Gå til innhold

Heve/senke - pinne. Kven kan sittast på?


Anbefalte innlegg

Sykkelen min har ein setepinne med heve/senke-funksjon. 

 

Viss eg sit på setet, kan eg ikkje trykke inn hendelen. Eg må reise meg opp, trykke inn hendel, for så å sette meg ned og senke setet. 

Ganske upraktisk eigentleg. 

 

Kva pinner finnes der ein ikkje treng å gjere dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysykkelen min har Orbea sin egen (eller er den bare Orbea-branded?) OC Mountain Control MC21 og den funker fortsatt perfekt. Jeg kan sitte med full tyngde på den, trykke på hendelen og sige ned. Det skjer for øvrig litt for ofte, siden jeg er vant til Kindernay hvor venstrehendelen girer opp. 😆

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange pinner som fungerer slik du ønsker. Hvilken du skal velge handler om hva du ser etter (vekt, lengde, robusthet, pris). Selv har jeg RockShox AXS med trådløs aktivering, koster en arm, men fungerer enormt bra. BikeYoke er halve prisen, men er kjent for å være gode og holdbare (selv om jeg ga opp min etter tre år og mye uvøren sykling). Det finnes også et stort utvalg billigere pinner, men det er stort sett sammenheng mellom pris og kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (16 minutter siden):

Selv har jeg RockShox AXS med trådløs aktivering, koster en arm, men fungerer enormt bra.

Har lyst på dropper på singlespeeden hjemme (har sett lyset gitt). Siden den rammen ikke har intern kabelføring så høres fjernstyring genialt ut. Men den prisen ja. Himmelbananas!

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BY kommer også med trådløs snart, men blir neppe noe billig moro det heller.

https://bikerumor.com/bikeyoke-first-looks-revive-wireless-dropper-post-plus-new-pedals-handlebar-prototypes/
 

For egen del syns jeg RockShox var i grenseland på hva jeg gidder å bruke, men er blitt avhengig av juksepinne og har gått lei av pinner som ryker. Selv om utgiften er betydelig, kan kostnaden over år bli levelig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinnen eg har no er Whyte sin eigen (mulig rebranded eit eller anna), i versjon 1. Fungerer fint elles.

 

Hadde ein Transfer-pinne på forrige sykkel (2018). Den sleit med å gå heilt opp, om den ikkje starta nesten frå bunn. Eg trur den kunne sittast på ved senking. 

 

Manglande funksjon når ein sit på setet; er dette noko som enkelte pinner berre "har" som feature, eller kan det vere ein bug med funksjonen på min? Ein vert jo van med det meste, men ganske upraktisk og utset innimellom senkinga med plagsamt mykje tid. 

 

Vert nok ikkje axs, gitt. Får vere grenser 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som runerm sier så fungerer stort sett alle droppere som du ønsker. Sikker på at det ikke er noe galt med justeringene på din? 
Uansett så finnes det noen gode pinner som ikke koster så altfor mye. Jeg har PNW loam som er prisgunstig og fungerer veldig bra. 
Jeg har også brukt en BrandX som er billigste mulighet og også den fungerte ok, men den er ikke lett.
Bikeyoke og Oneup er vel kongene på haugen mtp funksjon og mulighet til å ta service og fikse. 
Rock shox reverb er stort sett kun anbefalt i AXS versjon, og Fox Transfer fungerer veldig bra men må sendes inn for service, som koster veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (4 timer siden):

Manglande funksjon når ein sit på setet; er dette noko som enkelte pinner berre "har" som feature, eller kan det vere ein bug med funksjonen på min? Ein vert jo van med det meste, men ganske upraktisk og utset innimellom senkinga med plagsamt mykje tid. 

Jeg mistenker at det er en bug på din. At du må avlaste setet før du trykker på knappen og så trykker setet ned synes jeg høres ut som om pinnen står i spenn på et vis slik at den ikke fungerer som den skal med vekt på. Den skal sannsynligvis ikke være sånn. 
Det er ganske enkel mekanikk i disse pinnene - i hvert fall på utsiden og i hvordan bryter og pinne fungerer sammen. Hvis du løsner hendelen fra styret slik at vaier og strømpe kan trekkes et stykke gjennom rammen får du kanskje ut setepinnen nok til å sjekke status på koblingen mellom vaier og pinne. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, SykkelØyvind said:

Jeg mistenker at det er en bug på din. At du må avlaste setet før du trykker på knappen og så trykker setet ned synes jeg høres ut som om pinnen står i spenn på et vis slik at den ikke fungerer som den skal med vekt på. Den skal sannsynligvis ikke være sånn. 

[snip] 

Testa litt i kjellaren no. Pinnen virkar medan eg sit på setet. Men KUN om eg flytter vekta litt framover. 

Hypotesen min er då at når eg sit rett ned på setet, vert det for store krefter/friksjon mellom indre og ytre del, slik at den ikkje går ned. Medverkande er at seterøret mitt er littegrann slakt. 

Når eg har reist meg og trykka ned, har eg antakeleg trykka med røven i større grad i den retninga pinnen går. 

 

Det gir meining. Men det fiksar ikkje problemet. Kan det hjelpe å berre opne pinnen og smøre opp? Eg er temmeleg sikker på at eg har pinne med integrert ikkje servicebar luftpatron. 

Pinnen har vel vore slik heile tida, frå sykkelen var ny, dog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i blinde: Kan det være at du bare har strammet setepinneklemma for hardt? Noen ganger kan dette gi for mye friksjon i senkepinnen for optimal funksjon. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SykkelØyvind said:

Et skudd i blinde: Kan det være at du bare har strammet setepinneklemma for hardt? Noen ganger kan dette gi for mye friksjon i senkepinnen for optimal funksjon. 

Meiner eg testa det ein gong utan ønskeleg effekt, men kanskje eg berre tenkte på det. Skal teste ( evt igjen). 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest in annen forum whyte rebranded Tranzx. Først/Enklest løsning er cable tension. Du må bruke barrel adjuster til å fin justere. Kropsvekt (80kg) er nok at pinne sinkes når cable er for stram i min. Oftest under test ride can pinne sinke lit, skru barrel adjuster til å løsne tension ei klick om gangen til pinnen sitter fast. Når pinnen min begynner a bli treg, service er eneste løsning. Cable må være stram nok for barrel adjuster å funke. Kan være seatpost clamp/Kabelføring/service needed. Greit å begynne med det enkleste. Jeg service min flere ganger i året, må fin justere hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (16 timer siden):

Når eg har reist meg og trykka ned, har eg antakeleg trykka med røven i større grad i den retninga pinnen går. 

Det gir meining. Men det fiksar ikkje problemet.

Kanskje du bare må lære deg en litt annen teknikk? Kona fikk ikke min senkepinne (Orbea) til å virke, og jeg skjønte ikke hvorfor. Forskjellen var at jeg trykket setet ned i retning setepinnen (uten å tenke over det) mens hun trykket det rett ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 17.7.2024 den 12.17):

Kanskje du bare må lære deg en litt annen teknikk? Kona fikk ikke min senkepinne (Orbea) til å virke, og jeg skjønte ikke hvorfor. Forskjellen var at jeg trykket setet ned i retning setepinnen (uten å tenke over det) mens hun trykket det rett ned.

Denne har jeg også opplevd. På min første sykkel satt jeg setet langt bak på railsa, og da ble det enda viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa litt, mekka litt. 

Tenkte eg skulle ta ut pinnen for å undersøke korleis wireføringa var. For å få til dette, måtte motoren ut. (ja, eg har motor).

På mange slike syklar heng motoren under. Ikkje på min. Der er den montert inni eit rom/hull der opninga er under ein millimeter større enn motoren. Legg til fire signalkabler to strømper og ein bremseslange, så vert det trangt. Britisk design, tusen takk.

Med motoren endeleg ute, såg eg wirestrømpe til pinnen på eit eller anna tidspunkt antakeleg har blitt litt hardt behandla når pinnen har blitt satt heilt ned. Litt krappe bend der det ikkje burde vore bøy. Wire gjekk lett gjennom likevel, men retta strømpe så godt eg fekk til. 

Framleis var hendelen på styret hard når kopla til pinnen. Veldig hard når eg sat på setet, men klarte forsåvidt å senke pinnen medan eg sat på den. 

Valgte å opne setepinnen, tørke vekk gamal skiten olje/fett og sette inn med nytt. Monterte alt igjen, inkludert enormt mykje tid for å få motoren på plass igjen med kablane akkurat der dei måtte vere, utan knekk på setepinnestrømpe denne gongen. 

 

Resultatet vart at eg no så vidt klarar å trykke inn hendelen medan eg sit på setet og senke det. Ørlite grann betre der, altså, men ikkje bra. 

Eg ønskar meg ei ny pinne, eventuelt berre byte stempelet. Etter å ha testa ein sykkelkompis sin pinne/hendel er det tydeleg at min ikkje fungerer normalt. Pinnen eg testa er også ein enkel, billig pinne, som står på ein Orbea. Denne fungerer enormt mykje betre og med veldig mykje lettare hendelaktivering, sjølv når ein sit på setet. 

 

Største gevinsten her var at eg fekk skrudd litt på ting eg ikkje har skrudd på før (setepinne), og det er ho (nesten) alltid artig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slickoleum, Slick Honey, SRAM Butter.  Passe på du brukte riktig fett, greit å har i hylle hvis du service igjen. Jeg har bare erfaring med Sram Butter. Småstein skade har skapt mindre tid mellom hver service for meg. Min ramme er relativt lett og jobbe med, så jeg lever med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Dadakool said:

Slickoleum, Slick Honey, SRAM Butter.  Passe på du brukte riktig fett, greit å har i hylle hvis du service igjen. Jeg har bare erfaring med Sram Butter. Småstein skade har skapt mindre tid mellom hver service for meg. Min ramme er relativt lett og jobbe med, så jeg lever med det.

Brukte ein finfin blanding av sram dynamic seal grease og Fox sin antifriksjonsolje. Burde brukt slickolium, då den er glattare og tynnare enn seal grease. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de tre nymotens tingene på min nye Italia-sykkel (gir, dempergaffel og dropper) så er det setepinnen jeg kommer til å savne mest og har lyst å skaffe til sykkelen hjemme. Men hvordan gjør man det hvis man ikke har intern vaierføring og ikke har lyst å betale for en trådløs AXS? Finnes det gode droppere med ekstern vaier?

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Dan said:

Av de tre nymotens tingene på min nye Italia-sykkel (gir, dempergaffel og dropper) så er det setepinnen jeg kommer til å savne mest og har lyst å skaffe til sykkelen hjemme. Men hvordan gjør man det hvis man ikke har intern vaierføring og ikke har lyst å betale for en trådløs AXS? Finnes det gode droppere med ekstern vaier?

Du borrer hull i ramma på et passende sted. F.eks. foran på seterøret 5cm over kranhuset, og fører kabelen langs overrøret med egnede klepper festet i flaskestaivboltene. Evt om du har hull i ramma allrede til et fremgir du ikke bruker, så kan du kanskje få til noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du stålramme? Isåfall kan du kanskje tillate deg å bore hull?

Brand-x lager «billige» setepinner som fungerer bra og varer overraskende lenge. De har med ekstern vaierføring. Jeg har en som har blitt flyttet mellom sykler.
Sannsynligvis de samme pinnene som mange av merkene selger som sine egne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole skrev (57 minutter siden):

Du borrer hull i ramma på et passende sted. F.eks. foran på seterøret 5cm over kranhuset, og fører kabelen langs overrøret med egnede klepper festet i flaskestaivboltene. Evt om du har hull i ramma allrede til et fremgir du ikke bruker, så kan du kanskje få til noe der?

Blir ikke det en voldsom knekk på vaieren hvis den skal gå ned i seterøret og så snu 180 grader og gå opp igjen på utsiden av seterøret? Jeg har ellers godt om ubrukte fester på undersiden av overrøret og så har jeg en ubrukt strømpestopper høyt oppe på baksiden av seterøret.
 

Stefan77 skrev (59 minutter siden):

Har ikke du stålramme? Isåfall kan du kanskje tillate deg å bore hull?

Titan. Vet ikke hvordan det er å bore i. (Det burde jeg snart teste, siden jeg burde ordne et dreneringshull i krankhuset.)

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Dan said:

Blir ikke det en voldsom knekk på vaieren hvis den skal gå ned i seterøret og så snu 180 grader og gå opp igjen på utsiden av seterøret? Jeg har ellers godt om ubrukte fester på undersiden av overrøret og så har jeg en ubrukt strømpestopper høyt oppe på baksiden av seterøret.

Det spørs jo litt hvor høyt opp du lager hullet på seterøret. Jeg har brukt pinner med hydraulisk slange når jeg har gjort dette, da er det godt nok å forhindre knekk på slangen. Men jeg tipper det du ser på bildene også er godt nok for en vaier.

Og jeg mente seff på utsiden av underrøret men skrev overrøret, som du igjen klarte å tyde som utsiden av seterøret. Jaja, er det rart det blir krig i verden.

 

KS Lev finnes med vaierfeste der pinnen kommer opp av ramma, den kan kanskje være en løsning?

 

Setepinnediameter avgjør også hva slags pinner du kan velge i.

784_797597827.jpg

784_1113134743.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Dan said:

Blir ikke det en voldsom knekk på vaieren hvis den skal gå ned i seterøret og så snu 180 grader og gå opp igjen på utsiden av seterøret? Jeg har ellers godt om ubrukte fester på undersiden av overrøret og så har jeg en ubrukt strømpestopper høyt oppe på baksiden av seterøret.
 

 

Blir vel ikkje fullt så drøy vinkel som 180? Rød linje er liksom strømpa. 😄Screenshot_20240801-141134.png.642d9942a43c235da8dd41bfbc0e7f77.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Arnebv said:

Blir vel ikkje fullt så drøy vinkel som 180? Rød linje er liksom strømpa. 😄Screenshot_20240801-141134.png.642d9942a43c235da8dd41bfbc0e7f77.png

Kanskje Dan har gått så bananas med moderne geometri hvor seterøret er så bratt at det har samme vinkel som underrøret?

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...