Gå til innhold

Sykkeloppheng uten å skru i veggen


Gråstein

Anbefalte innlegg

Ny leilighet, nye problemer...

Av alle ting har utleier funnet ut at det er ulovlig å skru i veggene i kjellerboden. Det gjør at det blir umulig å henge opp syklene som planlagt med "armer" skrudd i veggen. Jeg har sett det finnes stativ som skrus opp fra gulv til tak og er solid pga spenn, men i taket er det myk isolasjon, så det er ikke mulig.

Noen med gode løsninger på sykkelstativ som kan festes i spenn mellom to vegger?

(Plan B er å skaffe meg nok trevirke til å lage meg en slags vegg som jeg så kan skru "armene" i.

Forklaring av boden:
Døren er på kortsiden av et rektangulært rom. Jeg ville likt å henge sykler i to høyder innerst på den ene langsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stativ2.jpeg.869ad0ba5aa9fd0652fec836163fb50d.jpeg

Vet ikke om det passer i boden, men det finnes også flere forskjellige frittstående stativer der du kan plassere to eller fire sykler horisontalt i to høyder. F.eks. FeedbackThuleVevor eller Topeaks mekke/oppbevaringsstativ.

Stativ.jpg.5ba8e559ca634252f400403c0f0d9dc3.jpg

Likeledes frittstående stativer for å henge opp flere sykler vertikalt, som Teal Triangle Freestanding G-Bike, uten at jeg vet om de er rede til å sende til Norge. Samme gjelder alternative frittstående vertikale stativer.

Burde være mulig å bygge noe tilsvarende selv.

I Terrengsykkel ble det i sin tid vist frem hjemmelaget sykkelstativ basert på ekspanderende monteringsstand for lysanlegg, vel å merke fra gulv til tak. Liknende fra bl.a. Feedback og Topeak. Om noe tilsvarende har kraftig nok ekspansjon til å holde vekten av to eller flere sykler mellom to vegger, tviler jeg på.

Ellers er det visst en hel subkultur rundt hjemmesnekra stativer basert på IKEA og hva annet man måtte ha for hånden 🙂

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her kan du løse enkelt med noen meter 2x2". Still opp to stendere der du vil ha dine "armer" som skal holde syklene. Disse stenderne lager du fra gulv til tak. Still opp tilsvarende to stendere på motstående vegg. Legg to "dragere" under taket, med endene mot stenderne, slik at stenderne ikke kan bikke innover i rommet. Skru sammen dragerne mot stenderne, gjerne med vinkeljern. Til slutt stabiliserer du det sideveis med å lage kryss mellom stenderne, enten i stål (fra en gammel IKEA-hylle) eller med mer 2x2".

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (51 minutter siden):

@Gråstein altså, her har jeg midt i ferien googlet og grublet og limt og lenket til en haug med utekjøpte og hjemmelagede alternativer, og så får jeg ikke en gang et hjerte eller et vennlig nikk? 😪😪😪

Jeg beklager og selvpåfører lett dask på armen. Ble for opptatt med å følge linkene dine og finne ut hvilke jeg skulle svare at jeg likte best.

Jeg håper at du aksepterer det at kona måtte bruke lunsjpausen til å høre om forslag fra linkesamlinge som en godkjent unnskyldning 🙂

Denne satte i gang tankene om at det enkle ofte er det beste. Nå heller jeg mot å bruke den innerste delen av boden til en arbeidsplate (type kjøkkenbenk) med skap under for oppbevaring og rett og slett løfte god-sykkelen opp på arbeidsplaten for oppbevaring. Da får jeg utnyttet høyden dobbelt, på samme måte som om jeg hadde hengt den høyt på veggen og plassert hverdagssykkelen under.

DIY Bike Rack with 1 Sheet of Plywood! — WOODBREW

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 24.7.2024 den 10.45):

Vet ikke om det passer i boden, men det finnes også flere forskjellige frittstående stativer der du kan plassere to eller fire sykler horisontalt i to høyder. F.eks. FeedbackThuleVevor eller Topeaks mekke/oppbevaringsstativ.

De jeg har sett av denne løsningen har ofte krevd et ganske stort fotavtrykk for å stå stødig. Dvs at de måtte stått litt ut fra veggen og det gjør at det blir smalt å gå forbi. Det kunne evt vært et alternativ på kortveggen i stedet for benkeløsningen jeg skisserte i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...