Gå til innhold

Transcontinental Race 2024 (TCR#10)


Anbefalte innlegg

2 hours ago, anderfo said:

Jeg har ikke fulgt med i mer enn 3 år - hvordan var løypene før? (Hvordan har de utviklet seg?)

Mitt inntrykk er at arrangørane har teke litt av dei siste åra med tanke på å finne mest mogleg steinete kjerreveg.

TCR No 8, parcours 4:

Quote

It seems traversing the parcours at night adds another level of difficulty to what is already dubbed as the hardest parcours of any TCR to date. It sparked much discussion online as to whether it's too hard and poses too many dangers to riders who weren’t expecting it to be so rough, or whether they were underequipped. Either way, many riders have come off the parcours with tyre troubles, some minor crashes and disenchanted.

TCR No 9:

Her seier jo videoen til Sherry Cardona det meste.

TCR No 10:

Der sjølv durkdrevne enduro-syklistar klagar over vegar som er umogleg å sykle både oppover og nedover.

Eg forstår at TCR aldri har vore enkelt. Eg berre synest det er litt rart av arrangøren å legge inn slike obligatoriske parti på eit ritt som i hovudsak har fritt løypevalg.

At Viggo no seier at løypa i fjor var grei nok sjølv med 25 mm dekk balanserer jo dette inntrykket ein god del. Det er nok ingen tvil om at mykje handlar om sinnstilstand, tid på døgnet, etc. Mykje rart kan skje i hovudet og resten av kroppen etter ei veke med sykling og lite søvn.

Men det eg kan seie er at om eg skulle ha delteke, så ville eg enten ha gjort som Strasser, køyrt mest mogleg flat asfalt på ein rask sykkel, eller så ville eg ha tatt ein grov grussykkel og tatt flest mogleg kuperte snarvegar på alle slags underlag. (Men gitt desse parcoursa så ville eg likevel kjapt forkasta alternativet med rask asfaltsykkel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olaa skrev (57 minutter siden):

Rikke har dessverre hatt mekaniske problem med sykkelen, så det stoppet opp i natt. Hun rekker dessverre ikke neste sperrefrist.

Det var synd! Håper hun får ordnet opp og fortsatt selv om fristen ryker.

 

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2009.25.2

Eirik er nå cirka halvveis i parcours 1.

 

Det er 3 stk som er i mål. Abdullah rotet seg bort på siste kilometeren og ble dermed forbikjørt rett før målstreken, omtrent. Han er på vei tilbake for å finne fram på nytt og unngå tidsstraff, ser det ut som:

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2009.18.3

  • Sad 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (9 timer siden):

lv med 25 mm dekk balanserer jo dette inntrykket ein god del. Det er nok ingen tvil om at mykje handlar om sinnstilstand, tid på døgnet, etc. Mykje rart kan skje i hovudet og resten av kroppen etter ei veke med sykling og lite søvn.

 

Nå var det ikke hvilket som helst 25mm dekk jeg hadde. Det var et Schwalbe durano plus som jeg kjøpte med meg som reservedekk. Kanskje det mest solide landeveisdekket som finnes. (heter nå one plus)  Hvis jeg hadde stilt med to sånne dekk ville det muligens vart gjennom hele rittet uten trøbbel. Men det er en kalkulert gambling som man gjør før start. Jeg startet med gp5000 og slanger. 

På instaen sies det at Strasser hadde 12 punkteringer til sammen. Det er jo for mye, men likevel kom han jo langt fram. Nå virker det som Abdullah har spasert de siste 12 timene og likevel svingt feil på slutten. Det er jo heller ikke bra. Vi får nok vite hvorfor om etpar timer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (2 minutter siden):

Det var synd! Håper hun får ordnet opp og fortsatt selv om fristen ryker.

 

Det er 3 stk som er i mål. Abdullah rotet seg bort på siste kilometeren og ble dermed forbikjørt rett før målstreken, omtrent. Han er på vei tilbake for å finne fram på nytt og unngå tidsstraff, ser det ut som:

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2009.18.3

Det der må være så latterlig stor nedtur. Syns virkelig synd på ham.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (3 minutter siden):

Nå virker det som Abdullah har spasert de siste 12 timene og likevel svingt feil på slutten. Det er jo heller ikke bra. Vi får nok vite hvorfor om etpar timer.

Jeg tror han må ha syklet, han holdt jo 13-20 km/t siste kilometeren før han sykla feil. Tipper det var søvnmangel m.m. 🙂

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (5 minutter siden):

Jeg tror han må ha syklet, han holdt jo 13-20 km/t siste kilometeren før han sykla feil. Tipper det var søvnmangel m.m. 🙂

Det var bare noen som skrev det på FB-gruppen. Det må jo ha godt veldig sakte, for han hadde jo skikkelig luke til Tim i går kveld. Tim må jo ha syklet ca dobbelt så fort som han iallefall de siste 6 timene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (43 minutter siden):

Det var bare noen som skrev det på FB-gruppen. Det må jo ha godt veldig sakte, for han hadde jo skikkelig luke til Tim i går kveld. Tim må jo ha syklet ca dobbelt så fort som han iallefall de siste 6 timene.

På Replay kan du se at Abdullah stoppet 2-3 ganger i natt og syklet/gikk ganske sakte i mellomtida, så hadde han høyere fart igjen (15-20 km/t) da han nærmet seg byen. Det kan ha vært et eller flere mekaniske uhell, stopp for å løse slikt, mat/drikke, eller noe helt annet.

TDW satte opp farten ganske mye på slutten (20-30 km/t) men passerte først etter Abdullah hadde vært "innom" mål.

Navigeringsuhellet til Abdullah skjedde i dette området. 

https://www.google.com/maps/@40.991248,29.0215045,3a,75y,260.32h,83.97t/data=!3m10!1e1!3m8!1swHT6_5OPq9WRLpEAEYSgsQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DwHT6_5OPq9WRLpEAEYSgsQ%26cb_client%3Dmaps_sv.share%26w%3D900%26h%3D600%26yaw%3D260.3214260270166%26pitch%3D6.029102129030221%26thumbfov%3D90!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i34!5m1!1e1?coh=205410&entry=ttu

Ikke så lett å finne akkurat riktig vei her tror jeg, på det stadiet i rittet...

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (49 minutter siden):

 

Ikke så lett å finne akkurat riktig vei her tror jeg, på det stadiet i rittet...

Hvis han gikk sto kanskje garmin'en på pause og da er det ikke lett å se på kartet om man er på rett vei.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (7 minutter siden):

Hvis han gikk sto kanskje garmin'en på pause og da er det ikke lett å se på kartet om man er på rett vei.

Han gikk i så fall ganske fort 😅

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2010.51.2

Men, fort gjort å gjøre feil i en liten langspurt. Kanskje særlig når ruta går utenfor veier og slikt, ute på kaia. De skulle til høyre for kioskene og treet hvis jeg leser kartet riktig...

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2010.56.1

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (På 25.7.2024 den 12.12):

Off topic: Stoler ikke helt på forumsøket her - er det noen tråd for "Via Race" som Bjørn S Gjevik og Eivind N Gran deltar i? https://dotwatcher.cc/race/via-race-2024

(fortsetter off-topic-tråden min...) Ser at Eivind måtte bryte litt øst for Siena etter en kræsj på gruspartiet der. Synd, han hadde syklet veldig bra fram dit med bra snittfart (og lengre netter enn de andre) og lå på cirka 11. plass.

Bjørn S er litt nord for Firenze (gjort unna ca 2890 km av rundt 4000...) og kjører et alternativt veivalg etter sjekkpunkt 9. (finner ikke sjekkpunkt 10 i kartet...kanskje det er gruspartiet?). https://app.madcap.cc/event/via-race-24/leaderboard?bib=109 

Tror jeg selv ville syklet det vestligste alternativet, men det er kanskje fordi jeg er spesielt kjent rundt Siena og vet at det er ganske effektive veier å følge fra Empoli til Siena (og at det er ganske kjipt å sykle gjennom sentrum av Firenze, slik bl.a. Eivind gjorde). Strava route builder (hvis det er en OK referanse - den er god her i Trondheim og fungerte fint sist jeg besøkte Firenze i hvert fall) sier Bjørns rute er en god del treigere og med mer høydemeter enn det raskeste alternativet fra sjekkpunkt 9 til gruspartiet. Brouter sier det er enda større forskjell (et par timer pluss mye ekstra energibruk).

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (35 minutter siden):

Bjørn S sier på insta at han har gjort en routingtabbe. Det er vel dette han sikter til da? 🙂

Ja, det er det nok 🙂 

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2014.20.2

Men nå er han straks tilbake på samme rute som de fleste andre har tatt, sørøstover fra Firenze og videre til gruspartiet der Eivind kræsja. 

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2014.22.1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik har nå toppet ut parcours 1 og har pause på toppen av Vršič-passet (1611m) før han kan suse ned i Slovenia forbi (nedlagte) CP1.

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2014.24.3

 

Alice har kommet seg litt inn i Montenegro. Det er kupert og hun må nå krysse en bratt dal, dvs. en motbakke på nesten 1000 høydemeter. Hun kunne spart litt høydemeter på å dra rundt.

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2014.36.4

Rikke er på vei over Kula(Kulla?)-passet (1795m) til Kosovo, dvs. det går "snart" (om cirka 500 høydemeter...) nedover, og så flatt i rundt 100km. Mistenker at det er godt og varmt der... Så venter 1000 høydemeter opp parcours 3.

Skjermbilde%202024-07-31%20kl.%2014.27.0

  • Like 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik kom seg forbi CP1 og ned til Kranjska Gora, men så ble det DNF av ulike årsaker:

Sitat

TCR#10 Etappe 9

Girproblemer, nærmere bestemt bosset, har bestemt seg for å ta kvelden rett før toppen av Prisanipasset. Her ender reisen min med snaut 2000km i beina og 18 843 høydemeter. Transcontinental race har stått lenge på bucketlisten, men løypevalg, varme og tekniske problemer gjør at streken trekkes her. Greit å komme hjem og fortsatt ha lyst å sykle.

  • Like 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice har i hvert fall begynt å røre på seg igjen, Rikke sin tracker har stått stille lenge (kanskje hun prøver å fikse mekaniske problemer e.l.?). Men den er på...

Skjermbilde%202024-08-01%20kl.%2009.13.2

Alice har et par fjelloverganger foran seg før hun kommer over til Kosovo. Den første er Trešnjevik-passet (1568m), deretter må hun velge om hun skal dra sørøst mot Čakor-passet (1844m) eller nordover mot Kulla/Kula-passet (1795m) som Rikke og de fleste andre har valgt (dette alternativet har egentlig to overganger, før og etter Rožaje). 

Čakor-passet er klart kortest. Det finnes også en mellomløsning som ser kronglete ut.

Skjermbilde%202024-08-01%20kl.%2009.29.1

  • Like 2

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke får ikke fikset sykkel dessverre på en ok måte. I  tillegg er venstre hånd såpass ille at hun ikke har kunnet bremse eller skifte gir på et par dager. 

Så hun får en dnf denne gangen, men kommer sterkere tilbake. Hun var fornøyd med mye, og har totalt sett hatt en god tur!

  • Like 2
  • Sad 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice ser ut til å dra nordover mot Berane og (trolig) den ruta Rikke m.fl. valgte via Rožaje.

Skjermbilde%202024-08-01%20kl.%2012.08.1

Det er 40-50km lenger og mer opp og ned enn den sørligste ruta, men kanskje tryggere mtp. å komme seg over grensa uten trøbbel, siden det er en vanlig grenseovergang 🙂

 

Egentlig er det to alternativ fra Berane til Rožaje.

Det nordligste tror jeg er asfalt all the way.

Det sørligste av de to er opp til (og rundt) Lokve-tunnelen. Noen har dratt gjennom tunnelen (de får straff), andre har syklet rundt/over på grus.

Skjermbilde%202024-08-01%20kl.%2012.24.5

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (På 31.7.2024 den 12.22):

(fortsetter off-topic-tråden min...) Ser at Eivind måtte bryte litt øst for Siena etter en kræsj på gruspartiet der. Synd, han hadde syklet veldig bra fram dit med bra snittfart (og lengre netter enn de andre) og lå på cirka 11. plass.

Bjørn S er litt nord for Firenze (gjort unna ca 2890 km av rundt 4000...) og kjører et alternativt veivalg etter sjekkpunkt 9. (finner ikke sjekkpunkt 10 i kartet...kanskje det er gruspartiet?). https://app.madcap.cc/event/via-race-24/leaderboard?bib=109 

Tror jeg selv ville syklet det vestligste alternativet, men det er kanskje fordi jeg er spesielt kjent rundt Siena og vet at det er ganske effektive veier å følge fra Empoli til Siena (og at det er ganske kjipt å sykle gjennom sentrum av Firenze, slik bl.a. Eivind gjorde). Strava route builder (hvis det er en OK referanse - den er god her i Trondheim og fungerte fint sist jeg besøkte Firenze i hvert fall) sier Bjørns rute er en god del treigere og med mer høydemeter enn det raskeste alternativet fra sjekkpunkt 9 til gruspartiet. Brouter sier det er enda større forskjell (et par timer pluss mye ekstra energibruk).

Off-topic igjen (Via Race): Bjørn har tilbakelagt 3100km og har rundt 500 km til mål. Det er et par spennende valgmuligheter, én før og én etter sjekkpunkt 11...

Skjermbilde%202024-08-01%20kl.%2012.46.2

Skjermbilde%202024-08-01%20kl.%2013.39.5

"Slow progress" skriver han altså, men han har jo syklet et stykke nå 😉 
(han syklet vel også fra Aalborg til Alpene, og gjennom Pyreneene til Spania før rittet startet...)

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda
innlegg ble belønnet av Sepeda!

"Superstjerne og ekstrapoeng for innsatsen i årets TCR!"

Alice ble tildelt merket 'Superstjerne' og 50 poeng.

Hei, hyggelig at dere følger med. Viste ikke om dette forumet. Som dere alt har nevnt, så føler jeg absolutt at ruta mi ikke var det beste valget hehe. Det i kombinasjon med gravel gir har vært en treg kombo i uendelig med bratte kneiker. Disse rutefeilene forplanter seg videre er jeg redd, spesielt i tyrkia. Jeg har undervurdert hvor trege gravelveier er her nede genrelt. Det ser hardpakket ut,men det føles som det er brostein lagt under grusen for å prøve å forklare følsen.

Parkour 2 syklet jeg i mørket, så vet ikke hvor pent det var, men jeg tror ikke jeg hadde giddet å bevege meg dit med en stisykkel engang. Jeg syklet den vistnok veldig rask ( hadde dårlig tid). Kun noen få syklet den raskere. Og jeg måtte også trille litt(det var renner med rullestein), samt at jeg måtte sykle den utrolig konservativt for å ikke pungtere.  Eneste positive var at det stort sett var runde steiner. Så tenker selv at det må finnes bedre parkourer å velge 😛 Syklet blant annet en sinnsyk fjellovergang i går som hadde fortjent parkour status 🙂

Kommer nok til å bryte idag. Synes ikke det er så gøy ,selv om kroppen er bra (utenom litt dumme knær). Har ikke uendelig med feriedager heller 🙂

Tror kanskje neste ultra ritt blir litt kortere,fast rute og kanskje også off road. Men skjønner godt hvorfor mange liker dette rittet også. Men selv er jeg mettet nå for en stund.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda
innlegg ble belønnet av Sepeda!

"Superstjerne og ekstrapoeng for innsatsen i årets TCR!"

RekkeViddeWestvig ble tildelt merket 'Superstjerne' og 50 poeng.

Hey sveis karer og takk for følget.

Hyggelig lesing 🙂

Spørsmål jeg har fått:

Dekkvalg: Contin. grand prix 4seasons 32mm. Kunne gått et hakk bredere, men hadde fortsatt punktert.. noe av det underlaget jeg har kjørt på har vært enduro stisykler verdig. Mye stor pukk og lange tekniske nedkjøringer i kraftig hellning. 

Surr med ruta: Komoot hopper av og til når man lager ruter. Jeg oppdaget ved et par anledninger at noe definitivt ikke stemte med hva jeg hadde tenkt og snudde. Det ble spesielt mye knot etter cp2. Da hadde vi kokt i 35grader sol uten mulighet for å fylle på vann eller i 6timer.. jeg kjørte med 2l flasker på sykkelen, 1l platipus flaske i sekk + 1 liter kjøpt vannflaske. 

 

Sittesår: Fiksa på dag to med å klippe ut padbiter fra en annen shorts. Det har gjort at sårene har grodd mens jeg har sykla. Det er jeg happy med. Ikke så happy med design på setet. Det blir bytta.

Jeg har måttet fi meg fordi venstre hand har hovna opp og stivna etter MYE henging på bremser i bukken. Jeg jar også slitt igjennom 4 par med ekstra cleats 😅 

 

Fornøyd med å ha kommet til Kosovo i det tempoet jeg gjorde. Tar læring og tenker «for et eventyr»

 

 

  • Like 12
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...