Gå til innhold

Hva skjer med skjortene mine.


Anbefalte innlegg

Vasket en skjorte i går, den var vasket etter sist bruk, men skulle bruke den så den fikk en runde i 40 grader før tentativ stryking. Når den henger til tørk ser jeg at den har utviklet svarte flekker rundt alle knapphullene. Vasket den alene med omo color. Har så kjørt gjennom en billig dressmannskjorte og en hvit t skjorte og fikk til min gru nær samme resultat rundt knapphullene. T skjorten er strøken, likeså en sengetøyvask fra i dag. Noen som vet hva som foregår? 

IMG_6791.jpeg.6a4cfbac52eb9e168d71726f77ea4007.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lo fra andre klær. Skikkelig irriterende!

Hvite skjorter vaskes kun sammen med hvite skjorter. Det blir det mindre problemer av.
Det værste er hvis de blir vasket sammen med ‘college’ genser/bukse. De loer mye!

Når skaden først er der, så er mitt eneste råd å pirke det ut med tannpirker og q-tips - hvis du kommer til. Jeg har også prøvd støvsugeren og en tynn-tynn slange (typ 3mm) med helt ok resultat. 

Edit: Ser du vasket den alene. Kanskje også lo-rester fra tidligere vask?

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (1 time siden):

Hvite skjorter vaskes kun sammen med hvite skjorter.

Dette gjelder generelt, mange blander alle mulig klær i samme vask og de blir ødelagt.
Dette er misforstått klimavennlighet  og/eller uvitenhet. Men det er verken økonomisk eller mijløvennlig for man ender opp med nyinnkjøp i stede. Eventuelt at man går rundt gråvasket og lite stilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (15 timer siden):

Dette gjelder generelt, mange blander alle mulig klær i samme vask og de blir ødelagt.
Dette er misforstått klimavennlighet  og/eller uvitenhet. Men det er verken økonomisk eller mijløvennlig for man ender opp med nyinnkjøp i stede. Eventuelt at man går rundt gråvasket og lite stilig.

Med andre ord er det klær i lyse farger som ikke er bærekraftig. Noe av den mest latterlige grønnløgnen jeg har sett var et klesmerke som lanserte en bærekraftig kolleksjon der alt var hvit. Hvite klær er definisjonen av et aktivt ikke bærekraftig valg. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disclaimer: Jeg har ikke peiling på klesvask. Eventuell bruk av kjemikalier som beskrevet under gjøres på egen risiko og regning:P

Noen tanker:

  • Våte klær fremhever kontraster. Var misfargingen like tydelig etter at skjorten var tørr? Det er jo lett å tenke seg at dette er noe som har farget av fra knappene, men at det kanskje ikke er like synlig når skjorten er tørr?
  • Kjør en rens av vaskemaskinen med jevnlig mellomrom. Jeg pleier å rense lofilteret og kjøre den en tom runde på høy temperatur (gjerne 90 grader) med en god klunk klor. Jeg skrur på ekstra skylling i tillegg for å få ut alle restene.  
  • Bruk vaskemiddel for hvite klær når du vasker hvite klær. Du kan eventuelt prøve å bruke litt eddik i tillegg hvis misfargingen ikke går bort på første forsøk.
  • Hvis ingenting annet hjelper kan du prøve å klore skjorta, men det er et relativt drastisk tiltak. Eventuelt kan du jo vurdere å fretekse den og kjøpe en ny.

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/24/2024 at 1:39 PM, erikskon said:

Med andre ord er det klær i lyse farger som ikke er bærekraftig. Noe av den mest latterlige grønnløgnen jeg har sett var et klesmerke som lanserte en bærekraftig kolleksjon der alt var hvit. Hvite klær er definisjonen av et aktivt ikke bærekraftig valg. 

Hvorfor det? Gitt at man har endel fargede klær og endel lyse klær, går nå vel begge i greit oppfylt maskin? De fleste av oss opparbeider oss nå garderober etterhvert der du gjerne ikke vasker alt sammen uansett, også av årsaker som at vi feks kjøper oss plagg med ulike materialer, som ull. Moderne vaskemaskiner har nå også gjerne ganske gniene program.

Jeg vasker nå lyse klær og farga klær i forholdsvis like fulle maskiner hvertfall.

Om noe er vel verstingen hos meg det at jeg vasker svært lite oppfylt maskin med noen få plagg stiklær jeg ikke vil skal ligge gjørmete i lang tid, evt svette treningsklær av andre typer som går rett i maskina.

Skal jeg velge noe å flagge på klimafronten på klær, er jeg mer opptatt av plagg som er laget for å vare, samt fravær av plastmaterialer (vanskelig når det gjelder tur og sykkelklær, men unngår det på hverdagsplagg). 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (På 26.7.2024 den 11.17):

Skal jeg velge noe å flagge på klimafronten på klær, er jeg mer opptatt av plagg som er laget for å vare...

Nettopp, lyse plagg og sko varer ikke. Før heller enn senere får du en flekk som du opplever som såpass skjemmende at den "fretexes" - som det ble foreslått her. Jeg er for øvrig mer og mer i tvil om netto miljøeffekt av hypen rundt å donere brukte klær. Jeg er redd for at netto er økt forbruk fordi at det da er så lett å kvitte seg med noe å kjøpe nytt. 

Tilbake til lyse plagg så kan jeg jo dra den enda lengre. I et bærekraftig liv må man sannsynligvis omgås smuss. Sykkeldekk skal skiftes. Mat skal samles og lages. Ja, jeg har selvsagt et par hvitskjorter, men det blir aldri mange lyse plagg og sko i min garderobe. Livet er komplisert nok far før om jeg ikke skal fjante det til ytterligere med å være redd for flekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg poenget. Har bare vært ganske heldig på flekkfronten på klærne. Men brukte samme tankegang på valg av sofa og bilinteriør i det minste.

Når jeg sier lyse klær, er det heller ikke snakk om kun blendahvitt, men nyanser av grått og beige etc.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nytt vaskemaskin-mysterium; vasket en stor vask med treningstøy i går, inkludert den fineste sykkeltrøya mi som kom ut med masse sorte prikker?! 😭 Eneste plagg som fikk merker. Noen som tror det går an å få vekk og hvordan? Og noen ideer hva dette kan skyldes?

pappa vasket hvite t-skjorter før dette, ingen av de har merker. Flydressen hans har også fått noen mørke flekker, usikker på om den ble vasket før eller etter t-skjorter.

skal kjøre en rens av maskinen nå…

 

B002F07E-22F0-4A28-BBEE-24EBB8B40C87.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...