Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå er jeg litt lei norsk sommervær og gruer meg til høsten som sannsynligvis blir enda våtere og kaldere.

Regntøyet jeg har nå er av pendlertypen og egner seg best for rolige turer og jeg bruker det sjelden når jeg sykler på landeveissykkelen

Jeg trenger en pustende regnjakke med racecut, dvs en jakke som ikke flagrer i vinden, er pakkbar, litt fleksibel. Regnjakke med betoning på regn og ikke vind...
Ønsker å kjøpe en jakke som jeg kan ha ett par år og som jeg kan bruke til intesiv trening

Hva må jeg regne med å betale for en OK jakke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shakedry. 
 

Det absolutt beste jeg har testet av regnjakker helt uten sidestykke. Kan bli helt ned på størrelsen til to fyrstikkesker den jeg har, så størrelse nedpakket kan man ikke klage på. Jeg har en fra 7Mesh, Oro, jeg fikk til en god pris. Jeg kunne ønsket meg en med innsydde fleksible paneler på sidene feks, da stoffet i seg selv er helt fritt for stretch. Jeg tror Castelli har en slik. 
Produksjonen av alt med Shakedry er meg bekjent avviklet pga miljøhensyn, men om du finner så er det løp og kjøp mtp funksjon. Det er fullstendig overlegent. Regn med å måtte betale 2-3k. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (6 minutter siden):

Shakedry. 
 

Det absolutt beste jeg har testet av regnjakker helt uten sidestykke. Kan bli helt ned på størrelsen til to fyrstikkesker den jeg har, så størrelse nedpakket kan man ikke klage på. Jeg har en fra 7Mesh, Oro, jeg fikk til en god pris. Jeg kunne ønsket meg en med innsydde fleksible paneler på sidene feks, da stoffet i seg selv er helt fritt for stretch. Jeg tror Castelli har en slik. 
Produksjonen av alt med Shakedry er meg bekjent avviklet pga miljøhensyn, men om du finner så er det løp og kjøp mtp funksjon. Det er fullstendig overlegent. Regn med å måtte betale 2-3k. 

+1 for 7Mesh Oro.  Den er helt vanntett og puster godt nok til at jeg bruker dem som vindjakke også. Pakker ned i en liten innelomme på størrelse med en halv banan. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes mye ligger rundt 2000-merket. Har en fra DHB som er blitt brukt til ALT de siste 8 årene, fra daglig pendling hele året, triatlon, og lange turer i all slags vær. Pakkbar og pusting går ofte på kompromiss av hverandre med mindre man skal ha lufteåpninger i den, og da blir den fort ikke så tett. 

Skal jeg ha ny skal jeg se etter samme egenskaper som den jeg har.

- Tynn, men regnjakketynn, ikke regn/vindjakke tynn, altså den skal tåle skikkelig regn.

- Lite fjas, glidelås i front, enkel glidelåslomme på tvers bak evt.

- Refleksdetaljer

- Litt plass rundt armene, synes det er der det fort blir skikkelig klamt, brydt og rygg løses med å åpne litt. 

- Lange nok ermer, kan ikke poengtere godt nok viktigheten av at den ikke drar seg opp langs ermene.

Kjøpt litt Gripgrab greier i det siste, liker passformen og de har litt nedtonet design men med ok farger, frister å teste regnjakken deres. Den kommer dessverre bare i sort (blå eller den sennepsgule fargen hadde vært bedre), men den ticker en del av boksene tror jeg. 

https://www.gripgrab.com/products/rainmaster-waterproof-lightweight-jacket

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge tenkt å starte en slik tråd. Har en Gore Shakedry som dessverre sitter som kondomet til en Audi-sjåfør, jeg har krympet da kombinasjonen små barn og treg til å spise gjør at noen kilo har forsvunnet. Ny shakedry i medium har jeg ikke klart å oppdrive da de ikke lages mer, så hva kjøper jeg? Pertexvariant fra MAAP eller Pas? Gabba R? Den nye greia til Gore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjelder avsluttede Shakedry, er det verdt å huske at Shakedry er Shakedry uansett hvordan de forskjellige merkene markedsførte sine versjoner. Materialet ble produsert av Gore, og de grunnleggende egenskapene ligger i materialet, mens man under Gore eller andre merkenavn vil finne forskjellig passform, utforming, glidelåser, lommer, reflekser, med eller uten fôr, med eller uten pakkpose m.m. Alle er sårbare for skader og rifter, bør brukes varsomt på sti mellom greiner og torner, og egner seg ikke for daglig bruk med ryggsekk.

Som @rosandholm er inne på, blir det spennende å se hvilket materiale som vil lykkes med å etablere seg som etterfølger av Shakedry. Gore har hatt teknologisk forsprang, og jeg mistenker at de vil beholde det.

Jeg har den enkleste av Castellis Shakedry-jakker. I M, uten lommer eller justering av ermene, plukket opp på Finn for en rimelig penge. Hender fortsatt at Shakedry dukker opp der.

Veldig praktisk å ha en kompakt sammenleggbar og tettsittende regnjakke for det verste regnværet, men jeg bruker regnjakke stadig sjeldnere. Skyldes i høy grad at jeg har oppdaget Spatzwear med deres suverent luftige og pustende innertrøyer, vester og yttertrøyer som takler å bli fuktige uten at det blir klamt og kaldt, og som tørker raskt på kroppen. Alt under slagordet It's raining, you're training 😀

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...