Gå til innhold

Slitersykkel til langturer


Anbefalte innlegg

Sepeda skrev (9 minutter siden):

Jeg prøvde å formulere at jeg kan vise deg noen triks eller at jeg kan vise deg verktøyssamlingen min, men alt lyder uanstendig.

Prøvde det samme på engelsk, men tro meg, det ble mye verre.

😅

Haha ja innså at den setningen min der kanskje ikke var helt heldig 😅 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (23 minutter siden):

Det som fikk meg til å dra hjem når jeg omsider nådde overnattingsplassen min var at jeg ble litt redd. Alle lydene og sånt. Tror ikke små test-turer er noe for meg, for da blir det alt for lett å dra hjem 😅 

Hvis man solocamper så er ikke slikt uvanlig. Man er jo i en innbilt (kan være reelt) litt sårbar situasjon, og hvis en først begynner å "føle" på det, så overanalyserer man alle lyder. Hjelper ikke at det er mørkt. Eneste som fungerer er flere turer og å kjenne litt på roen.

Litt forskjell på hva en bør frykte på en litt synlig campplass i et fremmed land kontra en teltplass i en skog i Norge.

Selv voksne menn kan kjenne på slikt. Kjenner flere som jeg merker unngår å dra på tur alene fordi de tenker på nattens monstere. Som regel er det vel ikke værre enn snegle på teltveggen. I sommer gikk jeg forbi en gammel gård i Nordmarka, hvor det sto et historieskilt med litt informasjon. Det var visstnok en gammel gravplass oppå en høyde, hvor en gammel kone gikk igjen. Må innrømme at fantasien min løp litt løpsk den neste timen siden jeg skulle campe i en perle av en plass 1 km unna. Heldigvis var plassen så flott at jeg glemte skrønehistoriene.

  • Like 1
  • Haha 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (27 minutter siden):

Hvis man solocamper så er ikke slikt uvanlig. Man er jo i en innbilt (kan være reelt) litt sårbar situasjon, og hvis en først begynner å "føle" på det, så overanalyserer man alle lyder. Hjelper ikke at det er mørkt. Eneste som fungerer er flere turer og å kjenne litt på roen.

Litt forskjell på hva en bør frykte på en litt synlig campplass i et fremmed land kontra en teltplass i en skog i Norge.

Selv voksne menn kan kjenne på slikt. Kjenner flere som jeg merker unngår å dra på tur alene fordi de tenker på nattens monstere. Som regel er det vel ikke værre enn snegle på teltveggen. I sommer gikk jeg forbi en gammel gård i Nordmarka, hvor det sto et historieskilt med litt informasjon. Det var visstnok en gammel gravplass oppå en høyde, hvor en gammel kone gikk igjen. Må innrømme at fantasien min løp litt løpsk den neste timen siden jeg skulle campe i en perle av en plass 1 km unna. Heldigvis var plassen så flott at jeg glemte skrønehistoriene.

Jepp, det er akkurat det! Har aldri vært noe problem tidligere, men da har jeg også vært oppi fjellet og egentlig vært for sliten til å gidde å snu, og det er kanskje mer åpent og mindre skygger og man har mer oversikt på en måte? Og i år har jeg generelt sovet mindre ute enn vanlig. Så må bare øve mer.. Kanskje telt vil føles litt bedre også, enn en "åpen" gapahuk.

I går var jeg på en gapahuk i skogen, fant ikke veien først og når jeg googlet etter veibeskrivelse (som jeg ikke fant) kom det opp at det var ynglingsplass for tiur. Og spesielt det fikk fantasien min til å løpe...

Og hadde ikke med ørepropper, for tenkte at jeg skulle være i naturen, men skal ta med det på neste tur slik at jeg kan stenge ute lyder ved behov. 

(Godt å høre at selv voksne menn kan kjenne på slikt hehe). 

 

Forøvrig har jeg nå fullført siste arbeidsuke før jeg avreise (skal jobbe litt hjemme bare), så det blir betydelig mer sykling. Av ting jeg må ordne på sykkelen tror jeg bare det er å kutte setepinnen. Og den beskyttelsesfolien, men nå har jeg faktisk hatt nok tålmodighet til å se på youtube-videoer, så stiller litt bedre forberedt til å få det til. Oooog sette opp med tubeless, men mekanikeren min sa han gjerne ville gjøre det, så da slipper jeg kanskje å ta på dekk selv også. Men må velge dekk.. Men skal prøve å ikke overtenke så mye mer på det eller noe annet. 

 

Durston har forøvrig sluppet nytt telt! Landet på Cloudup fra Naturehike etter å ha snakket med hun her på instagram, som brukte det på hennes tur i Sør-Amerika over flere måneder. Dog 1p, mens jeg går for 2p. Hun sa 1p var ganske romslig, fikk til nød to personer inn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt føles nok litt tryggere siden man er i sitt portable hus. Tar jo ikke lang tid før man er komfortabel med mer åpent, så fornuftig å øve på det. At man blir litt urolig er vel kanskje bare en oppsamling av stressresponser, som man må dytte litt unna og kontrollere. Er veldig lett å distrahere seg med en rolig podcast, selv om jeg kjenner Dan Carlin sine podcaster har en tendens til å stresse meg når jeg er i ødemarken i mørket. Kan ha noe med hans fortellerevne.

Ørepropper høres litt overdrevent ut, såfremt man ikke er på tur med noen som snorker. Da hører man jo faktisk ikke noe om det faktisk skjer noe utenfor teltet, ala at man har lagt seg i et elgtråkk.

Etter noen netter så aksepterer man lydene rundt seg, og innser at det som regel er vinden. En sjelden gang hører man noe annet enn smådyr, og større dyr skygger jo banen bare de kan lukte mennesker.

Veldig nysgjerrig på X-Dome 1+ selv. Det virker som en fin kombo mellom Helsport Ringstind Superlight 1 og Reinfjell Superlight 2, til en lavere vekt. Solid takhøyde. Mulighet for 2 personer (kun par på mummieunderlag). Så en youtube video på det, hvor testeren knakk stangen 2 ganger. Sikkert prototype, men kanskje et telt man ikke ønsker første batch av. Ikke regnet på pris, men vil anta det fort kommer på 5-6K til Norge. Langt dyrere enn Cloudup. Du skal på en ganske krevende tur, og UL-utstyr er fremdeles UL-utstyr. Er ikke alltid verdens mest solide, så fornuftig å ikke gå for dyreste. Smart å ha de reperasjonsrørene til teltstenger, og noen små ruller med Gorilla Gaffa teip. Pleier alltid å ha med meg en meter-ish av Gorilla Handy Roll. Lett å rulle i små ruller. Samt lappesett til sovepose/telt/liggeunderlag. Tror det er Gear Aid Tenacious Tape, Flex Patches (Tpu) Clear Clear jeg har liggende i utstyrtslommen.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å legge meg inn i teltet før det blir mørkt også ligger jeg å hører på en lystig podcast litt før jeg sovner. Tenker ikke på elg, bjørn ol da de normalt holder seg langt unna telt ol, men legger meg alltid slik at jeg ikke er direkte synlig fra vei. Vil ikke ha noen fulle ungdommer el på besøk i løpet av natten. Ellers er det med å overnatte og oppholde seg i mørket i all hovedsak en vane. For meg er en del av bikepackingen å takle ulike forhold, situasjoner ol. på egenhånd. Gir en generell ro og trygghet å vite at en takler det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (14 timer siden):

Ellers er det med å overnatte og oppholde seg i mørket i all hovedsak en vane. For meg er en del av bikepackingen å takle ulike forhold, situasjoner ol. på egenhånd. Gir en generell ro og trygghet å vite at en takler det.

Dette er jeg veldig enig i, og her er det mengdetrening som gjelder . Jeg har mistet tellingen på antall overnattinger ( tipper rundt 25)jeg har i mitt teltoppsett, og nå er det ikke noe jeg lurer på enten ved pakking eller oppsetting av camp. Men det er forsatt like digg å krype ned i soveposen 😎  jeg har som langsiktig mål å sykle tour divide, og har startet den mentale prosessen det vil bli å campe med mulighet for bjørn på besøk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 12.10.2024 den 13.03):

Ørepropper høres litt overdrevent ut,

Mente typ AirPods med ledning - høretelefoner? 😅

 

Andreas skrev (På 12.10.2024 den 13.03):

Du skal på en ganske krevende tur, og UL-utstyr er fremdeles UL-utstyr. Er ikke alltid verdens mest solide, så fornuftig å ikke gå for dyreste.

Ja, er akkurat noe av det jeg konkluderte med også. Om noe skjer der og det skulle være såpass at jeg ikke får reparert det er det ikke akkurat noe man får tatt på garanti e.l., slik som på en tur i Norge (eller vet ikke om slikt egentlig går på garanti? spørs vel litt akkurat hva som har skjedd). Noterer ned teip til innkjøpslista samt lappesett. 

Sveinung1 skrev (22 timer siden):

her er det mengdetrening som gjelder. jeg har som langsiktig mål å sykle tour divide, og har startet den mentale prosessen det vil bli å campe med mulighet for bjørn på besøk. 

Ja, jeg er rett og slett ute av trening!! Aldri hatt problem med dette tidligere (og jeg har sovet på en del rare plasser...), så er bare å komme seg ut igjen. Drømmer om noe lignende, og har mange ganger sett for meg overnatting i busskur o.l., og det er jo en deeel mer utsatt enn en gapahuk utti huttiheita, så må utvide komfortsonen min. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...