Gå til innhold

Den perfekte vesten


Gew88

Anbefalte innlegg

Hva er den perfekte vesten? 

Jeg har 2-3 vester, men de er omtrent helt like. Tynne vindstoppere, med lufting på ryggen. Funker gull til sitt formål. 

Ønsker meg dog en vest som tåler mer, av vind/vann og litt isolerende, da jeg ofte faller blant to stoler når vestene jeg har er for tynt, men jakke er for varmt(og jeg er ganske varm av meg og svetter en del selv i kulde). 
Vesten er tiltenkt vår og høst(samt kalde norske somre). 

Hvordan er Castelli perfetto?
Poc har noen varianter som ser ut som riktige typer, men er de det?
Assos ?

Andre vester jeg burde se på?

Ps: Har et gavekort på 1300 på Bikeshop så kan strekke meg til opptil 2000 for en kvalitetsvest via dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver Spatzwear BurnR 😃

Cycling News: Best cycling gilets 2024

Tettsittende. Vindbeskyttelse over brystet. Pustende. Luftlommer mot huden fanger kroppsvarme og gjør den varmende uten å bli klam. Fukttransporterende. Ikke vannavvisende, men fuktighet, regn og svette tørker raskt.

Kan brukes som en tradisjonell vest ytterst, som mellomlag eller som innerlag.

Spatzwear er et britisk nisjemerke som spesialiserer seg på plagg for sykling med høy intensitet også i dårlig vær. Uvante løsninger for oss som i alle år har brukt vindvest eller vannavvisende plagg som Gabba/Perfetto, men jeg liker det. Oppleves ikke like varme og beskyttende fra start, men kommer til sin rett når kroppsvarmen øker. 

Bikeshop forhandler Spatzwear, så kanskje kan de ta inn modellen om du spør. Importør Racing Depot (og Spinn) skal så vidt jeg vet ha versjonen med tre lommer, som jeg har, selv om det oppgis to lommer i teksten.

  • Like 1
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gew88

Må ta forbehold om at jeg ikke har prøvd siste versjon av Perfetto RoS-vesten med Gore-Tex Infinium og Windstopper i kombinasjon med Nano Flex. Håper du hører fra andre som har erfaring med modellen!

Men ut fra erfaring med flere plagg med de nevnte materialene, vil jeg tro at den vannavvisende og vindtette Perfetto er merkbart mer beskyttende mot elementene enn BurnR. Samtidig skal de siste versjonene i RoS også være noe mer pustende og bedre egnet for opplett vær enn forgjengerne. Også en fordel at den kommer i synlige farger og med reflekselementer for trafikksikkerhet. Om det er umiddelbar beskyttelse i kjølig eller kaldt vær man trenger, vil vesten dermed trolig være et utmerket valg. Og fristende med knallpriser på enkelte størrelser/farger hos Bikeshop! Jeg frykter at ulempen kan være noe klam følelse ved høyere intensitet, men jeg kan ta feil.

BurnR skinner i bruk i høy intensitet idet den bevarer varmen samtidig som den er pustende og slipper inn avkjølende luft. Har et visst volum, men kan pakkes kompakt nok til å ha i baklommen. Når man setter i vei, oppleves vesten gjerne kjølig og mindre beskyttende mot elementene, men straks man får varmen opp, fanges kroppsvarmen i luftlaget. Plagget blir dermed varmende samtidig som det er friskt. Avkjølende luft slippes til. Kan brukes både vår, sommer og høst avhengig av hvilke plagg man bruker for øvrig.  Spatz innertrøye Race Layer bruker samme løsninger og er en ypperlig kombinasjon i kjølig vær.

Spatzwear er ikke for alle. Castelli, Sportful, Assos, POC og andre tilbyr mer gjenkjennelige plagg og er dermed et trygt valg.

  • Like 1
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte brukt en tynn plastpose, klippet åpen til en flat sheet som passer foran på mage og brystkasse, under trøya. Disse tynne posene som man plukker frukt i på butikken er fine for de er veldig tynne og knitrer ikke mellom undertrøye og trøye. Når det blir varmt utover i turen er det superenkelt å dra den ut og putte den i baklomma for gjenbruk en annen dag. Gir overraskende mye ekstravarme! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (11 timer siden):

Jeg har ofte brukt en tynn plastpose, klippet åpen til en flat sheet som passer foran på mage og brystkasse, under trøya. Disse tynne posene som man plukker frukt i på butikken er fine for de er veldig tynne og knitrer ikke mellom undertrøye og trøye. Når det blir varmt utover i turen er det superenkelt å dra den ut og putte den i baklomma for gjenbruk en annen dag. Gir overraskende mye ekstravarme! 

Gjorde tilsvarende erfaring i våres da jeg var litt tynnkledd og det var sur, sur vind.
En Kiwi pose klippet opp langs sidene, tredd over hodet som en vest med hankene over skuldrene reddet den turen. 
Utrolig effekt av så lite😀

  • Haha 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

La Gazzetto Della Sport under trøya er også et kjent triks.

Jeg var med på noen Strava-klatrekonkurranser for 10-11 år siden og da fikk man fysiske priser i posten for å ha fullført. Den ene gangen fikk man et brettet stykke Tyvek som da man brettet det ut var perfekt formet for å dekke overkroppens forside under trøya, og det var selvfølgelig rosa med trykk fra La Gazzetta dello Sport. (Kjempepraktisk, aldri brukt...)

  • Like 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Sepeda skrev (På 26.7.2024 den 10.09):

Du beskriver Spatzwear BurnR 😃

Cycling News: Best cycling gilets 2024

Tettsittende. Vindbeskyttelse over brystet. Pustende. Luftlommer mot huden fanger kroppsvarme og gjør den varmende uten å bli klam. Fukttransporterende. Ikke vannavvisende, men fuktighet, regn og svette tørker raskt.

Kan brukes som en tradisjonell vest ytterst, som mellomlag eller som innerlag.

Spatzwear er et britisk nisjemerke som spesialiserer seg på plagg for sykling med høy intensitet også i dårlig vær. Uvante løsninger for oss som i alle år har brukt vindvest eller vannavvisende plagg som Gabba/Perfetto, men jeg liker det. Oppleves ikke like varme og beskyttende fra start, men kommer til sin rett når kroppsvarmen øker. 

Bikeshop forhandler Spatzwear, så kanskje kan de ta inn modellen om du spør. Importør Racing Depot (og Spinn) skal så vidt jeg vet ha versjonen med tre lommer, som jeg har, selv om det oppgis to lommer i teksten.

Takk for tipset, jeg røyk på en slik - forøvrig på salg hos Spinn nå.

God beskrivelse. Tynn, men effektiv. Syklet intervaller i kraftig regn i kveld uten å bli kald. Sommertrøye under.

Veldig tight passform - M/L ble Leiv Vidar for meg med 103 cm bryst/81-82 kg dadbod selv om str.anvisingen sa ok; L/XL for lang, men grei nok. Ingen blafring. 

Litt hard på øynene, og red and green should never be seen, men læll - bra kjøp til en tusenlapp.

IMG_2945.jpeg.fd478582d6a89d7f52887288552f6b2d.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gew88 gratulerer med Perfetto RoS!

Bør være et trygt og solid valg, og en vest med slektshistorie tilbake til ikoniske Gabba og Milano–San Remo i 2013. Hører gjerne erfaringer!

@MOB gratulerer med BurnR!

Regnet kom gjerne som en overraskelse i går, men i varslet vått og kjølig vær vil du trolig få en bedre opplevelse med annet plagg enn sommertrøye mot huden. Fortrinnsvis Race Layer, som kan brukes rett under vesten. Kanskje estetisk lettere på øyet enn grønt også 😄

Spatzwear sine tettsittende klær er som nevnt ikke for alle og tiltenkt å kunne kombineres også med aerotrøyer eller -drakter. Man liker eller misliker dem, og må tåle å skille seg ut. Håper dere blir venner!

Håper også å høre erfaringer fra @Furu om du slår til på Burner i likhet med Sherry 😄

Eller plastpose og avis, ja!

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (47 minutter siden):

@MOB gratulerer med BurnR!

Regnet kom gjerne som en overraskelse i går, men i varslet vått og kjølig vær vil du trolig få en bedre opplevelse med annet plagg enn sommertrøye mot huden. Fortrinnsvis Race Layer, som kan brukes rett under vesten. Kanskje estetisk lettere på øyet enn grønt også 😄

Spatzwear sine tettsittende klær er som nevnt ikke for alle og tiltenkt å kunne kombineres også med aerotrøyer eller -drakter. Man liker eller misliker dem, og må tåle å skille seg ut. Håper dere blir venner!

Takk, tror det blir bra! Undertrøya virker også spennende. Takk forresten for kyndig veiledning underveis. Det må også sies: Jeg var mellom størrelser og usikker på passformen, som jo skal være tight, men hvor tight?, så jeg sendte likegodt et par bilder til Customer Support og ba om råd (etter å ha konsultert @Sepeda på privaten først, som man jo gjerne gjør i slike spørsmål). Og tror du ikke de svarte både en og to ganger! Veldig stort pluss i boka mi. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden har fått en liten Spatz-vending her på tampen, tillater jeg meg å si at nevnte Race Layer er kanskje det sykkelplagget jeg bruker aller hyppigst utenfor den varmeste sommersesongen. Hyppigere enn vesten.

Har også syklet gjennom de siste vintrene og kaldeste vår- og høstdagene med Basez 2 som senest i februar var omtalt som beste undertrøye for kaldt vær i Road.cc

I periodene sist vinter da det daglig var rundt eller under 20 kuldegrader, særlig på mørke morgenkvisten, falt jeg også for fristelsen til å bestille den nye Basez Extreme. Dette er et spesialisert plagg for det vesle mindretallet som sykler i skikkelig kulde, og selges i liten grad andre steder enn Spatzwears nettside. Importeres ikke engang til de nordiske landene. I likhet med @MOB fikk jeg god veiledning fra kundetjenesten hos Spatzwear og til og med redusert pris for å kompensere for at man dessverre betaler mva både til Storbritannia og Norge ved slik bestilling utenfor EU. Mindre strekkbar og enda tettere passform enn Basez 2. Ser frem til å teste den i vinter.

Beklager avsporing og en smule misjonering. Er redd for at Spatzwear, som tilbyr meget allsidige plagg, er så ukjent eller i så høy grad oppfattes som et nisjemerke at plaggene en dag forsvinner fra det norske markedet. Og det ville vært synd.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 9.8.2024 den 9.54):

Tok sjansen på L for 185/78 og 95cm i brystet elns. Får se 😄

Hahahah det var pølseskinn ass! 
står m/l på vesten, men god damn. Har vanligvis problemet at ting enten er posete på overkroppen og passe i ermene eller tight, men alt for korte armer. Nei denne må nok tilbake. 
e: 94 bryst og 91 midje btw. Lengden var grei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var burner, skal teste i posisjon, men den var "pustebesvær-trang" føltes som 😄

Her er fra spinn sine sider:
 

Størrelsesfordelingen er som følger:

  • S: under 95 cm rundt brystet
  • M-L: 92-105 cm rundt brystet
  • L/XL: +100 cm rundt brystet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...