Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så kom tiden der det ikke var rett frem å få plassert ut IKEA-greier.

Vi flytter til ny leilighet, og har en del PAX-skap som skal med. Dette så egentlig helt optimalt ut. Rommålene var perfekte! Vi har noe sånt som 201 cm fra veggen til der dørbladet kommer til å være når døren er åpen. I går monterte vi opp det første skapet, vippet det opp og tenkte: "Shit! Når vi setter på en dør så vil jo døren åpne rett i veggen... Og med skuffer i skapet er det ikke noe alternativ å ikke åpne 90 grader.

Noen kreative sjeler med gode hacks? Vi har veldig minimlistiske grep på dørene, og har tenkt at siden det er et dobbeltskap kanskje det er et alternativ å bare ha grep på døren som åpner ut i rommet og heller åpne den andre døren ved å gripe på innsiden. Likevel, litt redd for at den døren slår inn i tapetet i tide og utide..

image.png.cea6d9f3dad5bda0a6f8dd29c3bacf01.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du hatt mer plass så ville jeg ha foret ut slik at skapet kom ut fra veggen og dermed kommr ikke døra/håndtaket i konflikt.

Har tilsvarende problem med en skapdør som treffer en gardingstang, men etter 17år så har jeg fortsatt ikke flytta skapet ennå.

Du kan jo lage en løsning der håndtaket "går inn i døra" dvs enten et hull eller en form for innfelt håndtak evt en liten stopper på veggen i klart materiale slik at du ikke ødelegger tapetet. 

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever skapdørene tilbake til IKEA og kjøp skyvedører isteden. 🙂 Ellers er det vel slik at IKEA-hengslene skal sørge for at dørene ikke går utenfor stammen før man åpner mer enn 90 grader. Det betyr at uten håndtak så er det første som tar i tapeten dørkanten lengst ut, og det skal mye til for at den lager merker. Isteden for håndtak kan dere montere klikkløsning som gjør at dere bare dytter på døren så åpner den opp, uten at dere må åpne den andre døren først. Og sett et lite håndtak på innsiden, slik at det er lett å stenge skapdøren uten å måtte sette neglene mot tapeten.

  • Like 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Her renner jo svarene inn raskere enn i tubeless-diskusjoner på landeveisdelen...

Tror vi er beroliget, og åpner døren mot veggen som planlagt. @Dans forslag om et lite håndtak på innsiden er like enkelt som det er genialt. Trykk-åpnere gjør også livet enklere. Jeg tror kanskje Pax-dørene vil ha litt svikt sånn at det ikke vil fungere å trykke midt på, men montering av en klikk-åpner nederst vil gjør det mulig å åpne med stortåa 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (2 timer siden):

Jeg tror at du kan montere klikk-åpneren hvor som helst, så sett den der det er mest naturlig å sette hånda.

For kjøkkenskap har jeg normalt plassert den på veggen døren lukkes mot. Jeg tenkte i farten at uten vegg (snakket 100cm bredt PAX-skap) må den plasseres oppe eller nede. Men den kan jo selvsagt skrues under en hylleplate også 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det var sant. Jeg glemte at det var dobbeltskap. Da skjønner jeg problemet. Men din løsning med å sette den på en hylleplate burde funke.

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...