Gå til innhold

Anodisering av deler i farger


Oddvar

Anbefalte innlegg

Har ikke noen erfaring med kommersielle tilbydere, men det er ikke noen supervanskelig prosess. Mange selskaper som gjør dette. Har du prøvd å søke først? 😉 

Spørsmålet er vel heller om det er snakk om en jobb med litt omfang for at noen norske foretak tar det på seg.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden (ca 2008) var jeg i kontakt med Berg Lettmetall i Trondheim om overflatebehandling av aluminiumskjøleribber jeg hadde fått laget til en hjemmebygget hi-fi-forsterker. De kunne da utføre sort eloksering til en pris á kroner 750,- pluss mva, så de kunne fint gjøre småjobber den gangen i hvertfall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Har en kompis (i usa) som har eksperimentert med anodisering hjemme, ser ut til å funke veldig bra og er relativt enkelt. Hvis jeg hadde tid/plass ville jeg definitivt testa DYI

 

Som så mye annet så kan det jo virke enkelt nok å komme i gang.
Regner med at det er en del fallgruver og at erfaring er undervurdert.

https://sendcutsend.com/blog/diy-anodizing-in-10-steps/

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ventle skrev (14 timer siden):

For mange år siden (ca 2008) var jeg i kontakt med Berg Lettmetall i Trondheim om overflatebehandling av aluminiumskjøleribber jeg hadde fått laget til en hjemmebygget hi-fi-forsterker. De kunne da utføre sort eloksering til en pris á kroner 750,- pluss mva, så de kunne fint gjøre småjobber den gangen i hvertfall.

[/begin rant]

Dette er en (av mange) grunner til at jeg HATER kjeder og grossist-ledd intenst. Før så kunne man få gjort og kjøpt hva som helst som privatperson. I dag så må man ha kundeavtale og være registrert firma, og kjøpe volumer.

I dagens B2B2C hverdag så er det helt sjanseløst å få hjelp til ting, og som det ikke var ille nok så koster alt avsindig mye penger sammenlignet med før, selv justert for gallopperende inflasjon, fordi det er ørten nye mellomledd som skal ha pengene sine. Jeg har spesielt problemer med grossistledd fordi de tilfører "ingenting" annet enn enda en person man må betale for produktkunnskap man like gjerne kan lese seg opp på selv.

I min ungdom hadde jeg mange DIY-prosjekter, der jeg gikk rett til produsenten eller importør/leverandør, og fikk kjempebra service og bra priser. Nå er det stadig lengre mellom disse.

Sist jeg skulle ha noen biter glass fra min lokale glassmester til et prosjekt, hadde de i mellomtiden rukket å bli kjøpt opp av en kjede - farvel til god og rask service og gode priser. Nå skal alt inn i deres CRM og tar 2 uker, til ågerpriser.

[/end rant]

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov til å kjøpe det viktigste du trenger for å anodisere selv, nemlig sterk svovelsyre. Det er regulert av DSB og du må ha firma med legitimt behov for å få tillatelse til å kjøpe, og alt skal registreres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes omveier heldigvis. Nå skal vi kanskje være glad for at det finnes registrere og overvåkning av sånt, i gamle dager var det fritt fram til å bestille hva som helst på ditt lokale apotek...

https://hackaday.com/2011/10/17/anodizing-and-dying-aluminum-without-battery-acid/

 

 

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...