Gå til innhold

El-sykkel primært til jobbpendling og barnehagehenting


Anbefalte innlegg

Kona har funnet ut at hun vil ha en el-sykkel, primært som et alternativ til bil til jobbpendling og barnehagelevering/-henting.

Jeg er i det store og hele blank på alt av el-sykler og "annet-enn-terrengsykkel", så jeg trenger noen tips.

- må kunne festes et fornuftig barnesete på

- må kunne festes skjermer på

- må kunne håndtere en ganske frekk klatring fra barnehage og hjem. Ca 200hm over 3,6km, men i overkant av 1km er flat / slakt nedover, så ganske god stigning på en del av det andre. Ca 70/30% asfalt/halvdårlig grusvei. Mellom barnehage og jobbsted er det ca 7-8km hver vei, og innom svigermor så må vi legge på 3km til hver vei, og 100hm til med klatring. Dette setter sikkert visse krav til motor og batteri, men hvilke aner jeg ikke

- "må" ha integrerte lykter/lys

- bør ha noenlunde bredde på dekk for både komfort, sikkerhet og holdbarhet

- bør kunne vedlikeholdes lokalt i Ringeriks-området, kan til nøds fraktes med ifm min pendling til Oslo, men ønsker helst ikke dette

- kan være skikket til noe mer terrengbruk, men jeg tror kanskje ikke den sykkelen finnes - blant annet med tanke på å feste på barnesete?

 

Kona er ganske lett og i god form. Totalt vekt av henne, ungen og småting som medbringes vil ikke bli over 80-85kg på noe tidspunkt

 

Budsjett: aner ikke. Men hun har ikke et realistisk syn på hva ting "må" koste for å virke. Om sykkelen kan brukes til mer enn pendling så økes selvsagt betalingsviljen. Jeg for min del synes det er sjokkerende hvor dårlige komponenter man får på el-sykler i 40-50k-klassen (bremser f.eks), men det sier kanskje mer om hvor lite jeg vet om slike sykler.

 

Anyhow; har funnet et par alternativ

https://gladehjul.no/product/trek-fx-2/ - antar dessverre prisen reflekterer bruksområde og kvalitet?

https://gladehjul.no/product/trek-marlin-8/ - så da er jo spørsmålet om det finnes noe som helst løsning for å få satt på barnesete?

 

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror noe i denne retningen kan være det nærmeste du kommer.
Solid motor og standard «merkevarer» på stort sett alle områder som kan vedlikeholdes og evt. byttes/fikses overalt. De store produsentene har lignende sykler, så det er bare å shoppe rundt.

NB Noe særlig til terrengsykkel blir det ikke, men grusveier går helt utmerket.
https://unaascycling.no/collections/elektrisk-bysykkel/products/orbea-kemen-mid-40

Edit: Ser nå at denne er utsolgt, men da gjelder i hvertfall utsagnet om at de fleste store produsentene har lignende modeller 🙂

Edit II: Her er 2025 modellen som kommer nå til høsten https://unaascycling.no/collections/elektrisk-bysykkel/products/orbea-kemen-adv-30-mid-2025-modell
Den har USB-C port til lading av f.ex mobil!! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nederste enden prismessig, men ganske fornøyd med White SC-E Comp. Ga vel 8000 for pent brukt en. Hybridtype, men bra sittestilling, enkel konstruksjon og ganske lett. Har selv 300hm hjem, og aldri vært i nærheten på å tømme batteriet med normal bruk til byen og jobb, 8-10km hver vei.

Er i tenkeboksen på å flytte girgruppe og bremser over fra en annen sykkel. 

Det meste på den er helt standard og hyllevare, så ting er lett å fikse typ overalt. Også oppgradere hvis man vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har et par forskjellige Cube dame-elsykler med Boschmotor. Denne virker helt OK, men for litt mer kroner får en litt mer batteri og (kanskje) litt bedre motor. En Boschmotor med 75-85Nm klarer de fleste bakker helt greit. Er bare å huske å gire ned, og er benytte de forskjellige modene.

Personlig liker jeg Bosch-motorene, da de gjerne får gode skussmål og har 5 års garanti. De kommer i litt forskjellige utgaver. Har selv en med Smart System, og vil kanskje ikke si det er spesielt viktig, såfremt en ikke kjøper GPS-trackeren i tillegg.

-> Billig Bafang eller dyr Bosch?

625Wh batteri gir ganske god rekkevidde, om du leser trådene i denne delen av forumet. 500Wh er gjerne nok for de fleste, men større batteri gjør kanskje at en kan lade sjeldnere og en kan ta noen litt lengre eventyrer på elsykkel. For mange gjør det at de kan cruise rundt i Auto/Turbo, og nesten bruke sykkelen som en svak moped.

->  Rekkevidde Elsykkel, Rekkevidde på Elsykkel

Faste skjermer er gull om man skal ha en sykkel som bare skal brukes. Hadde valgt en sykkel som helst kommer med "alt", så en slipper mikkmakke med å montere og håpe ting passer. Selv om en el-MTB håndterer terreng bedre, så vil kanskje sykkelen brukes som pendlesykkel 95% av tiden. Min Cannondale Tesoro Neo X 2 fungerer helt fint på grusveier, selv om den veier 28ish kg og har en billigdemper. Hjulene er 29", noe som sikkert er en del av grunnen. Dempepinne forbedret komforten veldig.

->Dempepinne, Grand Canyon:ON 8. Noen bedre?

Personlig synes jeg de fleste elsykler kommer med litt svake lykter, om en skal sykle når det er helt mørkt. F.eks. i skogen. Til opplyste gater, fungerer de medfølgende lyktene helt greit. Det er dyrt å drive å oppgradere motor-tilkoblede lykter, så økonomisk mer fornuftig å bare kjøpe en ekstra oppladbar.

-> Lykt til elsykkel, Ettermontere mer lys - Trek el med Bosch motor, Løsninger for lykt til pendling

Sete er smakssak, men kan kanskje bli et tema, så verdt å tenke over at selv comfort hybrider kan trenge en seteoppgrader. Bontrager har noen ganske komfortable med fornøydgaranti.

Det er verdt å tenke over at sykkelen kanskje skal brukes om vinteren og da trengs det plass til gode dekk. Har syklet en sesong på Suomi Piikkisika 29x2.25 og knallfornøyd. Grepet gir selvtillit. Det finnes andre mer lettrullende dekk, men med god motor og stort nok batter(her kan 625Wh være fordel) har det ikke så mye å si. Skal sykkelen brukes på vinteren bør en ha et kjede som tåler saltslaps, f.eks. KMC EPT.

-> Piggdekk i 2023

Belte er noe å tenke over. Det er dyrere, men det gir mindre driftskostnader over tid, og mindre vedlikehold. Tenkte selv når jeg kjøpte elsykkel at det var for dyrt. Etter endel bruk, og slitasje, tenker jeg at det er ganske fornuftig. En elsykkel ruller så mange mil, at slitasjen skjer raskere.

Gode vesker til bagasjebrettet er viktig. Ortlieb Back Roller er en veldig populær veske. Holdbare er de også. Veskene kommer med adaptere til forskjellige rørtykkelser. Frontbærer er fint om en har barnesete bak. Nøkkelen er ofte å ha en pendlesykkel og utstyr som ikke må tilpasses eller vedlikeholdes så mye. En vil gjerne ha en som bare fungerer, med utstyr som passer til aktivitetene. Til Ortlieb veskene finnes det f.eks. egne inserts til laptop og annet. Til frontbærere finnes det egne vesker eller kurver.

Vekt er noe å tenke på. Endel elsykler er tunge. En kjenner ikke vekta spesielt i fart, men om en må løfte på den blir det fort synlig. Canyonen under er ganske så lett, men enda tung for enkelte. Hjulstørrelsen er også noe å tenke på. Høyere tyngdepunkt gjør det litt verre med barnesete, selv om de fleste finner en løsning. Tern GSD og de longtail barnetransporterne som som nesten startet "bølgen" med elsykling til barnehagen, har vel 20" hjul. Det gir stabil sykkel, men med litt pluss og minuser. Små hjul gjør den mer sensitiv for humper.

gsd-g2-carries_your_family.jpg.webp?itok

Anton har noen fine Cannondales, men de er ganske dyre, selv om 30% bonus nå om dagen gjør at en kan kjøpe endel ekstra stjæsj. De har en godt specet Cannondale med belte, men selv med kr 16 799 i bonus (som kan brukes i butikken) så er prisen ganske solid. Den har mulighet for frontbærer, som er nyttig om bagasjebrettet benyttes til barnesete.

sdorbgn9qbufy2zs4wes.avif

EVO sykler selger en solid mengde elsykler i året, og har noen av modellene en ser overalt. Riese & Müller Multicharger2 er en svært populær modell, selv om prisen er ganske stiv. Det er en skikkelig barnetransporter, som klarer flere barn. Legg merke til at de har lykten på styret, gjennomtenkt!.

multicharger2-mixte-gt-vario-hvit-pakke.

Canyon sin Precede:ON serie gir mye for pengene. Om jeg ikke husker helt feil så gjelder Bosch-garantien også hos Canyon. Verdt å sjekke ut før kjøp. CF 9 modellen er ganske ålreit priset mtp. utstyret, men jeg vet ikke om bagasjebrettet er barnesete-godkjent. Serien har ikke frontdemper. Det er ikke et savn på asfalt vil jeg tro, og siden demperene som pleier å følge med på 25ish kg elsykler, ikke er av de beste, er kanskje savnet ikke så stort om en ikke sykler mye og hardt på humpete grusveier. Pga den oppreiste sittestillingen er det mindre belastning på hendene kontra gravelsykkel.

full_2021_precede-on-9-wmn_2928_gy_P5.jp

Relatert til pris. Jeg kjøpte min Tesoro på tilbud ifjor høst. Anton hadde vel kr 10 000 rabatt på alle modellene. Betalte vel rundt 35k om jeg ikke husker feil. I etterpåklokskap hadde kanskje den dyrere modellen med belte og større batteri vært et bedre kjøp, som ville gitt mindre vedlikehold og lengre turer (uten å tilpasse seg resterende batteri). 30% bonus hos Anton er mao. ikke et dårlig tilbud, men ja, krever jo at en egentlig har planlagt å kjøpe noe annet der.

Om personen som skal bruke den, eller partner, ikke er spesielt glad i å mekke sykkel. Og sykkelen bare skal være et rent arbeidsfartøy, og nesten som en moderne scooter, kommer en langt med belte, god motor og stort batteri. Da koster syklene litt, men de dekket et godt behov. Som nevnt over er Multicharger (og Tern GSD) veldig vanlige i Oslo. Tror mange her har byttet ut kollektiv eller liten elbil med disse, da det forenkler hverdagen.

Tar faktisk elsykkelen langt oftere enn jeg trodde. Steder hvor jeg tidligere tok bil eller kollektivt, tar jeg bare elsykkelen nå. Blir ikke spesielt sliten heller, så fokuser kan gjerne være mer på veien. Spesielt relevant etter lange dager, hvor en må sykle endel kilometer oppover. For foreldre er det sikkert langt mer givende å tråke lett og snakke med kidsa, kontra å ligge i sone 4 og forsøke å henge med på trafikken.

Edit: Jeg hadde lyst på Multicharger når jeg kjøpte. Fulgte med på Finn, og prisene var enda ganske høye, selv for 2-3 år gamle sykler. Mtp. garantier osv. er det kanskje dumt å spare kr 10 000, på en veldig dyr sykkel, hvis en kan få 5 års garanti på motor. Litt usikker på garantitiden på batteri. Batteriet svekkes ørlitegrann av ladinger og bruk. Det anbefales også å ta batteriet inn om vinteren, og lade det inne, sånn om man oppbevarer sykkel i kald garasjen/ute. Mao. smart å ha en elsykkel hvor det er lett å ta ut batteriet, slik som Bosch sine PowerTubes.

Endret av Andreas
Språkvask og la til tråder.
  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike. Takk for innspill. Skal researche videre / briefe opp fruen.

Og et siste, mer konkret spm: hvilke (om noen) barneseter passer på en "vanlig" terrengsykkel, da i kombinasjon med skjerm + at setet i seg selv må skjerme ungen litt.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lite om barneseter, men til vanlig terrengsykkel uten bagasjebrett, har jeg inntrykk at vogn er det vanlig. Mange parkerer vel vogna i barnehagen.

Et lite googlesøk  viser at Thule og Hamax har noen utgaver for rammemontering. Bike shop sine Frame Mount. Anton/XXL/Sykkelpikene selger Hamax Caress som også er Frame Mounted ut. Anton skriver Hamax er testvinner i 2018. Sykkelpikene har det som Bestselger og Anbefalt.

Thule

12021301-8.640.jpeg

Hamax

caress-sykkelsete-ramme?iid=4682&pid=Ham

 

Får håpe et par av forumbrukerne med barneseteerfaring ser spørsmålet, når de får en pause fra å løpe etter småbarna på stranda/campingplassen/fornøyelsesparken.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Hamax barnesete som ble festet i brakett på rammen, så et bagasjebrett hadde jeg ikke. Men dette var 15 år siden. Fordelen med et rammefestet sete er at det da går to lange stenger bakover, nesten horisontalt, som fjører når du kjører over dritt-vei / fartshumper. Men dette var 15 år siden, så verden har kanskje kommet med noe nytt. Dersom "top-tube"'n skrår veldig så kan det gjerne være litt vanskelig med en brakett på rammen? Ser jo gøy ut med en slik sykkeltralle og.

Kona hadde forresten Cannondale Spedelec (som går opp til 45 km/t), som gjorde at det ble 0 kroner i mva ved å registrere den som moped. I dag kan du i tillegg få 3500,- i cash i tillegg fra Enova ved kjøp av elmoped. Har ikke lest vilkårene nøye, men el-trø-sykkel som går i 45 var i hvert fall definert som elmoped, så skulle tro en kan få denne støtten.

Cannondale ser jo og ut som å ha gode komponenter, men usikker på om de har sluttet å selge som 45 km/t sykkel (Pedelec), men en som går i 25 i slik kupert terreng med sterk motor må vel og funke veldig bra. Denne har f.eks. Shimano Deore på både kassett og gir. Men bremsene kjenner jeg ikke til:

Cannondale Tesoro Neo X 2 Unisex | Anton Sport

 

 

Elsykkelllll.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Cube Nuroad med Bosch til tilsvarende formål. Dog færre høydemeter. Fungerer utmerket. 

Personlig ser jeg liten grunn til å velge dyrt girsystem med veldig lav utveksling etc. Motor med Turbo løser alle problemer en måtte ha med barnevognen i bakker uansett. Dog gaffel med hurtigkobling er tøysete mykt og gjør fronten unødvendig upresis. Fruen klager riktignok ikke. 

Et punkt å være oppmerksom på, er at bremser på veldig mange elsykler i dette segmentet kan være noe knapt dimensjonert om man har bratte bakker og mye oppbremsninger. Tynne 180mm skiver og små tostemplede bremser er ikke nødvendigvis kombatibelt med bratte bakker og barnevogn. Kan være at man bør sette av litt penger til kraftigere skiver og sinterklosser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...