Gå til innhold

Nextie Racing Road vs alternativer (~50mm dype, ~30mm brede, ~10k)


Anbefalte innlegg

Jeg mottok hjula jeg bestilte i går og første inntrykk er bra. 
Det er ikke like god finish og "look and feel" som f.eks mine tidligere Roval Rapide CL 2 eller Dt Swiss ARC 1100, åpenbart, men sammenlignet med andre rimeligere hjul så virker de bra. 

Klink rette er de og. 

Tenker XXL kan påkoste seg felgtape, men de opplyser i hvert fall om at de kommer uten så det var ikke noe problem. 27mm tape fra dt swiss satt pent. 
GP 5000 S TR 30mm var enkelt å montere og satt seg etter 6-7 pump med en 7 år gammel biltema pumpe. Ikke fylt opp med guffe enda og de vil nok ikke bli syklet på før om noen uker, men førsteinntrykk er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at dere snakker hjul og alternativer så har jeg fått det nyeste fra fabrikken jeg kjøper av. Fikk dem i januar og testet i Calpe 11 dager og nå på Mallorca siden 9 mars. Står på en Focus Cayo jeg har bygget ( kona har maken på sin Scott Foil), vekt 7.1 kg med Assioma Duo. Hjulene er 4550 profil og mine veide akkurat 1300g. (Ser omtrent identiske ut som Princeton) Tubeless utgave, hooked clincher med 28/21 mm bredde, U/shape fasong med 31 mm på det bredeste. Pillar 1420 eiker og 36t ratchet nav. Tåler sidevind meget godt og har kjørt noen bakkedrag med god respons. Hjulene ser meget bra ut og når vi tar kaffestopp kommer det som regel folk bort og ser nærmere på kona sin sykkel (Cayo er ikke like stas har jeg lagt merke til). Solgte et sett i forrige uke til en pris rett under 8k.

IMG_0966.jpeg

IMG_0706.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hap skrev (5 timer siden):

Jeg mottok hjula jeg bestilte i går og første inntrykk er bra. 
Det er ikke like god finish og "look and feel" som f.eks mine tidligere Roval Rapide CL 2 eller Dt Swiss ARC 1100, åpenbart, men sammenlignet med andre rimeligere hjul så virker de bra. 

Klink rette er de og. 

Tenker XXL kan påkoste seg felgtape, men de opplyser i hvert fall om at de kommer uten så det var ikke noe problem. 27mm tape fra dt swiss satt pent. 
GP 5000 S TR 30mm var enkelt å montere og satt seg etter 6-7 pump med en 7 år gammel biltema pumpe. Ikke fylt opp med guffe enda og de vil nok ikke bli syklet på før om noen uker, men førsteinntrykk er bra. 

Jeg hentet mine også i går og har samme inntrykk. 

Har ikke gjort annet enn å bytte til XDR-boss og ser at dekkene jeg hadde tenkt å bruke er litt for slitte så da blir det en ny bestilling eller en runde i lokale butikker om jeg er utålmodig nok.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, baroudeur said:

Første tur, føltes bra. 6-7 m/s vind, kanskje litt mer, helt uproblematisk. Har ikke målt med skyvelære med dekkene bikker nok 30 mm på felg.

image.jpeg.ebaf1d0ec155c9315aa4c333abe327f6.jpeg

image.jpeg.9a9e092fe0947ea3080275bce742549f.jpeg

image.jpeg.354af8e07acda522442112b8835c643f.jpeg

image.png.702aa6a699e8d0f07bb071379a7624a3.png

Lekkert oppsett. Mine GP 5000 S TR 30mm målte 31,5mm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på vei til å bestille 303s til grusraceren, men må si Nextie frister mer med DT350. Selv om den helt klart hadde kledd zipp best. Ser at "racing road" og "allroad" har samme specs hva gjelder indre og ytre bredde? Blir kanskje litt vel med såpass høyprofil i marka men 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min første tur på disse hjulene i dag, 45km i en del vind med alt fra side, med, og "rett i trynet". 

Hjulene var svært lite bemerkelsesverdig, og det er i grunn et massivt kompliment. 

Jeg har i de siste årene hatt relativt mye dyrere hjul, som f.eks Roval Rapide CL 2 og DT Swiss ARC 1100 (nye felgen) og forskjellen på disse og de i forholdene jeg hadde i dag var typ ikke-eksisterende, noe som er et massivt pluss. 

De er skodd med GP 5000 S TR i 30mm som måler 31,5mm enn så lenge, men de vil nok gå mot 32mm etter noen turer. 

Så med tanke på at de er kjøpt i norsk butikk og har kvalitetskomponenter om CX Ray eiker og DT Swiss nav, moderne felgbredde og konkurransedyktig pris så vil jeg påstå dette er et godt kjøp.

Til info, jeg er medlem av 0,1 tonn klubben og jeg føler ikke på noe mer flex i hjuelene sammenlignet med andre hjul. 

image.jpeg.4ff128c916f2b442b9deae3bb92fea2a.jpeg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for mini-omtaler av hjulsettet, veldig bra.

Har selv kjøpt meg Nextie Road-settet med 49 og 54 mm høyde. Står klare for montering, men trenger tape og ventiler. Har aldri før rulla tubeless så lurer på 2 ting:

Hvor bred tape?

Hvilken type og hvor lange ventiler anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, sct said:

Takk for mini-omtaler av hjulsettet, veldig bra.

Har selv kjøpt meg Nextie Road-settet med 49 og 54 mm høyde. Står klare for montering, men trenger tape og ventiler. Har aldri før rulla tubeless så lurer på 2 ting:

Hvor bred tape?

Hvilken type og hvor lange ventiler anbefales?

Jeg har valgt 27 mm felgtape og 65 mm ventil. Dette fungerer godt i praksis. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sct skrev (1 time siden):

Takk for mini-omtaler av hjulsettet, veldig bra.

Har selv kjøpt meg Nextie Road-settet med 49 og 54 mm høyde. Står klare for montering, men trenger tape og ventiler. Har aldri før rulla tubeless så lurer på 2 ting:

Hvor bred tape?

Hvilken type og hvor lange ventiler anbefales?

27 er som hånd i hanske på disse. Veldig enkle å sette opp slangeløst. Jeg gikk for all road-versjonen her med litt lavere profil og er kjempefornøyd med hjulene!

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (7 minutter siden):

350 er vel midt på treet sånn støymessig. På langt nær stille, men også langt unna dei verkeleg bråkete nava.

Ok, takk for tilbakemelding. Da høres det greit ut, ok at det høres, men de med mest lyd er jo rene "ringeklokker":-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AHR skrev (29 minutter siden):

Kjekt å høre om erfaringene med Nextie hjulsettene. Virker også på meg som et godt kjøp. Hvordan er disse 350 navene på lyd, er de av den høylytte typen?

Midt på treet lydmessig syns jeg er generøst beskrevet. Det er ikke rare lyden i mine sammenliknet med Zippene på den andre sykkelen min. Det skal dog sies at det virker som lyden fra navene er noe tiltagende etter litt bruk. Hvor lenge det fortsetter vet jeg ikke ennå. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (Akkurat nå):

Midt på treet lydmessig syns jeg er generøst beskrevet. Det er ikke rare lyden i mine sammenliknet med Zippene på den andre sykkelen min. Det skal dog sies at det virker som lyden fra navene er noe tiltagende etter litt bruk. Hvor lenge det fortsetter vet jeg ikke ennå. 

Ok, har noen Zipp303s selv og de er medium+ etter min oppfatning, så da er 350 kanskje ganske snille lydmessig. Har opplevd selv at smøring i palene gjerne tørker litt med tiden og dermed lager litt mer lyd. Jaja, lyd er nå ikke alt;-) Nextie hjulsettene virker veldig greie, høyaktuelle for meg - flytte noen 303s over på en gravel og bruke Nextie på racer er planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 135 mm avstand bak og quick release på min 2017 modell. Så var ikke helt kompatibelt ut av boksen selvfølgelig. 

Kan jeg bruke hjulene om jeg kjøper ombygningssett til dt350 nav både foran og bak? Evt flere utfordringer å være obs på? 

Bak:

https://bikeshop.no/dt-swiss/dt0054/dt-swiss-240s-350-370-ombygningssett-til-qr-5-x-135-mm-bak?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwz42xBhB9EiwA48pT7yeragYEBedF-anmJsH6JWfPECwWnNwhHfxx6mgkuCSuJtnhnryjehoCSfYQAvD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tur med Racing-hjulene på grussykkelen i går. Har lite erfaring med hjul fra før, men opplevdes stødigere enn mine gamle 40 mm dype, 19 mm innvendig karbonhjul. Vinden ga mer et dytt til siden enn røsking som jeg har opplevd før. Veldig komfortable over dårlig vedlikeholdte Trønderveger.

Kjørte på 30 mm GP5000 som måler 31,5 mm på rundt 60 PSI. Til sammenligning målte de samme dekkene 29,5 mm på de gamle hjulene med 19 mm innvendig bredde.

20240420_141354.jpg.e41a32e78d5c828ce8338db9711227e0.jpg

20240420_195022.jpg.0b801358ff26547cbf6d672a1db2d5f4.jpg

Endret av olve
  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklene deres ser fete ut med dette hjulsettet 😎

 

12 hours ago, torhovland said:

Dei der skal funke, ja.

 

Takk for svar, det var visst flere varianter så endte opp med noen andre.

Jeg har brukt så mye tid, penger og krefter på nytt hjulsett at jeg lar ikke et konverteringskit stoppe meg selv om det gjør hjulsettet 867 kr dyrere. Etter å ha lest meg litt opp på QR og TA og DT 350 har jeg bestilt HWGXXX00S3801S og HWGXXX0006383S.

Medfølgende end-caps (til thru axle) sitter ganske hardt på forhjulet men lot seg fjerne med rørtang, og en fille i mellom som beskyttelse. Med de nye end-capsene bør hjulene kunne monteres på min sykkel som har Shimano 11s og quick release.

Endret av sct
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF, Continental! Kva er poenget med ventilforlengarar som ikkje har gjenging til låseskruen?

EDIT: Aha, dei er tiltenkt slangar. Hadde nesten gløymt at det framleis finst...

(Ja, eg har fått hjulsettet i dag.)

PXL_20240423_130112277~2.jpg

PXL_20240423_130158678.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg

Endret av torhovland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ‘alle’ poster bilder av sykler og hjul, here goes. Min uvaskede Endurace med Allroad-versjonen av hjulene. Satt opp slangeløst med 28 mm dekk. Fått noen turer etterhvert, og jeg kan hvertfall si de leverer godt i vind. Ingen dramatikk overhodet. God kjørefølelse, jeg er kort og godt veldig fornøyd med dem. 

IMG_2752.jpeg

  • Like 6

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...