Gå til innhold

Transcontinental Race 2024 (TCR#10)


Anbefalte innlegg

Kvifor har eg ikkje tenkt dette før? Eg ville ha delt rittet i to, før Balkan og etter Balkan.

Før Balkan ville eg ha køyrt på 28 mm dekk og planlagt mest mogleg flat asfalt, slik Strasser gjer.

Rundt Banja Luka ville eg ha kasta dekka og kjøpt 45+ mm dekk. Resten av turen skulle då gå på mest mogleg kjerreveg-snarvegar.

Genialt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (5 timer siden):

Det var veldig bra jobba av Rikke. 

Vi krysser fingrene for at Alice kommer igjennom.

Ser på Instagram at Alice har gitt seg.

Vel blåst av begge to, innser at det ikke er barebare å skulle gjennomføre en slik tur! 

  • Like 2
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (På 31.7.2024 den 14.38):

Eirik har nå toppet ut parcours 1 og har pause på toppen av Vršič-passet (1611m) før han kan suse ned i Slovenia forbi (nedlagte) CP1.

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2014.24.3

 

Alice har kommet seg litt inn i Montenegro. Det er kupert og hun må nå krysse en bratt dal, dvs. en motbakke på nesten 1000 høydemeter. Hun kunne spart litt høydemeter på å dra rundt.

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2014.36.4

Rikke er på vei over Kula(Kulla?)-passet (1795m) til Kosovo, dvs. det går "snart" (om cirka 500 høydemeter...) nedover, og så flatt i rundt 100km. Mistenker at det er godt og varmt der... Så venter 1000 høydemeter opp parcours 3.

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2014.27.0

kokte.. 🦞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RekkeViddeWestvig skrev (3 timer siden):

Nope.. men med justeringer tror jeg kanskje, kanskje, kanskje at det kan gå.. 😉

Heisann,

Bra jobbet uansett! Var det deg jeg vekslet noen ord med på festen i Thessaloniki i fjor?

Ruteplanlegging er lett å undervurdere, det kan nok mange være enige om 🙂

God reise hjem, håper sykkelen kommer hjem i et stykke! Var bare såvidt med min i fjor.

Viggo

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (4 timer siden):

Kvifor har eg ikkje tenkt dette før? Eg ville ha delt rittet i to, før Balkan og etter Balkan.

Før Balkan ville eg ha køyrt på 28 mm dekk og planlagt mest mogleg flat asfalt, slik Strasser gjer.

Rundt Banja Luka ville eg ha kasta dekka og kjøpt 45+ mm dekk. Resten av turen skulle då gå på mest mogleg kjerreveg-snarvegar.

Genialt!

Å velge mest mulig kjerreveg er ikke en smart plan. Man får nok kjerreveg bare ved å prøve å ha mest mulig asfalt men unngå de største veiene 🙂 De dekkene man finner i butikker på Balkan er som regel sånne som brukes på bysykler. Robin G fullførte på sånne i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg overdreiv litt, men det eg meinte med andre del av rittet var:

  • Fokus på snarvegar, sjølv om det betyr ganske dårlege vegar.
  • Kjøpe gode dekk medan dei framleis er tilgjengelege, for eksempel i Banja Luka eller litt før.

Kan godt hende rutevalget blir meir eller mindre det same uansett, men med denne strategien blir det ganske riktige dekk heile vegen.

Får veldig lyst til å prøve neste år, sjølv om det kanskje betyr permisjon utan løn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (34 minutter siden):

Eg overdreiv litt, men det eg meinte med andre del av rittet var:

  • Fokus på snarvegar, sjølv om det betyr ganske dårlege vegar.
  • Kjøpe gode dekk medan dei framleis er tilgjengelege, for eksempel i Banja Luka eller litt før.

Kan godt hende rutevalget blir meir eller mindre det same uansett, men med denne strategien blir det ganske riktige dekk heile vegen.

Får veldig lyst til å prøve neste år, sjølv om det kanskje betyr permisjon utan løn.

Med din erfaring er det fullt realistisk å gjennomføre. Tror det er viktig å sette av nok tid sånn at ikke alt ryker om man skulle bruke mer enn 14 dager. Det er ganske krevende bare å rekke cut off på alle cp. Å være hjemme på jobb 16 dager etter start er ikke nødvendigvis en realistisk tidsplan.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hyggelig å lese alle oppdateringene.

Jeg føler meg egentlig bra, men for meg var det ikke gøy lengre. Ble lei rett og slett.

Selv om jeg har brukt latterlig mye tid på ruta, var den langt fra optimal. Strategien var å unngå byene, for mange syknelveier og for mange svinger (inn og ut av veier).
Men sykkelveier her nede er så sykt mye bedre enn hjemme, så burde valgt flere veier langs elvene i starten. Det går ikke masse folk på sykkelveien som hjemme, så mange av dem er super effektive og det er bra infrastuktur for do/mat langs dem.

Jeg endte opp i frankrike i starten. Veldig stille der. Nesten ingen biler eller syklister. Men wow, dette var follo terreng x 3. I perioder var det uendelig med bratte kneiker som bare drepte all fart. Så ikke ett bra valg, selv om det var en fin rute å sykle.

Jeg leste noe her om å ta snarveier. Det funker kanskje i starten, men generelt er min erfaring at snarveier betyr super bratte kneiker. Spesielt i balkan, hvor alle veier utenom hovedveier ofte er sykt kuperte og til tider veldig bratte.

En annen stor feil i ruteplanleggingen var å ikke sjekke hvor bratt terrenget var. Jeg hadde mest fokus på totalt antall hm. Det ble noen voldsomme kneiker til tider.

Anbefaler ikke gravel gir til dette. Jeg viste at landeveigir  var best, men dette rittet er alt veldig dyrt. Så brukte det jeg har. 38t foran 44t bak var langt fra nok. Så klatringeme gikk veldig tregt. Knærna slett.

I starten slet jeg mye med konfort på setet, spesielt i aero posisjon. Det ble mye stopp og justeringer. Så havnet langt bak tidlig. Så begynte knær å verke. Alt i alt, gikk jeg bort fra full racing modus ganske tidlig. Det hjalp nok ikke på motivasjonen. Da jeg tror dette rittet er gøyest om du faktisk racer det. Du må sykle en del raske hoveveier som ikke er så gøy, så om du bare er ute på tur kan dette påvirke humøret. Det gjorde det for meg.

Parkour 2. Gruspartiet på denne syklet jeg om natten, så fikk ikke utsikten. Resten var foraåvidt asfalt og veldig fin, men synes selv denne ikke burde vært med i rittet når det er så mye annet fint å velge mellom.

Jeg syklet vistnok denne parkouren på en av de raskeste tidene( kun 4-5 var raskere), som sier litt da jeg syklet veldig sakte og kontrollert for å unngå pungtering. Du kan ikke pushe på disse gravelveiene her nede, da de har ett lag under det løse som er veldig humpete. Hardpakket stein i ulike størrelser. Steinene på parkouren var heldigvis runde.
Jeg hadde ikke giddet å tatt med stisykkelen hit tror jeg, selv om jeg liker knot :)

Hadde jeg hatt full race modus derimot hadde jeg nok satt pris på fordel av disse tekniske partiene :p jeg hadde også gravel sykkel, men med conti 5000 gp allaround 35c. Ingen pungteringer eller noe teknisk problem. Jeg hadde også stisykkelpedaler(flate med klikk), som gjorde det lett å starte og stoppe i teknisk terreng. Det var ett must på parkouren.

Kanskje min aller største feil var å ta med for lite varme klær. Jeg undervurderte hvor kaldt det var om natten. Der det er elv er det iskaldt, og mye av min rute strategi var å følge elver. Nattsykling er ett must for å gjøre det bra. Jeg hadde bare ett liggeunderlag og en tynn bivy. Det gjorde meg utrygg på nattsykling etter noen kalde netter, så jeg stoppet fort med det. Jeg manglet også leggvarmere, noe jeg savnet veldig. En annen endring er at jeg hadde valgt sovepose og ikke bivy neste gang.
Det var også overraskende behagelig å sove på benker :) Å ta med liggeunderlag var smart synes jeg.

Ellers var ikke sjåførene i bosnia så fæle som fryktet. Og jeg hadde heldigvis få sammenstøt med hunder, men de værste dukker ut av intet, så man kan ha uflaks her.

En ting jeg har lært er at det finnes noen utrolig bra sykkelveier hele veien ned til balkan. Deretter ser du egentlig ikke syklister :)

Jeg er derimot super fornøyd med valg av sykkel. Jeg har en slakk og stabil gravelsykkel. Det gjør at jeg f.eks kunne sykle de tekniske nedkjøringene stående med mye vekt på fremhjulet for å unngå for harde slag mot bakhjulet. Det at den var så stabil gjorde det lettere for meg å være lett over steinene og flytte vekten rundt trygt. Tror nok det reddet meg fra pungteringer. Skal sies at akkuratt det å sykle fort nok uten å pungtere er vel noe av det jeg er best på. Litt flaks er det nok også. Det krever iallefall super fokus å sykle disse grusveiene, noe jeg merket dagen etter parkour 2. Kroppen var bra, men hodet var utslitt. Enda en grunn til å velge mer avdlappede veier delv om de tar litt lengre tid 

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (20 timer siden):

Off-topic igjen (Via Race): Bjørn har tilbakelagt 3100km og har rundt 500 km til mål. Det er et par spennende valgmuligheter, én før og én etter sjekkpunkt 11...

Igjen litt off-topic:

Bjørn sliter også med at det er for kaldt (på natta, riktignok), selv om det er >40 grader på dagtid. Men nå har han kanskje bare én dagsetappe igjen.

Skjermbilde%202024-08-02%20085314.png

Skjermbilde%202024-08-02%20085351.png

Litt usikker på om han har vært oppom sjekkpunkt 11 ennå. Hvis han skal dit først og så velger samme rute som de fleste andre, er det rundt 335 km og 2800 høydemeter i dag (kanskje en god del færre hvis man kan dra gjennom et par tunneler). Men det er mer nedover enn oppover....

Skjermbilde%202024-08-02%20091336.png

Hvis han i stedet tar "kystruta" er det 30 km lenger og omtrent like mange høydemeter.

  • Like 3

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Sverre virker sliten nå. Jeg har ofte lurt på hvordan han får kona til å gå med på alt dette. Men nå tror jeg at hennes taktikk er å bare la han holde på så mye at han brenner seg ut og slutter å sykle 🙂

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting; det ser ut som Jana K som vant dameklassen er av de få som har kommet igjennom uten punkteringer. Så da kan man fundere litt på utstyret. Regner med det er mulig å finne ut hva hun brukte.

Ellers la Strasser ut denne nettopp:

 

Screenshot_20240802-120508~2.png

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (3 timer siden):

Bjørn Sverre virker sliten nå. Jeg har ofte lurt på hvordan han får kona til å gå med på alt dette. Men nå tror jeg at hennes taktikk er å bare la han holde på så mye at han brenner seg ut og slutter å sykle 🙂

Nå gjør han noe rart - avstanden til mål ser ut til å øke 🤯

Skjermbilde%202024-08-02%20140755.png

Skjermbilde%202024-08-02%20140645.png

Så vidt jeg kan se er "beste" vei derfra til mål, tilbake via Isernia...

 

Det er mulig å krysse fjellene lenger sørøst, men det blir en del høydemeter og sikksakk.

Mulig han prøver på noe sånt?

Skjermbilde%202024-08-02%20141755.png

 

Edit: Det ser ikke så ravgæli ut når jeg ser det i 3D, fra der han er en halvtime seinere. Om cirka 100km er han forbi begge fjellene og kan trille slakt nedover i rundt 80km, så er det flatt til mål...

Der ser vi jammen TCR-deltakerne i det fjerne også 😉

Skjermbilde%202024-08-02%20150352.png

  • Like 2
  • Wow 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (4 timer siden):

En annen ting; det ser ut som Jana K som vant dameklassen er av de få som har kommet igjennom uten punkteringer. Så da kan man fundere litt på utstyret. Regner med det er mulig å finne ut hva hun brukte.

Ellers la Strasser ut denne nettopp:

 

Screenshot_20240802-120508~2.png

hvilke utveksling kjørte du på i fjor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RekkeViddeWestvig skrev (4 minutter siden):

hvilke utveksling kjørte du på i fjor?

Jeg hadde 50-34 foran og 11-34 bak. 12-delt shimano 105 Di2.  Det ble for tungt, så det ble en del trasking....

Blir grx eller sram xplore neste(?) gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RekkeViddeWestvig skrev (13 minutter siden):

jeg har compact 50/34 og 11-32. Bytter 11-32 om jeg skal finne på noe lignende igjen. Maaaange alvorlig bratte asfaltveier hvor man frusta litt over å ikke kunne spinne opp.

Enig der. Liker at du har begynt å planlegge for neste år allerede 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRX har kapasitet på 42T og kan bruke 11-36. Då blir det 15T kapasitet igjen til kranken, så 48-32 skal kunne gå greit. Det er eit spenn på 491%.

SRAM XPLR er 1x med 10-44, eventuelt 10-46 for dei som har råd til 13 gir. Uansett er det mindre spenn enn GRX.

GRX med MTB-hacket gir 47T kapasitet og kan bruke 11-42. Då blir det 16T kapasitet igjen, så 50-34 blir bra. Det er eit spenn på 561%.

Og Shimano CUES gir 630%.

Min TCR-sykkel kjem til å bruke eit av dei to siste alternativa 🙂

Til samanlikning hadde eg 30T krankdrev med 10-51T (510%) i Marokko. Eg brukte heile kassetten flittig.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (1 time siden):

Enig der. Liker at du har begynt å planlegge for neste år allerede 😄

😉 Vi får se. Fin min del stod det ikke på lungekapasitet eller tråkkstyrke.. men bits and pieces jeg kan gjøre noe med.. jeg hang godt med ei stund til jeg begynte å gjøre feil etter cp2.. var ganske kokt og ble nekta vann av en dust bar eier som hatet syklister. Han ville ikke la meg betale for vann en gang og sendte med ut på veien med tomme flasker. 
 

Jeg sløste også mye tid i pauser og så var det Montenegro hvor jeg til slutt stod i midten av gokk med superlim og gaffa som siste mulige fiks på forslangen.. heldigvis funka det.. for der var man altså så langt unna folk som man kan komme 😅

Så mange små følgefeil og så handa som virkelig tok kvelden. Med litt justeringer.. kem veit 🙂 Syns formatet er kult!

 

(og ja, det var meg du møtte i fjor. Jeg var frivillig i Thessaloniki for å få litt følelse med arrangementet) 😉

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (På 25.7.2024 den 20.22):

Det er ingen tråd for via, nei. Klarer ikke å engasjere meg så veldig der. Det havner litt i skyggen av tcr. Men følger med på Bjørn Sverre som sliter i varmen. Vi har jo også Sveinung fra forumet som deltar på nc4000 og er langt fremme.

Motvind 4000 tror jeg heller vi kaller årets ritt... har aldri slåss så mye og så lenge for å bevege meg fremover på sykkelen. 

Veldig artig ved målgang på Nordkapp da arrangørene fra Italia spurte om jeg kjente Viggo (Sun Flyer altså) siden jeg hadde samme klubbdrakt. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (7 timer siden):

Edit: Det ser ikke så ravgæli ut når jeg ser det i 3D, fra der han er en halvtime seinere. Om cirka 100km er han forbi begge fjellene og kan trille slakt nedover i rundt 80km, så er det flatt til mål...

Der ser vi jammen TCR-deltakerne i det fjerne også 😉

Bjørn måtte ta inn på hotell for å ta igjen søvn og krefter, og det gjenstår cirka 218 km og 1500 høydemeter i morgen.

Det ser ganske enkelt ut sammenliknet med de 3388 km og 46371 høydemeterne han har tilbakelagt... 😵‍💫

Skjermbilde%202024-08-02%20213526.png

  • Like 4

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...