Gå til innhold

Punkteringsspray for bildekk


Anbefalte innlegg

Jeg punkterte i går, og hadde ikke særlig hell med punkteringssprayen. Jeg brukte den sikkert feil, men lurer likevel på: er alle slike gode nok og man kjøper den første / billigste man finner, eller bør man kjøpe type X?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (1 time siden):

Jeg punkterte i går, og hadde ikke særlig hell med punkteringssprayen. Jeg brukte den sikkert feil, men lurer likevel på: er alle slike gode nok og man kjøper den første / billigste man finner, eller bør man kjøpe type X?

Jeg punkterte en gang for noen år siden og brukte en sånn spray. Den fungerte forsåvidt greit og jeg fikk kjørt til nærmeste dekksjappe, men der fikk jeg klar beskjed om de hatet slike. Det gjorde det til et helvete å få plugget dekket. Men de hadde ikke noe godt forslag til hvordan jeg skulle komme meg til dem med flatt dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (11 minutter siden):

Jeg punkterte en gang for noen år siden og brukte en sånn spray. Den fungerte forsåvidt greit og jeg fikk kjørt til nærmeste dekksjappe, men der fikk jeg klar beskjed om de hatet slike. Det gjorde det til et helvete å få plugget dekket. Men de hadde ikke noe godt forslag til hvordan jeg skulle komme meg til dem med flatt dekk.

Mener det anbefales å skifte dekk etter bruk av slik spray uansett, da den ødelegger balansen i dekket totalt.
 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (1 time siden):

Er bare å skrape ut guffa. Akkurat som på sykkeldekk tubeless. Typisk dekksjappa å lyge og si du må bytte dekk. 
 

Tipper det koster mer å la dekksjappa skrape ut guffe enn å bytte dekk.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt dekk i moderne dimensjon koster maange tusen, tviler på at det blir billigere enn å skrape ut guffe. Bytter du det ene så sier de vel at du må bytte det på andre siden også. Hvor lang tid kan det ta å skrape ut guffe og rebalansere hjulet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekksjappene hater punkterinngsspray fordi det er en grise jobb å fjerne det.

Sprayen fungerer omtrent like bra som flytende lateks, fikser små hull. Større hull må plugges.
Kan aldri tenke meg at det skulle være noe behov for å balansere hjulet på nytt ettersom skummet fordeles jamnt utover dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Raskall said:

Jeg punkterte en gang for noen år siden og brukte en sånn spray. Den fungerte forsåvidt greit og jeg fikk kjørt til nærmeste dekksjappe, men der fikk jeg klar beskjed om de hatet slike. Det gjorde det til et helvete å få plugget dekket. Men de hadde ikke noe godt forslag til hvordan jeg skulle komme meg til dem med flatt dekk.

Mitt forslag: Sett på reservehjulet 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (9 timer siden):

Mitt forslag: Sett på reservehjulet 🙂

Vår bil kommer ikke med reservehjul, i likhet med de fleste nyere biler. Jeg kan ikke fylle halve bagasjerommet med hjul 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (11 minutter siden):

Med tre CO2 patroner er det ikke rom for feil bruk på én av dem!

jeg pumpet opp dekket med en sykkelpumpe hjemme. det er noen store CO2 patroner som jeg tror er bedre egnet, alternativt kan man bare bruke skumspray i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plugget og dekk med Hamron selv-pluggingskit kjøpt på Jula, og det ble så godt som nytt....tror jeg....men jeg gjorde det hjemme. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/dekkverktoy/reparasjonssett-600209/

Ser jo stilig ut med 12v kompressor, men jeg brukte bare vanlig JoeBlow gulvpumpe, som funker på både bilventil og presta.

Men hvis en først skal preppe for dette bør en og ha en avbitertang og vanlig tang for å kunne fjerne skruer osv, i tillegg til Hamron-settet og pumpe.

Han her Man-splainer det veldig nøye og bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...