Gå til innhold

Stagnasjon, regresjon, irritasjon og veien videre


Anbefalte innlegg

Hei! Kan noen hjelpe en mosjonist i slutten av 40-årene med å tolke et par treningsresultater?

Jeg har hatt super fremgang siden jeg begynte å trene strukturert i 2017, og toppet ut på vel 4 kg/w i 2021.

Siden har det stoppet opp. 2024 tegner til å bli den dårligste sesongen siden 2017. 

  • Wattverdiene er kraftig ned (-10-25 pst., give or take)
  • Kjørestyrken er borte
  • Toppene tapper meg raskere 

Samtidig er volumet og belastningen omtrent som før (eksl. Covid-sesongen 2021, som nok er outlier). 

image.png.477ebc377d65f9ab1b745662b9717cff.png

 

image.png.e9f917de6409cd4c3e063f8267c5a811.png

image.png.2e8b71b740197ff32125a4c2d403d468.png

Dagens opplegg: Jeg har brukt TrainerRoad siden 2023, mest pga. brukervennlighet og automagisk FTP-deteksjon. Er p.t. på Low Volume Rolling Road Race, men i Masters-utgave. Masters-varianten skal gi litt snillere intervaller og bedre tid til restitusjon. En vanlig uke inneholder overkommelige intervaller tir-tor (overraskende mange VO2- og z2-økter på 60 min, lite tempo og SS), samt en langtur i helgene (2,5-3 t) med noen drag. Sykler utendørs april-oktober'ish.

Volum: Jeg rekker sjelden mer enn 5 t/u - 300 t/å. Litt ski og løping/fjellturer i tillegg til sykkel.

Annet: Småstressende jobb, små barn, litt lite søvn til tider, men dette er ikke noe nytt. Spiser sunt, ikke alkohol.

Jeg har ikke mål om å bli en toppatlet, men synes tilbakegangen i år er litt pussig. Skulle tro at det skyldes volum, men det ser ikke sånn ut. Finner ikke noen åpenbar forklaring, annet enn at jeg er for ung for TR Masters-varienten 👶

Noen som vil hjelpe meg med tanker og forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kanskje legge til at jeg ikke er noen utpreget treningsteoretiker. Liker å bli fortalt hva jeg skal gjøre 🫡 Syklet med trener/PT 2017-2021, på egenhånd 2022 og TR 2023-dd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fem timer trening i uka for syklister er en lørdagstur, knappest mer. som andre sier - tren mer.

så har du vel blitt såpass gammel at alderen så smått kan begynne å tynge også, noe som kompenseres med å trene mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (5 timer siden):

fem timer trening i uka for syklister er en lørdagstur, knappest mer. som andre sier - tren mer.

så har du vel blitt såpass gammel at alderen så smått kan begynne å tynge også, noe som kompenseres med å trene mer

jeg får korrigere meg selv å gi TS ett bedre svar,
med så lite treningstid hadde jeg fokusert mest mulig på sone 4, fx kjøre mye varianter over 4x4. Gjerne høy sone fire
styr klar av sone 5 i den grad det går

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (23 timer siden):

Kjenner ikke til TR og de grafene, men 4-5 timer / uken høres lite ut for å få fremgang.

Tror mengden må økes. Kanskje du kan knipe inn en rolig langtur søndag også?

Takker! Hvis du kunne økt mengden med et par timer, ville du prioritert rolig langtur (z2)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (20 timer siden):

jeg får korrigere meg selv å gi TS ett bedre svar,
med så lite treningstid hadde jeg fokusert mest mulig på sone 4, fx kjøre mye varianter over 4x4. Gjerne høy sone fire
styr klar av sone 5 i den grad det går

Godt innspill, takk! Ja, det er det jeg spekulerer på selv - altså mer i høyere soner. Intervallene i nåværende program virker for snille, iallfall sammenlignet med tidligere sesonger. 

"Fem timer er ikke stort mer enn en lang lørdagstur", sant det! Men jeg har hatt fin fremgang med denne mengden tidligere. Stagnasjon/platå kunne jeg forstått. Men tilbakegangen forvirrer. 

Skulle gjerne trent ti timer i uka, men livet kommer (heldigvis) i veien. Litt av moroa er å få mest mulig ut av de få timene vi i time-crunched cyclist-klubben har tilgjengelig:) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville sett på totalen. Ja, du logger ikke veldig mange timene. Men, som du sier småstressende jobb, små barn og lite søvn. Det hjelper ikke akkurat på. Og øke mengden med trening og mer intervaller gjør deg enten bedre om det er mengden som er feil. Men, det kan også gjøre deg verre med tanke på totalen. For oss vanlige mennesker, så er ikke alltid løsningen å øke antall timer/intensitet.  Vi har ikke luksusen toppidrettsutøverne har til å hvile og restituere. 
Har også brukt Trainerroad før. Du kan prøve å bytte treningsprogram der. Ta periodisk treningsmuligheten der. Og, vær ærlig med deg selv, når du svarer på hvordan økta var. 
Hilsen en mosjonist som ikke tok hensyn til totalen, som ikke tåler å trene så veldig mye før kroppen sier stopp. 
 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gjøre noe med søvn (med mindre du har "rare" arb.timer). 

Jeg har små barn, småstressende jobb (men sjelden over 45t/uke) og trener gjennomsnittlig 12 timer i uka (litt mindre om vinteren og litt mer om sommeren). Jeg er ikke nøye på noen ting, f.eks hvile, kosthold, etc. men er veldig nøye på å sove nok. Sover 8-9 timer hver natt. Veldig anekdotisk dette, men har en kompis som har veldig lik livssituasjon/sykkeltimer som meg, men han legger seg veldig sent og han sliter mye med "stagnasjon" og slappe perioder på sykkelen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...