btm Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Da har 370-navet mitt mista grepet, rett og slett. Det som har skjedd er at ringen med mottakere for palene i bosset ikke sitter fast lenger, men roterer når jeg trår (og dermed går ikke resten av navet og hjulet rundt). Er vel et kjent problem med disse navene. Spørsmålet er om det er noen som helst mulighet til å fikse dette? Ut fra hva jeg kan se fra div. YT-videoer, er denne ringen skrudd inn (virker jo fornuftig om materialet i navet er godt nok), og det kan jo virke som om gjengene nå er mos (altså for mykt materiale i navhuset). Om det stemmer er det vel ikke mye håp, eller? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JC1 Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Oppgrader til Rachet. F.eks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EirikPeirik Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Går vel ikke an å oppgradere til ratchet om gjengene er gående? Trenger også et verktøy for å installere ny ring (?) Har 370 på to sykler selv og vil oppgradere, men usikker på om jeg har paler eller Ratchet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andrerav Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli JC1 skrev (4 timer siden): Oppgrader til Rachet. F.eks Bedre å kjøpe de settene der på Aliexpress. Minst like bra som DT og du kan velge mellom 18, 36 og 54T engagement. Bikeshop-linken er til den mest basic varianten med 18T. Ratchets: https://www.aliexpress.com/item/1005006012578257.html Verktøy og ring: https://www.aliexpress.com/item/1005006674100226.html Siter Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
btm Skrevet 14. juli Forfatter Del Skrevet 14. juli @EirikPeirik har et viktig poeng - jeg mistenker nemlig at gjengene i navhuset er mos, men har ikke spesialverktøyet for å skru av "tannringen". Spørsmålet er vel egentlig om hva andre som har opplevd havari av 370-nav har av erfaring? Å sjekke om du har paler eller ratchet er forøvrig meget kjapt gjort - ta av hjulet og napp av kassett og boss. Da ser du enkelt om det er 3 paler eller ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arve Er Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Er hjulet gammelt? Jeg fikk nytt hjul da gjengene i navet gikk på mitt 2 år gamle hjul. Ingen spørsmål fra butikk eller importør. Hvis du ser godt etter vil du se at stålringen med "ratchet" som er skrudd inn i navet, har sprukket, antageligvis på flere steder. Årsaken er at under svært høy belastning (stor kraft og nesten ingen rotasjon) så er det i praksis bare én pale som griper og overfører hele kraften. Den punktbelastningen tåler ikke stålringen. Den sprekker og inngrepet med alluminiumsgjengene i navet blir dårligere og de blir dratt over, navet er ødelagt. Se mitt eksempel under. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andrerav Skrevet 14. juli Del Skrevet 14. juli Arve Er skrev (33 minutter siden): Er hjulet gammelt? Jeg fikk nytt hjul da gjengene i navet gikk på mitt 2 år gamle hjul. Ingen spørsmål fra butikk eller importør. Hvis du ser godt etter vil du se at stålringen med "ratchet" som er skrudd inn i navet, har sprukket, antageligvis på flere steder. Årsaken er at under svært høy belastning (stor kraft og nesten ingen rotasjon) så er det i praksis bare én pale som griper og overfører hele kraften. Den punktbelastningen tåler ikke stålringen. Den sprekker og inngrepet med alluminiumsgjengene i navet blir dårligere og de blir dratt over, navet er ødelagt. Se mitt eksempel under. En tjommis med samme problem fikk også nytt hjul fra DT (da via Canyon, som hadde solgt ham sykkelen hjulet stod på). Så hvis du har kvittering på stell så bør du absolutt benytte den muligheten 🙂 Siter Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
btm Skrevet 15. juli Forfatter Del Skrevet 15. juli @Arve Er: navet ditt ser akkurat ut som mitt ja, jeg ser også de sprekkene i ratcheten. Da fikk jeg i grunn det svaret jeg trodde. Hjulet er fra 2020, kjøpt på finn.no fra en som tok det av ny sykkel (Rocky Mountain). Har altså ingen kvittering, så da er det nok lite håp. Men skal uansett høre med lokalsjappa, som selger RM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EirikPeirik Skrevet 15. juli Del Skrevet 15. juli Har en liten teori om at med så få "points of engagement" så blir det mange grader med frigang før det tar tak. Dermed en høyere hastighet og mer kraft før hjulet kan drives rundt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arve Er Skrevet 15. juli Del Skrevet 15. juli Her tror jeg det skyldes at det store momentet man kan få på innerste skive gjør at akslingen bøyer seg litt og nok til at det bare blir én pale som griper inn. Dette gjelder gamle 3-pale systemet. Med nye star ratchet er dette ikke et problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.