Gå til innhold

Terrengsykling belastinger på kroppen?


afixy

Anbefalte innlegg

Hei

Er det vanlig være plaget med betennelser i albuer av terrengsykling? Slag, støt og rykk og klemming på handler over perioder kan være belastende for ledd/sener, i og med at jeg syklinga er «min nye bevegelse» relaterer jeg den til plagen her. Sykkelhobbyen er som sagt nytt for meg, spesielt terrengsykling.

Kan også legge til at jeg trener en del på treningsstudio styrke, kan også være totalbelastning er blitt for stor for albueleddet. Men, i og med at det er ferie, godt vær og jeg har fått sykkel har styrketreninga vært nedprioritert noe og trent ekstremt lett. Så er ikke en utrent person.

"Er plaget med lignende plantar fascitt ca. midt under foten på de lengre sykkelturene mine, tror nesten det er forårsaket av fottøyet mitt. Bruker skateboardsko type DC, da sålene ikke er stive nok tror jeg senen belastet for mye å forårsaker smerte/ubehag." Ble et par dager hvile, men kjenner jeg trigger den på de lengre turene.

 

Hater betennelser/overbelastninger da det går ut over hverdagen.... Mulig jeg har vært litt for ivrig på sykkelen og kroppen har fått sjokk! 😄 kjedelig da jeg ønsker sykle mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fin ut mer om posisjonen din på sykkelen og å sykle "billig". Hva stresser rygg, håndledd og andre problemområder? 

Og her synder jeg: bruk styrketrening til å styrke musklene som støtter deg i  syklingen. Kjernemuskulatur er kjernen (sic).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok dette veeeldig individuelt, men jeg slet med en slags tennisalbue i fjor, bare at det var på oversiden og ikke undersiden av albueleddet/underarm (har glemt betegnelsen på senen), bytte til styre med annen backsweep og tjukkere holker hjalp meg veldig samt fokus på å ikke holde så hardt. Men er jo nesten umulig å si om du er i samme situasjon; hadde iaf eksperimentert en del med oppsett på cockpit om jeg var deg. Kanskje oppsøke fysio i tillegg, de er nok generelt flinkere enn nettforum 🤓

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vondt i albuer er mest sannsynlig fra styrketrening. Du ha rett med foteplager, riktig fottøy trengs. Jeg bruker stødig fjellsko sjølv, kan være mellom løsning for deg kansje? Har noen belastning skader sjølv fra styrketrening/gammelt idrettsdager, velge "soft" setup til daglig sakte kjøring. Tyngre dekk valg, Mindre luft i dekk, slå av compression i gaffel/shock, slow rebound. Bruke standard setup de relative få dager som krever mer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens, gode tips!

Jeg var nok litt over ivrig i starten når jeg fikk sykkelen og det ble litt for mye uvandt og ny type belastinger som resulterte i vondter og plager. Kroppen har noe blitt litt vandt til terrengbelastningen og jeg har heller ikke like mye tid sykle nå, to 20 km turer og en litt kortere / litt lengre trim tur - alt ettersom tid eller energi.

- Leter fortsatt perfekt "billig" posisjon på sykkelen, albuer og rygg(har en skade fra før løsninger og noe medfødt plager etc.)
- Albuer ikke holde så hardt i styre da blodsirkulasjonen stopper, bli tryggere og mer vandt til sykkelen å være bevisst på dette, samt ergonomiske holker evt. 
- Sykkelsko, ennå ikke funnet de rette skoa - leter dog fortsatt. 

 

Garpen skrev (På 4.8.2024 den 11.22):

Fin ut mer om posisjonen din på sykkelen og å sykle "billig". Hva stresser rygg, håndledd og andre problemområder? 

Og her synder jeg: bruk styrketrening til å styrke musklene som støtter deg i  syklingen. Kjernemuskulatur er kjernen (sic).

Helt riktig, posisjon på sykkelen er noe jeg fortsatt justerer, funnet meg relativ god posisjon, men øvre del rygg plager meg noe(har løsninger og slikt her ... ) men ble mindre stress på leddet ved å justere sete til fram. Håndledd plages av jeg holder alt for HARDT grep i enkelte partier. Kjernemuskel er absolutt vært styrke ikke bare for sykkelbruk! 🙂

jsdk skrev (På 4.8.2024 den 14.59):

Nå er nok dette veeeldig individuelt, men jeg slet med en slags tennisalbue i fjor, bare at det var på oversiden og ikke undersiden av albueleddet/underarm (har glemt betegnelsen på senen), bytte til styre med annen backsweep og tjukkere holker hjalp meg veldig samt fokus på å ikke holde så hardt. Men er jo nesten umulig å si om du er i samme situasjon; hadde iaf eksperimentert en del med oppsett på cockpit om jeg var deg. Kanskje oppsøke fysio i tillegg, de er nok generelt flinkere enn nettforum 🤓

Fundert litt på albuer/underarm, satt det i system at jeg HOLDT alt for hardt i sykkelstyre som stresset leddene og musklene. Når er jeg blitt litt tryggere på sykkelen så holder ikke like hardt i styret så dette hjelper endel. Skal også sier jeg har ganske grove underarmer etter flere års styrketrening. Om det ikke fungerer må jeg nok se etter mer ergonomiske holker, godt tips! 
Behandling nei takk, har brukt et par tusen hos diverse fysio, manuellterapeut og osteopat uten et snev bedring av diverse problemer (albuer, rygg og knær) Har god erfaring med forums eller youtube i kombinasjon som har fungert bedre. Kiropraktor derimot har hjulpet meg en del, men 1000 kr/t i lengden ble litt dyrt over tid.

 

Dadakool skrev (På 4.8.2024 den 20.36):

Vondt i albuer er mest sannsynlig fra styrketrening. Du ha rett med foteplager, riktig fottøy trengs. Jeg bruker stødig fjellsko sjølv, kan være mellom løsning for deg kansje? Har noen belastning skader sjølv fra styrketrening/gammelt idrettsdager, velge "soft" setup til daglig sakte kjøring. Tyngre dekk valg, Mindre luft i dekk, slå av compression i gaffel/shock, slow rebound. Bruke standard setup de relative få dager som krever mer. 

Riktig med fottøy har ennå ikke funnet noen gode sko å bestille, men leter fortsatt. Tenker også det kommer gode tilbud nå som sesongen nærmer jeg slutt! 🙂 Mindre dekktrykk og slow rebound prøvde jeg etter kommentaren, og slikt ga mindre stress på overkroppen godt tiltak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruke armene til å sete ned dropper er an annen tips/tricks jeg bruker. Sete eller annet sted mellom ribbeina som ikke er vondt, og bøye meg i hatten. (not an instructor) On flat ground you should be able to release handlebars and stay balanced. If your falling forward or backward adjust accordingly. Too much weight forward is common cause of wrist pain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dadakool skrev (5 timer siden):

Ikke bruke armene til å sete ned dropper er an annen tips/tricks jeg bruker. Sete eller annet sted mellom ribbeina som ikke er vondt, og bøye meg i hatten. (not an instructor) On flat ground you should be able to release handlebars and stay balanced. If your falling forward or backward adjust accordingly. Too much weight forward is common cause of wrist pain.

Min dropper post er sprek den har kraft til å "justere seg selv". Ellers gode tips ved å variere litt sykkelstilling underveis er nok lurt ja, tar også nå "hyppige små pauser dette hjelper også utrolig godt"

Merker kroppen begynner bli mer vandt til dette, jeg må bare ikke gå helt banans samt jeg må skaffe meg ordentlige sykkelsko snart! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...