Gå til innhold

Nextie Racing Road vs alternativer (~50mm dype, ~30mm brede, ~10k)


Anbefalte innlegg

Soeder skrev (På 2.6.2024 den 8.13):

Hvor innafor er det egentlig å kjøre Shimano rotor i Sram kaliper?

Som @YOLO bekrefter, er det ikke innafor å kombinere Shimano og SRAM 😱

Men om du likevel skulle gjøre det 🙂 vær oppmerksom på at det sent på 2010-tallet ble rapportert utfordringer med å kombinere SRAM hydrauliske HRD landeveiskalipere (Apex til Red) med Shimano Ice Tech landeveisskiver. Skyldtes ikke forskjeller i tykkelse på skivene, men forskjeller i utforming av skive og klosser hos SRAM og Shimano under de reduserte toleransene i landeveisgruppene.

Jeg antar at det ikke er tilfellet i senere generasjoner av landeveisbremser, der toleransene til dels er økt. Men spør gjerne verdensveven om kombinasjon av de konkrete komponentene som er aktuelle.

Et artig kapittel i historien om hydrauliske bremser for landevei, er at flere World Tour-lag valgte å bruke XTR-skiver fremfor Dura Ace-skiver i Tour de France i 2020. Det ble aldri gitt et klart svar på hvorfor, men siste generasjoner Dura Ace-skiver har i utforming nærmet seg XTR.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Veldig fornøyd etter snaue 200 mil på Nextie road (49/54). Nylig montert 32mm gp5000 s som måler voksne 33,3mm pga felgens innerbredde. Gummi går likevel bare drøye 1mm utenfor felgen. Veldig godt å kjøre på ihvertfall. Bred felg gir mening når man velger bredere dekk. Bredere dekk gir mening mtp all den dårlige asfalten man ruller på. 

Lyd fra boss øker en del etter noen turer som nevnt før i tråden. Trenger ikke ringeklokke, bare slutte å tråkke, men jeg syns lyden er fin og ikke plagsom for meg som sitter på sykkelen.  

Sannsynligvis fremdeles verdt og vurdere i kategori høyprofil, bredt karbonhjul om xxl får tilbake på lager. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

De ligger nå på 10.499. Jeg fikk kjøpt for 7990 eller noe, og allerede etter første turen (30-min til jobb) så tenkte jeg "det var ikke verdt å vente et år på dette salget for å spare 2500kr". Og jeg er ganske gjerrig 😄

Det er utsolgt på nett, men finnes i noen butikker ser det ut som

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg så utsolgt overalt da jeg glimta innom, men du har rett. Blir litt mer enn det jeg hadde sett for meg egentlig, men er vel likvel rimeligere enn sammenlignbare hjulsett(?) så tar det til vurdering og kjøper kanskje om jeg ikke snubler over et kupp på Finn

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...