Gå til innhold

Slitersykkel til langturer


Anbefalte innlegg

Jeg trenger ikke nødvendigvis tips til hvilken sykkel jeg skal kjøpe, men trenger oppfordring og bekreftelse på at det er riktig med en til sykkel 😂

 

Det har seg nemlig slik at en venninne planlegger å sykle Carretera Austral i vinter, og lurte på om jeg ville bli med. Og jeg tenker JA. 
Planen er i så fall å bruke god tid og få med seg litt turer og vyer underveis. Ca en måned.

Grussykkelen jeg har er cervelo aspero. Jeg elsker den sykkelen. Men jeg er litt skeptisk til å bruke den på en slik tur. Mest fordi det er elektroniske gir (opplevd at det har dødd uventet typ 4 ganger i år, alt som jeg slipper å tenke oå er digg). Litt fordi maks dekk er 40. Også litt fordi jeg føler at det blir veldig røft for sykkelen, samtidig er jo sykler til for å brukes… På en så lang tur tror jeg at jeg ville foretrukket bagasjebrett, så ville nok kjøpt en sykkel med fester for dette. (Finnes jo tailfin, meeen, nesten billigere å kjøpe en ny sykkel?😅)

 

 

Sååå… er det innafor å supplere, eller er Cerveloen passende til røff langtur?😅

Noen som har en slik slitersykkel og vil vise den frem?

Finnes jo i så fall uendelige valg, om jeg vil gå billig eller dyr vei, aluminium/stål/titan, hardtail/gravel…. 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være kjedelig, pragmatisk og økonomisk:

1- Hva gjør at det elektroniske giret dør? Di2 eller eTap?

2- Alle som vil ha Tailfin ender med Tailfin før eller siden. Like greit å kjøpe det først som sist. Aeroe er et alternativ, billigere, men Tailfin eksisterer fremdeles. Tailfin monteres på akslingen, som er en fordel. Verdt å tenke på Carbon vs Alu Tailfin, og om du trenger alle veskene med en gang. Erstatt blåbærene i havregrøten med eple, så er Tailfinen spart inn på 15-20 år. Raskt titt på Tailfin-siden så koster fullt Carbon Rack set, litt under kr 9 500. Det er bare kr 2,60 hver dag de neste 10 årene. Faktisk bare bittelitt over en krone dagen om man ser det i et 25 års investeringsperspektiv.

3- Er det nødvendig med mer enn 40mm? Hvordan veier skal sykles?

Har en kamerat som sykler kontinent på kryss/tvers. Hovedsakelig asfalt og litt grusveier. Sist på en Canyon Grail med eTap. Såvidt jeg husker var det bare litt stress å huske å lade batteriet. Noen anbefaler å ha med et ekstra batteri. Det er noen reset moduser visstnok, som er verdt å sette seg inn i. Samme med når det disconnect mellom komponenter. Han har også hatt Tailfin i 10ish år nå, og Super light baggene ser nesten nye ut, etter flere tusen km. Siden han velger Hotels.com/Booking.com for billig husly kontra sove ute, så brukes ofte bare AP Rack Top Bag med liten posh Rapha frontbag (og kanskje en veldig liten rammeveske), selv om han har Super Light baggene(panniers) også. Panniersene er mer til bruk når det er campingturer med telt/bivy/osvosv. (hotell vs sove ute smakssak, men på langturer så vil hotell gi bedre søvn kontra det med å sove ute. Klart, langt dyrere og ikke like mye eventyr).

Det er ikke gøy med stiv sykkel og 40mm dekk, når det er vaskebrettveier. Større/bredere dekk hjelper litt, men en må jo gjerne endel opp for å merke skikkelig forskjell, og gjerne ha dempere foran og bak. Beskriv veiene, så tipper jeg @Sepeda putter noen tall inn TireWiz Pro 2000, og kan si hvilken dekkstørrelse som er optimalt.

Komfortøkningen med tubeless er sensitivt tema på forumet, så det tørr jeg ikke gå inn på. Kan derimot si at tykkere styreteip kan øke komforten litt på hendene hvis det er humpete vei. Smellene føles litt mindre brutale ut. Teknikk kan hjelpe litt også, men er begrenset hvor lenge en orker å sitte i "angrepsposisjonen" når veien er full av humper.

  • Like 3
  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vemod Zachariassen skrev (13 timer siden):

Sykkelen du har, er ikkje eigna til formålet. Kjøp touringsykkel.

Takk, akkurat det jeg ville høre! 😁😅

 

Andreas skrev (12 timer siden):

1- Hva gjør at det elektroniske giret dør? Di2 eller eTap?

Det er en annen sak, glemsomhet, men har også fundert på om det er noe feil med skifteren/batteriet da det i disse tilfellene har holdt langt under 60t som det visstnok skal. SRAM etap AXS. Kjøpt et til batteri å ha i nødstilfelle, men om det skjer flere ganger (og jeg har vært flink med lading), så skal jeg undersøke nærmere med .. hvor enn det blir riktig å ta det.

 

Andreas skrev (12 timer siden):

Det er bare kr 2,60 hver dag de neste 10 årene. Faktisk bare bittelitt over en krone dagen om man ser det i et 25 års investeringsperspektiv.

DET er det faktisk verdt vil jeg tro.

Andreas skrev (12 timer siden):

3- Er det nødvendig med mer enn 40mm? Hvordan veier skal sykles?

Godt poeng! Tror 40mm vil gå helt fint. Leste noen som brukte 35mm og ikke hadde noen punkteringer, men anbefalte minst 40 for komfort.

 

Kopp skrev (5 timer siden):

Hva slags underlag dominerer på ruta? Hvor tungt skal dere pakke? Er der langt mellom bunkringsmulighetene?
Bikepacking.com er på ballen for deg med de 13 beste ekspedisjonshoiene;

https://bikepacking.com/bikes/13-best-drop-bar-mtb/

Mange nydelige muligheter i den artikkelen!

Kort: 50/50 asfalt/grus. Noe i ganske dårlig stand. Jeg liker å pakke lett, men vil kanskje havne i midtkategorien enn ultralett (vil feks ha med 2 shortser over 1 tror jeg). Og blir litt tungt når en skal telte. Gjennomsnittlig hver 100km er det en landsby med det mest nødvendige.

Her er et kart med noe oversikt (tror det er fra 2021):

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/embed?mid=1Q6pHJype2F97uiq9r_HJAr_yXR0J8H5p&ehbc=2E312F" width="640" height="480"></iframe>

Litt lengre om turen:

Carretera Austral er en 1200km lang vei gjennom chilenske Patagonia. Det er en blanding av asfalt/løs grus/humpete vei, ikke alt for ille standard har jeg lest. Ca. halvparten er nå asfaltert. Første del av turen skal i hovedsak være asfalt, mens siste del er grus (om man sykler nord-sør). Det anbefales ca. 3 uker for å sykle det i et rolig tempo, men vi tenker å få med noen fotturer og besøk til isbreer underveis. Det er ca. 17000hm, noe som ikke er så ille over 1200km. Til sammenligning har jeg vært på en ukes tur hvor det var 13250hm over 667km. Det mest utfordrende skal være vind. I denne artikkelen hvor noe av ruta ble sykla blir det skildret "motvind så sterk at sykkelen måtte skyves i nedoverbakke". Skal ikke være så ille på første delen av ruta, men vi tenker også å sykle 1000 ekstra kilometer videre til Ushuaia som er verdens sørligste by. Der skal det være verre. Været er typ som norsk høyfjells-sommer (dog noe varmere gjsnitt temperaturer), fine soldager, men kan også være alle sesonger på en dag.

Det skal visstnok være overraskende dyrt til å være Sør-Amerika, planen er i hovedsak en blanding av telting i det fri og noen overnattinger. Blanding av lage mat selv og kjøpe. Dette også fordi landskapene ser helt utrolige ut, tenk å våkne opp i telt her:

camping in Chilean patagonia

Bilde lånt fra artikkel på MSR sin side om Carretera Austral.

Noe fricamping er uansett anbefalt da det noen steder kan være ganske langt mellom byene. 

 

 

 

Per nå har jeg ikke noe telt som egner seg til en slik tur, så det må også kjøpes inn, men dagskostnaden over de neste 20 årene blir jo lav så det er ikke en stor sak tenker jeg. Kokeutstyr kan vi kanskje dele på. Har lett liggeunderlag og sovepose. Har noen vesker, men de er små, fungerte så vidt til en ukes tur uten telt. Har ganske liten ramme (strs. 48), så litt begrensninger av det også, sånn sett tror jeg bagasjebrett er bra. Må gå litt frem og tilbake på dette. Er i hovedsak tilhenger av så lett som mulig, og det jeg har erfaring med, men trengs jo ikke å bli så mye tyngre av tailfin? Også misliker jeg å måtte stappe og finpakke de små baggene.... I hovedsak tror jeg Aspero'en hadde klart jobben, og er egentlig tilhenger av å bruke det man har, men har lyst på en sykkel hvor jeg ikke trenger å tenke såå mye på at "ånei, nå fikk rammen en skrape"... Uansett hva det blir håper jeg å få på plass oppsett ila. august slik at jeg får noen prøveturer gjennom høsten.

Så får jeg se om det blir noe av... Skal se på flybilletter kommende uke, annen logistikk, se om det er gjennomførbart. Har aldri vært på en så lang reise før, men venninnen min som arrangerer dette har syklet gjennom Afrika, og har vanskelig å se for meg at dette er en tur jeg gjør alene eller får med meg noen med det første. Så føler litt at jeg må gripe muligheten. 

 

 

Her er noen flere artikler/bloggposter for andre som vil bli inspirert:

På sykkel i Torres del Paine, Chilensk Pategonia

A guide to cycling the Carretera Austral - bloggposter fra hver dag på ruta, kart, pakkeliste. Denne personen sykla på en Cannondale CaadX cyclocross-sykkel. Han skriver: 

"Lance and I both rode the Carretera on cyclocross bikes; we didn’t see anyone else doing that. We however did meet a French couple on a tandem which proves you can do it on whatever.  There were quite a few touring bikes, but mountain bikes were the most popular choice.  My suggestions would be.."

Film om å sykle Carretera Austral

Film om å bikepacke Carretera Austral på en folding bike

Carretera Austral-tur på Komoot: Pedalling to the end of the world

Bloggpost fra hele ruta, med mange fine bilder.

 

  • Thanks 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carretera Austral 🤍

@hardrock Fantastisk - dette må du gjøre!

Ser at du allerede er i full gang med undersøkelser og forberedelser. Jeg mistenker at du knapt behøver forumets hjelp.

Men siden du likevel ber om det:

Vær oppmerksom på at flere av artiklene og rapportene du lenker til er gamle. For ti år siden var underlaget stedvis annerledes, og fremfor alt har det skjedd en markant utvikling av relevante sykler.

unpaved-road.jpg.eb4f632f49a9f57cff71601c40ef0ccb.jpg

Ultimate Gear Lists sin mer oppdaterte Carretera Austral Cycling Guide for 2023 beskriver en naturskjønn rute som nå er mer enn 50% asfaltert, altså rundt 600 km deilig landevei. Det er pågående veiarbeid en rekke steder med mål om fullstendig asfaltering. Gitt at resten av ruten er grus av varierende grovhet, om enn med biltrafikk, anbefales gravelsykkel for plass til volumiøse dekk. For øvrig sies det at ruten kan sykles på en hvilken som helst sykkel, herunder terreng- eller touringsykkel, men at det er krevende med landeveissykkel på grusstrekkene. Forfatter Tristan Ridley tar da trolig ikke med i betraktningen at vi i dag har moderne landeveissykler med god vibrasjonsdemping og dekklaring på opptil 35-40 mm.

Som du skriver, trekkes vind og regn frem som en av de reelle utfordringene. 

På bakgrunn av artikkelen, og egen erfaring fra tre kontinenter og turer opptil tilsvarende lengde, ville jeg valgt:

  • rask bukkestyresykkel med god dekklaring - gravel/blandevei
  • lettrullende slangeløse dekk med volum på 35-40 mm eller eventuelt mer
  • aerodynamisk oppsett av bagasje - du vil ikke sykle dager og uker i motvind med store sidevesker
  • gjerne heldekkende skjermer som holder drivverket i bedre stand i regn på finkornet grus/sand, og beskytter rytter og bagasje
  • gjerne vibrasjonsdempende komponenter eller tilsvarende egenskaper i rammesettet

Tempobøyle kommer til sin rett særlig i motvind eller ved lengre dagsetapper. Bruk det gjerne om du liker det.

Hva gjelder elektronisk versus mekanisk gruppe, er det andre som kan gi bedre råd. På grunn av mengden av tilsvarende historier om gir som dør, i verste fall i avsidesliggende strøk, og min egen generelle bakstreverske teknologiskepsis, tviholder jeg på mekanisk så lenge jeg kan. Det opplyses for øvrig i den nevnte guiden at det er langt mellom verkstedene på Carretera Austral. Men samtidig rapporterer mange om imponerende eventyr på elektronisk gruppe, så hva vet jeg.

***

Det følger av det ovennevnte at din Cervélo Áspero vil fungere utmerket om du bare får løst utfordringen med den elektroniske giringen:

Sykkelen kan gjøres tøffere og mindre sårbar ved enkle grep som beskyttelsestape på rammesett og krankarmer mot steinsprut og veskegnikking (det bør du uansett ha) eller dedikert rammebeskyttelse og beskyttelse på krankarmene mot nedslag.

For å øke vibrasjonsdemping og dermed komfort, har @Andreas allerede nevnt tykk styretape. Om du vil øke komforten på rufsete underlag ytterligere og har penger å brenne, vurdér vibrasjonsdempende eller dempet setepinne, vibrasjonsdempende styre som f.eks. Lauf Smoothie, eller eventuelt vibrasjonsdempende stem.

Heldekkende skjermer som for eksempel SKS Speed Rocker som enkelt kan tas av og på i anledning flytransport.

Hva gjelder valg av vesker og festesystemer, vil bagasjestativer som Tailfin og Aeroe gi muligheter som ligger nærmere tradisjonell touring eller pendling hva gjelder bagasjevekt, stabilitet og plassering av vesker. Men vær oppmerksom på at ved noe lettere bagasje, er det nå mange gode, elegante og betydelig rimeligere bikepacking-alternativer der du får stabilitet og enkel bruk uten å måtte montere store stativer på sykkelen. I stedet for førstegenerasjons setevesker som festes direkte til sete og setepinne og har en tendens til å vingle og gnikke, finner du nå et bredt utvalg av vesker som på forskjellig vis stabiliseres, ved hjelp av ministativ eller hylster. Rett plasserte vesker behøver ikke gi aerodynamisk ulempe av betydning.

***

Men jeg forstår at du hovedsakelig ville ha forumets støtte til ny sykkel 😄 Det er litt synd, for det hadde vært stor moro å forvandle din Áspero til en rask men røff eventyrer.

Om du velger ny sykkel, er det et overveldende vell av muligheter.

Min anbefaling måtte da være å anskaffe en sykkel som fortsatt er rask, men som gir deg noe utover det som Áspero allerede dekker. Gitt den tiltenkte grove turbruken, ville jeg valgt en eventyrrettet men rask gravelsykkel med større dekklaring, flere festepunkter, stabil geometri for røft underlag og tung pakking, gjerne kabling for dynamo, og gjerne økt vibrasjonsdemping. En slik sykkel vil ikke bare kunne takle grovere turer enn Carretera Austral, men også kunne være en utmerket bruks- og vintersykkel. Mange gode tips å få på forumet.

Jeg ser at det er nevnt touringsykkel eller drop bar mountain bikes, altså terrengsykkel med bukkestyre. Begge alternativene er gode, og det er tiltenkt bruk og personlige preferanser som avgjør. Hva gjelder touringsykler, vil de tradisjonelt være solide og stive for å takle høy belastning i form av tung bagasje. De vil dermed ikke være de raskeste på landevei eller de mest vibrasjonsdempende på rufsete underlag. Jeg er ikke overbevist om at det er rette valget for deg som liker en rask sykkel som Áspero. Hva gjelder terrengsykler med bukkestyre, er det kule doninger som jeg liker, men spørsmålet er hvor grov sykkel du behøver. For en tur med 600 km landevei og ellers trafikkert grusvei, synes ikke de bredeste og groveste dekkene eller terrenggeometri å være nødvendig. Gravelsyklene blir da også stadig mer allsidige og overlappende med slike terrengsykler.

Jeg ser også at du vurderer en pent brukt Nakamura Pursuit X60. Den vil sikkert også fungere utmerket, er testvinner i Landevei og jeg forstår at den er fristende, gitt størrelse og utstyr. Men den er forholdsvis nær Áspero i grunnleggende egenskaper og vil trolig ikke gi deg så mye mer enn det du allerede har, utover å bruke nærmere 20 tusen for å få en sykkel som du er mindre redd for å slite ut 🙂

Lytt til hjertet og ha en nydelig tur. Vi gleder oss både til planlegging og turrapport! 

  • Like 4
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får ganske mye lett turutstyr for pengene av en ny sykkel. Klarer en spare ned endel vekt, og volum, blir ofte turene litt mer behagelige.

Har du lett liggeunderlag og sovepose, kan du velge et av 1kgish teltene. Her er det litt variabler, om man overlever at de føles litt trange. Er været varmt eller man er liten av størrelse og litt fleksibel, klarer man seg fint med Helsport Ringstind Superlight 1 e.l. Bivy har ofte liten pakkform, men det er kanskje ikke noe man vil sove i 20 dager. Kondensutfordringer og ved regn er de ikke så gode. Sikler selv litt på de populære Durston teltene, og hadde kanskje kjøpt Durston X-Mid 1 med 2stk Z-Flick Tent Pole(bruker som regel ikke gåstaver på sykkelturer, muligens ved toppturer), istedenfor Ringstind SL 1 som jeg har nå. Hadde spart noen få gram, men 43inch/109cm innvendig takhøyde er fint salgsargument om man faktisk vil sitte inne i teltet f.eks. om været er dårlig. En kan vel også sette det opp uten yttertelt (med StarGazer kit), noe som er fint om været et fint og man vil sove mens en ser på stjernene.

x-mid-stargazer-kit-tent-durston_-_1.jpg

Ønsker man ikke å våkne av sola klokken 04-06, er noe ala Cocoon Eye Shades De Luxe et must.

ESL03-eye-shades_black_1920x1920.png

Alt ettersom hvordan toppturer det er snakk om, så kan sko som Arc'teryx Unisex Norvan SL 3 være vektsparere. Mange er fornøyde med de, og 171 gram per sko er ganske lett. De er også litt finere hverdagssko enn div. sandaler/slippers/crocs som mange bruker på tur.

  • Like 1
  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, @hardrock, Carretera Austral på sykkel høyres kjempegøy ut! 🙌🤩

Det er allerede nevnt mange gode poeng som eg er einig i, men eg kan ikkje dy meg for litt repetisjon 😇

Ein ting eg vil nevne er at det kan vere lurt av deg og venninna di å forventningsavklare litt rundt kva slags tur dette skal bli. Turkonseptet vil truleg påvirke ditt valg av både sykkel og pakkvesker. Eksempelvis: kva er typisk distanse pr dag, forventa snittfart, glamping vs "bivvy" når det er for langt til innendørs overnatting, etc. Det kan jo være ein demper for stemninga om ein av dere dukker opp med touringsykkel lasta med 30 kg i digre panniers, mens den andre prioriterer aluminiumsfolie-bivvy, aerosokker og tempobøyler... 

Eg road trip'a Chile på langs, frå sør til nord, i 7 veker i 2015 i eit skikkelig vrak av ein kina-varebil (den var Made in China, faktisk) og den verste vegstrekninga var den gang var ikkje på Rute 7, men eit stykke sør for El Chalten (8 mil med vaskebrett), og all anna grus etter det opplevde eg som heilt uproblematisk, i allfall ikkje minneverdig. Rett nok eit litt anna perspektiv frå bilsetet og som ikkje-syklist (enda), men med velbegrunna bekymring for at bilen skulle ristes i stykker 🙂 Viss du bruker google-mannen til å street viewe veidekket på R7, så er det verdt å notere seg årstallet bildene (sjå i boksen oppe til venstre). Det som var grusveg i 2014 kan godt ha blitt asfalt i 2025. Det var mykje vegarbeid og asfaltering då eg var der, samt sitat frå lenka di til Rolling Existence: "There was a lot of road construction going on when we were there in 2017, so there will likely be more pavement in the future."

Her er ei liste med mine prioriteringer basert på det eg såg og hugser frå den turen (eg ønsker meg tilbake! 🥰) og det turkonseptet som eg føretrekk: Raskt, lett og minimalt => Mindre slit pr km og meir energi til å nyte eventuren!

  • Bruke (og tilpasse) ein sykkel eg allerede har og som passer meg godt. Pakka inn i masse tape for å prøve å beskytte lakken (funker så-dær!)
     
  • Så lav rullemotstand som mogleg med dekk type GP 5000 32mm, satt opp tubeless. Min erfaring er at det stort sett er rytteren som er begrensingen og ikkje dekkene når det gjeld å komme seg fram på grus... Blir det for teknisk (laust&bratt) for så ville eg truleg dytta sykkelen forbi det aktuelle strekket, knastedekk eller ei. Vaskebrett er dog ubehagelig uansett dekk, i mi meining! 
    (Viss du likevel syns slicks virker for drøyt, så ville eg sett på Conti Terra Speed i 40mm, satt opp tubeless, sjølvsagt 😉)
     
  • Så aero som mulig -> for å minimere vindfanget!
    Vanskeleg å overdrive kor heftig Patagonia-vinden er. Typisk stødig sterk vestlig, med deilige kast. Mest vind i sør, mindre jo lenger nord ein kjem. Så, forsøk å unngå sidevesker/panniers så langt det går, evt ha så små (bak) som mogleg.
     
  • tempobøyler -> uvurderlig i motvinden, og generelt veldig deilig å ligge å cruise i (så lenge setet ditt passer deg godt, test ut før avreise...) Eg ønsker meg tempobøyler på alle mine sykler 😄
     
  • Tailfin Rack -> som nevnt over, har du først begynt å tenke tanken så er det ingen veg utenom..! 
    Eg gjekk for aluminium rack (med long seat stay pga liten ramme) uten pannier mount, men med mulighet for å skru på cargo cages. Separat AP Rack top bag, fordi det er så upraktisk å måtte ta med heile sykkelen inn i teltet... 
     
  • Elektronisk giring -> Eg har blitt svikta av mekanisk gir i nordnorsk rekordvåt "sommer" i '22 og sverger no til elektronisk (SRAM AXS, som du veit 😉 
    Eg får varsel på edge'n når batteriet bikker under 25% (i tillegg til lysindikator på skifteren) og har på to sykler aldri opplevd å bli overraska... (kun på zwift om vinteren 😅) Vanskeleg å måle om eg får 60 timer, men får lett 1000 km pr lading. Verdt å merke seg at så lenge sykkelen er i bevegelse så er shifteren "våken", så ved transport pleier eg å ta ut batteriet. Viss du får vesentlig mindre rekkevidde enn dette ville eg sjekka firmware, kanskje du mangler ein oppdatering eller to? Eller så kan du ha rett i at det er ein defekt enhet.

Andre betraktninger:

  • Telt & kjøkken -> Igjen så kjem det ned til kva slags konsept ein ønsker.
    Viss du og venninna skal sykle sammen heile tida, så er det jo fint å kunne dele på 1 telt og 1 kjøkken. Med sykkelvesker er det gjerne volumet som er begrensingen, og ikkje vekten (med panniers får du vel plass til alt inkl. kjøkkenvasken 😄)
    Min teltanbefaling er adekvat plass innvendig til at begge kan sitte oppreist og evt ta på seg ein genser uten å albue den andre i ansiktet. Mange tunneltelt feiler på denne... Lett & romsleg må heldigvis ikkje vere motsetningar! Men lett & romsleg & vindbestandig blir fort dyrt...  Den sørlige delen av ruta har mindre vegetasjon og meir vind, så her kan det vere lurt å vurdere ruta, avstander, andre overnattingsmuligheter og vindutsatthet før valg av telt. 

Sidenote for spesielt teltinteresserte: Har brukt Gossamer Gear The Two (600gr + stenger + plugger~200gr) på langtur i typisk norsk dritsommervær. Ikkje turt å bruke det i vind, det framstår skjørt og det er mykje strekk i stoffet (silnylon) som gjer det krevende å få bardunert godt. Har no nylig gått til innkjøp av eit Durston X-mid Pro 2+ som eg har større tillit til, men det koster enda litt meir enn ein Tailfin... 😅 Eg synes z-flick-stavene ser for volumiøse ut for pakksykling; har brukt vanlige (ekstra smale) teltstenger kutta til rett lengde med GG'en, og kjem til å fortsette med det (eller gåstaver viss fottur).

  • Kjøkken -> kokekaret er det elementet i bagasjen som er vanskeligst å komprimere og få til å passe i div. sykkelvesker. 
    Igjen, tenk på konseptet: Er telting ein del av opplevelsen eller kun til nød? Kan ein beregne å spise varm middag på serveringssted undervegs ila dagen, og noko kaldt/enkelt til kvelds? Cold soak-havregrøt til frokost er enkelt og digg, men treng du å koke kaffe i tillegg? (pro tip: nescafe gull funker også med kaldt vatn, men nokon meiner det er mindre "kos" 🤷‍♀️)
    Er det nok med eit lite kokekar til å varme vatn til real-middagar eller skal dere kokkelere i større gryte? (Har god erfaring med sammenleggbar gryte frå Sea to Summit, flat nok til rammeveske).
     
  • Ushuaia / Tierra del Fuego -> Min road trip starta i Punta Arenas, men eg drog aldri ut hit så eg veit ikkje kva eg gjekk glipp av (Eller om! Eg prioriterte fotturer i Torres del Paine og området rundt El Chaltén). Men avhengig av vind & vær, som ein kan forvente ein del av så langt sør, så ville eg vurdert sykkel ein vei og buss den andre.
     
  • Spansk -> det er berre å laste ned duolingo med ein gang 😅

Avslutningsvis, du ba om eit bilde! Her er min eventur-doning, Liv Brava '18 i str S (48ish?) frå Norge-på-langs-tur, bagasjevekt er ca 10 kg eks drikke. Alu-ramme, med oppgradert gruppesett og hjul. Konseptet for turen var "Rask, med telt for frihet til å stoppe når det passer oss".  Rammeveska er full av kjøkkenutstyr, gass og elektronikk, mens mannen har teltet. På styret er det ein Burrito-bag med quilt og dunjakke. Regntøy, armer&bein, skotrekk i Cyclite'n (mykje brukt, dessverre). Tempobøyler. Heimesydd mulebag. Verktøy og div i utstyrsbottle på downtuben. Klede (i kompresjonsbag), liggeunderlag, joggesko, toalettsaker i tailfinen, som er montert høgt på setepinnen for å få plass ift setet. Bagen føles meir som 10L enn 20L, men er iallfall grei å pakke og få tak i ting gjennom dagen. Også veldig fin til å henge klesvasken til tørk på! 😄
 

eventursykkel.png.8d47810973c37b5870782d93c0012502.png


Takk for ein veldig gøy tråd! 💐 Morsomt å få ein anledning til å grave fram i gamle reiserapporter og draume litt her på ein ellers trist og øspøsende julidag... 
 

  • Like 8
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få råd fra min side; 

Grus er ikke grus. Jeg har selv sykla gjennom ørkenen i Namibia og vet hvilket helvete washboards og løs sand kan være. Jeg var kjempeglad jeg hadde 2.1 på deler av European Divide. Folk som drister seg til å sykle Tour Divide på sub 45 mm dekkbredde ender stort sett bare opp med å bryte, trad smalhjula gravelsykkel er sjanseløst der. Osv osv.

Derfor: gjør research for å se hva andre som har sykla samme rute sier (og ikke ta det Tristan Ridley skriver for god fisk, han har aldri sykla Carreterra Austral på smalhjuling).  Sjekk med bikepacking communities på Reddit. Sjekk hva andre sier, men ha kritisk sans, noen synes det er et helvete og freaker ut straks det er noe annet enn asfalt.

Når det er sagt: jeg ville prioritert å bruke den sykkelen jeg har, hvis mulig. Som syklist er det en egen glede i å være 'underbiked', det er da man kjenner man lever. Carreterra Austral går ikke for å være så veldig off the beaten track, uten å ha reasearcha selv vil jeg tippe rundt 40 kanskje kan gå selv om det til tider kan være u-komfy. I så fall: gå for Redshift stem og Redshift eller CaneCreek setepinne som tar unna litt. Og kjør tubeless med lavt lufttrykk på de grove strekkene.

Dersom du likevel ønsker det ny sykkel, tenk nøye gjennom bruksområde. Hva slags turer drømmer du om i framtiden? Er det type Great Divide og alle rutene på bikepacking com så vil du ønsker deg en god del mer dekkklaring enn en trad smalhjula gravelsykkel har. Men er det norsk sportsgrus og blandevei, eller eventyr i utlandet på enkle veier er svaret et helt annet.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode poenger @EspenS 

Tror mange av oss svært gjerne vil høre mer ved anledning om dine erfaringer både fra Namibia, European Divide og andre turer og ekspedisjoner!

(Men i dette tilfellet må jeg ta Tristan Ridley i forsvar siden hans anbefalinger i høy grad er sammenfallende med alle rapportene og videoene som trådstarter allerede har lagt ut 🙂)

Håper vi snart hører fra @hardrock igjen, uansett hva hun bestemmer seg for 👍

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ellers står Patagonia på (den alt for lange) bucketlista også hos meg. Dersom man ikke er så heldig som trådstarter som virker ha venner som bikepacker, så kan jeg tipse om denne gjengen som kjører 2-3 bikepacke gruppeturer hvert år i Patagonia, de drar helt ned til verdens sørligste by, Ushuaia. De har også en egen tur på Careterra Austra.  https://pa-cycling.cc/trips/#bikepacking

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!! Veeeldig mye nyttig i veien videre med planlegging.

For et nydelig og inspirerende oppsett du har @dothtm 😍 Veldig fint å se oppakning på andre som har små sykler. Ser ut som det går an å få med seg nok greier for det om! Så kult at du har vært på roadtrip i Chile!! Og jeg må finne ut hvordan jeg kobler giret mitt til Garminen, får ikke varsel om strømmen på appen. Tusen takk for mange gode tips rundt oppsett!! Skal tørke støv av Duolingoen fremover 😎

Tror vi blir å kjøre hvert vårt telt, og telting blir absolutt en del av konseptet! Både av økonomiske hensyn men også for opplevelsen sin skyld. Blir også noe overnatting. Om vi skal gå fottur o.l. underveis tenker jeg vi må ha overnatting for å ha syklene et trygt sted🤔

Sepeda skrev (På 22.7.2024 den 10.30):

Men jeg forstår at du hovedsakelig ville ha forumets støtte til ny sykkel 😄 Det er litt synd, for det hadde vært stor moro å forvandle din Áspero til en rask men røff eventyrer.

Inntil videre har jeg innstilt meg på å bruke Áspero'en på NorthEast Gravel om noen uker. Blir da mye mer mager oppakning enn jeg tenker til Carretera Austral, men det vil i hvert fall gi meg en følelse av hva som fungerer og hva som mangler. Kommer til å pakke for overnatting i skur/hytte o.l., dvs. ikke telt, da jeg trenger litt mer tid før jeg gjør den investeringa. Og nye vesker, har ikke plass til noe telt nå. Skal prakke på teip for å beskytte sykkelen og sette på noen 40mm dekk jeg har liggende hjemme (eller, innså nå at dekkene som står på er 38, så litt usikker på om det er vits å bytte). Skulle gjerne hatt litt lettere gir (har 10-36 med 36t foran), som diskutert i en annen tråd. Noen jeg kjenner har satt på en 10-44 selv om det i teorien ikke går(?), men sier at det fungerer fint. Så mulig jeg gjør det. (Og til egentlig tiltenkt bruk, rask grus og ritt, skulle jeg igjen gjerne hatt tyngre gir, og har tenkt på å bytte foran til 42t. Så det må jeg bare lære meg å skifte selv, så kan jeg bytte etter hva jeg skal bruke sykkelen til).

Hovedutfordringen min rundt Áspero er følelsen jeg har rundt sykkelen; var i Finland forrige uke, og ble angstfylt bare av at fergemannen gnikket andre sykler inntil min... Selv om det er skikkelig tåpelig, haha.

Så må bare understreke at jeg ikke vil ha ny sykkel for å spare vekt (ser aldri på det, vet ikke hva sykkelen min veier nå), men vil ha noe robust. Men med litt tape på så blir jo Áspero'en robust!!

Ja, jeg er heldig som er blitt invitert med på en slik reise @EspenS! Mye kul inspirasjon i de guidete turene der. Anbefaler veldig å dra på arrangementer hvor man møter likesinnede, feks NorthEast gravel som nevnt over her. Hun som har invitert meg med møtte jeg på Komoot Womens rally, et bikepacking-arrangement for kvinner. Som bringer meg videre til et av @dothtm sine tips;

dothtm skrev (På 26.7.2024 den 14.37):

Ein ting eg vil nevne er at det kan vere lurt av deg og venninna di å forventningsavklare litt rundt kva slags tur dette skal bli. Turkonseptet vil truleg påvirke ditt valg av både sykkel og pakkvesker. Eksempelvis: kva er typisk distanse pr dag, forventa snittfart, glamping vs "bivvy" når det er for langt til innendørs overnatting, etc. Det kan jo være ein demper for stemninga om ein av dere dukker opp med touringsykkel lasta med 30 kg i digre panniers, mens den andre prioriterer aluminiumsfolie-bivvy, aerosokker og tempobøyler... 

 

Vi er ikke veldig godt kjent, så det kan være en utfordring! Vi syklet litt sammen her og der den uka, delte et par overnattinger, men der stopper det. Hittil er det skissert et noe lignende format som under rallyen; sykler i eget tempo gjennom dagen (sammen/alene, rom for å gjøre litt som man vil), og samles om kvelden. Er to andre som jeg ikke vet hvem er som skal bli med (kanskje flere slenger seg på). Jeg liker egentlig at ting går fort, så synes 4 uker som er skissert på 1200km virker saaakte, samtidig er det jo mye å se underveis. Og desember har jo generelt et litt lavere tempo. Og jeg ser heller ikke for meg at noen av mine venner kommer til å ville bruke 1-1,5mnd på et slikt eventyr i overskuelig fremtid, så jeg tenker vi får ta en ordentlig prat om forventninger o.l., men jeg er veldig fleksibel og kan leve med et litt lavere tempo. Og kan jo også pakke lett selv om det ikke er så langt/fort, fører evt. bare med seg mer overskudd? 😅 

EspenS skrev (På 25.7.2024 den 13.13):

image.png.9c4bb0c43aa31f4355ecf5bc320065b5.png

Hehe, ja! Typen kan ikke skjønne at jeg har tre sykler og ingen av de passer til formålet.... En gammel Bianchi med 23mm dekk som står på rulla, beholdt i mange år pga. affeksjon (min første, fungerte helt fint overalt i et par år). Mitt neste innkjøp var en Cannondale Synapse i 48, med  32mm dekklarering, så kanskje den kunne fungert? Var sykkelen jeg brukte før jeg kjøpte  Áspero'en i vinter. Sitter godt på begge. Aldri solgt en sykkel før, men om noen skal selges blir det Cannondalen..

Hadde egentlig tenkt å ta Cannondalen ut på en god test denne uka, men etter å ha vært slått ut med lungebetennelse i to uker ooog ett kne som plutselig ikke vil oppføre seg blir det litt kortere turer, satser på at kroppen kommer mer i orden de neste par ukene... Men til gjengjeld har jeg jo mer tid til research og planlegging 🙂 

EspenS skrev (På 26.7.2024 den 19.32):

Grus er ikke grus. Jeg har selv sykla gjennom ørkenen i Namibia og vet hvilket helvete washboards og løs sand kan være. Jeg var kjempeglad jeg hadde 2.1 på deler av European Divide. Folk som drister seg til å sykle Tour Divide på sub 45 mm dekkbredde ender stort sett bare opp med å bryte, trad smalhjula gravelsykkel er sjanseløst der. Osv osv.

Dersom du likevel ønsker det ny sykkel, tenk nøye gjennom bruksområde. Hva slags turer drømmer du om i framtiden? Er det type Great Divide og alle rutene på bikepacking com så vil du ønsker deg en god del mer dekkklaring enn en trad smalhjula gravelsykkel har. Men er det norsk sportsgrus og blandevei, eller eventyr i utlandet på enkle veier er svaret et helt annet.

 

Muligens dumt spørsmål, men hva er 2.1? Er det noe med dekkbredde?

Veldig enig i det siste der! Tror rett og slett jeg må komme meg på flere turer med det jeg har. Egentlig drømmer jeg om alt det der, men har aldri vært på en veldig lang tur, så kan jo hende jeg ikke liker det. Jeg har feks ikke en MTB, og kunne egentlig tenkt meg det, tror jeg, men på en slik tur som dette hvor over 50% er asfalt tror jeg det blir litt kjett med MTB.

Tusen takk for både telt- og skotips @Andreas! Har faktisk hatt Norvan tidligere!! Får se om det blir innkjøp eller ei før turen, skal innrømme at jeg er enda verre på å hoarde sko enn sykler... Har feks et par VJ MAXx som egner seg ganske bra til sykling pga. utrolig stiv såle. Til bursdag fikk jeg et par Scarpa Mojito som jeg kanskje tenkte å bruke, men de er en del tyngre. (Har også flere Scarpa- og Salomon-løpesko, ja, nei, tror kanskje ikke det blir sko-innkjøp i prosessen selv om jeg er veldig glad i å kjøpe sko 😅)

Og siste tusen takk til @Sepeda som er like uvurdelig med sine råd som alltid! Er det noe sted man kan lese om dine lengre turer?

Om jeg klarer å holde meg fra innkjøp av ny sykkel blir det jo mer penger til evt. kjøp av tailfin og annen moro, så kanskje det blir bra å bruke det jeg har! Selv om det du beskriver her er nok akkurat det jeg drømmer om:

Sepeda skrev (På 22.7.2024 den 10.30):

Min anbefaling måtte da være å anskaffe en sykkel som fortsatt er rask, men som gir deg noe utover det som Áspero allerede dekker. Gitt den tiltenkte grove turbruken, ville jeg valgt en eventyrrettet men rask gravelsykkel med større dekklaring, flere festepunkter, stabil geometri for røft underlag og tung pakking, gjerne kabling for dynamo, og gjerne økt vibrasjonsdemping. En slik sykkel vil ikke bare kunne takle grovere turer enn Carretera Austral, men også kunne være en utmerket bruks- og vintersykkel. Mange gode tips å få på forumet.

 

Når alt dette er nevnt likte jeg forøvrig sykkelen jeg syklet på under Badlands, en Fara F/Gravel. Og da visste jeg ikke at jeg burde ha sluppet ut luft fra dekkene, så sykla med steinharde dekk på ganske rufsete underlag til tider. Eneste jeg ville endra fra oppsettet er veskene, jeg orker ikke å være på tur i en måned og måtte pressepresse hver dag for å få alt oppi. Selv om kanskje det blir slik uansett hvor gode/store vesker man har? hehe. Tror seteveska er 11L og styreveska 9L. Dog kommer jeg ikke til å investere i en så dyr sykkel, men bare for å illustrere at jeg tror det jeg pakker i (og evt. det jeg pakker), er viktigere enn sykkelen. Tror jeg.

l8HVwOi.jpegJ8UAMGo.jpeg

Ble litt nostalgisk nå, måtte finne bilde av syklene jeg ikke klarer å kvitte meg med:

Bianchi, hadde nettopp begynt å sykle og kjøpt til 5000kr på Finn i 2017. Her fra min første langtur Rjukan-Son (ikke rart jeg ble sliten med bare en drikkeflaske-holder...): 

X0rUdtJ.jpeg

Synapsen, nyinnkjøpt og stolt plassert i stua (synes å huske jeg betalte 16k for den ny, kan hende jeg nedjusterte litt for at andre ikke skulle få sjokk):

e1g8e2W.jpeg

Ásperoen, jada, skal fikse det ved styret som stikker opp...:

eclj5oS.jpeg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (23 timer siden):

Muligens dumt spørsmål, men hva er 2.1? Er det noe med dekkbredde?

2.1 er dekkbredde ja... Typisk å angi MTB dekkbredde i inches og ikke mm. 

1.57 = 40mm
1.77 = 45mm
2.0  = 50mm
2.1  = 54mm
2.25 = 57mm
2.35 = 60mm
2.6  = 66mm

Tidligere ble MTB sykler, både hardtails og fulldempere, som standard gjerne solgt med 2.25.

Det vanlige de siste 5 årene er derimot 2.35, bortsett fra de aller rimeligste som kanskje fremdeles er på 2.25. Mulig det har økt til 2.4 også nå. Dette er vel gjerne også standarden både på XC rundbane og XC marathon, men kan variere med løypetype.

Det store flertallet på Tour Divide sykler 2.1-2.3.

Noen få ruter, som eksempelvis Baja Divide i Mexico, anbefales bredere dekk, 2.6 pga all sanden. Men det er ikke så vanlig.

Et typisk raskt godt Birken-dekk, som ikke har så mye terreng, vil være 2.0-2.1. Men 2.25 er også bra der, er nok veldig mye vanligere der og antageligvis det jeg selv vil gå for neste gang jeg evt prøver.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fornøyelse å lese innleggene dine @hardrock Du har så gode refleksjoner at jeg som nevnt er i tvil om du trenger forumets råd, men vi får ta det som et kompliment.

hardrock skrev (På 29.7.2024 den 18.20):

Skal tørke støv av Duolingoen fremover 😎

Inntil du har lært deg flytende chilensk spansk, som visstnok er noe ganske annet enn de snakker på den iberiske halvøy, er appen Google Translate redningen. ¿Cachai? 

Særlig kamerafunksjonen som oversetter enhver tekst/skilt/meny til norsk eller det språk du måtte velge, er uvurderlig. Appen oversetter også løpende samtaler rimelig bra, om bare samtalepartneren forstår konseptet. Uten den, ville særlig min tur i Japan blitt flere hakk vanskeligere. Nå kommer det nye muligheter med KI, men jeg mistenker at disse kan kreve mer både av telefon og nettverk. Ellers blir det alltid vel mottatt om man har lært seg noen grunnleggende fraser for livets små og store utfordringer. Estar arriba de la pelota!

hardrock skrev (På 29.7.2024 den 18.20):

Skulle gjerne hatt litt lettere gir (har 10-36 med 36t foran), som diskutert i en annen tråd. Noen jeg kjenner har satt på en 10-44 selv om det i teorien ikke går(?), men sier at det fungerer fint. Så mulig jeg gjør det. (Og til egentlig tiltenkt bruk, rask grus og ritt, skulle jeg igjen gjerne hatt tyngre gir, og har tenkt på å bytte foran til 42t. Så det må jeg bare lære meg å skifte selv, så kan jeg bytte etter hva jeg skal bruke sykkelen til).

Jeg kjenner ikke SRAM AXS 1x og hvilke kombinasjoner/spenn gruppen åpner for, men vil tilråde lettere enn 36:36 i kupert landskap med bagasje. Selv min kosetur Ringebu-Oslo denne uken var tung med 34:32 som letteste, for ikke å snakke om steder som Island. Har innsett at jeg bør sette opp med større kassett for eventyr.

Skal ikke innlede noen diskusjon om 1x versus 2x, bare konstatere at 50:11 var aldeles nydelig på rask landevei på de samme turene. Så forstår godt at du savner tyngre enn 36:10.

Kombinasjonen av rask landevei og bratte, krevende grus- og kjerreveier gjør at jeg i min uvitenhet fortsatt sverger til 2x for bredde i utvekslingen og optimal allsidighet.  Men du finner sikkert utvekslingen du trenger også med 1x. @Jamez og andre har regneark og vet hvordan 🙂

hardrock skrev (På 29.7.2024 den 18.20):

Jeg liker egentlig at ting går fort, så synes 4 uker som er skissert på 1200km virker saaakte, samtidig er det jo mye å se underveis. 

Skal ikke legge meg opp i hvordan dere organiserer turen, men tenker at på en slik tur vil det kunne være fint å skifte mellom dager med lengre etapper på sykkelen og dager uten sykling, med rolig opphold og utforsking av spennende steder. Gjennomsnitt på 50 km hver dag er ikke dumt dersom rundt halvparten av dagene ikke tilbringes på sykkelsetet. Altså rundt 100 km eller gjerne mer hver dag dere sykler.

hardrock skrev (På 29.7.2024 den 18.20):

Muligens dumt spørsmål, men hva er 2.1? Er det noe med dekkbredde?

😄

Slik spør en ekte landeveissyklist!

@EspenS har allerede svart utførlig.

La meg likevel føye til at på bukkestyresykler har man de siste par tiårene hatt dekklaring til denne bredden (50/52 mm) først på monster-cross og drop bar mountain bikes i 26", 27,5" og 29", siden på gravel bikes og adventure bikes i 650b og nå på stadig flere i siste generasjon gravel bikes i 700c. Ja, jeg har gitt opp å snakke norsk 

Selv har jeg et enkelt førstegenerasjon rammesett Kinesis Tripster AT i aluminium, modellert etter titansykkelen til Mike Hall, grunnleggeren av Transcontinental Race. Den tar mer enn 45 mm på 700c og rundt 52 mm på 650b. Nå har Kinesis selvsagt (!) erstattet den med Tripster AT Plus med plass til 50 mm på 700c.  Det bredeste jeg har brukt på sykkelen er René Herse Hurricane Ridge 42 mm i den mer solide Endurance-versjonen. Blåses opp til 44 mm på brede felger Hunt Gravel X-Wide. Sykkelen får forresten straks dynamolys med SON og Supernova 💡

hardrock skrev (På 29.7.2024 den 18.20):

Er det noe sted man kan lese om dine lengre turer?

Selv om jeg liker å tøffe meg på forumet, har jeg flest halvlange turer over to-tre-fire-fem dager med bedagelig kredittkort-bikepacking. Om du vil ha råd fra hardcore ultradistansesyklister, hør med @Sun Flyer eller @RekkeViddeWestvig og deres likemenn og -kvinner. Eller @EspenS og @torhovland og deres kumpaner for røffe eventyr. Mangle flere som burde bli nevnt - de får tilgi meg.

Tar gjerne jobbreiser i Norden på sykkel eller sykkelturer i tilknytning til arbeidsbesøk i fjernere land og kontinenter. Har lagt ut noen reisebrev på gamleforumet. Det er ikke lenger søkbart, men tråder kan gjenfinnes.

NB: Lenke til gamleforumet vil lede til en side som sier at forumet er stengt. Men om du laster siden på nytt, får du opp den opprinnelige tråden. Om du ikke treffer på rett innlegg i tråden, trykk på lenken igjen i samme nettleser.

Stemningsrapport med bilder vil du finne små og store eventyr fra mange brukerne. Herunder noen av mine turer, som de siste til Island og USA (nesten episk tabbe!) sommeren 2022. Etter den turen, har jeg gått fra å ignorere alle kroppslige behov til dypdykk i hydrering og elektrolytter 😅 Forumet ble stengt før jeg rakk å legge ut noen ord om Japan, utover et par panoramaer.

hardrock skrev (På 29.7.2024 den 18.20):

🤍

Teller på knappene om jeg skal snu meg raskt rundt for denne. Var som nevnt denne uken i Ringebu og hadde med glede syklet ruten og rekognosert, om bare GPX-spor hadde vært tilgjengelig for ikke-påmeldte. 

Tror du vil møte flere fra forumet. Håper det er greit for @olve at jeg røper at han har lignende planer 😎

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 2.8.2024 den 11.32):

Kombinasjonen av rask landevei og bratte, krevende grus- og kjerreveier gjør at jeg i min uvitenhet fortsatt sverger til 2x for bredde i utvekslingen og optimal allsidighet.  Men du finner sikkert utvekslingen du trenger også med 1x. @Jamez og andre har regneark og vet hvordan 🙂

Jeg nevnes vel fordi jeg var veldig tilhenger av 1x på gamleforumet, og har kjørt flere varianter av det. Også på landevei. Jeg syns fortsatt 1x er fint, men må innrømme jeg er tilbake på 2x til ganske mye bruk fordi jeg ser at jeg tilbrakte så mye tid i tyngste og letteste gir med 1x, og dermed mye tid på skrå kjedelinje.  Dette har selvfølgelig med at jeg sykler mer kupert enn før. Og har sykla mer lagsykling som gir høy snittfart også. 

Uansett, å bruke nettsiden ritzelrechner.de for å sammenligne oppsett er helt genialt. Samt å se på histogram for farten man ligger på på sykkelturene sine for å vite hvor mye tid man kommer til å tilbringe i de forskjellige girene.

På en touringsykkel trenger man vel fort lette gir og stort spenn så da er det enten 1x med mtb kassett, f.eks. 10-52 eller 2x med tilsvarende stort spenn som er best. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Dette oppsettet har nettopp bragt meg relativt effektivt fra Italia til Nordkapp.Jj. Laverack Grit, som tar opp til 50mm dekk.35mm gp as tl,Zipp 303s m Son dynamo, tailfin bagger, sram force axs( byttet batteri 3 ganger på bakgir, 2 ganger på fremgir, altså litt over 1000km på bakgir pr batteri) tempobøyler er obligatorisk på en slik tur, og jeg vil tro jeg har tilbrakt 90% av tiden der. Fizik argo adaptive 3d og Albion ABR1 holdt seteparti i sjakk. 

20240731_230625.jpg

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Son deluxe ja. Son endelux II lykter, og Igaro d2 laderelé. Ladet stort sett rett til et Nitecore nb10000 batteri, men siden https://northcape4000.com/ brukte en app på  telefonen til tracking https://www.whip.live/event-tracking/NC42024?eventId=NC42024&is-inapp=true&language=en

Og jeg spilte musikk veldig mye, så måtte jeg lade når jeg spiste for å holde telefonen gående.  Utveksling 44-33 - 10-36.  Det var kneiker i Brennerpasset og på slutten på Magerøya der jeg fikk brukt det letteste giret😎

  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har reiseleder sendt ut info om turen med det passende navnet Pedal Party in Patagonia. Reiseheftet åpner med å enkelt forklare hva som trengs: Bikepacking requires three things: a bike, a tent, and some dirtbags hungry for adventure.

Hun og ei venninne har allerede kjøpt enveisbilletter fra BCN, og det er til sammen 10 som har svart kanskje. Konseptet er at det er noe ala en rally, slik at man kan sykle sammen, men også alene om man føler for det. Noen har kanskje mindre tid tilgjengelig og vil møte opp til start, men fullføre raskere. Eventyret dras i gang 1. desember fra Puerto Montt, Chile. Det skisseres å bruke litt under en måned på turen, med ca 50-60km hver dag (++stopp for å få med seg noen høydepunkter av sykkelen).

Ting rundt reisen begynner å falle på plass. En ny sykkel er på planleggingsbordet. Ikke bestilt telt enda. Håper på å finne en kul silkeskjorte, men ikke det turen faller på. Resten tror jeg at jeg har fra før. Jeg har fortsatt 2-3 måneder igjen å gjøre meg klar på, avhengig av hvor jeg bestemmer meg å fly fra. Fant flybilletter til nesten halve prisen fra Italia, er jo litt fristende å få inn noen skikkelige dagsettapper før en lang flyreise? 

Fortsettelse følger.

 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...