Gå til innhold

Sykkel til bruk i Trysil


Anbefalte innlegg

Søker råd for innkjøp av ny sykkel dediktert til bruk i Trysil. Bakgrunnen er at vi har hytte nederst i Fageråsen. Har også skipass som gir fri tilgang til sykkelheisen på sommeren. Med nybygd sykkelbod så kommer sykkelen til å stå i Trysil hele året.

Stort sett så har jeg hittil syklet mest i Gullia og noe heisbasert når jeg har hatt muligheten. Blir også noen runder ut fra hytta som medfører opp bakken Brynbekken før jeg ender på fjellflyten. Har en Canyon 29" HT av eldre model som jeg har syklet på hittil. Har også leid fulldemper endel dager når jeg har sykle hele dager uten barna.

Hver gang jeg har leid fulldemper så synes jeg at det har stort sett blitt tungt oppover i Gullia. Den har kommet mer til rette når man kjørt heisbasert og vekten i praksis ikke har noen betydning. 

Jeg har foreløpig konkludert med at jeg ønsker å kjøpe en ny hardtail da det fungerer bedre oppover både i Gullia og rett ut fra hytta. Med en dropper post så tror jeg også at det skal bli greit å sykle heisbasert også?

Blir en hardtail med 100mm vandring for lite til den bruken? Har sett endel på Canyon Exceed CF 6 (22k på tilbud) og Orbea Alma M11 AXS (tilbud til 30k for fjorårsmodell). Er det bedre å kjøpe en hardtail med lengere vandring? 120mm-130mm? Hva finnes i såfall av alternativer? 

Overtal meg også gjerne til å kjøpe en fulldemper hvis det er en bedre løsning, men foreløpig så synes jeg at det blir mye vekt oppover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en type sykkel som var på moten i 2022 - en sånn downcountry-sykkel?

100-130mm bak og 110-140 foran, slakke vinkler og mye moro. 
 

Rocky Mountain Element, Merida OneTwenty, Transition Spur og Scott Spark er noen alternativer. 
 

Tråkkevillige oppover og bortover og meget kapable nedover (man må selvsagt være litt mer varsom med sporvalg). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er mye i Trysil vil jeg tro økende mestring og ambisjoner ganske raskt vil gjøre at du setter pris på andre egenskaper enn vekt. Jeg vil sett etter en fulldemper med moderat vandring, 120-130 mm, moderne geometri og gode tråkkegenskaper.

Dette er f. eks et godt tilbud https://www.xxl.no/scott-spark-970-x12-mountain-bike-24-fulldempet-terrengsykkel-unisex-bla/p/1217300_1_Style?

Ikke de heftigste demperne, men ellers strøken og flott ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En «fulldemper» kan være så mangt, og du må absolutt ikke stryke alle over en kam. Jeg vet ikke hvilke utleiesykler de har i Trysil, men noe så enkelt som et dekkbytte kan i stor grad påvirke følelsen av «dorsk» sykkel i motbakke. Både fulldempere og halvdemper kommer i kategorier fra xc til enduro.

Om du lurer på litt grovere hardtail kan du se på grand canyon og stoic fra canyon. Minst en på forumet har en Rose Bonero som man får til tilsynelatende god pris nå. @Dan gjør seg erfaringer med en Orbea Laufey om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mbergan skrev (3 timer siden):

Søker råd for innkjøp av ny sykkel dediktert til bruk i Trysil. Bakgrunnen er at vi har hytte nederst i Fageråsen. Har også skipass som gir fri tilgang til sykkelheisen på sommeren. Med nybygd sykkelbod så kommer sykkelen til å stå i Trysil hele året.

Stort sett så har jeg hittil syklet mest i Gullia og noe heisbasert når jeg har hatt muligheten. Blir også noen runder ut fra hytta som medfører opp bakken Brynbekken før jeg ender på fjellflyten. Har en Canyon 29" HT av eldre model som jeg har syklet på hittil. Har også leid fulldemper endel dager når jeg har sykle hele dager uten barna.

Hver gang jeg har leid fulldemper så synes jeg at det har stort sett blitt tungt oppover i Gullia. Den har kommet mer til rette når man kjørt heisbasert og vekten i praksis ikke har noen betydning. 

Jeg har foreløpig konkludert med at jeg ønsker å kjøpe en ny hardtail da det fungerer bedre oppover både i Gullia og rett ut fra hytta. Med en dropper post så tror jeg også at det skal bli greit å sykle heisbasert også?

Blir en hardtail med 100mm vandring for lite til den bruken? Har sett endel på Canyon Exceed CF 6 (22k på tilbud) og Orbea Alma M11 AXS (tilbud til 30k for fjorårsmodell). Er det bedre å kjøpe en hardtail med lengere vandring? 120mm-130mm? Hva finnes i såfall av alternativer? 

Overtal meg også gjerne til å kjøpe en fulldemper hvis det er en bedre løsning, men foreløpig så synes jeg at det blir mye vekt oppover.

 

 

Jeg ville gått for en lett stisykkel / downcountry feks med 130 gaffel - 120 bakdemper. 
jeg sykler selv 120/110 og har og leid sykkel i Trysil. Min blir litt veik på noe hopp og sånn, men det hjelper veldig med stidekk sammenlignet med xc dekk jeg vanligvis bruker. 
den jeg leide opplevde jeg også som veldig tung og dorsk på alt som måtte trås selv men selvsagt fin og artig nedover. 
 

Fulldemper 130/120 da har du sykkel til alt du trenger i Trysil 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (2 timer siden):

En «fulldemper» kan være så mangt, og du må absolutt ikke stryke alle over en kam. Jeg vet ikke hvilke utleiesykler de har i Trysil, men noe så enkelt som et dekkbytte kan i stor grad påvirke følelsen av «dorsk» sykkel i motbakke. Både fulldempere og halvdemper kommer i kategorier fra xc til enduro.

Om du lurer på litt grovere hardtail kan du se på grand canyon og stoic fra canyon. Minst en på forumet har en Rose Bonero som man får til tilsynelatende god pris nå. @Dan gjør seg erfaringer med en Orbea Laufey om dagen.

Kan sikkert være flere plasser som leier ut, men de de leide ut ved hotellet på østsiden var vel Trek Fuel, om jeg ikke husker feil. Men dette var for noen år siden. Kan være de har andre modeller nå. Jeg synes Trek Fuel er en flott sykkel for Trysil. Er vel 140mm vandring foran og bak sånn ca. Karbon gjør det jo lettere, f.eks. Trek Fuel 9.8, men kommer jo an på budsjettet. Men ser jo at det er litt kjedelig å sykle over fjellet fra Fageråsen, men er jo bare å sykle rundt på nordsiden. Og som nevnt dette med dekk.

Scott Spark, som andre nevner, er jo og et fint alternativ om en prioriterer litt mindre vandring. Også her kan en gå for lettere versjon ved å betale mer, f.eks. Scott Spark 920. Fordelen med Spark er at du med en hendel raskt kan "låse" for- og bakdemper i en håndvending for oppoverbakker.

Jeg kjenner ikke til hvordan disse slake hardtailene er, med 120mm-140mm+ demping, men har forstått at det og er bra greier. Ville i hvert fall ikke kjøpt en 100mm XC-grus-jager for Trysil.

Her er f.eks. en til ran-pris... som veier ca 11 kg sier han....ganske sikker på at den i hvert fall veier 13 kg. Mystisk - mistenksomt..... Strøken Trek Top Fuel 9.8. Størrelse 21,5" | FINN torget

 

Kupp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne rundbane/DC sykkel vil jeg selv ha valgt til Trysil sykling. Grovere blir fort tungt og kjedelig i Gullia. (Så sant du ikke sykler de største hoppene der )

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid på hotellet og nå har dem GT Force fulldempere (https://www.foss-sport.no/gt/183105/gt-force-sport-stisykkel-fulldempet-stisykkel). Som er av det grovere slaget med 150/160mm vandring slik jeg skjønner det.

Men får man noe igjen for en fulldemper når det er knapt en stein i alle løpyene i Trysil? Alt er jo i praksis preppa grusløyper.  Opplever at de gangene jeg har leid fulldemper og forsøkt over en steinrøys så flyter det jo bare over på en helt annen måte enn en hardtail selvføgelig.

Finnes det noen hardtailer i 120-140mm klassen som kan være aktuelle? 

Ser jo at en fulldemper fort er 15kg i prisklassen jeg ser etter og det må jo bli veldig tungt oppover? Kontra en hardtail på 11kg for eksempel?

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuel EX8 Gen 5 bør være mulig å få til en hyggelig pris nå, og den har jeg selv brukt noen ganger i Trysil. Relativt lett til å være alu-fulldemper (13.8 oppgitt), og 140 + 130mm vandring, om jeg ikke tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mbergan skrev (2 timer siden):

Jeg har leid på hotellet og nå har dem GT Force fulldempere (https://www.foss-sport.no/gt/183105/gt-force-sport-stisykkel-fulldempet-stisykkel). Som er av det grovere slaget med 150/160mm vandring slik jeg skjønner det.

Men får man noe igjen for en fulldemper når det er knapt en stein i alle løpyene i Trysil? Alt er jo i praksis preppa grusløyper.  Opplever at de gangene jeg har leid fulldemper og forsøkt over en steinrøys så flyter det jo bare over på en helt annen måte enn en hardtail selvføgelig.

Finnes det noen hardtailer i 120-140mm klassen som kan være aktuelle? 

Ser jo at en fulldemper fort er 15kg i prisklassen jeg ser etter og det må jo bli veldig tungt oppover? Kontra en hardtail på 11kg for eksempel?

 

 

 

 

 

 

 

 

Du vil merke forskjellen selv om den er liten i grønn og blå løype og større i rød. Samtidig har Trysil mye fin stisykling utenfor bikeparken som en downcountry vil være innertier imo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der med min Ibis Ripley V4 i sommer, og var megafornøyd! Syklet alt i Gullia unntatt B-rage, og det gikk finfint! Kunne nok også likt å hatt Ripmo, men den blir litt tyngre igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (9 timer siden):

Kan sikkert være flere plasser som leier ut, men de de leide ut ved hotellet på østsiden var vel Trek Fuel, om jeg ikke husker feil. Men dette var for noen år siden. Kan være de har andre modeller nå. Jeg synes Trek Fuel er en flott sykkel for Trysil. Er vel 140mm vandring foran og bak sånn ca. Karbon gjør det jo lettere, f.eks. Trek Fuel 9.8, men kommer jo an på budsjettet. Men ser jo at det er litt kjedelig å sykle over fjellet fra Fageråsen, men er jo bare å sykle rundt på nordsiden. Og som nevnt dette med dekk.

Scott Spark, som andre nevner, er jo og et fint alternativ om en prioriterer litt mindre vandring. Også her kan en gå for lettere versjon ved å betale mer, f.eks. Scott Spark 920. Fordelen med Spark er at du med en hendel raskt kan "låse" for- og bakdemper i en håndvending for oppoverbakker.

Jeg kjenner ikke til hvordan disse slake hardtailene er, med 120mm-140mm+ demping, men har forstått at det og er bra greier. Ville i hvert fall ikke kjøpt en 100mm XC-grus-jager for Trysil.

Her er f.eks. en til ran-pris... som veier ca 11 kg sier han....ganske sikker på at den i hvert fall veier 13 kg. Mystisk - mistenksomt..... Strøken Trek Top Fuel 9.8. Størrelse 21,5" | FINN torget

 

Kupp.jpg

Wow. Hjernen min er visst på ferie. Søkte på Fuel 9.8, men dette er jo en TOP Fuel, altså en med bare 100/100 dempere. Jeg trodde det var en Fuel EX, men dette er jo en helt annen sykkel (som jeg ikke har prøvd). Da gir det og mening med 10,84 kg....og kanskje prisen. Men da kan det gjerne være et alternativ til hardtail, om ikke gaffern er for rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Fant ut at Trysil skishop leier ut Scott Spark 970 som er nevnt over. De holder til inntil Gullia så skal oppover å leie en til neste helg for å teste en fulldemper med kort vandring. Er ikke helt solgt på fulldemper merker jeg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My personal opinion is price/Maintence only (excluding pump track)downsides to Full suspension. 14-15kg is very common weight for grov HT. SC Megatower pedals just as good and roughly same weight as my Marin San Quentin HT 150mm. I like easy gearing that can get me to the top, dont care how long it takes,50T cassettes work for me. Only sluggish enduro Ive ridden had downhill casing tires/cushcore. Had plenty of fun on the blues with 60mm coil there years ago. Prefer a more capable bike on huckleberry/French Moustache, etc. Rear Suspension is solved in different ways, some pedal better than others.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fulldemper med 120-130mm vandring og raske dekk er supert for Trysil og veldig mye annet. Jeg overtok en Ripley AF med Maxxis Rekon-dekk i sommer og døpte den til "Raketten" 😉

Fikk også tak i et ekstra hjulsett som jeg har satt grovere dekk på, og da har jeg egentlig alt jeg trenger i én sykkel. (Men det finnes jo flere sykler i boden selvsagt 🤣)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mbergan skrev (På 27.7.2024 den 8.19):

Takk for tips. Fant ut at Trysil skishop leier ut Scott Spark 970 som er nevnt over. De holder til inntil Gullia så skal oppover å leie en til neste helg for å teste en fulldemper med kort vandring. Er ikke helt solgt på fulldemper merker jeg. 

 

....og hvis du liker den, men synes den er bitte litt tung, så kan du jo gå for Spark 920 som er ca 1,9 kg lettere, om jeg forstår det rett. Kjenner ikke til detaljene i forskjellene (har andre dempere osv).

SOM NY! Scott spark 920 21/22 - Veilpris 45 000,- | GX Eagle - Fox - Size L | | FINN torget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...