Gå til innhold

Garmin 1050


Anbefalte innlegg

Jeg har syklet ca. 150 km på sti siden jeg kjøpte Garmin 1050, og her kommer mine refleksjoner. 

Oppsummert: Garmin har alltid laget gode produkter, men har slitt med programvaren, her ser ting faktisk bra ut også på programvaren. I dette produktet har de inntatt en klar tetposisjon ift. lesbarhet under alle forhold, og for min del som bruker enheten mye til navigasjon er det verdt det vs. 1040 Solar som jeg kom fra. Skjermen er ganske "glossy", men jeg opplever ikke det som et problem under bruk, lesbarheten er det beste jeg noensinne har opplevd i sterkt sollys og da inkluderer jeg min egen mobiltelefon i sammenligningsgrunnlaget og den er også glimrende under alle andre forhold. Batteritiden under krevende forhold, dvs. når den må bruke mye baklys pga. sol er omtrent som lovet på ca. 20 timer på en full oppladning  - 1040 Solar har i følge Garmin inntil 45 timer, men 40 timer er nok mer reellt så kostnaden med den fine skjermen er halvert batteritid. 

Oppsett: Har man en Edge fra før er det helt ukomplisert å komme i gang, den overfører om en vil automatisk alle profiler og sensorer fra den du har.

Skjerm: Skjermen har et detaljeringsnivå jeg aldri har sett maken til på en GPS, den er glossy, men det går ikke utover lesbarheten uansett om det er direkte sollys eller i skyggepartier. Eneste "problemet" er å ta bilde av den, og at det ikke yter den full rettferdighet. Ennå ikke testet den i mørke naturlig nok, men kan ikke tenke meg at det blir noe problem. På Garmin 1040 Solar måtte jeg av og til ta av meg mine fotokromatiske briller for å se detaljer på kartet, det trenger jeg ikke lenger, det alene er verdt det for meg. 

Kart: Kartene som kommer med er laget etter "less i more" prinsippet, så det er lite detaljer på kartet, men ift. det jeg har sett fra Garmin tidligere er det godt oppdatert ift. faktiske stier. Ser at stier jeg selv har tegnet inn er med i kartgrunnlaget fra Garmin. De stiene jeg har lagt inn på forsommeren er ikke med. Til navigasjon fungerer dette bra, men jeg ønsker meg større grad av detaljer, herunder f.eks få inn hytter etc. Derfor har jeg som før lagt inn frikart.no sitt Topo Summer og sykler fornøyd videre med det. 

Programvaren: Her er det mange likhetstrekk med Edge 1040, men Garmin har introdusert noen nye features. Blant annet er det nå en km-teller pr. profil, for min del som har en profil pr. sykkel, så gir det en grei oversikt over bruken, det sagt så finnes jo dette f.eks på Strava også. Videre har de en "ringeklokke" integrert, artig gimmick, og den er helt klart hørbar. Jeg måtte en tur via Garmin Express for å få lagt inn siste firmware, hvorfor vites ikke, men da forsvant også en bug med "Mapdasboard" som jeg bruker i kartvisning hvor den ikke plukket opp temperatur. 1040 var ikke bra rent kvalitetsmessig på programvaren da den kom, men på 1050 har jeg ikke opplevd noen reelle problemer så langt. 

IMG_9669.jpeg.56dfd17edcbc90396d2fdae82149a7d6.jpeg

Lyder: På dette området er enheten kraftig oppgradert ift. eksisterende plattform. Dette er ikke noe jeg bruker veldig mye, men lyden på første / siste gir er mer behagelig enn før. Det skal etter sigende være en helt annen liga enn 1040, og det stemmer nok. 

Navigasjon: Jeg bruker ofte kartfunksjonen, men ikke routing-muligheten. Dvs. at jeg enten ser på kartet, eller at jeg legger en sporlogg som "overlay" og følger denne. Lesbarheten er nå så god at jeg ikke føler at det mangler noe, og det fra en som er godt voksen og langsynt. Har i mange år brukt en kontaktlinse på det ene øyet når jeg sykler, og med 1050 har jeg ingen problemer med skjermen. 
IMG_9642.jpeg.deaf66818c0103bcd589262011bdb5f9.jpeg

Dataskjermer: Her følger den i stor grad det som f.eks 1040 allerede kan, men der jeg tidligere kun hadde tekstfelter framme pga. lesbarhet har jeg nå begynt å bruke grafiske elementer fordi de er så lette å se, samt at jeg synes de tilfører en verdi. 

IMG_9665.jpeg.f8b758f37e2321cc429445cb45146fa9.jpeg

Annet: Garmin har flyttet festet noen millimeter som for min del ikke betyr stort, men for de som har braketter som akkurat hadde plass kan det medføre en utfordring. Det har nok noe med den ekstra tyngden å gjøre. Har man 1040 i dag så er det bare å sette den på feil vei på sykkelen, så ser man hvordan det blir, og om det går. Den veier 30 gram mer enn 1040 Solar. Videre så kom det ingen silikonbeskyttelse i esken som med 1040 Solar, det tenker jeg er litt kjipt på et så dyrt produkt. 

 

  • Like 8
  • Thanks 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...