Gå til innhold

Fara All-Road eller?


Anbefalte innlegg

Noen som har denne og/eller kan si noe om den?

Har lest Landeveis og Bikeradar's test.

Er på utkikk etter ny sykkel og den tikker av alle boksene. Tiltenkt bruk er pendling, godværsykling på blandet underlag og noe pakksykling. Veldig fristende med både vesker og skjermer som passer ut av boksen. 

Det store spørsmålet er strl. Har en sykkel i 53/S som jeg trives på nå, men Fara har kortere wheelbase (5cm) og frykter det blir mye tåoverlapp. Spesielt hvis jeg skulle finne på å montere skjermer eller sette på bredere dekk. Ser landevei skriver at den er(var) liten i strl og mistenker at jeg bør opp på 56 her, men da ser den plutselig litt annerledes ut grafisk ihvertfall:

Screenshot_20240719_211437_SamsungInternet2.jpg.ba3756fa2bf8a300bf15f9cbded00ce2.jpg

Vil kanskje kunne få tilnærmet samme sittestilling med å fjerne spacer, men mindre utstikkende setepinne og setback isåfall. Burde jo dra å prøve, men spørs om jeg finner en i aktuell strl med skjermer på.

Kravene ellers er 38mm klarering

Skjermfester

Sram AXS 2x

Gjerne mulighet for montering av brett bak eller bag på gaffel.

Fravær av proprietære løsninger for setepinne og stem.

Andre sykler jeg burde vurdere?

Ellers har jeg sett på Vitus Venon EVO-RS, men jeg tror den blir vanskelig å få tak i. Venon kommer  romsligere klarering, men ikke samme mulighetene for bag på gaffel og flaskeholder på down tube.

Også har jeg ikke så dårlig tid at det gjør noe da, men når man begynner å se så klør det litt 😅 Vil det bli flere muligheter (andel gravel/endurance med AXS 2x) om jeg drøyer til neste sesong tro🤔?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som forumet er i sommerdøs, må du kanskje sende melding for å høre fra AR-eiere. Så vidt jeg husker, gjelder det bant annet @TenDam

Skal ikke spekulere i størrelser, men som du påpeker, har landeveisnære All Road betydelig kortere front-senter (avstand fornav-krank) enn den lengre og slakkere Grandurance. Så vidt jeg kan se, oppgir ikke Bergamont målet, men Bike Insight kalkulerer forskjellen til rundt 40 mm i 53 og rundt 20 mm i 56.

Avhengig av høyde på dekk, plassering av skjermer, lengde på krankarm, størrelse på sko og plassering av cleats/klosser, vil den reduserte avstanden åpenbart øke faren for tåoverlapp, slik du nevner. Jeg skal ikke spekulere i hvorvidt det er en reell utfordring, men tåoverlapp med skjerm kan oppstå for eksempel i tett bykjøring og krapp manøvrering rundt andre kjøretøy. Uten at jeg ville latt det være avgjørende for valg av størrelse.

Jeg er glad i det voksende All Road-segmentet, som kan anses som et svar på at gravel-syklene blir grovere enn det mange har behov for.  Men jeg har ingen oversikt over grupper og spesifikt AXS 2x, så kan ikke bidra stort med alternativer, med mindre du er åpen for å plukke av original gruppe og sette på egen 🙂

Men det burde ikke være noen grunn til det - AR er en lekker, allsidig og attpåtil norsk-utviklet sykkel som burde tikke av alle boksene.

Om du trenger noe mer inspirasjon, er sykkelen testet og anbefalt også av Road.ccCyclist, David Arthur/Just Ride Bikes, Cycling News og Gran Fondo.

Søte og dyktige og innsiktsfulle Sherry i BuzzAlong ruller som kjent på AR. Du vil nikke anerkjennede til AXS 2x, mens jeg gjenkjenner Silca Ultimate, Canyon VCLS 2.0 CF/Ergon CF Allroad Pro og og Redshift ShockStop 😄

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt og utfyllende svar. Front - senter er mer presist det jeg bør se på ja. Da lærte jeg noe nytt idag også 🙂 20mm skal jeg ihvertfall ikke la meg avskrekke av.

Jeg har vinglet fryktelig mellom 1x og 2x, men nå har jeg med forumets hjelp fått satt opp kona's racer med forumhjulsettet (Nextie) og GP5000. Muligheten til å låne det eller originalhjulsettet for ren landeveissykling gjør valget enkelt. Også er det kjekt å ha samme system hvis man skal ta vedlikehold selv.

Ellers har jeg sett at Ridley Grifn Allroad egentlig tikker av boksene mine også, men ser ikke ut til at jeg kan få den med AXS 2x fra norsk forhandler pr. nå. Heller nok fortsatt mot Fara AR siden jeg da får fester på gaffel og skjerm/rammebag som passer. God pris på AR i 53/S, men har begynt å innse at jeg trolig er 56 i Fara.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...