høye 🙂 Fikk nå lyst til å bare bestille inn ett sett med de nye Zipp hjulene kun p.g.a av all skrivebords kritikken 😜 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 10. august Forfatter Del Skrevet 10. august ranie skrev (1 time siden): Jan Heine kom nyleg med ein kommentar mykje retta mot det nye Zipp 303 XPLR. Mulig dette er helt rett, men når slikt kommer fra konkurrenter så virker man bare bitter. Hvertfall når dekkene hans ikke er på lista til Zipp. Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Hva som skjer når Zipp kritiseres på internett 😅 3 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.