Gå til innhold

Valg av rammestørrelse XC


Anbefalte innlegg

Kommer fra landevei og skal utvide horisonten med XC-sykkel for raske ritt med ikke alt for vanskelig terreng. Den skal også brukes sammen med guttungene på koseturer på stier her og der. Går for en Orbea Oiz 2024-modell, men er usikker på rammestørrelse.

Jeg er 177 cm høy og har inseam på 84 cm. Liker fart på flatene og trøkke til i oppover. Litt pinglete nedover.

Hvilken rammestørrelse bør jeg gå for, M eller L? Og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Du bør prøve en (moderne) sykkel for referanse. Det er den sikreste metoden. Da kan du sammenlikne tallene med andre størrelser. En lengre sykkel er mer stabil nedover, men er litt vanskeligere å håndtere over kanter og steiner.

Jeg vil tro, sånn på ren synsing, at M fra Orbea er langt nok. 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på omtrent samme mål. Stisykler er kortere enn xc racere. Man kan gå for Large på en grov stisykkel. Føler man at den er for stor kan man justere stem og styre. Har kjøpt M på min nye Switchblade fra Pivot og den føles akkurat passe. Min gamle Rocky Mountain var i Large og føles også ok.

Generelt må må man sjekke at overrørs høyden gir minst 3 cm klaring.

Den er lik på sykkel du ser på for M og L. Da er det Reach og overrør som er forskjellig 2-3 cm. Lengde på stem er også lik.

Ut av boksen, du vil få en mer oppreist stilling på M og en mer hendig sykkel i terreng. Til mindre teknisk terreng og grus vil du få en mer fremoverlent stilling på L. Til bruken raske ritt er kanskje L ok

Du kan bruke begge. Men skal du kjøpe en så dyr sykkel bør den passe deg perfekt. Se om du får prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Large i den nye Oiz modellen er ganske lang. Jeg kom fra 3,5 sesong på den forrige ramma i L (TR modellen med 120mm vandring), over på L i ny modell nå nylig. Jeg er 182, med litt kortere overkropp enn bein, men lange armer så treffer normalt på størrelsesguider. Måtte gå for 60mm stem på den nye ramma for at jeg skulle sitte bra. Reach er mye lengere. Effective toptube er også litt lengere, derav ned 1,5cm i stem lengde. Dette var egentlig et bevisst valg. Vurderte å gå for M, men ville heller kjøre et kortere stem til terrenget. Hvis jeg ikke skulle syklet teknisk terreng så fungerer 75mm stem helt fint på L for min del, men med 5 cm lavere høyde over havet så er min mening at L svært sannsynlig vil bli litt i største laget i 2023+ Oiz. Men dette er jo en smakssak. Hvis du har en mulighet å teste størrelse før kjøp så ville jeg gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I am always between sizes, happy sizing up or down. Dropper post insertion and seat post height is the advice I would give. You may need to size up to fit the dropper you want. You may need to size down if the seatpost is too high. Always make sure your happy with how low the seat can go. You will use the dropper to get over obstacles on flat ground and technical climbs as well. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...