Gå til innhold

Slitersykkel til langturer


Anbefalte innlegg

Veldig bra innspill @Ndreas! Lett nok giring er et av kravene mine siden jeg ikke vil at knærne mine skal lide, så må evt. se litt nærmere på wolftooth-mod, evt. høre i butikken om det er mulig å få sykkelen med noe lettere utveksling (for all åpenhet så kommer jeg til å låne/kanskje få sykkelen, derfor avgrenset til disse). Har du 2x eller 1x foran?

Hadde fått i øvelse av fysioen min å hoppe opp i trapp med ett ben (sliter litt m eksplosivitet etter en kneoperasjon noen år siden). Det ble litt for kjedelig, så jeg bygget opp et ustabilt tårn av to step up-kasser, og tenkte i øyeblikket at dette er kanskje ikke så lurt, noe som viste seg å stemme. Var også sent på kveld og jeg var sliten, for å skylde på andre ting enn dårlig motorikk. Før jeg visste ordet av det forsvant nevnte kasser under meg og der satt jeg som en idiot. Så veldig udramatisk, hehe. Merka med en gang at noe var galt og veldig smertefullt å belaste foten. På legevakten neste dag fikk jeg beskjed om at det ikke var brudd, bruk støttebandasje og ta Paracet. Etter to uker påkosta jeg meg en privat legetime som sendte meg til CT, som bekreftet at jo, det var brudd. 

For spesielt interesserte ser det ca slik ut 😅

image.png.9466b86e89b6074095e53a66945be671.png

 

Å gå er fortsatt ikke sånn supercomfy, vanligvis skal man egentlig gå med en "støvel" i 6 uker, men siden det allerede hadde gått litt tid var det visst ikke vits, tror jeg kan forvente at smertene går seg til etter ca 8 uker etter skaden. Sykling er sånn ca ikke smertefullt! Litt vondt å klippe ut, og foten blir noe nummen, men ellers bare positivt! Så veldig glad for at det har gått såpass bra og raskt 😄 (anbefalt behandling var faktisk å kjøpe karbonsåler, så flaks at jeg allerede har karbon-sykkelsko!) Verre med formen, men den er det er heldigvis mulig å gjøre noe med....

kort svar: var klumsete

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en form for teip(sport- eller kinesiologitape)/støtte i en stiv karbonsko med enten en støpt såle eller en standard SuperFeet (e.l.) lignende kunne hjelpe eller minke/eliminere potensielle smerter på tur/langturen?

Er vel kanskje ikke vits å investere så mye om lege/fysio sier det order seg selv med ro, sånn siden du ikke trengte operasjon. Viktigste er vel at det gror i sånn passe korrekt stiling, men antar det så de på CT.

Morsom historie da😅 Ser mye rart på gymmet, og er et under mange ikke skader seg.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hardrock kjedelig å høre om skaden! Håper den leges raskt og at du kan gjennomføre turen!

Godt poeng om utveksling fra @Ndreas særlig i lys av skaden.

Jeg er fortsatt Jennifer Lopez og hadde vært fristet til å tøffe opp Áspero, men både Silex og URS er ypperlige, grovere og enda mer allsidige alternativer. Begge er siste generasjon eventyrsykler, med bred dekklaring, mange festepunkter, kabelføring i gaffel for dynamo og terrenginspirert geometri. Hjertet kan avgjøre.

Bare en kjapp kommentar om størrelser: Det var voldsomme forskjeller mellom din Áspero i 48 og Silex/URS i S i skjemaet ditt.

Forskjellene blir enda tydeligere om du bruker visualiseringen hos Bike Insight for henholdsvis Áspero vs Silex og Áspero vs URS.

Áspero i 48 vs Silex og URS i S, som i ditt skjema:

S.jpg.ab0f877612fbb056a5484a4c5e55fafe.jpg

Verdt å vurdere Silex og URS i XS, som alternativ:

XS.png.b5ced893bdfe08782fab02afce8560b2.png

***

Ditt tredje alternativ Superior Bikes XP 919 HT vet jeg ikke hva er for noe. Ser at den mangler styre, så antar at det er en slags vogn.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Ditt tredje alternativ Superior Bikes XP 919 HT vet jeg ikke hva er for noe. Ser at den mangler styre, så antar at det er en slags vogn.

Det er denne

Lopez' sine tips er notert, og vil komme til sin rett på mer lokale turer her på berget!

At det var kabelføring i gaffel for dynamo var jeg ikke klar over, men veldig bra påpekt da jeg har veldig lyst på det! Så dette skal jeg sette meg mer inn i. 

Enig i at det var voldsomme forskjeller, kanskje lurt å gå ned i XS! må sjekke hva de har, kanskje jeg får prøvd størrelsene slik at jeg får kjent forskjellen. Ser at i XS ble det ikke særlig forskjell.

Ndreas skrev (57 minutter siden):

Jeg kjører 2x ja 46/30+11-34, bytter til 11-36 til våren, evt en wolftooth-mod. Synes 2x gjør det lettere å kjøre samme sykkel på landevei og grus.

Nydelig, takk for svar! 

Andreas skrev (1 time siden):

Vil en form for teip(sport- eller kinesiologitape)/støtte i en stiv karbonsko med enten en støpt såle eller en standard SuperFeet (e.l.) lignende kunne hjelpe eller minke/eliminere potensielle smerter på tur/langturen?

Er vel kanskje ikke vits å investere så mye om lege/fysio sier det order seg selv med ro, sånn siden du ikke trengte operasjon. Viktigste er vel at det gror i sånn passe korrekt stiling, men antar det så de på CT.

Morsom historie da😅 Ser mye rart på gymmet, og er et under mange ikke skader seg.

Ja, stiv såle gjør virkelig en forskjell!! Haha, ja, hadde nesten ikke lyst til å fortelle den på legevakta fordi jeg synes det er så pinlig, menmen, ulykker skjer 😅 Vært på jakt etter en stiv såle til vanlige sko så skal sjekke ut SuperFeet, takk!


______

Kom over denne bloggen i går, og bare WOW. Dette er nord for Santiago og ikke en del av ruta, kanskje også litt for øde for min komfortgrense. Her kan man se kart over min planlagte rute (sånn ish).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (8 minutter siden):

Nettopp. Underlig sak uten forståelig styre ☺️

Haha, jeg tenkte kanskje det var det du sikta til 😂

Har vært på intervju til en jobb med evt. oppstart 1. januar. Ikke hørt noe enda, så må dessverre kanskje bli en enveis-billett og utforsking av Sør-Amerika på ubestemt tid...

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sett på både Merida og BMC i går. Skal jeg være ærlig er jeg mer fan av fargene til BMC'en, men samtidig liker jeg glitterfinishen på Meridaen... Ramma skal jo uansett i hovedsak være dekket av bagger, så kanskje ikke det valget faller på. S/SX var ikke lett tilgjengelig for testing akkurat da, men skal komme på plass slik at jeg får testa sykkelen før jeg drar på tur. Vet ikke om jeg kommer til å merke særlig forskjell fra den ene til den andre, så det store spørsmålet blir heller S vs XS. På Cervelo 48/XS har jeg toe overlap, så tror S kan passe meg også, aldri hatt noe problem med det, da.

Fordeler S: kanskje mer komfortabel, men kanskje ikke?, mer plass på ramma til bagger, 

Fordeler XS: lavere vekt, det jeg er mer vant med, lettere å bli mer aero??

Begge har GRX med 11-36T kassett bak som nevnt, og 2x foran med 46-30T. Det tror jeg blir bra. Begge leveres med Maxxis Rambler dekk i 45, har egentlig ingen sterke meninger om dekk så tror jeg vil leve helt fint med dette.

edit: kom på at jeg har hatt en sykkeltilpasning, og har hørt at målene derifra kan være nyttig om man står mellom to størrelser? Da i hovedsak stack og reach height. Når jeg sjekker rapporten så blir jeg litt usikker hvordan dette er nyttig 😅 Så tror jeg må høre med butikken om de har noen nyttige innspill. 

image.png.662f2324fea2b50a44e6e1a9565600ee.png

Ellers ble jeg også spurt hva slags pedaler jeg ville ha, og hadde jo egentlig bestemt meg for å sykle i typ terreng-joggesko for å kun ha med ett par, men ble plutselig usikker. Kommer jo i hovedsak til å sykle 99% av turen... Får kanskje ta meg noen turer uten sykkelsko for å kjenne på hvordan det er. Akkurat nå er det spesielt digg med sykkelsko. Pga foten fortsatt er litt hoven har jeg begynt å bruke mine første par sykkelsko igjen. Disse er en størrelse større enn jeg vanligvis bruker fordi jeg fikk de av en forbipasserende syklist, tilbake i 2017 da jeg sykla på nyinnkjøpt Bianchi fra Finn og joggesko på kombipedaler. "Du har et skikkelig bra tråkk, men du trenger sykkelsko!". Kanskje ikke helt lurt å bli med en tilfeldig person hjem, men jeg hadde i hvert fall sykkelsko etter det.

(Etter å ha blitt mer kjent med sykkelsporten fant jeg ut at vedkommende har vært verdensmester i terreng flere ganger. Uavhengig av det er det jo uansett gøy når noen uttrykker at de har troa på deg!)


Nå driver jeg mest å oppsummerer for meg selv her. Fri i dag. Har fått oppgradert reiseforsikring fra medio september til to mnd, siden jeg ikke er sikker på hvor lenge jeg blir borte, kan evt. utvide om jeg går over. Må sikre neste nødvendige punkt i fremdriftsplanen som er flybilletter og telt, så det blir neste post. 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hardrock

Noen kjappe kommentarer:

Tåoverlapp: Forutsatt samme dimensjoner på hjul, avhenger faren for tåoverlapp primært av målet front-center, altså avstand mellom nav på forhjul og krank. Dernest lengde på pedalarmer, for så vidt plassering og lengde av sko, og høyde på dekk eller skjermer. Målet front-center er det eneste av disse faktorene som ligger i rammesettet og ikke kan endres med tilpasning og valg av komponenter. Du vil se fra bilder og lenker i forrige innlegg at både Silex og URS har betydelig lengre front-center enn Áspero i begge de aktuelle størrelsene. Du vil med andre ord få redusert fare for tåoverlapp uansett hvilken størrelse du velger, og behøver neppe å la det hensynet være avgjørende ved valg av størrelse.

Maxxis Rambler: Jeg trodde URS AL kom primært med dekk fra WTB (?) Ser hos Merida at Silex sine Rambler er i versjon TR EXO 45 mm med høye 120 TPI (tetthet i veven). Det er bra. Dekket vil sikkert fungere utmerket. Men ifølge Bicycle Rolling Resistance scorer ikke dekket særlig bra på rullemotstand og utmerker seg heller ikke hva gjelder punkteringsmotstand. Vissheten om det ville ha plaget meg hardt på 600 km landevei, så jeg ville selv ha sett etter mer spenstige og lettrullende dekk. Jeg er også proppfull av fordommer og hver gang jeg ser en gravelsykkel med Maxxis tenker jeg at her kommer en stisyklist som har fått seg krøllestyre 😅 Men uendelig dyktigere syklister som @SykkelØyvind har faktisk erfaring med dekket og er helt sikkert ikke enig - lytt til ham!

Pedaler/sko: Dette er et av sykkelverdenens vepsebol og jeg vil helst ikke stikke hånden min inn i det. Lachlan Morton syklet som kjent deler av Alt Tour i sandaler. Men selv ville jeg utvilsomt valgt klikkpedaler og sykkelsko, og hatt med et ekstra par lette fritidssko eller sandaler for pauser og gåturer. Du vil ikke gå i samme sko under hele turen - sykkelskoene trenger å få puste. 

(De sykkellærde strides som kjent om nytten av å klikke inn, men selv er jeg av generasjonen som syklet mil etter mil med én fot av gangen for å trene opp det ideelle rundtråkk og er grenseløst frustrert de få gangene jeg deretter har syklet uten klikk og uten mulighet for å sette inn turbo. Til inspirasjon: How to sprint like a sprinter 😁)

***

På gamleforumet hadde vi forresten flere tråder om kvinne-spesifikke modeller og særlige hensyn for små størrelser. Jeg kan dessverre ikke gjenfinne. Men du får et inntrykk fra Bikeradar: Beyond gender: Why are women's bikes so few and far between?

Kort sagt viser det seg at kvinner og menn ikke er Barbie og Ken 😮 så man har de siste årene i høy grad gått bort fra idéen om kjønnsspesifikk geometri. Noen merker tilpasser dog ved hjelp av geometri (mål i rammesett) eller oftere valg av komponenter, som kvinnespesifikk sadel, kortere styrefremspring, smalere styre og hendler som er egnet for mindre hender. Verdt å kikke på.

Uansett kjønn, oppstår det gjerne geometriske utfordringer når rammestørrelsen går ned og hjulene forblir samme størrelse/diameter 700c/622. Vinkler må i enkelte tilfeller tilpasses av praktiske hensyn mer enn av hensyn til de ønskede kjøreegenskapene. Dette er en mindre utfordring for lange og slakke gravelsykler, der målene som avgjør styreegenskaper kan være de samme i alle størrelser. Men vi ser at noen merker tilbyr de minste størrelsene med mindre hjul 650b/584, som f.eks. Canyon Grizl.

Endret av Sepeda
Lenke front-center rettet :)
  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert helt fint å sykle med flats og joggesko, men det kan ende med at du savner den rigide følelsen av sykkelsko. Det er litt fritt å sykle i joggesko, og en kan kjenne det litt i anklene/knær om man ikke er vant til det. Jeg gjør iallefall det hvis jeg sykler langt og hardt i joggesko.

En får ganske lette joggesko (nevnt før i tråden), som kan fungere til veldig mye. For fotens del er det kanskje litt fint med variasjon? Skal en f.eks. på hotell/restaurant/bar så er det fint å ta på seg fottøy som ikke har vært marinert i svette 10 timer om dagen, de siste tre ukene.

Dog, en ekte minimalist overser slikt, og trenger kun en tskjorte 😅

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble gjort oppmerksom på at Merida har en størrelseskalkulator, fikk dette resultatet:

image.png.56a2179b4f36c3ca4b7ede6d13ba56fb.png

Så kommer til å gå for XS. 

Sepeda skrev (På 21.9.2024 den 11.38):

Men ifølge Bicycle Rolling Resistance scorer ikke dekket særlig bra på rullemotstand og utmerker seg heller ikke hva gjelder punkteringsmotstand. Vissheten om det ville ha plaget meg hardt på 600 km landevei, så jeg ville selv ha sett etter mer spenstige og lettrullende dekk.

Leste det samme og må faktisk si meg enig med deg! Så muligens jeg vil prioritere mer lettrullende dekk, men fortsatt noe brede og med god punkteringsmotstand. 

 

SOVESYSTEM 

Dette er neste punkt på lista, etter å ha jobbet i friluftsbutikk har jeg det meste jeg treger, unntatt telt som jeg har mål om å bestille hjem i dag. Denne kategorien er det lett å gå seg vill i, har lest gjennom Bra, lett og selvfølgelig billig telt-tråden, som hadde mye nyttig info, og det er også kommet mange gode tips her.

Som tidligere klatrer er jeg svak for alt med dynema i seg, og ble svært fristet av Durston X-mid pro 2, men prisen er jo noe stiv og dynema tar jo også mer plass å pakke ned (eller, synes egentlig ikke prisen er sååå ille mtp materialvalg og kronekurs, men må se det litt an opp mot utvalget på pakklett.no, og tenke på hvordan jeg vil prioritere, ikke vits å bruke mer penger enn jeg må)... @dothtm som har vært i området har nevnt at: "Den sørlige delen av ruta har mindre vegetasjon og meir vind, så her kan det vere lurt å vurdere ruta, avstander, andre overnattingsmuligheter og vindutsatthet før valg av telt.". Så jeg tenker at teltet må tåle en del vind, men etter å ha lest en del turrapporter fra området virker det som det kan være en del mulige shelters, samtidig vil jeg ikke belage meg på at det er tilgjengelig. På turen kommer jeg til å sove alene, men for at jeg ikke senere skal trenge å kjøpe et nytt telt tenker jeg at jeg mest sannsynlig kommer til å gå for 2P-telt for allsidigheten. Er glad i å overnatte på fjellturer, så heller mot et kuppeltelt slik at teltet kan brukes på slike turer, samtidig, hvis jeg overnatter på en fjelltopp gjør jeg det nok bare i fint vær, og da har det gått fint uten telt tidligere... Så kanskje viktigere at teltet passer bra til denne typen tur.

I følge Chatgtp er jeg blitt influenser, så det er selvsagt viktig at teltet tar seg bra ut på bilder.

Får ganske god pris på Samaya-telt, men de blir igjen litt for ekstreme for mitt bruk føler jeg (selv om jeg er jo glad i å sove ute på vintertur også, så igjen dette med allsidighet).

Pris pr. natt har jeg tatt utgangspunkt at jeg er på tur i 6 uker, og sover 5 av nettene i telt (og kommer jo forhåpentligvis til å bli brukt mer også):

image.png.4ed685caad6b4dc15f976a57e014f8cd.png

 

Når det kommer til sovepose og liggeunderlag har jeg to alternativer av begge;

sovepose-alternativer

vil bli brukt med liner og kanskje thermarest z-lite (tenker den er fin å ha med i tilfelle liggeunderlaget får hull og til å sitte på, men må se litt an).

 

Litt usikker på hvordan temperaturen blir, skal være varmest i nord, dvs. starten av turen. I følge det jeg har lest kan temperaturene være opp mot 30C, og en del kaldere på natta. Sør vil de høyeste temperaturene være rundt 10C. Desember er også høysesong for vind. Dvs. at ME-"teppet" i teorien skal være varmt nok, spesielt med en liner i telt. Målet mitt er å få til 2 turer i oktober og kanskje en i november for å teste ulike oppsett. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en har mulighet til å planlegge camp, så er det vel muligheter for å finne litt ly, etter hvor vinden blåser. Selv på Hardangervidda, klarer en finne ly, f.eks. bak større steiner. Mitt 3sesonger Helsport Ringstind 1 Superlight har tålt vind og snø godt, selv om det ikke er desginet for det og det finnes enkelte på nett som klager. En kommer langt ved å tenke litt over plassering.

Dynema er kult, men jeg har også lest det tar litt større plass. Tror ikke jeg selv hadde giddet brukt ekstra midler på det, selv om det er kult. Så lenge teltduken er tett, spesielt i sømmene, er det vel kondens som gjerne er neste fiende når det øspøser. Tror jeg har nevnt det i en av trådene, men jeg vurderer Durston X-Mid 2 Solid. Er faktisk litt usikker om Solid er verdt det kontra vanlig. Alt er litt pros and cons. Jeg har sover 15-20 netter ute i Amok hengekøye i år, og selv med UL'en hvor det blåser mer gjennom har vinden ikke vært et så stort problem. Lukker soveposen tett rundt ansiktet, og så holder jeg varmen ganske greit. Tarp om det er meldt regn. Selv i en så "luftig" setting, merker jeg litt kondens/fukt, siden luktfuktigheten er høy. Her er et av triksene en liten klut, enten "swedish sponge" eller en av sea to summit klutene ala Airlite. Få vekk kondensen før en pakker ned. Gjerne yttertelt alene i ytre del baggene.

Skal du bikepacke med Durston telt må du vel ha carbonstavene. Har sett noen på youtube som har fått "spesiallaget" noen lettere stenger, men vil anta det koster (mye) mer enn det smaker.

I vind er vel faktisk festepunktene på teltet noe av det viktigste, slik at duken blir stram. På mitt Superlight telt har jeg fått sydd på et par ekstra fester, og det har hjulpet mye om vinteren. Stram duk gjør at vinden ikke får skikkelig tak, minker "flaffingen", at snø ikke kollapser duken og at det enda er luftsirkulasjon mellom inner- og yttertrekk. Jeg fikk Sømhuset(de jobber mye med telt) til å sy på, men enkelte gjør det selv. Noen bruker vel bare noen ekstra hemper.

Telt er jo egentlig et kaninhull, hvor youtube gjerne ikke hjelper så mye. Det har blitt mange turinfluensere, som egentlig bare reklamerer for nyeste utstyret. Dan Becker er vel en slik. Lite reell turformidling, mer ren reklame. Darwin on the trail er vel en som var veldig aktiv youtuber før, men gikk lei av å kun snakke utstyr. Han er ultralightbackpacker, så oppsettet hans er verdt å se på. Min favoritt - Foresty Forest - brukte vel sitt MSR Hubba telt i mange mange år, selv etter flere bjørner hadde riftet det. Nå har han vel et ganske plain Nemo telt, om jeg ikke husker feil. Hans hikingturer er ganske solide mtp. distanse/høydemeter/eksponering.

Har selv Xlite og Xtherm (Max), og synes ingen av dem bråker spesielt mye.* Skal jeg klage må noe er det vel at de er litt glatte når de ligger på teltbunnen, men trikset det er vel litt silikon eller aquasure(om jeg husker rett). Da får en bittelitt friksjon. Egentlig aldri vært et stort problem for meg, så ikke gjort det selv. Man sklir hovedsakelig om underlaget er skrått. Har både Winterlight og Ultralight liggeunderlagene til Amok, og spesielt Winterlighten er et hakk opp i komfort. Her er jo vekststraffen endel, og volumet gjør vel at slike ikke er spesielt aktuelle for bikepacking. Selv om Xtherm veier mer, vil jeg si det føles bedre ut enn Xlite, og den ekstra R verdien er veldig grei å ha når det er litt kjølig. Er det ikke tema, er jo Xlite lettere. For meg blir Xtherm, nesten alltid valgt over Xlite, til den grad at jeg har tenkt på å selge det i et år, uten å fått ut fingeren. Forskjellen på ny og gammel(her menes gammel den som har nye ventilen) R verdi på Xlite, var vel mer en teknikalitet i testen.

Liggeunderlag er et bredt tema. Som nevnt synes jeg Winterlight er skikkelig komfortabelt. Det har 200g/m2 syntetisk isolasjon. Ultralight har 80g/m2. En kjenner isolasjonen selv på Ultralighten. Litt mindre plastikkpose/presseningfølelse. En ting som forvirrer litt er brukervekt. Har brukt Thermarestene endel, veier 70-80kg (alt etter sesong) og ligger på siden. Så lenge underlaget er skikkelig blåst opp, og jeg har med pute, sover jeg bra. Synker ikke gjennom som mange snakker om. En kamerat har Xlite, som lekker litt luft, og han er ganske misfornøyd. Ikke rart. Vekt har litt å si, siden det øker presset, slik at man kan synke gjennom liggeunderlaget. Er man f.eks. 100kg og liker å ligge på siden, er Xlite e.l. litt risikosport, og en vil kanskje ha de som er 9-11-13cm tykke. Mange har sterke meninger om Thermarest og retning på bafflene. De fleste nevner ikke vekten sin, og vekt er jo veldig essensielt her. Thermarest er vel det mest brukte UL liggeunderlaget, blandt de som hovedsakelig driver med ULbackpacking. Influenserne pusher litt andre merker, men Darwin bruker vel UberLite fra Thermarest. Samme gjør mange andre.

Kan ta ta en bildesammenligning av de 4 underlagene om det hjelper, men antar det finnes masse bilder av slikt, f.eks. på Outdoorgearlab (som er en veldig fin testside).

Har Rab Mythic 400 (et par år gammel - den blå), som jeg bruker helt fint til rundt 0. Ifølge Garmin Tempe var det 3 grader en natt for noen uker siden, og sov varmt og godt. Tynn hals og den veldig tynne løpelua til Icebreaker, hjelper når det er nær null. Posen har 400g fyll, med høy kvalitet. Ser siste utgave har 900FP dun, men tror utgaven jeg har 800-850FP. Et ganske fint kompromiss når det kommer til vekt og varme. En får veldig kompakte lette soveposer, men selv vil jeg heller sove litt varmt når det nærmer seg 0, enn å måtte kle på meg alt jeg har for å holde varmen. Telt drar opp varmen bittelitt, 1-3 grader.

Smart å finne ut hva temperaturene er om natta. Den er ofte helt anderledes enn dagstemperaturene. For et par uker siden var det et par og tjue varmegrader om dagen, men jeg klokket som sagt inn 3 grader om natta. Er det 10 grader om natta, kan du ha en en ganske minimal sovepose/quilt. Er det 10 grader om natta, bruker jeg som regel bare soveposen som dyne i Amoken.

Siden du skal være ute i flere dager er det smart å tenke på at du bør holde soveposen ganske tørr. Er det sol/vind om morgenen, få soveposen i sola/vinten, så den får tørket litt mens du lager mat/kaffe. En får ganske tynt "klatretau"/utstyrstau(1,5-2mm) som fungerer fint som klessnor. Gjerne sammen med 2 små karabinkroker, for enkelhet. (Selv bruker jeg snoren på Amoken).

Z-lite er knall, spesielt til vitnercamping, men stor og har litt vekt. Jeg har brukt den lette skummatten til Gram Counter, kjøpt hos Ultralightoutdoorgear co uk(finfin butikk, som sorterer varer på vekt). Den er fin under det oppblåsbare liggeunderlaget, eller for å gjøre svaberg og annet man ligger på litt mykere. Veier 75-100ish gram. Husker ikke helt hvilken jeg har, men antar 50x150 er mer enn stort nok. Tynne saker, og virker skjørt, men jeg har hatt med mitt på mange turer. Behandler det ikke pent, og der ser nytt ut enda. Mange tar jo med seg kun halve Z-liten, så det dekker overkroppen. Finnes jo de som KUN bruker et halvt Z-lite som liggeunderlag, men ja, et sted blir jo vekt på utstyr mer psykelig enn reelle forskjeller.

Edit: * De har vel en slags alu-folie inne, som er vel det enkelte sier lager lyd. Det plus plastlydene kan irritere noen, men føler kanskje endel overdriver hvor irriterende det er.

  • Like 4
  • Wow 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hardrock nå må du huske å oppdatere forumet jevnlig 😊

Og kudos til @Andreas for grundig svar som er nyttig for flere av oss.

Med rundt 6000 km landevei og deretter rundt 6000 km grus, ville jeg nesten vært fristet til å starte med landeveisdekk og bestille/forhåndsavtale med lokal sykkelbutikk et bytte til grusdekk underveis 🤔

Men det var en digresjon.

Det jeg egentlig ville si er at på en så lang tur med forskjellige forhold, er det fint å kunne justere oppsett underveis. 

Og det jeg egentlig egentlig ville si er at det har dukket opp et alternativ til nevnte Redshift Shockstop, der man langt enklere kan justere graden av demping underveis. Det er noe jeg har savnet, og som ville vært høyt verdsatt på flere av mine røffere turer.

Ultimate: Vybe Suspension Stem (dessverre i begrenset utvalg lengder)

Reklame og redaksjonell omtale i fin blanding - og en nyttig forklaring på forskjell dempestem og dempegaffel - med David Arthur:

  • Like 2
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (3 timer siden):

@hardrock nå må du huske å oppdatere forumet jevnlig 😊

 

Skal prøve mitt beste! 

Har tenkt samme tanken om dekkbytte. Kollegaen min skal kjøre VM i gravel, og som takk for å frakte sykkel til hans mekaniker fikk jeg et par ~lett brukte Vittoria terreno dry graphene 2.0 700x38c, så skal prøve de, men blir ikke helt overbevist av testene jeg leser. Så blir nok heller ikke disse, men interessant å prøve noe annet. Har fått hentet sykkel og utstyr, den ble levert med Maxxis Rambler i 45, de er SVÆRE. Men kjennes veldig stabilt ut! Tror ikke jeg kommer til å ta turen med de.

Her er oppsettet jeg har fått servert:

Førsteinntrykk når jeg hentet sykkelen er at dette er tungt... hehe, men, det er jo jeg som har bedt om bagasjebrett! Utover det virker det som myeeee plass i veskene, de er enkle å ta av og på, og jeg må jo ikke nødvendigvis bruke alle. Og gleder meg virkelig til å bruke sykkelen til feks. pendling, få med meg alt jeg trenger uten noe mikkmakk. Blir mye vekt bakpå, så tenker kanskje å supplere med noen "fork bags" foran, har 2 venninner nå som har anbefalt meg de fra Ortlieb. Skjønner ikke at jeg skal trenge mer plass enn alt det bakpå, men greit å få fordelt vekten litt. Har også en Ortlieb styreveske på 11L ellernoe som jeg mest sannsynlig kommer til å bruke (har ingen annen veske som passer foran). 

Skal beskytte ramma, prøvde med lakkbeskyttelses-film fra Jula - spar pengene deres her folkens og ikke kjøp dette. Ble forferdelig stygt når jeg tok den på, så skal prøve noen av tipsene jeg har fått tidligere i tråden her.

Fikk også med en Birk Telescope-minipumpe og noen klær. Fått tips av en dame fra Argentina om at jeg må ha med en del som passer mitt kjede og en "fuse", da det kan være vanskelig å finne slikt i Argentina om uhellet er ute. Mens i Chile er det lett å få tak i utstyr av god kvalitet til en bra pris. Alt annet av mekkeutstyr tror jeg at jeg har, skal ta en gjennomlesning av denne tråden ved ferdigstillelse av pakkelista, mye bra i den. Skal tilbake å få satt på skjermer, var usikker på om jeg trenger det, og er jo ekstra vekt, men ser at @Sepeda har anbefalt å ha det tidligere i tråden for å beskytte drivverk, så tar de på. Da vil sykkelen også være ganske klar til vinterbruk! Alt i alt en allsidig doning, som jo egentlig er det jeg hadde lyst på. Ved langturer med fart i fokus vil jeg velge et lettere oppsett.

Ellers har jeg setepinnen så langt ned som mulig, skal prøve å ta den jeg har på Asperoen over, i følge mål på internett skal det gå. Ikke sjekka om den faktisk er kortere enda, men det finner jeg ut i morgen. Hvis ikke må jeg få hjelp til å kutte den litt, da jeg kanskje vil ha setet litt lavere, uansett er det greit å ha muligheten. 

Sånn ser det ut uten last:

image.jpeg.500b3bee5d231f16b51a731c92a0d702.jpeg

Skal ta av plasten bak kassetten, refleks, også må jeg få tatt nødvendige vaksiner, tjohei. En overnattingstur i morgen, så jeg og Silex'en får bli litt bedre kjent. Ellers tror jeg at vi begynner å komme i mål med utstyrsdelen!

Kan jo si litt om tekniske duppeditter?

  • GPS: tror ikke navigasjon på ruta er særlig vanskelig, men kommer til å ha med en GPS til tracking. Fikk en Garmin Edge 830 av pappa til jul - sikkert fordi han ville ha tilbake sin Edge 1030 Plus... Erfaringen min er at 1030 har mye lenger batteritid, følte aldri jeg trengte å lade den. Så kanskje jeg spør om å låne den...
  • Kamera: en stor del av tur er for meg å ta bilder. Har et Sony RX100 ii som jeg brukte på Badlands, styrken der er at det går i lomma og er enkelt å ta frem til alle tider. Har også et Z50. Kvaliteten er bedre, men kommer med en vekt og blir mest sannsynlig ikke like mye brukt siden det ikke går i lomma. Samtidig, det er jo derfor man har iPhone... Siden jeg skal filme en del fra turen har jeg begynt å sikle en del på DJI Osmo Pocket 3, men er jo en investering... Med andre ord: kamera-avdelingen er ikke avklart.
  • Kommer nok til å ta med en ssd for å overføre film/foto-filer mellom telefon og jobbe med det uten å ha alt på telefonen. Har en fra LaCie fra før av, så blir nok den.
  • Powerbank: har en fra før, usikker på specs, tror den holder til 2x lading av iPhone. 

 

Og tusen takk til @Andreas for veldig informativt innlegg vedrørende telting, megabra!! Adder en liten klut og tynt klatretau til pakkelista, og går for den varmeste soveposen jeg har.

Ligger selv også på siden, veldig gode innspill vedrørende valg av liggeunderlag! Innser at jeg har en del fordeler med at jeg veier 50-60kg.

 

I jungelen av mange flotte telt endte jeg til slutt på Naturehike Cloud up 2. Litt skeptisk til holdbarhet, men om forholdene blir for ekstreme sover vi kanskje inne et sted, dersom det finnes? De som delte erfaringer med det har i alle fall vært fornøyde. Og om teltet ryker skal det heller ikke være et problem å få tak i et nytt ett, i alle fall ikke i Chile. 

 

Til slutt hører også med takk til Birk for hjelp av utvelgelse av utstyr, montering og selve utstyret!! 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke oppfylt målet om kjøp av flybilletter... Men til min glede har det blitt billigere enn forrige gang jeg sjekka!

"Best" var Air Canada med den korte reisetiden på 30t og 25min 😳

image.png.23d4cdf49be966f4b159e930ec5fcd33.png

For 2400,- mer sparer jeg meg for ett stopp og 10timer på reise, har jo en verdi det også. 

image.png.89e756870a5bb3a1780fc11b017e4c7a.png

Null erfaring med Air Canada eller Air France. Det jeg lurer på er om 1 kontra 2 stopp reduserer sannsynligheten for at bagasjen blir borte? Eller har det ikke noe å si?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hardrock

Fin Silex!

Men før du tar sykkel og utstyr i bruk, her er et par poenger som du kanskje ikke ønsker å høre og som jeg håper ikke ødelegger gleden:

Silex i XS er både lengre og høyere enn din Áspero i 48. Forsikre deg fremfor alt om at du virkelig kan tilpasse sykkelen slik at den passer deg godt, uten at du må ha så kort styrefremspring/stem at sykkelen blir ustabil. Du vil ikke ha en ramme som er for stor. Resultatet fra Meridas størrelseskalkulator er i så måte også en smule bekymringsverdig. Om du ikke er sikker, vil ditt alternativ URS i XS være nærmere i størrelse og dermed enklere å tilpasse.

Jeg forstår at sidevesker er praktisk og romslig, bare husk at de er litt av noen vindfang og vil gjøre det tøffere å tråkke seg frem i motvind. Alt jeg har sett av slikt touring-oppsett tilsier at det en pris å betale for volumet - det går saktere. 

***

Hva gjelder rammebeskyttelse, har jeg god erfaring med 3M steinsprutsfolie og påføring i retning av dette, om enn noe mer beskjeden bruk av såpevann:

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gledesdreping @Sepeda, men viktige og gode poeng! Har tenkt litt på det du har sagt, og testa den en del i terrenget i dag, og den føles virkelig stor. Så spørs om jeg kanskje må revurdere litt... Og ja, er veldig forlokkende, men kan hende jeg angrer som du sier når jeg møter på vinden... Hadde vært interessant å ha veid oppsettet jeg brukte på Badlands, da hadde jeg ikke telt eller noe, men følte jeg ganske komfortabelt kunne fly opp mange av bakkene, og dette oppsettet føles ganske tungt ut uten at jeg har pakket noen ting. Men, skal jo sies at fokuset på turen er kos fremfor fart! Samtidig - blir kanskje ikke like kos om det er veldig tungt?

Regner egentlig med det, men slike sidevesker på gaffelen fremme vil også være vindfang? 

Sammenligning Silex og Urs mot min nåværende gravel, blir da ganske tydelig at den ikke bare føles større, men faktisk er det (spes lenger reach)
image.png.c7d3336b64ebc9f9efe187cb48e56bdc.pngimage.png.257b63cb790a60a812f264528584611a.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe lengre reach hos både Silex og URS er naturlig og skyldes at disse har terrenginspirert geometri, i praksis lengre overrør og kortere stem.

Men med Silex har du både markant lengre reach/rammelengde og markant høyere stack/rammehøyde. Siden du opplever sykkelen som stor, er spørsmålet om størrelsen er innenfor hva som kan tilpasses deg. Det er den forhåpentligvis. Men jeg har ikke grunnlag for å vurdere det. Fagperson vil kunne hjelpe, om du er usikker.

***

Hva gjelder vesker og aerodynamikk, har det åpenbart betydning for ultradistanse. For rolig tur i mindre grad. En oppsummering vil du finne f.eks. hos Cycling About: 

Tekstversjon: The Fascinating Aerodynamics of Bikepacking and Bicycle Touring.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved valg av utstyr er det lett å henfalle til det estetiske, og av en eller annen grunn synes jeg hvite telt er finere enn grønne... Bikepackere har til felles med jegere at vi kanskje ikke alltid vil bli sett når vi slår camp, og grønt trumfer hvitt i å gå i ett med naturen. Bare som et innspill i tilfelle andre holder på å gå i samme fella som meg. Blir grønt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lite å oppdatere, tok vaksiner på mandag, hepatitt a og b, rabies, tyfoidfeber, gulfeber. Greit nok det, litt slapp i dagene etterpå.

Prøvde å skifte til nevnte Vittoria dekk. Gikk NESTEN, men ikke engang pappa klarte å få det i mål. Så skulle ta på de som var på og nå får jeg ikke på de heller, har til og med prøvd å hårføne de på plass😭😭😭

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den opplevelsen tror jeg at jeg endrer kriterie på dekk fra raskt rullerende til i alle fall mulig å få på felgen igjen. Ble ikke test av smalere dekk i går, tok på samme (eller, det fikk jeg heller ikke til, men det dekket fikk pappa på plass). Han skal ikke være med til Sør-Amerika, så må få til dette..

At det ble vide dekk var like greit, da gårsdagens testtur gikk til stihelvete uten like. Der røyk bagasjebrettet mitt, men det er egentlig bare bra, for da vet jeg hvilke skruer/deler jeg må ha med ekstra av, og må passe på å gå over stramming! Og at det er lurt å ha med verktøy selv om man bare skal en "kort" tur, da kort på sykkel kan være en del lenger å gå.

Det er merkelig hvordan det man trodde skulle bli en utfordring på tur, ikke er et problem i det hele tatt. Var redd for å fryse, men var overraskende varmt (kanskje fordi jeg hadde på MYE klær). Det som fikk meg til å dra hjem når jeg omsider nådde overnattingsplassen min var at jeg ble litt redd. Alle lydene og sånt. Tror ikke små test-turer er noe for meg, for da blir det alt for lett å dra hjem 😅 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (18 timer siden):

Prøvde å skifte til nevnte Vittoria dekk. Gikk NESTEN, men ikke engang pappa klarte å få det i mål. 

Jeg prøvde å formulere at jeg kan vise deg noen triks eller at jeg kan vise deg verktøyssamlingen min, men alt lyder uanstendig.

Prøvde det samme på engelsk, men tro meg, det ble mye verre.

😅

  • Haha 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...