Gå til innhold

Oppmøte i begravelse


Anbefalte innlegg

En bekjent har nå vandret videre og skal begraves i løpet av nærmeste fremtid. Vi brukte endel tid sammen med felles innteresser for drøye femten år siden, men etter det har vi kun hilst en og annen sjelden gang. Intet ondt blod, vi har bare gått hver vår vei og vennskapet er avsluttet. Blir litt som at en som du syklet mye sammen med i sykkelklubben for femten år siden svant hen litt for tidlig.

Hva tilsier folkeskikken;
skal jeg avvente invitasjon til begravelse, dukke opp uanmeldt eller bare passe mine egne saker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det viktig for deg selv personlig? Da bør du delta. Vil du vise respekt for avdøde og hens familie og/eller gjøre stas på vedkommende ved å vise at hen hadde mange venner rundt seg? Da kan du delta hvis du vil. Var vedkommende en sosial type med stor vennekrets? Da kan du delta og trenger sannsynligvis ikke å melde fra, siden de som arrangerer tar høyde for stor deltakelse. Hvis du derimot mistenker at begravelsen blir en intim affære så bør du si fra at du ønsker å delta og lurer på om det er ok. Direkte invitasjon, utover hva som eventuelt står i dødsannonsen, er vel kanskje ikke å forvente, hvis man ikke er i jevnlig kontakt med familien fra før?

  • Like 3

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du for det går du i kirken/der selve seremonien er.

Du trenger ikke delta i minnestunden osv. I lignende begravelser sitter jeg gjerne helt bakerst eller i andre etasje om så er. Evt står i gangen om det er fullt. Du kan gå før kista er båret ut.

For noen kan det være fint å se at du er der, resten registrerer deg ikke. Bedre å gå enn ikke, om du er i tvil!

 

edit: har hendt at nærme pårørende har insistert på at jeg deltar på evt minnestund.

Vel, da gjør jeg det. Det kan bety mye for den personen! 

  • Like 9

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har kanskje begravelsen vært. Egen erfaring og øvrige observasjoner, er vel at folk drar i begravelser de ønsker å delta på. Dødsannonser har gjerne opplyst en dato for begravelsen og da er det å regne som fritt oppmøte. Unntaket vil være om en sermoni skal være intim. Hvordan dette evt skulle fremkomme aner jeg ikke... Tror det vil stå eksplisitt eller at dødsannonsen kommer etter bisettelsen.

Som regel setter pårørende pris på fremmøte uansett, selv om det er mange år siden kontakt. 

Man kan jo gå før kisten bæres ut/senkes, men det vil jeg si er unødvendig med mindre man ønsker det selv. Jeg tenker det er fint for de pårørende å se oppmøtet, selv om de ikke nødvendigvis forholder seg til deg. Når sermonien er over kan man bare tusle av gårde eller stille seg i kondolansekøen og med et par setninger fortelle sin relasjon til avdøde om det behøves. Jeg har utelukkende bare observert positive reaksjoner på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...