Gå til innhold

Skal ha skall - men hvilken bukse?


Anbefalte innlegg

Jeg er svært god venn med min FJÄLLRÄVEN KEB og liker deres G-1000. Den dekker sikkert 90% av mitt behov på sommeren og er nærmest for uniform å regne når jeg er på tur, men det er de dagene når regnet bare ikke gir seg - med forrige uke friskt i minne.  

Bruken er hovedsaklig fjellturer, toppturer, noe vandring i skog og tli sommer og senhøst. Bør være lett å ha i sekken da det hender jeg tar turer over noen dager. Men det aller viktigste er at denne skal tåle bruk, mye bruk, og samtidig være behagelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arc'teryx Beta bukse anbefales ofte. Har den selv og er ganske fornøyd. Forsøker å bruke den så lite som mulig, siden skall er skall. Veldig glad i at glidelåsen går langs hele siden så den er lett å ta ut over en annen bukse. Festet i toppen av glidlåsen er bare en knapp, så det føles tidvis som at den kan hoppe ut og buksa falle ned. Har aldri skjedd så det er nok en bedre patent enn man innbiller seg. Kunne gjerne tenkt meg et belte, men det er kanskje mer vane.

Hadde selv lyst på Alpha buksa, men den er dyr og enda mer kraftig enn Beta. Og hvis en ikke går i buksa hele tiden, og bare har den med som ekstrabukse når været er teit så er den kanskje litt overkill. Det sagt, jeg ser enkelte bruke GoreTex bukser hele turer. All honnør til dem, men det virker unødvendig.

Skulle jeg kjøpt igjen og penger ikke var en begrensning, hadde jeg tittet på Fjellreven sine Eco-Shell bukser. Bergtagen og Keb utgaven. Begge har samme glidelås langs beinet som Beta. Har Keb jakke i Eco-Shell og det er mer behagelig enn Gore-Tex. Vet endel har mislikt Eco-Shell og sagt det renner gjennom etterhvert, men ikke opplevd det selv. Skal sies at jeg er ikke den som henger i regnvær, om jeg ikke må. Bergtagen kommer i en Lite utgave, men vil kanskje tenke at den ikke er like holdbar som normalutgaven.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min erfaring er at randobukser ofte er litt hassel å gå med siden de ofte er laga litt skiskospesifikt nederst på buksebeinet.

Om du vil ha skal skallbukse som er gåvennlig kan jeg anbefale jaktbukser som t.d. Norrøna Dovre.

Er svært glad i Mountain Equipment, men mest fordi passformen funker for meg. Har også en Norrøna Svalbard-bukse i softshell, men den er litt tight i livet (kroppsform som en lekablokk.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Patagonia Torrentshell jakke og bukse til samme bruk, tanken er da at den dras over noe annet når det regner, og ikke brukes som altmuligbukse som alt for mange gjør med GTX synes jeg. Går som regel i Fjørå bukse eller tilsvarende tynn turbukse.

Har Dovre-buksen, og synes det er den beste jaktdressen Norrøna har laget, men falt nok mellom to stoler, synd de sluttet med den, hadde vært perfekt i GTX Shakedry. Men med en gang de blir litt kraftigere så blir de større og tyngre, merker STOOR forskjell på å ha de i sekken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arc’teryx Alpha, den som tidligere het Beta LT. Er veldig lett og svært robust bukse som enkelt kan gå uten på KEB buksen for eksempel. Glidelås hele veien, begge sider.  Svært vannbestandig. Har den selv og er veldig godt fornøyd og bruker også KEB som primærbukse på tørre dager. Bør tåle bruken du skisserer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (På 16.7.2024 den 7.55):

Har Dovre-buksen, og synes det er den beste jaktdressen Norrøna har laget, men falt nok mellom to stoler, synd de sluttet med den, hadde vært perfekt i GTX Shakedry. Men med en gang de blir litt kraftigere så blir de større og tyngre, merker STOOR forskjell på å ha de i sekken.

Har selv den dressen, en eldre modell. Visste ikke de sluttet med den. Men de endret designet før det og da ble den dårligere i mine øyne og jeg kjøpte Norrøna Recon for noen år siden og den er faktisk vesentlig bedre enn Dovre! Og det er gore-tex PRO! Nydelig dress, men man må akseptere å se "uniformert" ut. Ute i naturen spiller det ingen rolle.

Norrøna har overraskende korte bein på buksene til å være nordiske, så jeg fikk min skjøtet med 9(!) cm hos dem. Det har de visstnok sluttet å gjøre... i så fall blir det ikke mer Norrønabukser for min del. Jakkene har merkelig nok god lengde.

Men når været tillater det er det uansett 10/10 ganger bedre å gå uten skall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Eirikur said:

Men når været tillater det er det uansett 10/10 ganger bedre å gå uten skall.

Helt enig, og det er hovedkriteriet mitt også, samtidig som det er viktig at det virkelig fungerer når det trengs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...