Gå til innhold

Wifi og tilgangspunkter


Anbefalte innlegg

Wifi rekker ikke helt ned i fjerneste rom i kjelleren. Begynner å bli lei av å bruke mobildata der.

Har nettverkskabel ditt. 
Er det så enkelt som å bare koble til et aksesspunkt som i linken og så virker det? Eller må jeg inn å rote med innstillinger og ditt og datt, isf hva?

Vil helst ha det som på kontoret hvor jeg kan bevege meg rundt i hele lokalet uten å miste wifi signalet.

https://www.komplett.no/product/903983/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/tp-link-eap225-aksesspunkt

Finnes det evt. noe billigere enn dette til 1100 kr?

Aner ikke hva som jeg skal se etter. Er HELT grønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha et separat Wifi? Eller benytte det samme nettverket/SSID som ellers i bygget?

Hvis det siste, bør du nok se på om det du alt har kan benytte en slags Mesh-løsning, mange tilbydere leverer vel løsninger for det nå. Alternativt kjøpe inn et nytt oppsett med flere noder som samsnakker.

Litt vanskelig å si noe bastant uten å vite hva du alt har.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (På 26.7.2024 den 14.09):

Wifi rekker ikke helt ned i fjerneste rom i kjelleren. Begynner å bli lei av å bruke mobildata der.

Har nettverkskabel ditt. 
Er det så enkelt som å bare koble til et aksesspunkt som i linken og så virker det? Eller må jeg inn å rote med innstillinger og ditt og datt, isf hva?

Vil helst ha det som på kontoret hvor jeg kan bevege meg rundt i hele lokalet uten å miste wifi signalet.

https://www.komplett.no/product/903983/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/tp-link-eap225-aksesspunkt

Finnes det evt. noe billigere enn dette til 1100 kr?

Aner ikke hva som jeg skal se etter. Er HELT grønn!

Hvis du ikke har mesh-løsning, så skal det faktisk fungere helt greit å kjøpe et rent aksesspunkt (altså ikke en ruter) og sette det opp med samme SSID, kryptering og passfrase som ellers i huset. Har du mesh-løsning, så er det bare å plugge det i nettverkskontakten (og en switch i den andre enden, ofte har bredbåndsruteren innebygget switch), så skal det koble seg på mesh-løsningen helt av seg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Raskall said:

Hvis du ikke har mesh-løsning, så skal det faktisk fungere helt greit å kjøpe et rent aksesspunkt (altså ikke en ruter) og sette det opp med samme SSID, kryptering og passfrase som ellers i huset. 

Er ikke dette en oppskrift på rare problem pga at alle enheter kun vil forholde seg til ett av nettene i alle rom de ser begge?

Er nå vel ikke som at du vil kunne roame mellom dem.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken var å benytte samme nettverk som ellers i bygget. Ruter står på loftet og signalet når ikke ned i treningsrommet i kjelleren, men hit har jeg kablet nettverk. Så hadde håpet jeg bare kunne koble til aksesspunkt i kontakten i kjellerrommet og da få bedre signal der (på samme nettverk). Vil det ikke funke?

Trenger ikke noe mesh løsning med masse noder, har full wifi dekning i hele huset fra loftet unntatt i treningsrommet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (2 timer siden):

Tanken var å benytte samme nettverk som ellers i bygget. Ruter står på loftet og signalet når ikke ned i treningsrommet i kjelleren, men hit har jeg kablet nettverk. Så hadde håpet jeg bare kunne koble til aksesspunkt i kontakten i kjellerrommet og da få bedre signal der (på samme nettverk). Vil det ikke funke?

Trenger ikke noe mesh løsning med masse noder, har full wifi dekning i hele huset fra loftet unntatt i treningsrommet 

Så sant aksesspunktet kobles inn i det samme nettet som resten av huset via kabel, så vil det være på samme nett. Dette er forskjellen på et aksesspunkt og en ruter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (4 timer siden):

Er ikke dette en oppskrift på rare problem pga at alle enheter kun vil forholde seg til ett av nettene i alle rom de ser begge?

Er nå vel ikke som at du vil kunne roame mellom dem.

Enhetene er såpass smarte nå at de vil velge det beste nettet. Men noen enheter vil ofte tviholde på forbindelsen når man går fra et aksesspunkt til et annet kraftigere ett, men da slår man bare wifi av og på, så havner man på det kraftigste.

Hvordan tror du trådløse nett i større bygg fungerer? Det er jo forskjellige aksesspunkt inn till samme "fysiske" nett. Det er det Panda vil få om han gjør som jeg skisserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (10 minutter siden):

Så sant aksesspunktet kobles inn i det samme nettet som resten av huset via kabel, så vil det være på samme nett. Dette er forskjellen på et aksesspunkt og en ruter.

 

Vanlig aksesspunkt = ikke fri roaming mellom punktene. Ser ikke helt vitsen med det, har et labert opplegg her i ene huset nå og hverken jobblaptop eller iPhone bytter til det beste punktet av seg selv. Mesh er sytalaust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (3 minutter siden):

Vanlig aksesspunkt = ikke fri roaming mellom punktene. Ser ikke helt vitsen med det, har et labert opplegg her i ene huset nå og hverken jobblaptop eller iPhone bytter til det beste punktet av seg selv. Mesh er sytalaust.

Men for Panda, som ikke har trådløst nett i det hele tatt i det nederste, fjerneste rommet, så vil dette fungerer fint om han ikke har eller vil investere i en full mesh-løsning og heller vil bruke pengene sine på bambus.

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (5 minutter siden):

Men for Panda, som ikke har trådløst nett i det hele tatt i det nederste, fjerneste rommet, så vil dette fungerer fint om han ikke har eller vil investere i en full mesh-løsning og heller vil bruke pengene sine på bambus.

 

 

Siterer meg selv her etter å ha tatt et lite søk etter rene aksesspunkter. De har blitt adskillig dyrere enn de var da jeg styrte med dette privat sist. Ett aksesspunkt koster jo nesten like mye som en full mesh-løsning med 3 aksesspunkter.

Da er det nesten bedre å investere i mesh hvis man ikke har det fra før. 

Når dette er sagt, så tok jeg en rask sjekk av wifi-extenderen jeg bruker på mitt eget hjemmekontor. Den kan faktisk også settes opp som et rent aksesspunkt og koster bare 799 kroner: https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/tradlost-nettverk/repeater-for-nettverk/tp-link-re450-wifi-repeater-ac1750-p61260

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Raskall said:

Hvordan tror du trådløse nett i større bygg fungerer? Det er jo forskjellige aksesspunkt inn till samme "fysiske" nett. Det er det Panda vil få om han gjør som jeg skisserer.

Hvordan tror du trådløse nett i større bygg funker? Det er nå vel nettopp der du bruker sentralt styrt enterpriseutstyr som takler sømløs roaming mellom mange noder kobla til samme fysiske nett, har redundans når noder går ned osv. Å må skru wifi av og på når du beveger deg og havner steder der andre wifi med samme oppsett dominerer er nå vel typisk noe man feilmelder nå til dags?

Derfor ville jeg først sjekket om hen alt har utstyr som kan utvides, de to-tre siste bredbåndsleverandørene jeg har hatt har hvertfall hatt tilbud med egen meshløsning til forholdsvis lav pris de også gir teknisk support på.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (11 minutter siden):

Derfor ville jeg først sjekket om hen alt har utstyr som kan utvides, de to-tre siste bredbåndsleverandørene jeg har hatt har hvertfall hatt tilbud med egen meshløsning til forholdsvis lav pris de også gir teknisk support på.

I alle mine svar til Panda i denne tråden har jeg da tatt forbeholdet om at han ikke har eller ikke vil ha mesh-løsning? Han har svart at det vil han ikke ha og da vil det fungere greit å ha et aksesspunkt i dødsonen med samme SSID, kryptering og krypteringsnøkkel som resten av huset. Han vil da kunne være på samme fysiske nett i treningsrommet uten å måtte forholde seg til flere SSID-er.

Jeg har faktisk også kommet med et forslag til et aksesspunkt som er billigere enn det han selv linket til i det opprinnelige innlegget, som egentlig var noe av det han ønsket råd om.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesh er da bare et ekstra aksesspunkt med litt ekstra styring det og, så poenget mitt er å få fram at det ikke nødvendigvis betyr masse noder og kompleksitet @Panda ikke behøver, men akkurat like mye HW som å sette opp et ekstra aksesspunkt. 

Og at mange bredbåndstilbydere faktisk har produkt for dette scenariet, retta mot folk som ikke vil dille med å sette opp nettverk sjøl. Derfor prøver jeg å foreslå å først sjekke opp om bredbåndstilbyder kanskje har dette som produkt/tjeneste.

Derfor la jeg inn forbehold i mitt første svar om at vi ikke vet hva som står i huset i dag. Er det feks en Wifi-ruter fra ISP der du kan kjøpe til en node for noen hundrelapper som ISPen din også kan sette opp for deg, synes jeg det framstår som en bedre løsning enn å foreslå et random aksesspunkt til noen som sier de er blanke på nett og kanskje ikke vil lære seg enda et webgrensesnitt for å sette opp ting.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg endte opp med å kjøpe dette

https://www.komplett.no/product/853507/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/tp-link-cpe210-traadloest-aksesspunkt

Har koblet strømkabel til adapter og nettverkskabel i lan porten til mitt nettverk og nettverkskabel i Poe kontakten og hen til AP.

Må jeg inn på noe admin greia for å starte opp herligheten?  For inntil videre har det ikke skjedd noe.

Trodde dette var plug and play... 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (På 24.8.2024 den 22.05):

Jeg endte opp med å kjøpe dette

https://www.komplett.no/product/853507/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/tp-link-cpe210-traadloest-aksesspunkt

Har koblet strømkabel til adapter og nettverkskabel i lan porten til mitt nettverk og nettverkskabel i Poe kontakten og hen til AP.

Må jeg inn på noe admin greia for å starte opp herligheten?  For inntil videre har det ikke skjedd noe.

Trodde dette var plug and play... 😞

Da trenger/kan ha mesh, med 2 noder. Nå har du et oppsett med 2 separate wifi-nett = to noder, bare mindre fleksibelt og litt mer kål.
Oppsettet du har med kabel ned dit er jo optimalt med tanke på mesh med to noder, kablet backhaul.

Med et nytt aksesspunkt må du selvfølgelig sette det opp, les manualen, ingenting er plugandplay. 
Dette vet ikke hvordan det skal koble seg til ditt eksisterende nettverk nødvendigvis. Det finnes sikkert en app eller et midlertidig wifi du kobler til for å få opp en admin-side der du gjør grunnleggende oppsett.

Sjekk at nettverkskontakten faktisk er koblet til router på riktig måte først.
Du skal også skifte SSID, sette nytt admin-passord etc for å ha en minimum sikring.
 

  • Thanks 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja jeg fant ut av at man måtte koble AP'en til en laptop via kabel for å konfiguere det.

Det sto i brukermanualen, som jeg først leste etter 1,5 time med googling 😄 😄 😄 

Har 3 laptops i huset, ingen av de med ethernet port. Så da ble det bare å pakke ned dingsen og sende retur. 

Bestilt Altibox Wifi Overalt (mesh opplegg, med 2 noder) fra Altibox. Får håpe det funker bedre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (1 time siden):

Har 3 laptops i huset, ingen av de med ethernet port. Så da ble det bare å pakke ned dingsen og sende retur. 

Kan du ikke bruke usb til ethernet adapter?
Koster ikke all verden, 399,- hos Elkjøp og fri retur i 100 dager...

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (2 timer siden):

Kan du ikke bruke usb til ethernet adapter?
Koster ikke all verden, 399,- hos Elkjøp og fri retur i 100 dager...

Jo, det kunne jeg vel strengt tatt. 
Ser ut som det mesh greia fra Altibox er kurant å sette opp for en noob som meg, så prøver meg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (23 timer siden):

Jo, det kunne jeg vel strengt tatt. 
Ser ut som det mesh greia fra Altibox er kurant å sette opp for en noob som meg, så prøver meg på det.

Og du får kundestøtte fra dem, kan være fint, men man betaler jo for det.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Jørgen S. said:

Og du får kundestøtte fra dem, kan være fint, men man betaler jo for det.

Definitivt, men dette var forsåvidt akkurat det jeg tenkte på med mine forslag lengre opp her. For mange er det verdt å betale en liten premium til leverandør for å få noe som gjør at du slipper å dille med oppsett sjøl.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...