Gå til innhold

Transcontinental Race 2024 (TCR#10)


Anbefalte innlegg

Er interessant å følge veivalgene siden e65 fra Mojkovac til Berane er forbudt. Det hadde vært det naturlige valget, men nå må alle ut på et eller annet i fjellene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Blir tusen ekstra høydemeter når jeg ber Brouter unngå den veien.

På heatmap ser det ut som det er flere som har syklet E65 på den strekningen likevel, så de kan vel fort få mange timer straff og/eller bli tatt ut av GC-lista.

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har de ikke lest håndboka (eller hvor nå disse forbudte veiene er oppført) godt nok.

Litt vanskelig å spå eller forstå veivalgene for oss som ikke har den...

Ser f.eks. stadig folk som tar omveier over en åsrygg e.l., mens flertallet suser av gårde nedi dalen. Lurer typisk på om de prøver å omgå noe forbudt eller om de bare har bommet helt på veivalget.

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (3 timer siden):
Sun Flyer skrev (4 timer siden):

Det så ut som han rotet. Men han har jo utvilsomt mistet momentet og beveger seg mye saktere enn tidligere. Etter cp4 sto sykkelen stille lenge utenfor et apotek eller sykehus i Canakkale, så noe har hendt, tror jeg.

Evt. sykkelverksted (det var visst i samme bygning)? Isåfall litt bedre, kanskje han fikk tak i slanger og andre reservedeler før parcours 4...

Jeg tipper det er noen mekaniske problemer, punkteringer e.l.. Også #1 CS må ha stått litt stille, han har jo vært like bak i mange timer.

Fant litt info om Abdullah sine problemer, på fjesboka:

Skjermbilde%202024-07-29%20152836.png

Så, ikke noe som involverer sykehus og apotek i hvert fall.

  • Like 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (1 time siden):

Fant litt info om Abdullah sine problemer, på fjesboka:

Skjermbilde%202024-07-29%20152836.png

Så, ikke noe som involverer sykehus og apotek i hvert fall.

Han er i gang igjen nå, så da har han nok løst det meste. 

Det er på sånt underlag Robin er på sitt beste med sin terrengsyklistbakgrunn. Det er teknisk knockout!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermbilde%202024-07-29%20230451.png

Alice ser ut til å rekke fristen på CP2. Det har trolig ingen betydning for resultatet hennes, men det vil nok være psykisk bra å være i rute igjen!

Rikke må ha tatt en liten bomtur og har sløst bort en times tid på det...

Skjermbilde%202024-07-29%20230553.png

Eirik er nå stort sett ferdig med den flate "anmarsjen" til CP1, så venter det litt bakker. Håper han finner en fin og lovlig vei opp dalene.

Skjermbilde%202024-07-29%20230931.png

I teten er det kanskje ikke så spennende lenger, i hvert fall ikke for de to første plassene.

 

  • Like 1
  • Thanks 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt røft for Rikke igår med et par bomturer, der planlagt rute viste seg å være i mye dårligere stand enn ventet. Et par punkteringer og et lite tryn (med litt mekking etterpå) tok tid også. Men i godt driv idag!

Strekningen rett etter parcours 2 var visstnok helt forferdelig, flere som har hatt store problemer der.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaa skrev (3 timer siden):

Litt røft for Rikke igår med et par bomturer, der planlagt rute viste seg å være i mye dårligere stand enn ventet. Et par punkteringer og et lite tryn (med litt mekking etterpå) tok tid også. Men i godt driv idag!

Strekningen rett etter parcours 2 var visstnok helt forferdelig, flere som har hatt store problemer der.

Ja, jeg regna med det var grunnen til at mange snudde og sykla bakover langs parcours 2 for å finne en vei rundt. Ser de fleste holdt bare 3-5 km/t på et langt strekke etter parcours 2 (dvs. de som ikke snudde).

Alice er på vei ut i samme terreng nå. Men hun er kanskje bare glad for at det er litt teknisk her og der...

 

anderfo skrev (12 timer siden):

Eirik er nå stort sett ferdig med den flate "anmarsjen" til CP1, så venter det litt bakker. Håper han finner en fin og lovlig vei opp dalene.

Eirik ser ut til å slite litt med å finne egnet rute opp dalene (om han ikke bare leiter etter mat, sykkeldeler e.l.):

Skjermbilde%202024-07-30%20kl.%2011.04.2

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (2 timer siden):

Alice er på vei ut i samme terreng nå. Men hun er kanskje bare glad for at det er litt teknisk her og der...

Hun holdt bra fart en stund, men nå har hun stått stille i snart et par timer ute i ødemarka. Krysser fingrene for at det bare er en pause.

Skjermbilde%202024-07-30%20kl.%2012.18.1

Edit: Noen sekunder senere viste det seg at hun hadde dratt videre. Kanskje det bare er dårlig dekning e.l. i området. Men det går ikke fort, vi snakker om 4-5 km/t.

Skjermbilde%202024-07-30%20kl.%2012.25.0

 

I mellomtida har Rikke tatt enda en bomtur:

Skjermbilde%202024-07-30%20kl.%2012.21.3

  • Thanks 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok veien for #2 RG i front:

Skjermbilde%202024-07-30%20kl.%2014.11.5

Eirik fant ekspress-sykkelvegen oppover dalen ("Canal del Ferro") til Chiusaforte. Parcours 1 er "snart" i sikte...

Han kan bli den siste som ankommer CP1, for alle bak ham står med DNF (så vidt jeg kan se).

Skjermbilde%202024-07-30%20kl.%2014.17.5

  • Like 1
  • Thanks 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, anderfo said:

Ja, jeg regna med det var grunnen til at mange snudde og sykla bakover langs parcours 2 for å finne en vei rundt. Ser de fleste holdt bare 3-5 km/t på et langt strekke etter parcours 2 (dvs. de som ikke snudde).

Eg er litt delt i synet på måten desse TCR-parcoursa har utvikla seg dei siste åra. Det er veldig fint at dei er med på å gjere rutevalg meir krevande og interessant, og det er greit at dei gjer at 25 mm dekk ikkje er optimalt. Det er også kult (for oss, ikkje for dei) at deltakarane av og til oppdagar at planlagt rute ikkje er så farbar som dei hadde sett for seg. Men på den andre sida kan ein ikkje forvente at folk skal stille med terrengdekk heller, og å køyre steinete kjerreveg med lett gravelsykkel er rett og slett ikkje noko moro. Eg har sans for teknisk krevande bikepacking-løyper, men eg synest ikkje TCR skal forsøke å vere det.

Når parcoursa attpåtil blir slik at dei skal køyrast begge vegar, eller slik som i fjor, der Strasser valde å køyre ein parcours i motsatt retning for å kome til starten av den, då blir det berre tøvete.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan minimalt om dette egentlig, men etter å ha fulgt med litt de siste årene så virker ruteplanlegging å være veldig avgjørende, samtidig som det er lagt opp til flere «umulige» etapper med svært lav hastighet.

Både som tilskuer og deltaker (kommer ikke til å skje) er det litt turn-off. Det er jo nok utfordringer allerede, må det gjøres så jækla komplisert? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (3 timer siden):

Eg er litt delt i synet på måten desse TCR-parcoursa har utvikla seg dei siste åra.

Jeg har ikke fulgt med i mer enn 3 år - hvordan var løypene før? (Hvordan har de utviklet seg?)

Det ser veldig krevende ut, ja. At ruteplanlegging kan være avgjørende synes jeg er helt OK, det finnes jo mange andre ritt hvor alle sykler samme rute. Det er rutevalgene som gjør at jeg følger med (og som egentlig gjør at jeg hadde hatt lyst til å være med på noe sånt, hvis jeg ikke hadde hatt familie og jobb…). Mulig det er fordi jeg har drevet med orientering og skiorientering 😉

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (3 timer siden):

Eg er litt delt i synet på måten desse TCR-parcoursa har utvikla seg dei siste åra. Det er veldig fint at dei er med på å gjere rutevalg meir krevande og interessant, og det er greit at dei gjer at 25 mm dekk ikkje er optimalt. Det er også kult (for oss, ikkje for dei) at deltakarane av og til oppdagar at planlagt rute ikkje er så farbar som dei hadde sett for seg. Men på den andre sida kan ein ikkje forvente at folk skal stille med terrengdekk heller, og å køyre steinete kjerreveg med lett gravelsykkel er rett og slett ikkje noko moro. Eg har sans for teknisk krevande bikepacking-løyper, men eg synest ikkje TCR skal forsøke å vere det.

Når parcoursa attpåtil blir slik at dei skal køyrast begge vegar, eller slik som i fjor, der Strasser valde å køyre ein parcours i motsatt retning for å kome til starten av den, då blir det berre tøvete.

Følger deg ikke helt, Tor.

Nå vet jeg ikke noe mer enn deg om parcourene i Tyrkia. Men det som var i Balkan er sånn som man må forvente å tåle på en vanlig bikepackingtur i de områdene. I fjor havnet jo jeg på ville veier i Hellas, men generelt gikk det fint an å komme igjennom på litt solide landeveisdekk. Noen hater gruspartiene, men andre liker dem. 300 syklister vil aldri være enige om hvilke partier som var finest. Jeg hadde 25mm bak fra Bosnia til mål i fjor uten å punktere der. Man bør forstå at det er gambling å stille med de letteste dekkene. Det jeg mislikte mest var at man ikke kunne sykle sammen med andre mer enn maks 5 minutter. Spesielt på områder med løsbikkjer og/eller Bjørn syns jeg det burde vært åpnet for å sykle sammen. 

Men vi kan jo synse om hva vi vil. TCR er uansett det mest prestisjefulle ultrarittet i europa. Kanskje i verden. Det er der det er høyest nivå i toppen og man må presse rimelig hardt på bare for å rekke festen. Hvis man vil gjøre noe som er enkelt er det jo bare å sykle trondheim oslo for tusende gang. Det er Lost Dot som eier rittet og de kan igrunnen gjøre hva de vil med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke fulgt med i mer enn 3 år - hvordan var løypene før? (Hvordan har de utviklet seg?)

Det ser veldig krevende ut, ja. At ruteplanlegging kan være avgjørende synes jeg er helt OK, det finnes jo mange andre ritt hvor alle sykler samme rute. Det er rutevalgene som gjør at jeg følger med (og som egentlig gjør at jeg hadde hatt lyst til å være med på noe sånt, hvis jeg ikke hadde hatt familie og jobb…). Mulig det er fordi jeg har drevet med orientering og skiorientering 😉

Enig. Orienteringselementet gjør det veldig interessant. Jeg hadde følgere som ikke var interessert i sykling i det hele tatt. Derimot var de veldig interessert i geografi 🙂

Jeg diskuterte dette med Justinas Leveika når jeg var på Tolga. Han liker ikke "free routing" fordi det blir for stor fordel for de som er fra området. Men i år beviste jo Abdullah Zeinab at det er fullt mulig å lage bra nok rute selv om man er fra helt feil kontinent. 

Jeg vet at Justinas følger VELDIG med på tcr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se hva Alice kan si om løypa når/hvis hun kommer til mål. Hun har vel litt erfaring fra stisykling og utfor. Ut fra det jeg kan se på bilder og slikt ser det jo ikke veldig teknisk vanskelig ut, men heller at problemet er f.eks. skarpe steiner (kalkstein) som skjærer seg gjennom dekket, og at deltakerne er så trøtte at det blir en voldsom konsentrasjonsoppgave å sykle sikksakk gjennom skarp grus (særlig i mørket).

Så ser vi nå at Robin kom først til mål og kjappest gjennom parcours 4, mens Abdullah og Christoph fikk voldsomt mange punkteringer og teknisk trøbbel - er det utstyrsvalget eller teknikken som gjorde utslaget?

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg tror at noe av frustrasjonen over gruspartiene går på at det tar mye mer tid. Det er enorme kontraster fartsmessig fra strøkne sykkelveier i italia østerrike og slovenia til gruspartier i Balkan. man regner jo over kilometre hele tiden når man sykler sånn. Og det er ikke bra for moralen når regnestykkene ryker.

Tipper at det er både teknikk og utstyr som skiller Robin fra Strasser og Abdullah. De er jo rene landeveissyklister med dekk og slange. Han kjører sansynligvis mye mer moderne slangeløst oppsett. Det hadde de også mulighet til da de begge er på rammer med plass til større dekk.

Jeg tror at Silcas seige race sealant skal på min sykkel neste gang. Hvis det blir, da 😉

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det verste her har det vært mye løs grus, store kvasse steiner og hull. Rikke er vel sammen med Alice en av de kvasseste stisyklistene i Norge, så om noen skal klare det så er det vel de to. Men er jo noe annet når du kjører med utfordekk som tåler det meste. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke er i god driv langt utpå kvelden, og det er et godt stykke til neste hotell (litt forbi Rozaje, om rundt 50 km?). Antar det betyr at hun gønner på for å rekke tidsfristen på CP3. Hvis jeg skal stole på #2RG sitt spor er det vel rundt 195 km dit, det kan hun klare…

Irriterer meg litt over at høydekotene på trackingen forsvinner hvis man zoomer inn. Det burde heller kommet flere høydekoter (og kanskje tall på tellekoter e.l.?) på høy zoom. Må bruke et annet kart som f.eks. Brouter hvis man ønsker å se bedre hva som er opp og ned.

For Alice ser det langt ut til CP3 - hun er nå over et døgn bak Rikke. Men det har vel også liten betydning om hun når CP3-tidsfristen, når hun ikke rakk den i CP1.

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...